Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumikokoontumisessa  (Luettu 6053 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
Körttifoorumikokoontumisessa
« : 09.07.12 - klo:15:40 »

Körttifoorumikokoontumisessa koin ihan sisällökkäitä keskusteluja eri aiheista eri ihmisten kanssa. Ääneen mietin sitäkin, että herättäjäjuhlat hämäävät hieman. Juhlilla on huikeasti kansaa, hyvä perusohjelma ja kiintoisa oheisohjelma. Mutta missä usea herättäjäjuhlijoista talvehtii? Todellisuudessa me olemme aika piskuinen joukko. Monissa syksyn tahi talven seuroissa isoillakin paikkakunnilla saattaa olla vain parikymmentä ihmistä. Piskuinen joukko! Jatkakaapa tuosta...!

Sisällön lisäksi saamme kai puhua myös määristä. Kertokoon juhani että paljonko niitä mällipusseja nuoriso sai kaupaksi, vai onko se liikesalaisuus? Myyjät ainakin vaikuttivat ahkerilta. Yksi sukulaistyttökin haki kärryihinsä täydennystä monta kertaa.Ja juhani hääri kuin Sokoksen johtaja. Siis paljonko meni mällipusseja kaupauksi, oletko kuulolla juhani! :kahvi:

Poissa vn

• ystäväkansaa
Vs: Körttifoorumikokoontumisessa
« Vastaus #1 : 09.07.12 - klo:16:38 »

Mutta missä usea herättäjäjuhlijoista talvehtii? Todellisuudessa me olemme aika piskuinen joukko.

Onnistukohan tämä pienen osan lainaus, Varsin mielenkiintoinen asia.
Piskuinen joukkohan me olemme, yksin Jumalan edessä, joskus sielunhoitajan tukemana.
Hengellisten kesäjuhlien merkitys? Mielestäni aivan suunnattoman suuri rohkaiseva vaikutus, kannustus,
koolla satoja, tuhansia, kymmeniätuhansia ihmisiä ... suunnilleen samanhenkisiä, samat asiat pinnalla...
etsien, hapuillen...saamassa voimaa, evästä, muistoja...talvehtimisen varalle.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #2 : 09.07.12 - klo:16:48 »
Tuohon tekee mieli vastata, että millään hengenliikkeellä ei ole määrällisesti niin monia tilaisuuksia kuin meillä. Helsingissä on ihan tavallista kuudet seurat tai kolme Herättäjän pyhää päällekkäin. Silloin ei riitä yhteen paikkaan montaa. Helsingin/Uudenmaan seuraohjelma on muille liikkeille suuri kateuden aiheuttaja.

Edellä oli vain hätäinen selitys, mutta totuus on, että olemme turhan laiskoja lähtemään seuroihin ja osallistumaan toimintaan. Kalistaja osuu aivan naulan kantaan. Montaa on yritetty. Lähetän kaikille meidän seurakunnassa asuville aina sähköpostin kun jotain tapahtuu, mutta ei se mitään ryntäystä aiheuta. Pitäisiköhän järjestää (tilastojen) parantamis seurat, niin tulisi enemmän väkeä? Parantumiskokouksilla vapaat suunnat saavat parhaat kävijämäärät, vaikka ketään ei ole vielä kolehdin lisäksi parannettu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 09.07.12 - klo:17:11 »
Kyllä minäkin tuota asiaa mietin, mutta pk-seudulla kannan jo tunnonvaivaa siitä että haluan mennä Herättäjän kirkkopyhään, enkä oman seurakuntani messuun. Se on ristiriitaista, mutta en saa itseäni kammetuksi muualle. Kovin paljoon osallistumiseen ei taas kenenkään kannata edes yrittää, varoittaisin siitäkin, sillä siten viimeistään saa nirrin itseltään.

Tästähän oman seurakuntani kirkkoherra kävi seuroissa puhumassa, ja kyllä olen sitä juttua miettinyt. Alueella, olisiko mahdollista, nyt jo messua parin kilometrin välein ja erittäinkin helppojen yhteyksien päässä toisistaan, niin, että papeilla on sitten saarnavuoro joka ainut sunnuntai. Kyllä saa olla aivan uskomattomin puhujan lahjoin ja riittävyyden keinoin varustettu, jos joka sunnuntaiksi on sana sanottavana. Ei kai ketään voi lopulta syyttääkään jos laidun kalutaan tyhjäksi ja papin ilmeestäkin jo näkee jotta taas....    Kirkkoherraa kuulisin itseään useammin ihan mielelläni!!

Silloin saattaa äksympi ja nälkäisempi hortoilla naapurilaitumelle ja istuu siellä sitten omatunto pistellen. Noh, aina yksi aukko seudun kymmenissä kirkonpenkeissä täyttyy...   usein vain näkyy niissä olevan kovasti täyttä, eli pienemmissä olen  istunut eteisaulan lattialla...   En minä Joensuussa juossut pappien perässä mutta kun oli Karttusen saarnavuoro niin ajoissa sai mennä paikalle, jottei joutunut sinne turkasen jyrkälle parvelle lattialle liukumaan mäkeä. Mikä niissä körteissä on...?  Ja minkä sille tekee.   Minkä tähden minä en itte lue niitä kirjallisuuksia, vaan aina haluan sen messun ja seurat. Messu yksinään jää haljuksi, ja minkäs minä sitten taas sille.

.................................................................

Mieluummin hoitaisin yhtä leiviskää asiallisesti kuin viittä kuutta hosuen ja hermostuen. Kun kuuntelin Viron hengellisestä tilanteesta sain kertakaikkisen sätkyn. Ja kun minusta ei ole edes naulan pitelijäksi, sinne tarvitaan osaavia terveitä ihmisiä.  

Mietin käännättää sitä yhtä kirjaani jota en kokonaan häpeä, eestikeelel ja lahjoittaa heille, sillä sitä tarinaa voisi lukea isompikin kun siinä puhutaan Suuresta Isänmaallisesta Sodasta. Se pitäisi julkaista sitten kyllä varmaan omakustanteena, sillä en usko että kustantaja ratkeaa riemuun jos ehdottaisin.  En tiedä mitä se maksaisi mutta jos jättäisi yhden Assisin väliin. Tai Israelin. Se on aika helpo, mutta aika hyvin se onnistui kun se on tehty Dosentin  :026: kanssa yhteistyössä.  Antaa ny Alpo Järven ensin katsoa sitä, onko se heille hyvä. Se on rakas kansa kun vaari ramppasi siellä kuoroasioissa.  Jos ei ihminen tulisi kirkkoon menisi  :026: Dosentti kotiin. Voisivat myydä halvasta omiin kulunkeihinsa tai lahjoittaa vaiks tai mitä vain, nuorille viedä kotiin tai jotain.   Sen minä oikeastaan pyytäisin lukemaan ja kysyisin onko ajatus höhlä.  Se on nimiään Tätä maata olen rakastanut, ja kertoo nuoren pojan vinoutuneesta isänmaanrakkaudesta.

.....................................................

Toisaalta on täällä pk-seudulla laillaan matkassa vaivansakin, joten joskus on vain kuin väsynyt lähtemään su ip seuratuvalle, ja olen mietiskellyt, että mitenhän toimisi lauantai-ilta?   Se kun ei kerrostaloissa enää ole perheittenkään saunailta kun vuorot on muina iltoina, joskus kimppasaunatkin.  Joskus lauantaina tekisi mieli aloittaa sunnuntaita, sillä kurin saisi itsensä olemuksellaan kannattamaan sitä omaa seurakuntaakin ehkä.  
« Viimeksi muokattu: 09.07.12 - klo:17:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 09.07.12 - klo:17:23 »

Körttifoorumikokoontumisessa koin ihan sisällökkäitä keskusteluja eri aiheista eri ihmisten kanssa. Ääneen mietin sitäkin, että herättäjäjuhlat hämäävät hieman. Juhlilla on huikeasti kansaa, hyvä perusohjelma ja kiintoisa oheisohjelma. Mutta missä usea herättäjäjuhlijoista talvehtii? Todellisuudessa me olemme aika piskuinen joukko. Monissa syksyn tahi talven seuroissa isoillakin paikkakunnilla saattaa olla vain parikymmentä ihmistä. Piskuinen joukko! Jatkakaapa tuosta...!

Sisällön lisäksi saamme kai puhua myös määristä. Kertokoon juhani että paljonko niitä mällipusseja nuoriso sai kaupaksi, vai onko se liikesalaisuus? Myyjät ainakin vaikuttivat ahkerilta. Yksi sukulaistyttökin haki kärryihinsä täydennystä monta kertaa.Ja juhani hääri kuin Sokoksen johtaja. Siis paljonko meni mällipusseja kaupaksi, oletko kuulolla juhani! ( vai onko kyseessä liikesalaisuus?) ? Ainakin kolehtien määrät ilmoitetaan aina, jos siis vaikka sitten tämäkin körttifoorumikokoontumisen jälkeen mieleeni noussut kysymys saa jonain päivänä vastauksen. :kahvi:

Tuossa yllä on loppuosassa lisäystä alkuperäiseen tekstiin.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 09.07.12 - klo:17:32 »
Mörtti lupasi körttipukuiset youtubeen!  Jaksatko oikeesti laittaa sen??  Se olisi siistiä!!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 09.07.12 - klo:17:35 »
Mietit Kalistaja samaa kuin minäkin aina juhlien aikaan. Juhlilla kävijöitä on ollut kai usein 30.000 - 40.000:n. Jäseniä Herättäjäyhdistyksessä lienee jonkin verran yli 6.000.
Ystäväjoukkoa siis on moninkertaisesti.
Jo menneinä vuosikymmeninä kun anoppinikin lähti padasjokisten matkassa Herättäjäjuhlille luulen sen kuuluneen seurakunnan kesätoimintaan.
Pappi tai joku paikkakunnan harvoista heränneistä kokosi linja-autollisen osallistujia ja sitten lähdettiin. 
Tavallinen "kirkkokansa" on lähes sama kuin heränneet. Kaikki eivät vain halua maksaa jäsenmaksua tai kantaa körtin nimeä.

Pohjois-Savo-Pohjanmaa akselilta tulenee vanhoja sukuja kaikkine ystävineen ja naapureineen. Samoin pääkaupunkiseudulla toiminnan vilkkaus lisää kiinnostusta Juhlista.

Ilmiö lienee sama kuin pesäpallo-otteluiden katsomoissa. Katsojia on runsaasti, Nurmon Jymyn jäseniä vähemmän.

Pidän oppia tärkeämpänä kuin opetuslasten jäsenmäärää.

kirjoitti mummi keinutuolistaan, vaikka en ollut foorumitapaamisessa, lapsellisten asiointieni vuoksi.   :023: :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 09.07.12 - klo:18:07 »
Niin se on.  Kun jotenkin menisi jakeluun eli osaisi selittää, ettei ole mitään ihme körttiläisiä, vaan ihmisiä ja semmosia kun ei ole muualla pärjänneet...   Niinkun minä, puvun teetin, kun körtit oli pahimmoillaan ne ainoat jotka minua jaksoi ja jos kysytään niin sen itte aattelin sanoa syyksi...   kun muualta... no, en minä viiti muistella mitä töissä ja kollegoilta ennen kun tauti tunnettiin ja sillai.  

Totta kai väärinkäsityksiä syntyy ennen kun ihmiset tietää, hyvänen aika, mutta kun  tiedetään osa jaksaa kantaa myötätuntoa - ja se on ihmisten kokemista tunteistya raskain, sanovat viisaustieteilijät. Minä tiedän nyt mitä sanon...    sanon ettei ne ole mitään ihmekörttejä vaan ainoita ihmisiä jotka minut on ottaneet sairaimmillani vastaan ja vielä syli avoinna.  Rakkaus, sepä sytyttää rakkauden.

Siksi minä menen nyt ja rukoilen uskollisuutta, ja koetan olla samaa jollekin yksinäiselle täälläpäin. Diakoniatyöntekijä etsii ja tapaa tietysti minut ensin.

Ainut mitä joskus miettii on että jäsenmaksu on rahaa ja sitäkin tarvitaan monen hyvän toteuttamiseen.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 09.07.12 - klo:18:56 »

Mörtti lupasi körttipukuiset youtubeen!  Jaksatko oikeesti laittaa sen??  Se olisi siistiä!!

http://www.youtube.com/watch?v=oZWQO8kM81g

🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 09.07.12 - klo:20:11 »
Kiitos! :)   

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 09.07.12 - klo:20:21 »
Kiitos :039: :023:

Poissa juhani

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 11.07.12 - klo:08:32 »
Jos kalistaja haluaa tietää namujen lukumäärän viime torstaina ja tänään. 9500 pussia ja tänään ei yhtään.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 11.07.12 - klo:12:29 »
Jos kalistaja haluaa tietää namujen lukumäärän viime torstaina ja tänään. 9500 pussia ja tänään ei yhtään.

Hyvin sait alaisesi liikkeelle! Saitte seteleitä seuraliikkeelle. Tarpeen lienevät ne.