Kas niin. Kun nyt on osoitettu sitä lähtöruutua jonka mainiosti yhä osaisin tenttiä, ja joka oli siis lääkiksen oppimateriaalia kolmisenkymmentä vuotta sitten, löytyisikö täältä ketään joka olisi perillä maitorahkasta koskien sitä, mitä alun perin kysyin? En muista vielä saaneeni vastausta.
Seuraan kiinnostuneena ammattikuntani kaikkinaista ravintokeskustelua. Akuankalle terveiset: Tuo lääkkeiden vaikutus painoon on tutkimisen vääri myös. Useat keskushermostoon vaikuttavat lääkeraineet nostavat painoa. Tunnettu tulkinta on että ne lisäävät ruokahalua inttämällä kylläisyyttä säätelevälle keskukselle että ravinnosta on paha vaje, mutta koko tarina ei kenties ole siinä. Itse olen näistä kenties eniten kiinnostunut tällä hetkellä.
Jeesus ei ole ainoa joka paastosi neljäkymmentä päivää. Martin Gray teki saman. Sillä oli mielenkiintoinen vaikutus. Hän oli menettänyt omaisensa keskitysleirillä, ja koki tuon avulla vapautuvansa menneestä "kuoleman peite irtosi". En ehdota temppiua perässä, mutta mietin näitä hyvin paljon.
Lääketiede ei tunne mitään ikuisia totuuksia eikä pysyviä ainoita-oikeita, onneksi. Muutoin se olisi uskonto.
Ihmisiä opastetaan parhaan senhetkisen tiedon mukaisesti, kaiken aikaa muistaen, että kyseessä on "senhetkinen" tieto. Ennen moninkertaista toteennäyttöä ei suosituksia muuteta.
Eli kuka tietää rahka-asioita? Käyttämässäni on 60kcal/100g, proteiinia 10, hiilaria 4, rasvaa 0,2 ja natriumia 0,02. Tähän olen sekoittanut hieman sitruunarahkaa, joka sisältää valmistajasta riippuen runsaammin rasvaa ja hiilihydraattia, parhaassa tapauksessa maku on vain sitruunasta. Kalsiumpitoisuutta en löydä, mutta tiedän tarvitsevani joko runsaskalkkista ravintoa tai (ja) kalsiumlisää, kuten jokainen jolla on tietty osteoporoosin riskin viittaava - hm - tausta.