Kirjoittaja Aihe: Kasvit b  (Luettu 20482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Kasvit b
« : 17.05.12 - klo:12:18 »
Onko jollakin kotonaan kasvi jonka nimen ehkä kohta muistan mutta kuvailen nyt tässä:

Se on noin 15-20senttinen, sen lehdet muistuttavat puolukan lehtiä, sillä on suuret, kellomaiset kukat, kimppuna kasvavat.  Heitä on valkeita, vaaleanpunaisia sekä uutena löytönä tummanpunainen. Olsat ovat varpumaiset, se on vähän kuin pikkuinen atsalea.  Se aloittaa kuolemisen näemmä pudottamalla lehdet, sen ohella kukkineet kukat alkavat repsottaa ja jäävät käteen hipaistessa. Kukkakaupassa sanovat että sellainenhan nyt kukkii ja elää vaikka kolmekymmentä vuotta. Ei minulla vaikka mitkä temput teen.  Se on niin kaunis etten voi oikein olla ilmankaan. Kyseessä on siis sisäkasvi.

Kuika sitä hoidetaan?  Lehtien laadusta päätellen se ei tarvitsisi paljoa vettä, mutta kyllä se viikossa kuolee ellei sitä kastella. Lisäksi olen epävarma lannoitteen määrästä, selvästi se ei paljoa tahdo. Suurempaan ruukkuun siirtämisestä ja uudesta mullasta se kiihtyi lopullisesti, vaikken repinyt vanhoja juuria ollenkaan, ja aloitti jököttämisen seuraavana päivänä.

Tosin myös leikkasin ne oksat pois jotka eivät enää tehneet lehteä kukkaa.   Kenties se ei pitänyt siitä.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Kasvit b
« Vastaus #1 : 18.05.12 - klo:05:48 »
Olikohan tämä pienikin atsalea? Mitähän sille tehdään jotta se ei kuole?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #2 : 18.05.12 - klo:10:20 »
Olikohan tämä pienikin atsalea? Mitähän sille tehdään jotta se ei kuole?
Todennäköisesti on kuvauksesi perusteella. Atsalea tykkää happamesta, mutta muuta en tiedä onnistuneesta hoidosta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 18.05.12 - klo:10:46 »
Kiitos jo tästä, tällä pääsee alkuun. Minä järjestän heille jotakin hapanta, puutarhurikojulla tietävät. Minua suututtaa, että ne aina kuolevat vastoin vakuutteluja. Pidän niistä suuresti.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 18.05.12 - klo:12:12 »
Piimää. Sitä naapuri käyttää rodoille. Eiköhän ne ole jotenkin sukulaisia, puuvartisia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 18.05.12 - klo:13:27 »
Kyllä ne ovat sukulaisia ja Alpeilta kotoisin molemmat. Kun on kyseessä näin pieni kasvi pelkkä piimälasin tai viilipurkin huuhdontavesi on sille kyllin. Rhodot saavat meillä ihan ehtaa "tarjous" nimistä piimää ja voivat todella hyvin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 18.05.12 - klo:23:18 »
Tästä lisäkiitokset, sillä mietinkin mistä niille revitään hapanta. Uutena haasteenani on saada semmoiset pysymään elossa. Kuulin niinikään että ne pitävät suihkusta. Toisaalta läpimärkyys ei ole hyväksi joten kasteluvedeksi piimä/viilitölkin jämät veteen huuhdottuna, ja runsas suihkepullolla suihkutus. Vielä minä'...

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 21.05.12 - klo:08:19 »
Tuomi kukkii.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 21.05.12 - klo:10:04 »
Tuomi kukkii.

Ja silmät vuotaa. Olen pahasti allerginen tuomen kukille
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 24.05.12 - klo:10:59 »
Korvasieniä on löytynyt runsaasti.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #10 : 31.05.12 - klo:11:23 »
On sisätiloissa verenpisara. Onko särkynyt sydän sisäkukka?  Pidän suuresti vanhoista perennoista ja ikkunalautakukista. Voiko juku minulle niitä mainita lisää?  Kukkivia...   ei heidän tarvitse kukkia läpi talven.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 31.05.12 - klo:23:36 »
Särkynyt sydän on perenna, siis pihalle.
Sisäkukkia vanhoja on esim. erilaiset pekoniat, muorinkukat, tohtorinkukka, piispankukka, papinkaura, anopinkieli, anopinhammas, pelargoniat, kaktukset, myrtti, kiinanruusut, sinisarja, kliivia, fiikukset....
Kaikki näistä ei loista kukillaan, vaan on enmminkin kauniiden lehtien takia suosittuja viherkasveja.

Vanhoissa kauan viljellyissä perennoissa ja huonekasveissa on se hyvä puoli, että ne ovat usein kestäviä ja vaatimattomia hoidon suhteen. Tosin monet vanhat huonekasvit eivät välttämättä viihdy nykyisissä lämpimissä ja kuivan huoneilman asunnoissa. Monelle viherkasville olisi viileämpi valoisa talviasunto mieleen.
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #12 : 01.06.12 - klo:11:34 »
Pelargoniat eivät pärjää kaupunkiasunnoissa, mutta kylläkin paikoissa joissa on paljon valoa ja huonekorkeus 4m, kuten yhdessä päiväsairaalassa, jonne henkilökuntakin toi omiaan yhteiseksi iloksi talvehtimaan,  ja sisareni on pitkään pitänyt pelargonioita lämmittämättömällä lasikuistilla.  Se on kaunis, niille on hyllyt ikkunoiden edessä (sellainen kuisti siis  kuin usein rintamamiestaloissa näkee).  Muorinkukka minulla on joskus ollutkin, begoniat eivät samoin viihdy sisällä pitkään. Harmillista.  Koetin koota terassilleni halpiskasvihuonetta viime syksynä, juuri nähdäkseni olisiko siitä mihinkään, mutta se oli tyyliä osat murenevat käsiin kun niitä koettaa koota. 
'
Piispankukkaa olen hartaasti halunnut jo kauan. Nyt sitä ei saa mistään. Jos sinulla on, voisiko Tiiti tuoda minulle pistokkaan alkuja, ellei siitä olisi kauheasti vaivaa...    kaikkia muita tahtoisin hartaasti paitsi anopinkieliä, niitä meillä oli lapsuudenkodissani enkä mieltynyt niihin.

Olen havainnut että jos itse pistokkaasta juurrutan kasvin, se pysyy minulla hyvin elossa, mutta kaupasta ostetut taimenalut niksahtavat aivan liian usein. Komein kiinanruusu minulla oli 80-90-luvulla, jo metrinen, alku juurrutettu pistokkaasta niomenomaan. Samoin oli komea limo. Heidän looppunsa oli murheellinen, olin 2 viikkoa kasvukauden alkaessa poissa ja ne kuolivat janoon. Olin hyvin harmistunut siitä asiasta.

Nykyään kaikkialla tahtoo olla koristeena kangaskukkia, aika tavalla aidon näköisiä, mikä merkitsee sitä ettei pistokkaita ole helppoa saada. Opiskeluaikana sai kaikkia helposti, kun tuo oli niin tavallinen harrastus.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 01.06.12 - klo:18:27 »
Kielo kukkii. Ja pihlaja. :)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 01.06.12 - klo:19:50 »
Kielo, tuo kansalliskukkamme, on levinnyt valtavasti sekä täällä kotona että mökillä. Kymmenet neliöt ovat täpötäyynä lehtiä ja tänävuonna myös paljon kukkia. Onkohan se levitessään kuten ailakki, kaksivuotinen. Ensin lehti-osio, sitten vasta seur.vuonna kukat. Nytkin tuoksuu maljakossa suuri kimppu. Laitan sen yöksi ulos. Se, kuten hyasintti, tuoksuu eniten yöllä.

Pihlaja avaa tänä vuonna hitaasti nupputerttunsa. Eikä niitä ole puut aivan notkollaan, kuten joskus. Vanha kansa tiesi tulevan kova talvi jos pihlajassa on paljon marjoja.

Mökillä on ollut tammia n. 10-15 vuotta. Tänä keväänä huomasin ensimäisen kerran niissä kukkia. Tulisiko mökin oravillekin vihdoin terhoja.