Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 12  (Luettu 33690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #30 : 07.06.12 - klo:20:26 »
Mihin kirkkoherra unohti lampaat ja varpuset?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #31 : 07.06.12 - klo:20:37 »
Pena osaa Raamattunsa !  :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #32 : 07.06.12 - klo:20:45 »
Kirkkoherra kertoi lehtemme jutussa että kana on ainoa eläin jonka Jeesus mainitsee uudessa testamentissa. Niinkuin kanaemo...
Miten muistelen, että lampaistakin olisi ollut jotain juttua  :017: Ja jopa koiranpenikoista. Kyykäärmeen sikiöistä nyt puhumattakaan...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #33 : 07.06.12 - klo:20:47 »
Ketuilla on...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #34 : 07.06.12 - klo:21:01 »
Sitten on tietysti aasi, josta annetaan ohjeita Jerusalemin-matkaa varten, ja se kameli jonka piti sulloutua neulansilmästä, vaikka se onkin kuulemma mahdollisesti käännösvirhe eikä kameli ollenkaan. Ynnä taivaan linnut ja kaikenlaiset kalat, mutta en tiedä pitäisikö niitä laskea kun ei ole lajilleen mainittu. Mutta kelpo eläintarhan saisi kirkkoherra pihalleen jo noistakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #35 : 09.06.12 - klo:11:22 »
Eilen illalla Teeman leffaa (Truffaut: Morsian pukeutui mustaan, kohtalainen, pääosassa Jeanne Moreau) katsoessani kuului avoimesta ikkunasta meriharakan ääntä kahteen otteeseen. Kaupunkialueen kautta aikojen eka pesintä on tuossa lähellä maankaivupaikalla. Se pesii avoimille paikoille: tehdasalueille, rantaniityille jne, lähelle vettä.

Räkätilläkin on jo isot lentopoikaset, joita emot syöttää tuossa nurmikolla. Ylhäältä päin niitä on hauska seurata eikä koosta pystyisi enää päättelemään, kummat on aikuisia kummat nuoria.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #36 : 09.06.12 - klo:20:09 »
Kanoista puheen ollen meidän kirkkoherralla on kanoja pihatossaan, liki keskikaupunkia. Oman kanan viimekesäinen  poikanen, kukko hoitaa hommiaan niin kauan kunnes naapurit valittavat aikaisesta kiekaisusta.
Kirkkoherra kertoi lehtemme jutussa että kana on ainoa eläin jonka Jeesus mainitsee uudessa testamentissa. Niinkuin kanaemo... jne.

Kunniaa kanoille! :117:

Sisko tiesi kertoa että kanoja saa pitää keskellä cityä ja ehdotti niitä terassilleni.  Epäröin suuresti, mietin lähinnä saanko taloyhtiöltä lupaa.

Mitähän eilen yx lokki kuvitteli minulla olevan kun apteekista palailin. Takuulla jahtasi yskänlääkepulloani.  Se päästeli pelottavia kirkaisuja ja teki hyvin ihmeellisiä syvyyssukelluksia useasti pääni ylitse. Olin varma että kohta lentää päin.  Tämä nimittäin toistui useasti aukealla paikalla, jossa oli tilaa lentää missä tahansa.

Narkomaanilokki.  Tuskin se antibioottia himoitsi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #37 : 09.06.12 - klo:22:45 »
^Tarvitaanko kanan pitämiseen terassilla sen kummempaa lupaa kuin koiran pitämiseen? Tai enhän minä teidän talonne sääntöjä tunne. Kuten kaikki 70-luvulla mainostelevisiota katsoneet tiedämme, kanankakka on myös kelpo lannoite.

Olisikohan lokilla ollut poikanen jossain lähellä? Artikkelissaan Lokkilinnut Tampereen kaupunkirakennusten katoilla Lasse Kosonen antaa vinkiksi käyttää sateenvarjoa lokkihyökkäyksen torjuntaan. Poudalla tietenkin päivänvarjo. -Joskus aikoinaan retkeilin Harakan saaressa Helsingissä; siellä sai kulkea puolentoista metrin päästä hautovan kalalokin pesästä, ihan rauhassa.

Viime kesänä jouduin oikein hieraisemaan silmiäni kun näin täällä Tampereella ihan tuossa viereisessä puistossa meriharakan. Sitä nyt ei oikein mihinkään muuhun lintuun voi sekoittaa. Pikainen nettihaku selvitti, että kyllä niitä on Lielahdessa pesinyt. Minä kun olin luullut että se on nimensä mukaisesti merenrantalintu! Ovat nyt sitten ehtineet Joensuuhun asti. Ainakin tuossa Vaakkolammissa olisikin niille simpukoita syötäväksi.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #38 : 10.06.12 - klo:09:52 »
Jännä juttu sinänsä. Vaikka asuin meren saaressa (Lauttasaaressa) niin ensimmäisen meriharakan eläissäni näin Jäämeren rannalla. Nykyään niitä näkee Helsingin rannoilla runsaasti. Ovat laajentaneet tonttiaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #39 : 10.06.12 - klo:10:59 »
Meidän mummo ja vaari taisi nähdä meriharakkaa mökillä  Haminan saaristossa, kun he kiinnostuivat seurailemaan ja tutustumaan lintujen esiintymistä ja elämää, sellaista matalan tason bongailua - eivät siis kotoa lähteneet mutta jos lintu ilmestyi maisemiin, ottivat heti selvää siitä ja sen elintavoista. Opin jotakin kun he aika innoissaan puhuivat niistä.
................................

Tuo onkin ajatus, olisiko lokki pesinyt tuohon pikkupöheikköön uimahallin taakse?  Se kävi suorastaan hermoilleni, ja tietty poishan se minua ajoi. Itse mietin äkäisenä että mitäs sinäkin siinä olet vailla, ei minulla ole jäätelöä.

Meillä on sellainen taloyhtiön pj jolla on tämä tyyli:

Leena pihatalkoissa:  Saisinko minä istuttaa tuohon muutaman perennan, omilla rahoilla tietenkin?
-Pj:  Et tietenkään saa!... niin mikä se perenna muuten on?

Leena yhtiuökokouksessa:  Saisinko minä käyttää joskus tuota kerhotilaa harjoitteluun, ihan lyhyen aikaa vain ja päivällä,  kun siinä on akustiikkalevyt, eikä viulun ääni siinä häiritse naapureita?
-Pj:  Et  tietenkään saa.  Soita kotonasi.

Hän on sellainen et-tietenkään - saa - tyyppi. Sellaisia tapaa joskus ja kaikki ovat häneen vähän väsyneitä - yhtiökokouksista samovat ettei niihin viitti tullakaan.    Kyllä olisi kanoilta saman tien niskat nurin. 

Syyksi hän varmaan selittäisi että kun  ne kumminkin herättävät kiekumisellaan koko talon niin varhain. :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #40 : 10.06.12 - klo:13:55 »
Minun nuoruudestani ovat selvästi lisääntyneet seuraavat linnut
Meriharakka
Merimetso
Sinitiainen


Harvinaistuneet
Varpunen
Kottarainen
Lokit

Välillä hukassa, mutta taas runsaana
Varis
Harakka

Mitä muille tulee näin epätieteellisesti mieleen?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21734
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #41 : 10.06.12 - klo:14:40 »
Tuntuu että harvinaisuuksia nykyään putkahtaa aika usein esiin.

Jos yritän verrata omaa nuoruusaikaani ja nykypäivää:
Laulujoutsenia nykyisin kovasti, ennen todella harvinainen.
Nykyisin mielestäni kuovi harvinaisempi, ennen oli enemmän.
Samaa mieltä kuin seppos, kottarainen vähentynyt kovasti.
Kotimökin ympäristössä aikoinaan käki kukkui kaiket alkukesät,
sitten hävisi, nyt taas palannut.
Merimetson näkeminen Vanajanselällä kallioluodolla 20 vuotta
sitten oli uljas ja harvinainen näky, nyt niitä on saaristossa riesaksi asti.
Töyhtöhyypät parveilivat peltojen kevättulvissa sankoin joukoin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #42 : 10.06.12 - klo:16:03 »
Padasjoen horisontista:

Kottarainen vähentynyt kovasti
Laulujoutsen alkanut pesiä n. 10 v. sitten
Käenpiika hävinnyt
Punarinta tullut
Mustarastas tullu
Pöllöt vähentyneet
Palokärki vakinaistunut .   Nämä meidän oman mökkiympäristön havaintoja
Räystäspääsky pesii yhä


Lahdessa:

Naakka kaksinkertaistunut 2000-luvulla
Kirjosieppo yleistynyt
Pikkuvarpunen yleistynyt
Varpunen vähentynyt paljon
Tkat runsaat, myös harmaapäätikka näyttäytyy
Nokikana vähentynyt
Lokit siirtyneet Vesijärven sataaman aallonmurtajalle ja lavaravintoloiden apajille.
Harakat vähentyneet, mutta omat lemmikit jäljellä
Tervapääskyt ennallaan
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #43 : 10.06.12 - klo:16:27 »
E tuntenut nuoruudessani lintuja, joten vaikea sanoa ihan empiirisiä haviantoja, mutta siinä vaiheessa kun lintuihin tutustuin niin yllätyin, kuinka laulujoutsenia saattoi nähdä siellä täällä, vaikka niiden lintukirjojen mukaan olisi pitänyt pesiä vain ihan pohjoisessa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 12
« Vastaus #44 : 10.06.12 - klo:18:10 »
E tuntenut nuoruudessani lintuja, joten vaikea sanoa ihan empiirisiä haviantoja, mutta siinä vaiheessa kun lintuihin tutustuin niin yllätyin, kuinka laulujoutsenia saattoi nähdä siellä täällä, vaikka niiden lintukirjojen mukaan olisi pitänyt pesiä vain ihan pohjoisessa.

Lintukirja vanhenee. Laulujoutsenia on runsaasti, mutta meidän mökkijärven rannat ovat liian syvät linnulle, joten se pesii pikkujärvellä ja käy vain välillä kylässä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi