Kirjoittaja Aihe: Oma totuus  (Luettu 14198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
Vs: Oma totuus
« Vastaus #15 : 23.04.12 - klo:17:27 »

Toiset meistä tajuavat ihmisistä, asioista, motiiveista ja ties mistä enemmän kuin mitä toiset. Jotkut meistä ovat syvemmin totuudessa kiinni kuin mitä monet muut.

Tämäkin on totta.  Mutta olen elämäni varrella pannut merkille että vaikka viisaampi puhuisi tyhmemmälle järkeä niin tyhmempi ei kuuntele. Joskus olen ollut viisaampana mutta useammin tyhmempänä, siitä sen tiedän. Kas kun tyhmän tunnistaa juuri siitä että se kuvittelee olevansa viisas. Elikkä kääntäen: joka ei jouda kuuntelemaan ja puntaroimaan mitä toinen sanoo, on tyhmä. Sitten on paljon sellaisia jotka kuvittelevat jonkin ominaisuutensa perusteella olevansa lähtökohtaisesti muita viisaampia. Usein se on koulutus, esim. opettajien ammattikuntaa vaivaa hyvin useasti ylemmyyskompleksi, joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Joku taas kuvittelee rahojensa takia olevansa muita viisaampi tai joku kuvittelee että korkea ikä takaa viisauden mutta ei sekään pidä paikkaansa. On sellainen sanonta että ei vanhuus tuo viisautta vaikka se askelta lyhentääkin. Tosin nuoret ovat monesti kokemattomuutensa takia typerämpiä mutteivät välttämättä tyhmempiä, verrattuna vanhuksiin. Tunnen kyllä joitain hyvin typeriä vanhuksia ja viisaan oloisia nuoriakin tunnen joitakuita vaikken tiedäkään ovatko ne oikeasti viisaita kun itse olen kuitenkin kohtuullisen tyhmä. Kyllä minä sen ymmärrän minkä useimmat muutkin mutta taso ei ole kovin korkea yleisestikään.  Lutherkin oli jo sitä mieltä että yhteinen kansa on tyhmää kuin aidantolpat.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 23.04.12 - klo:21:12 »
Minulle merkittävin totuus liittyy maailman yleisimmin lainattuun raamatunkohtaan:
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
Ei ole niin huonoa ihmistä, jota Jumala ei rakastaisi. Ei ole myöskään niin hyvää ihmistä, joka ei Jumalan rakkautta tarvitsisi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #17 : 24.04.12 - klo:10:04 »
( teen nyt ip-vuoroja n-kotisäätiön ompelimoon, niin voin aamulla kirjoitella )

Totuuden hautajaisissa lauletaan aina samaa virttä:
minä olen ehdottomasti oikeassa ja sinä olet
ehdottomasti väärässä.
Elämä on kemiaa.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 24.04.12 - klo:12:56 »
"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
Haluan tarkentaa vielä em. raamatun kohdan maailma sanaa, joka käsitetään usein monella eri tavalla.
Alkukielen sana kosmos: järjestys, kaunistus; järjestetty maailmankaikkeus, maailma.
Sanalla on useita merkitysvivahteita. Sanaa käytetään myös johdonmukaisesti kuvaamaan ihmiskuntaa langenneesa ja kapinoivana, tämän pahan maailmanajan maailmaa.
Jumalan rakkauden kohteena on koko maailma, mutta tämä rakkaus koituu iankaikkiseksi pelastukseksi vain silloin, kun se otetaan vastaan. Pojan tehtävä oli osoitus Isän rakkaudesta. Niin kuin Isä rakastaa, samoin rakastaa myös Poika.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #19 : 24.04.12 - klo:13:22 »
Kosmoksen vastakohta on kaaos.

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 24.04.12 - klo:21:00 »
Nykyään tulee vastaan "oma totuus" mitä erilaisimmissa tilanteissa. Ihmissuhdekähinöitä pohtiessa ja selvitellessä voidaan todeta, että kummallakin on oma totuutensa. Osapuolet näkevät tilanteen tai sen syyn eri tavoin, vaikka alunperin asia olisikin yhdessä puhuttu ja sovittu. Lopulta on kuitenkin erilaiset omat "totuudet".

Monesti se oma totuus onkin juuri asian selittelemistä itsen kannalta parhain päin. Pää puskaan tai toisinaan verkosta irti.

Minä olen tie, totuus ja elämä, sanoo Jeesus.

Tähän sisältyy aika paljon, myös harhaan menemisen vaara. Että juuri minulle on annettu tai annetaan se ainoa oikea tieto ja ymmärrys.

On ilmiselvästi paras jos emme hutki toisiamme päähän "totuudella"  :017: Mutta pitää muistaa että yhtä varovainen pitäisi olla myös totuuden sanojaa kohtaan. Mistäs sitä tietää vaikkahan olisikin totta...

Tämäpä se!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #21 : 24.04.12 - klo:21:04 »
Totuuskaan ei yleensä ole joko tai
vaan yleensä sekä että. :icon_eek:
Elämä on kemiaa.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 25.04.12 - klo:09:30 »
Voisi olla parempi kun ei ylipäätään paljon käytettäisi sanaa totuus, ainakaan jos ei olla itse muodostettu asiasta viimeisen päälle mietittyä, perusteltua käsitystä. Useimmiten on parempi puhua vain erilaisista näkemyksistä. Se missä vaiheessa näkemyksestä tulee totuus, olisi mielenkiintoinen tutkimisen aihe sillä ilmeisesti niin käy hyvin usein. Kysyä saa, että millä perusteella näkemys esitetään totuutena.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 26.04.12 - klo:11:45 »
Olen pitkälti samaa mieltä Jampen kanssa.
Totuus pitää huolen itsestään. Valheet paljastuvat.
Monet ovat valmiit raastamaan totuuden esiin hinnalla millä hyvänsä. Totuutta salatuimpaan saakka kyselevät oikeassa olijat.
Ihmisten välisessä kanssakäymisessä luottamus on oleellisinta. Totuudet, valheet, salaisuudet näyttäytyvät aikanaan.

Rehellisyys Jumalan edessä ja oma totuus (omatunto) ilman että siitä tehdään ase on minusta suositeltava tapa elää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 26.04.12 - klo:14:42 »
Painettua tekstiä:
Talmudissa esiintyvään lauseeseen ”Sheker ein lo raglaim”, ”Valheella ei ole jalkoja". Suomenkieliset vastineet ovat "totuus ei pala tulessakaan" ja "valheella on lyhyet jäljet".
"Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin." Psalmi 51:8-9

Viisaita ja opettavaisia toteamuksia totuuteen liittyen. Totuuteen kannattaa siis pyrkiä.
Oman totuuden lähde lienee usein itsepuolustuksessa tai oman edun tavoittelussa.
Kuinka paljon omaa totuutta liittyy esim. politiikkaan?

Benkku

• Vieras
« Vastaus #25 : 25.01.14 - klo:21:35 »
Totuuteen kannattaa siis pyrkiä.
Oman totuuden lähde lienee usein itsepuolustuksessa tai oman edun tavoittelussa.
Kuinka paljon omaa totuutta liittyy esim. politiikkaan?

... tai mediaseksikkyyteen , mitä esityy tälläkin keskustelualueella hyvinkin monella nimimerkillä.

Poissa vn

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 27.01.14 - klo:21:16 »
Olen pitkälti samaa mieltä Jampen kanssa.
Totuus pitää huolen itsestään. Valheet paljastuvat.
Monet ovat valmiit raastamaan totuuden esiin hinnalla millä hyvänsä. Totuutta salatuimpaan saakka kyselevät oikeassa olijat.
Ihmisten välisessä kanssakäymisessä luottamus on oleellisinta. Totuudet, valheet, salaisuudet näyttäytyvät aikanaan.

Rehellisyys Jumalan edessä ja oma totuus (omatunto) ilman että siitä tehdään ase on minusta suositeltava tapa elää.

Onpas hyviä ajatuksia...
Mihin pyrkivät ne oikeassa olevat ihmiset jotka kaivavat totuutta esiin salatuimpaan saakka?
He pyrkivät tuomitsemaan ja lyömään lyttyyn heikon, herkän ja haavoittuvan ihmisen...
Mitä tekee Jumala kun totuus kolahtaa kohdalle, syntisyys paljastuu?
Jumala rakastaa, armahtaa, tarjoaa pelastusta...totuus tekee vapaaksi.

Benkku

• Vieras
« Vastaus #27 : 29.01.14 - klo:07:36 »
      "Usko ei ole älyn, vaan omantunnon asia".

Salattu Viisaus

Ajatuksia
                 Paavo Ruotsalainen
                Wilhelmi Malmivaaran
                    E.W. Pakkalan
              kirjoituksista ja puheista

koonnut E.F. Juurmaa

s.166

WSOY 1955

ps. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".  :icon_cool:

myyrä

• Vieras