Kirjoittaja Aihe: Tätä luen / tämän luin osa 4  (Luettu 48379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Vs: Tätä luen / tämän luin osa 4
« Vastaus #45 : 12.07.12 - klo:16:06 »
Miten sen pilkutuksen näkee, kun kuikkakin näkyy Koljonselällä pienenä pilkkuna?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #46 : 12.07.12 - klo:19:24 »
Kiitos myyrälle ja muillekin, sillä syksymmällä rupean kaivelemaan myyränreikiä suomalaiseen sotien aikaiseen ja 1930-luvun hengelliseen ja kirkolliseen  lehdistöön. Aika hyvän referaatin löytää tosin jo niistä "Risti hakaristin varjossa" ja "veljeyttä viimeiseen saakka" -Murtorinteistä. Haluan kuitenkin lukea ne itse.

Kansallisarkistossakin voisi käydä, niin tulisi ehkä todella tehtyä se homma. Lista kotona, ja Helsinkiin (Malmihan on oikeastaan kylä, josta ei tarvitse matkustaa niin kauas... viulunkieletkin ostin Kouvolan Musiikista kun sinne oli muuten asiaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #47 : 14.07.12 - klo:13:39 »
Näitä aion lukea, jos jostain löytyy. En ole vielä katsonut kirjastosta.

Hyvärinen Hannes: Muistoja Paavo Ruotsalaisesta (1924)

Kortelainen Tuomas: Hiilloksesta liekkiin. Ylä-Savon herännäisyyttä 1880-luvulta 1920-luvulle (1986)

Kortelainen Tuomas: Ukko-Paavon jäljillä Pielisen Karjalassa. Pohjois-Karjalan herännäisyyttä 1800- ja 1900-luvuilla (1992)

-tämän olen kyllä lukenut kahdestikin, mutta nyt kun kirjassa kuvatut paikannimet on enemmän tuttuja niin kerta vielä

Koskimies Kalervo: Aitoviereltä temmattu. Herännäisyyden muistoja Savosta 1800-luvulta (1980)

-kertoo Juhana Poikosen elämästä, itselläni on Tuure Vapaavuoren Huutolaispoika, joka myös kertoo Poikosesta.

Kuurne Juhani: Hengen tuulta Karjalasta (1946)

Kyander E.G.: Paavo Ruotsalainen eli herännäisyys Pohjois-Savossa (1882)

Laasonen Pentti: Pohjois-Karjalan luterilainen kirkollinen kansankulttuuri Ruotsin vallan aikana (1967)

Laasonen Pentti: Vanhan kirkollisuuden hajoaminen Pohjois-Karjalassa (1971)

Moilanen Olavi: Elämän puhuteltavana. Tutkimus ahdistuksen käsittelystä herännäisyyden alkuvaiheissa ja tämän vuosisadan Kainuussa (1987)

Möykkynen Adolf: Muistelmia Paavo Ruotsalaisen elämästä (1856)

Niskanen Kusti: Elämänkertomuksia herännäisyyden alalta. Lauri Juho Niskanen (1888)

Ollikainen Eila: Kiuruveden herännäisyyden taustaa ja vaiheita 1800-luvulla n. vuoteen 1880 (?)

Paalanen Anja: Leppävirran seurakunta Savon herätyksen aikana (1808-1867)   (1970)

Pentikäinen Elina: Kansanhurmoksista herätysliikkeeksi. Pohjois-Savon herännäisyyden muodostuminen 1790-1820-luvuilla (1982)

Rosendal Mauno: Suomen herännäisyyden historia XIX:llä vuosisadalla I-IV (1902-1915)

Santti Kaija: Herännäisyyden alkuvaiheet Pohjois-Karjalassa vuosina 1805-1832 (1986)

Svärd Eero: Herännäisyys Kiuruvedellä (1985)

Taipale Pentti: Mainintoja Wilhelmi Niskasesta. Armos halki aikain riittää. H-Y:n vuosikirja 1987 (1987)

-tiedän, ettei näistä ikinä puoliakaan löydy  :'(

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #48 : 14.07.12 - klo:15:02 »
-tiedän, ettei näistä ikinä puoliakaan löydy  :'(

Kansalliskirjastossa periaatteessa pitäisi olla kaikki painettu aineisto pieniä mainoslippuja ja -lappuja myöten, mutta kyllä niissäkin kokoelmissa puutteita on. Kokeile Fennican hakua. Kirjojahan myös kaukolainataan. Ehkä listasi kanssa voisi kävellä Joensuun kaupunginkirjastoon eli Pohjois-Karjalan maakuntakirjastoon; siellä joskus 30 vuotta sitten järkkäilin kaukolainoja  :039:

Kuurneen teos löytyi, kun muutin viimeisen sanan sijamuotoa Karjalasta -> Karjalassa. On kyllä noita teoksia, jotka Kansalliskirjaston kokoelmasta saa vain lukusaliin luettavaksi. Lukulomamatka Helsinkiin? (Olisipa määräraha, jolla tuommoisen kirjallisuuden voisi skannata verkkoaineistoksi. Miksei yksityinen taho voisi lahjoittaa jonkin tietyn aineiston digitointiin varoja?)

Toki osa noita löytyy "tavallisempienkin" kirjastojen kokoelmista.
« Viimeksi muokattu: 14.07.12 - klo:15:09 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #49 : 14.07.12 - klo:15:38 »
Rosendahl oli aikoinaan Helsingin kaupungin kirjastossa, mistä olen sen kaikki osat lukenut. Kannatan öppiäisen ehdotusta, listan kanssa maakuntakirjastoon ja tytöt töihin. Nykyään on niin hyvät tietokannat, että niillä löytyy missä kukin kirja seilaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #50 : 14.07.12 - klo:17:58 »
Rosendahl oli aikoinaan Helsingin kaupungin kirjastossa, mistä olen sen kaikki osat lukenut. Kannatan öppiäisen ehdotusta, listan kanssa maakuntakirjastoon ja tytöt töihin. Nykyään on niin hyvät tietokannat, että niillä löytyy missä kukin kirja seilaa.

Olisihan se tietysti hyvää harjoitusta etenkin kesäharjoittelijalle, mutta mitenkäs te vanhat nörtti
Seppos ja Öppiäinen olette niin antiikkisia!

http://monihaku.kirjastot.fi/fi/frank/search/

Sieltä löytyy.

Toinen hyvä kirjalähde on antikvariaatti. Sieltä olen tuosta listasta ostanut melkoisen määrän.
Yhden Kortelaisen kirjan löysin stadin Kierrätyskeskuksesta. Eikä maksanut paljon.

Mt

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #51 : 14.07.12 - klo:18:25 »
Nolo tunnustaa kuinka vähän olen viime vuosina ehtinyt muilta töiltä kirjoja lukea. Makuuasennossa en pysty silmieni vuoksi lukemaan, joten se on istumatyötä kuten muukin. Toisekseen suurin osa lukemastani on yhä ammattikirjallisuutta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #52 : 14.07.12 - klo:19:23 »

http://monihaku.kirjastot.fi/fi/frank/search/

Toinen hyvä kirjalähde on antikvariaatti. Sieltä olen tuosta listasta ostanut melkoisen määrän.
Yhden Kortelaisen kirjan löysin stadin Kierrätyskeskuksesta. Eikä maksanut paljon.

Monihaku toimii minulla hyvin hitaasti. Kokeilin paria opusta, mutta en malta odottaa. Divareissa olen listan kirjoista joitain nähnytkin, joten ne on hyviä vaihtoehtoja, jos ei kirjastosta löydy. Listassahan on myös gradu- ja lisensiaattitöitä, joita voisi etsiä yliopistojen kirjastoista.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #53 : 14.07.12 - klo:19:35 »
Tuosta mainitsemastani Remeksen kirjasta muuten selvisi vihdoinkin, mitä on ollut toistupalaisuus, mutta en viitsi jäljentää tähän montaa sivua kirjasta.

Olen, ainakin osittain, toistupalainen  :eusa_angel:

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #54 : 14.07.12 - klo:19:53 »
Tuosta mainitsemastani Remeksen kirjasta muuten selvisi vihdoinkin, mitä on ollut toistupalaisuus, mutta en viitsi jäljentää tähän montaa sivua kirjasta.

Olen, ainakin osittain, toistupalainen  :eusa_angel:

Selvisikö Uppi-Niskaiset samalla?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #55 : 14.07.12 - klo:20:42 »
Selvisikö Uppi-Niskaiset samalla?

:) ei, tämä Iisalmen seudun "rautakaartilaisuus" taitaa olla myöhempää perua. Niskaslaisuus kyllä selvisi ja Wilhelmi Niskasta eivät Paavo ja Jonas Lagus silkkihansikkailla käsitelleet. Malmberg meni Niskasen puolelle.

Poissa maisakai

• ystäväkansaa
« Vastaus #56 : 25.07.12 - klo:11:02 »
Tuomas Kyrön Miniä oli mainio näkökulma Mielensäpahoittajan sielunmaisemaan. Suosittelen.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #57 : 29.07.12 - klo:00:38 »
Tutkija Maria Suutala kirioottaa nykyysen herännääsyyren olevan hengellistä pikaruakaa entisehen evääsehen verrattuna. Pitääpä ettiä hänen kiriansa luettavaksi.  https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Kaikkien%20el%C3%A4vien%20onnea%20palvellen..jpg?w=d1f82892
https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Scan0001.jpg?w=0f1bd14c
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #58 : 29.07.12 - klo:21:44 »
Tutkija Maria Suutala kirioottaa nykyysen herännääsyyren olevan hengellistä pikaruakaa entisehen evääsehen verrattuna. Pitääpä ettiä hänen kiriansa luettavaksi.  https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Kaikkien%20el%C3%A4vien%20onnea%20palvellen..jpg?w=d1f82892
https://dl-web.dropbox.com/get/Public/Scan0001.jpg?w=0f1bd14c

Olisi kiinnostava tuo Mörtin linkki kun vaan aukeaisi  :icon_sad: . Lieköhän kyseessä tämä Maria Suutala, joka meni naimisiin päärynäpuun kanssa  :icon_eek:

www.kaltio.fi/vanhat/index4f4a.html?404

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.