Mutta kuka ja mikä on "kristinuskon Jumala/jumala"? Itse puhuisin ennemmin "kristinopin jumalasta" joka on ihmistekoa, eli kristittyjen riidanaihe.
Olen törmännyt henkilöihin jotka sekottavat Raamatun ja Jumalan keskenään, ja palvovat itse asiassa Raamattua erehtymättömänä ja heidän kanssaan syntyy erimielisyys siitä kumpi on Jumala,m Raamattuko vai Jumala josta Raamattu kertoo seikkoja... Se mitä rippikoulussa opetettiin "yleiseksi ilmoitukseksi" on jotakin aika yleiseksistentiaalista... jos olemassaolon itsessään katsotaan todistavan jumalasta niin siihen kelpaa ylipäänsä jumaluus, jolla on pitkälti sama kauneusmaku kuin ihmisillä (tai sitten olemme vain tottuneet...) ja jolla oli kyllä järkeä kehittää H2O:n kiteisestä olomuodosta juuri valkoinen --.- tumman ruskea olisi valaissut kehnosti --- off-topics.
Juuri tästä Dosentilla

on mielipide: Kun ihminen osaa selittää olemassaolonsa siten, ettei Jumalaa tarvita, hä'n luopuu Jumalasta --- huomaamatta seisovansa Jumalan edessä. Surkeaa ihmisille. He käyttivät siis Jumalaa hyväkseen vain... Sitten Jumala sai mennä... harvempi kysyi, tahtoisitko jotakin, minulla olisi lämmintä juotavaa...kohta on...
Kristinuskoon jää lopulta niukka viesti eteenpäin kerrottavaksi, ylösnousemus. Muista seikoista voi vain todeta, että se on ainut mitä siihen aikaan runsaahkosti ilmoittautuneista messiaista kukaan ei keksinyt tehdä lukuunottamatta Nasaretin Jeesusta, samoin ei noussut kuolleista Aleksanteri Suuri vaikka olisikin Zeun poika.
Erilaisia uskontunnustuksia on ollut, lyhimpänä jokin parin rivin kastetunnustus, sitten viimeinen tietämäni ns Barmenin tunnustus, joka opponoi natsien haltuunsa ottaman Vokskirchen uutukaista tunnustusta jossa uskottiin Jumalan ohella arjalaiseen rotuun... se sitten kyllä jäi... Barmenia käyttävät jotkin Saksan maakirkot yhä. Mutta nyt minun on mentävä keittämään jokin kuuma juoma.