Äänestys

Mikä on suhteesi pyhäkouluun?

Pyhäkoulussa olen käynyt itse sekä lapseni ovat käyneet
6 (42.9%)
Olen itse käynyt pyhäkoulussa, mutta lapseni eivät
3 (21.4%)
En ole käynyt pyhäkoulussa eivätkä lapsenikaan ole käyneet
0 (0%)
En ole käynyt pyhäkoulussa, mutta lapseni ovat käyneet
0 (0%)
Olen käynyt pyhäkoulussa, mutta olen lapseton
4 (28.6%)
En ole känyt pyhäkoulussa ja olen lapseton
1 (7.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Kirjoittaja Aihe: Pyhäkoulu  (Luettu 9920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Pyhäkoulu
« : 09.02.12 - klo:20:44 »
Ennenvanhaan pidettiin pyhäkouluja varmaan joka seurakunnassa. Vapaaehtoiset toimivat pyhäkoulunopettajina ja niitä pidettiin joka pyhä. Osa pyhäkouluista pidettiin seurakunnan tiloissa ja osa kodeissa.

Myöhemmin pyhäkoulut kävivät harvinaisemmiksi. Suuri osa vanhemmista vei lapset arkipäivisin päivähoitoon ja niinpä sunnuntai haluttiin olla vapaana. Toisaalta varmaan myös ihmiset ovat vieraantuneet kristinuskosta eivätkä pidä tärkeänä kasteopetusta.

Mikä olisi nykyaikainen muoto huolehtia lasten kasteopetuksesta? Tuleeko se tehdyksi ilman pyhäkoulua?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #1 : 09.02.12 - klo:21:20 »
Olen käynyt pyhäkoulussa, mutta ei minulla ole lapsia  :102:

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #2 : 09.02.12 - klo:21:31 »
Minkä vaihtoehdon lapseton valitsee? Kysymys niille, joilla lapsia?? :017:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #3 : 09.02.12 - klo:21:52 »
Lapsettomien vaihtoehdot lisätty.

Meillä on seurakunnan työntekijän pitämissä pyhäkouluissa kunnan päiväkodeissa 850 lasta. Vanhanmallisessa pyhäkoulussa on tästä syystä tosi vähän kävijöitä. Päiväkotipyhäkouluun osallistumiselle tulee olla kirjallinen lupa vanhemmilta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #4 : 09.02.12 - klo:22:37 »
Meillä on seurakunnan työntekijän pitämissä pyhäkouluissa kunnan päiväkodeissa 850 lasta.

Mitä tuo tarkoittaa? Siis onko se jokin seurakunnan päiväkerho eikä pyhäkoulu?

Kävin aikoinaan kai vuoden ajan pyhäkoulussa ja joskus ennen sitä seurakunnan kerhossa. Enpä tiedä, onnistuivatko ne hoitamaan kasteopetusta kovinkaan hyvin. Ehkä se tuntui jo silloin vähän tekopyhältä. Joskus vähän vanhempana olisin kyllä kaivannut aikuista, jonka kanssa keskustella luottamuksellisesti Jumalasta yms., muttei sellaista oikein ollut. En tiedä mikä olisi kelpo systeemi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #5 : 10.02.12 - klo:07:22 »
Minkä vaihtoehdon lapseton valitsee? Kysymys niille, joilla lapsia?? :017:

Olen käynyt pyhäkoulussa, mutta ei minulla ole lapsia  :102:

Näköjään seppos korjasikin jo asian. Kiitos! Siksi kysyinkin ohjetta äänestyksen laatimiseen toisessa ketjussa, kun olisin mielelläni laittanut vaihtoehdot:
Olen käynyt pyhäkoulussa / en ole käynyt pyhäkoulussa/ lapseni ovat käyneet pk / lapseni eivät ole käyneet pk ja vielä olisin halunnut vaihtoehdon olen ollut pyhäkoulunopettajana, mutta sen jos olisi vielä lisännyt, niin vaihtoehtoja olisi tullut moninkertaisesti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #6 : 10.02.12 - klo:07:56 »
Lisäksi olen pyhäkoulunopettaja.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #7 : 10.02.12 - klo:08:00 »
Muistan kyllä lapsena kun oli PAKKO käydä pyhäkoulussa,
siellä oli kamalaa.
Pyhäkoulunopettajasta oikein huokui
"olette pahoja"-asenne.
 :icon_sad:
Herra armahda.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22134
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #8 : 10.02.12 - klo:08:01 »
Pyhäkoulunopettajasta oikein huokui
"olette pahoja"-asenne.
 :icon_sad:

Böö!  :031:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33861
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #9 : 10.02.12 - klo:08:43 »
Minä en kauan käynyt pyhäkoulua. Se oli samassa kansakoulussa ja opettajana sama täti josta tuli myöhemmin opettajani. Se oli jotenkin valjua.
Myöhemmin kävin muutaman kerran helluntailaisessa kodissa pyhäkoulussa. Siellä oli sellainen hieno tummansininen taulupohja johon magneeteilla kiinnittyivät Raamatunkertomusten kuvat. Kamari oli täynnä lapsia. Istuimme lattialla ja lauloimme. Se oli mukavampaa. En kuitenkaan muista käyneeni sitäkään kuin yhden talvikauden.

Omat tyttäret kävivät srk. kerhossa kerran viikossa oman taloyhtiön tiloissa. Heistä se oli mukavaa, oli eväskassi ja mehut mukana. Ja minä sain parituntisen vapaata. Anoppini piti pyhäkoulua Porkkolassa ja siellä tytöt kävivät mummon pyhäkoulua aina kun sunnuntaina olimme sielä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #10 : 10.02.12 - klo:09:37 »
Pyhäkoulua pidettiin meillä ja sinne tuli kai joitain naapurien penskoja. Joku eukko oli opettajana. Kiiltokuvalampaita ja enkeleitä ainakin, tuskin joulutonttuja - muisti harhailee nyt.

Rippikoulu oli ihan hirvee. Tavallisen koulun jälkeen srk-talolla sitä pidettiin. Se oli väsyttävän pitkästyttävää, enkä edes jaksanut innostua papin kiusaamisesta niin kuin eräät muut.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #11 : 10.02.12 - klo:10:11 »
Mitä tuo tarkoittaa? Siis onko se jokin seurakunnan päiväkerho eikä pyhäkoulu?

Kävin aikoinaan kai vuoden ajan pyhäkoulussa ja joskus ennen sitä seurakunnan kerhossa. Enpä tiedä, onnistuivatko ne hoitamaan kasteopetusta kovinkaan hyvin. Ehkä se tuntui jo silloin vähän tekopyhältä. Joskus vähän vanhempana olisin kyllä kaivannut aikuista, jonka kanssa keskustella luottamuksellisesti Jumalasta yms., muttei sellaista oikein ollut. En tiedä mikä olisi kelpo systeemi.

Se tarkoittaa sitä, että pyhäkoulu on kunnan lasten päiväkodin ohjelmaa päiväkodin tiloissa seurakunnan järjestämänä. Kuten edellä mainitsin osallistumiseen tarvitaan vanhempien kirjallinen lupa, mistä seuraa automaattisesti ettei se voi olla pakollista. On paljon helpompaa opettajan mennä lasten luokse kuin lasten tulla opettajan luokse. Ei mitään kyydityksiä ym. Meillä syntyy noin 500 lasta vuodessa, mutta he eivät luonnollisesti ole kaikki päiväkodissa. Seurakunnan päiväkerhoissa on noin 250 lasta ja muun muassa he eivät ole päiväkodeissa. He saavat luonnollisesti pyhäkouluopetusta päiväkerhossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #12 : 10.02.12 - klo:10:50 »
Kun olin aika pieni, äitini piti pyhäkoulua sairaalan lastenosastolla. Hän testasi kertomukset flannellokuvineen omilla lapsilla ensin, joten olimme äidin pyhäkoulussa. Myöhemmin sitten pääsin "oikeaan pyhäkouluun", josta muistan lammas-, auto- ym. tarrat, jotka sai oltuaan paikalla, muistolauseet sekä pyhäkoululehden sekä kesäiset pyhäkoululeirit muistaakseni 10 - 13 -vuotiaille.   

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #13 : 10.02.12 - klo:11:27 »
Omasta pyhäkouluajastani on jäänyt mieleen, että meillä oli useampia pyhäkoulunopettajia, jotka vuorottelivat eri pyhinä. Mukavaa oli saada pyhäkoulutaulu ja siihen ensin kaloja ja sitten lampaita. Muistolausetta en tahtonut koskaan muistaa enää seuraavalla kerralla, kun sitä kysyttiin. Ihan mukavaa siellä oli käydä ja olivathan raamatunkertomukset mielenkiintoisia kuulla. Yksi opettajista oli hieman pelottava (lapsen näkökulmasta), mutta ei paha. Hän muuten sattui juuri olemaan kansakoulunopettaja, josta ei kylläkään tullut minun opettajaani.

"On paljon helpompaa opettajan mennä lasten luokse kuin lasten tulla opettajan luokse." Tästä olen sepposin kanssa täsmälleen samaa mieltä.

Itse olen pitänyt pyhäkoulua ja ollut muutamalla pyhäkoulunopettajan kurssilla. Päällimmäisenä minulla on jäänyt kursseista mieleen, että on erittäin tärkeää huomata jokainen lapsi erikseen, tervehtiä häntä ja katsoa silmiin. Lasten täytyy tuntea, että he ovat tärkeitä ihan semmoisinaan. Samoin on tärkeää, että asioita ei yritetä selittää puhki. Kolmas asia oli, että ei liikaa asiaa yhdellä kertaa. Monta kertaa täytyi pistää suunnitelmat uusiksi, jos näytti, etteivät lapset jaksa keskittyä. Johonkin asiaan he suhtautuivat tosi innokkaasti ja siinä saattoi sitten mennä enemmän aikaa.

Hyvin usein sitä tunsi itsensä vajavaiseksi, kun valmistelu jäi liian myöhäiseen ajankohtaan. Samoin ei ollut helppoa yrittää olla tasapuolinen kaikille, kun lapset ovat niin erilaisia. Siinähän tuo meni sekin aika ja loppui sekin pesti, kun kylältä "loppuivat lapset". Lapsia kyllä oli, mutta vanhemmat eivät tuoneet heitä pyhäkouluun.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6353
Vs: Pyhäkoulu
« Vastaus #14 : 10.02.12 - klo:12:17 »
Tuli näistä kasteopetusasioista taas mieleen oma historiani noin seitsenvuotiaana: Muistan kun koulun uskontotunneilla oli kertomuksia Jeesuksesta, ja minussa heräsi vilpitön rakkaus. Ja kuinka kauhealta tuntui, kun ne pahat ihmiset sitten alkoivat pilkata ja kiduttaa häntä ja lopulta tappoivat. Mutta minulla ei ole mitään muistikuvaa että pääsiäisestä, so. ylösnousemuksesta, olisi puhuttu. Eli päälle jäi ahdistava mielikuva, jota en voinut purkaa kenellekään.

En tiedä, onko voinut käydä esimerkiksi niin, että olisin ollut sairaana ja siis koulusta poissa silloin kun se itse pääsiäinen on käsitelty, eikä kukaan ole huomannut korjata puutetta. Oli syy tuo tai mikä muu tahansa niin jotenkin nappiin opetus ei pikkulapsen sielun kannalta mennyt  :icon_sad: .

Sitten kahdeksanvuotiaana toisella paikkakunnalla pyhäkouluun mennessäni löysin tienposkesta kissamme kuolleena, lienee jäänyt auton töytäisemäksi. Itkua pidätellen menin pyhäkouluun kumminkin, se kai tuntui velvollisuudelta. Siellä ei ollut aikuista ohjaajaa paikalla, muutama varhaisteini jotain askartelua ja lammaskuvavaihtoa vain hoiti, minulla oli kamala olo koko ajan ja odotin vain poispääsyä. Paluumatkalla sitten poimin Misse-paran mukaani.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.