Kansa on niin tyhmää ettei se edes tajua olevansa tyhmää, tämä on fakta.
Nononono, Jampe, olen joutunut itse tässä katsomaan peiliin ja toteamaan, että jos jokainen joka ei oitis ajattele kuin minä luokitellaan kansaan kuuluvaksi niin jään aika yksin. Peräti kysymään, kuulunko itse kansaan?

Hawkinia käsittää kyllä, mutta sieltä on yksinkertaista napata irrallinen lause ja tikuttaa se tänne. Kun lukee koko kirjan, huomaa, ettei se ole ollenkaan vaikea. Keskittymistä vaativa, kyllä, mutta alkuun päästyä keskittää itteensä. Kirja on kaikkineen kuitenkin jo suhteellisen vanha. Johan Arnkil, Eskola ja Sirenius 60-luvulla kirjoittelivat ajan hidastumisesta ja avaruuden kaartumisesta ja leikkivät ajatuksella: Entä jos näkis alkuun asti, luomispäivään? (Perimmäisten kysymysten äärellä). Eskola oli sentään Ihan Oikea Tiedemies. Suhteellisuusteoria me luettiin koulussa. Minua hurmasi ajatus E=mc toiseen, kerta kaikkiaan.
Ja äskenkin tuli joku fyssan dokkari jossa selitettiin että jos olisin riittävän nopea, saisin iskettyä käteni toisen käden halki. Atomit siinä vain pörrää minua tiheämmin ja vikkelämmin. Tavallaan meistä voisi kirjoittaa matemaattisen yhtälön jokaisesta... minä tosin olin silloin taantunut ollakseni kuin jälleen lukiossa... muistin kaikkia juttuja...
minusta tuo kaava selitti täydellisesti kirkastusvuoritapahtumat ja veden päällä kävelemisen. Silloin niin. Oli vain energinen kaveri kävelyllä.
kaikkea tässä höpäjän. Valvoin yöllä kolmeen kun piti novelli rustata. Saatan olla hieman epäselvä tänään.

.......................................
Mutta: Etäisesti sitä muistuttaa Stinissenin Evigheten mitt i tiden.