Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 11.  (Luettu 49176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

• Vieras
Vs: Linnut osa 11.
« Vastaus #90 : 07.04.12 - klo:13:39 »
Päivän paras saalis 18 joutsenta joella ja toisessa paikassa kiertelevä sepelkyyhky.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #91 : 12.04.12 - klo:12:09 »
Tänä aamuna kuulin kevään ensimmäisen peipon. Kiurut jäävät huomaamatta, kun ovat niin maalaisia, mutta muuten pistän lorun linnut merkille. Västäräkkiä siis odottelen seuraavaksi.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #92 : 12.04.12 - klo:13:25 »
Kiurut jäävät huomaamatta, kun ovat niin maalaisia, mutta muuten pistän lorun linnut merkille.

Tänään näkyi maalaiskiuruja kuuden parvi.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #93 : 12.04.12 - klo:18:59 »
Kyllähän kiurun tiriteijaata kuuntelisi ilokseen, mutta pellot ovat hieman toisaalla. Maalaisuus sinänsä ei ole mikään vika - linnullakaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #94 : 14.04.12 - klo:18:41 »
Näin tänään ensimmäisen (maalais-)västäräkkini. Laulavia peippoja ja punarintoja on kuultu jo monessa paikassa ja pari tiltalttiakin tiputtelemassa omaa til-tal nimeään. Peippojen muuttoa kuvaa hyvin yhden täkäläisen luonto- ja lintuaktiivin havainto pihaltaan. Saderintama oli pudottanut ne pihakoivuihin, joista hän oli laskenut peipposia yksin kappalein 187 lintua.

Lintuja tulee joka päivä vauhdilla useita uusia lajeja, ja oikeastaan koko valoinen aika pitäisi liikkua luonnossa. Niin paljon on nähtävää ja jo kuultavaakin. Harmi vaan, että muutakin pitää touhuta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #95 : 15.04.12 - klo:15:40 »
^Kesän ensimmäinen punarinta hyppäsi piha-aidalle vartti sitten. Eipä tarvinnut kipeällä jalallaan liikkua luonnossa, kun luonto tuli itse liki  :icon_biggrin:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #96 : 15.04.12 - klo:17:23 »
En todella tiedä kuinka asiaan suhtautua mutta terassilleni mitä ilmeisimmin tuumii muuttaa sepelkyyhkypariskunta. 

Eikö juuri ne ole niitä valkoseppeleisiä isohkoja purinaa pitäviä lintuja?  Takuulla kun ensi viikolla olen poissa, palaan suoraan keskelle kohtalokasta alivuokralaisdraamaa.

Yhtiökokous on heti seuraavana päivänä ja tämä taloyhtiö on semmoinen jossa vähän sanotaan aina ensin ei ja sitten vasta kuunnellaan asia.  Sen kanssa oppii elämään kyllä mutta mitä minä niille pulusille teen?

Keinuvat tuijissani ja maleksivat korsi suussa kyttäilemässä sopivan kokoista purnukkaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #97 : 15.04.12 - klo:18:04 »
Tänä aamuna, kun ajeltiin Saitaipaleelle kirkkoon, niin tien laidasta lähti sepelkyyhky lentoon.  :039:
Kolme kurkea patsasteli pellolla.
Pyryharakka

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #98 : 15.04.12 - klo:18:20 »
Eikö juuri ne ole niitä valkoseppeleisiä isohkoja purinaa pitäviä lintuja?

Kyyhkyt kujertavat.

Oh, the butterflies are flying,
Now the winter days are dying,
And the primroses are trying
To be seen.
And the turtle-doves are cooing,
And the woods are up and doing,
For the violets are blu-ing
In the green.

Winnie the Pooh

myyrä

• Vieras
« Vastaus #99 : 15.04.12 - klo:18:23 »
^Kesän ensimmäinen punarinta hyppäsi piha-aidalle vartti sitten. Eipä tarvinnut kipeällä jalallaan liikkua luonnossa, kun luonto tuli itse liki  :icon_biggrin:

Odottamattomat havainnot onkin parhaita.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #100 : 15.04.12 - klo:18:35 »
En todella tiedä kuinka asiaan suhtautua mutta terassilleni mitä ilmeisimmin tuumii muuttaa sepelkyyhkypariskunta. 

Eikö juuri ne ole niitä valkoseppeleisiä isohkoja purinaa pitäviä lintuja?  Takuulla kun ensi viikolla olen poissa, palaan suoraan keskelle kohtalokasta alivuokralaisdraamaa.

Yhtiökokous on heti seuraavana päivänä ja tämä taloyhtiö on semmoinen jossa vähän sanotaan aina ensin ei ja sitten vasta kuunnellaan asia.  Sen kanssa oppii elämään kyllä mutta mitä minä niille pulusille teen?

Keinuvat tuijissani ja maleksivat korsi suussa kyttäilemässä sopivan kokoista purnukkaa. 

Luulisi, etteivät ehdi pesiä vielä siinä ajassa. En tosin tiedä, kuinka kauan olet poissa. Pesän voi hävittää ja sepelkyyhky on (ainakin pitäisi olla) pesinnän alkuvaiheessa herkkä häirinnälle, joten tuskin yrittävät uudelleen. Jos naaras ennättäisi munimaan, niin homma olisikin jo vaikeampi. Taloyhtiön tai sinun itsesi pitäisi kai hakea ympäristöviranomaisilta tai kaupungilta lupa pesän hävittämiseen.

Se munii kaksi munaa, joita molemmat emot hautovat 16-18 vrk ja poikaset viipyvät pesässä 3-4 viikkoa. Pesii Etelä-Suomessa säännöllisesti kaksi kertaa. Naaras rakentaa pesän ja koiras tuo oksat. Pesä on harva risukyhäelmä; sepelpulu ei taida olla mikään mestarirakentaja.

Poikasten kehittymistä olisi kyllä mukava seurata ja niiden touhuja muutenkin.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #101 : 16.04.12 - klo:11:21 »
Kyllä minä pitäisin ne sepelikyyhkyt mutta antavatko ne minun istuttaa kukkani?  Vai syntyykö terassin omistussuhteista minun ja uroksen kesken kiistaa, tai saavatko munat traumat sieluilleeen jo ennen kuoriutumista?  Hylkääkö emo pesän?  Ei se kyllä ole kuin viikko. :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #102 : 16.04.12 - klo:12:50 »
Kyllä minä pitäisin ne sepelikyyhkyt mutta antavatko ne minun istuttaa kukkani?  Vai syntyykö terassin omistussuhteista minun ja uroksen kesken kiistaa, tai saavatko munat traumat sieluilleeen jo ennen kuoriutumista?  Hylkääkö emo pesän?  Ei se kyllä ole kuin viikko. :-\

Traumatisoituneet munat. Huvinäytelmä kolmessa näytöksessä.

Mt

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #103 : 16.04.12 - klo:14:51 »
Olen tässä potiessani joutanut tähystelemään ikkunasta josko meidän punarintakin alkaisi näyttäytyä. Ei vielä, vaikka Joensuun punarinta on pärjännyt koko talven.
Muitakaan kevätlintuja en ole nähnyt. Vain lemmikki-varikset,-harakat, tikat ja tiaiset käyvät loppuja ruokapaikkojaan koluamassa.

Rusakko istui kukkapenkissäni  aamulla klo neljän aikaan. Kävin kolauttamassa ulko-ovea, sillä se oli uhkana tulpaanin versoille. Ehkä se söi mansikan lehtiä, sillä lisää vahinkoja ei tulppaaneille ollut tullut.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #104 : 16.04.12 - klo:15:05 »
Olen tässä potiessani joutanut tähystelemään ikkunasta josko meidän punarintakin alkaisi näyttäytyä. Ei vielä, vaikka Joensuun punarinta on pärjännyt koko talven.
Muitakaan kevätlintuja en ole nähnyt. Vain lemmikki-varikset,-harakat, tikat ja tiaiset käyvät loppuja ruokapaikkojaan koluamassa.

Rusakko istui kukkapenkissäni  aamulla klo neljän aikaan. Kävin kolauttamassa ulko-ovea, sillä se oli uhkana tulpaanin versoille. Ehkä se söi mansikan lehtiä, sillä lisää vahinkoja ei tulppaaneille ollut tullut.
Pohjanmaalla oli aamulla peippoja ruokintapaikalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi