Kirjoittaja Aihe: Kylläisellä ei ole nälkä?  (Luettu 17497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #45 : 04.11.11 - klo:15:56 »
Tuostapa juontuikin mieleen, että voisko tämä "älä tee Jumalankuvaa"-ajatus tarkoittaakin juuri tätä, että ei ruveta muovailemaan muovailuvahasta itsellensä "omaa" jumalaa, omien ajatuksien näköistä "jumalaa". Raamatussakin pilkataan niitä että eivät edes älyä että itse ne puusta veistivät.

Eipä kait se ole olennaista tässä etteikö saisi taulua maalata Jeesuksesta tai tehdä näköispatsasta Jumalasta, vaan että kuuneltaisiin Jumalan omaa ilmoitusta siitä millainen Hän on, eikä rakennaltaisi omia "jumalakuvia" ja uskottaisi niihin?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #46 : 04.11.11 - klo:16:48 »
Teisti ja gnostikko ovat kreikkalaisperäisiä sanoja, jotka saa vastakohdikseen etuliitteellä a-. Fundamentalisti taas on latinalaisperäinen sana. Latinan etuliite ab- tai a- ei tarkoita samaa. Kuten taisin jo sanoa, afundamentalisti merkitsee kielitajuni mukaan perinpohjaista, siis ihan muuta kuin perustasta piittaamatonta.

Aah, olen ollut siinä uskossa että noita vakiintuneita etuliitteitä voi käyttää (jos ei nyt ihan kielitieteellisesti niin ainakin ymmärretyksitulemismielessä) muihinkin sanoihin koska esim. etuliitettä anti- tai pro käytetään yleensä ihan mistä tahansa sanasta, esim. antikommunistinen tai antiglobalistinen ovat tietääkseni ihan oikeita sanoja vaikka tuo liite onkin vedetty eri kielestä.

Päättelyni suattaa toki olla väärääkin, ei olisi eka kerta :)
« Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:16:55 kirjoittanut Preba »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #47 : 04.11.11 - klo:17:05 »
 
   pro patria = isänmaan puolesta





Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #48 : 04.11.11 - klo:17:21 »
Niuhotan varmaan turhista, kun on latinasta kysymys. Se johtuu siitä, että olen käynyt klassisen lyseon. Paenitet me!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #49 : 05.11.11 - klo:09:00 »
Tuostapa juontuikin mieleen, että voisko tämä "älä tee Jumalankuvaa"-ajatus tarkoittaakin juuri tätä, että ei ruveta muovailemaan muovailuvahasta itsellensä "omaa" jumalaa, omien ajatuksien näköistä "jumalaa". Raamatussakin pilkataan niitä että eivät edes älyä että itse ne puusta veistivät.


Olen kuullut juuri tämän tulkinnan. Aikana jona käsky annettiin se taisi merkitä konkreettista kuvaa, mutta ainahan sen takana on mielikuvia siitä,. mihin tämä jumala pystyy tai mitä häijyä suuttuessaan tekee.

Toisaalta koko kysymys on kiinnostava, vapauttavakin.  Jokainen kyllä taitaa luoda oman jumalan, siitä ei pääse, vaikka kai olisi tarkempaa puhua jumalarepresentaatiosta.  Siis juuri siitä, mitä jumala minusta on mitä merkitsee millainen mielikuva minulla on...   sen lisäksi on olemassa Jumala, joka on muuta, kuin minun luuloni.

Samaa tarkoittaa yhden systemaattisen opuksen mukaan Isä Meidän - rukouksen "pyhitetty olkoon Sinun nimesi". Lainasin kirjan mutta se piti palauttaa tietty, sitä ei saa mistään, kopioin sen kokonaan ja säästin eli jätin nimilehden kopioimatta. Pitää kysyä lainaajalta.

.......................................  ´

Minulle koko se pyyntö on saanut valtavan merkityksen.  Varjele minua siltä, että luulottelen Sinusta asioita jotka eivät ole tosia, että tärskäytät minut muussiksi, vihaat minua, tai myös niin päin, et kumminkaan huomaa kun rikon käskyjäsi vastaan - osapuilleen.  Jeesus ilmoitti Sinusta meille sen, mitä meidän tarvitsee tietää, tule tutuksi sitä kautta - taas kerran, varjele minua itseltäni.  Minulle hyvää tarkoittava pyyntö, tuota ihminen tarvitsee, ja siihen vastataan: Kyllä.  

« Viimeksi muokattu: 05.11.11 - klo:09:05 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #50 : 01.02.12 - klo:14:42 »
Olen koettanut hahmottaa, mistä kaikesta tässä ketjussa on kysymys, mutta en ole tainnut vielä ihan onnistua. "Kristillisen" kotimaamme pakanoiden herättelystä Jumalan etsintään?

Vaan onko heillä Jumalalle mitään käyttöä?

Vanhemmasta ketjusta joskus bongasin lainauksen:

Lainaus käyttäjältä: vaivattu sielu
Henri Nouwen kirjoittaa eräässä kirjassaan: Kristityn tehtävä ei ole kiertää hiki hatussa pelastamassa ihmisiä, sieppaamassa heitä viime hetkessä kadotuksen tieltä, vetämässä heitä oikealle raiteelle. Meidäthän on kaikki lunastettu. ”Se on täytetty”, mitä voisimme siihen lisätä?

Kristitty on kutsuttu auttamaan toisia varmuuteen tästä suuresta ilosanomasta, havainnollistamaan kanssakulkijoille keskellä arkitapahtumia, kuinka meidän ahdistavien oireidemme likaisen verkon takaa on ja voi avautua jotain suurta: Hänen kasvonsa, jonka kuvaksi me olemme luotu.

Onko noin? Jos joku "toinen" on ihan tyytyväinen jo, mihin hän enää mitään suurta ilosanomaa tarvitsee? Minua houkuttaisi ajatella, että tosiaan on niitä terveitä jotka eivät ole parantajaa vailla. (Nouwenia lukiessa aina väliin häiritsee tuo "ahdistavien oireiden likainen verkko" tms. kuva - ikään kuin ei uskaltaisi sanoa suoraan, mikä kaihertaa. Mutta joo, ehkä kaikkea ei tarvitse kertoa, ainakaan kaikille. Eikä tuo tässä olennaista ole.)

Ja sitten ketju siirtyi miettimään sitä, että voi hyvinkin olla liberaalikristittyjä tai sensuuntaisia etsijöitä (eli niitä joilla on nälkä tai jotka kokevat kaipaavansa parantajaa) että mistäs niille repäistäisiin sopivia matalan kynnyksen toimintamuotoja. Ja sitten ihan rönsynä nousi esiin Stinissenin nimi. Joskus nuorempana lukaisin mummoni kirjastosta löytämäni Stinissenin opuksen Kristillinen syvämietiskely, ja nyt kun googlasin Stinissenin, löytyi mm. Päivi Aikasalon pyhiinvaellus-aiheinen gradu, jonka taidan lukea mutta heitän tähän jo nyt maistiaisiksi yhden lainauksen:

Lainaus
Kristillisissä kirkoissa kysytään, kuinka ihminen, joka ei hallitse perinteistä uskonnollista kieltä eikä tunnista uskonnollisia symboleita, voisi osallistua tai ilmaista uskoaan. Sanat, joita kirkossa puhutaan, ovat käyneet ”voimattomiksi ja käsittämättömiksi” ja siksi Raamatun lukeminen ja liturgia tuottavat nykyihmisille suuria vaikeuksia. Ehkä sanojen ja puheen asemaa korostavassa kirkossa voisi olla toisenlaisiakin tapoja ilmaista omaa uskoa tai kokea pyhyyttä.

Ja sitten tarkastellaan pyhiinvaellusta tämmöisenä toisenlaisena kokemustapana, ja Stinissen hyppää kyytiin ruumiillisuuden korostamistaan. -Aikasalon nimeen kiinnitin huomiota kun joskus olen yhteen kysymykseeni saanut häneltä hyvän vastauksen, sitä tyyliä ettei tarvitse kaikkea ymmärtää heti vaan riittää olla matkalla etsimässä, ja se auttoi silloin. Muutenkin olen näiltä myös katolisuuden puolelta ammentavilta papeiltamme saanut enemmän kuin perinteisestä synti, syyllisyys ja anteeksianto -keskeisestä perusluterilaisesta ajattelusta, joka tuntuu kokonaan ohittavan kysymykseni.

(Tästä viestistä tuli yhtä sekava ja moniaineksinen kuin on koko ketju.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #51 : 12.04.12 - klo:13:07 »
Sananl. 27:7
   
Kylläinen polkee hunajaakin, nälkäiselle on kaikki karvaskin makeata.

Sananl. 15:15
   
Kurjalle ovat pahoja kaikki päivät, mutta hyvä mieli on kuin alituiset pidot.  :109:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kylläisellä ei ole nälkä?
« Vastaus #52 : 13.04.12 - klo:21:05 »
Kai nämä ketjut aina jossain määrin hajanaisia ovat, tätä pystyi kyllä seuraamaan.   Itse olen vasta viime aikoina alkanut ymmärtää jotakin siitä, että kristitty on Kristuksen seuraaja.  Vain uskova seuraa - vain seuraaja uskoo.  Jos koettaa päivänkin seurata Kristusta, mikä minulle merkitsee parhaimmillaan samastumista hänen hyvyyteensä ja ihmisrakkauteensa, huomaa kyllä, kenen perässä koettaa pinkoa. 

Epäonnistuminen ja valtava kuilu itsen ja Jeesuksen välillä on tietenkin aivan pelottava, sillä vain yksin kotona ei nyt suorastaan potki toisia päähän.

Ne ovat hetkiä joina ajattelen, miksi hän kuoli. On niin kamala olo että ajattelee,. ettei Jumala voi sietää minua ettei muu oikein autakaan.   Jumala nyt oli halunnut ratkaista homman näin.  Muutoin epätoivo saa luopumaan koko yrityksestä, se on ainakin varmaa.   

Kuitenkin, kuvitelkaa millainen maailma olisi, jos jokainen edes yrittäisi.  Siksi kai itse toivon herätyksiä.  Lisää seuraajia Kristukselle.  Jumala auttaa muita meidän kauttamme. Tavallisesti ihan melutta.  Kerranhan oletettavasti henkeni pelastui, kun sain ihan käsittämättömän pakkomielteen rukoilla yhtä foorumilaista apuun, ja hän pakkomielteen ottaa yhteyttä.  Se oli hyvin tyrmistyttävä tapahtuma.


Oi armon Pyhä Henki
tee työsi voimallas
ja voita syntisiä
sun laumaas saarnallas'
Elävä usko anna
Kiinnitä Jeesukseen
Ne joissa työsi aloit
Sä auta Taivaaseen. SV197
 

 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.