Kirjoittaja Aihe: Kirkkorakennuksia  (Luettu 25653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
Vs: Kirkkorakennuksia
« Vastaus #15 : 21.12.11 - klo:09:50 »
^Minulla on varmaan omituinen maku, sillä pidän eniten juuri noista piruntorjuntabunkkereista enkä suinkaan niistä kirkoista, jotka enemmistön mielestä "näyttävät kirkolta" mutta minun mielestäni piparkakkutalolta. Vielä parempi, jos bunkkeri kätkeytyy ympäristöönsä, kuten kunnon bunkkerin pitääkin. On siellä arjen keskellä ja kotoisa. Mieluummin ei millään mäellä niin on huonojalkaistenkin helppo saavuttaa, ja kunnon saniteettitilat niin palvelee kaikenmoisen hädän hetkellä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Sarai

• Kotimatkalla
« Vastaus #16 : 21.12.11 - klo:11:46 »
Mäkin tykkkään monista uudemmistakin kirkoista. Selkeistä linjoista ja puhtaasta muotokielestä. Ja monessa on esim. alttaritaulun idea jollain tavalla erikoinen ja viehättävä. Enpä taida olla törmännyt yhteenkään kirkkoon, joka olisi ollut "mitäänsanomaton". Ja jännää on myös se, että vaikka olen luova kuin viivotin enkä millään tapaa taiteellinen tai elämyshakuinen, niin jotenkin jumalanpalvelukset tuntuvat silti koko kropassa. Niissä osaan ottaa vastaan kaikilla aisteilla, vaikka muuten en kovin hyvin osaakaan. Ehkä se on Pyhä joka puhuttelee?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 21.12.11 - klo:13:00 »
Kaksi edellistä kirjoittajaa tietää millainen on meidän kotikirkko. Pelkistetty, aula kuin hotellin lobby mustine sohvaryhmineen. Salissa loistava akustiikka ja lamput kuin keittiön valaisimet laskeutuvat alas kuulijaa valaisemaan. Alttari on paras.  Betomilohkare pöytänä ja kalliohaudan moderni versio alttaritauluna, ei edes ristiä,  vaan uloke johon vaihdetaan kirkkovuoden teemojen mukaan lohkareet kuten valkoinen viljalyhde, musta haljennut kallio jossa veripisara tai punainen orjantappuraseppele. Hyvin moderneja, kuin paksusta sisalköydestä väännettyjä.

Kirkkomme sijaitsee teiden liittymässä, keskellä kylää. Mäki on jonniinmoinen mutta inva-autot saavat ajaa pääolelle. Kirkon toiselta puolen pääsee suoraan katutasosta.

Urut ovat oma lukunsa. Nauvon kiskon museo-uruista tietokoneella taltioitu renesannsi-urkujen sointi.
Ja sitten se Pyhän tuntu. Se tulee yhteydestä seurakuntalaisten kesken.

Matti menee illalla pystyttämään oikean, ison joulukuusen sinne.  Tekokuusi on seurakuntasalissa ollut jo adventista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 21.12.11 - klo:13:19 »
Haluaisin vierailla joissain lounais-suomen vanhimmissa kivikirkoissa. Tällähetkellä kiinnostaa tämä kirkko kauniilla paikalla -pihalla olen vain käynyt tepastelemassa. http://www.joensuunevl.fi/kartta/kiihtelyskko.html

Sitten oma varhaislapsuuteni kirkko juuri tällä hetkellä. <3 http://www.uukuniemi.info/webcam/kirkko/ Muistaakseni pyhäkoulua pidettiin siihen aikaan sakastihuoneessa. (70-80 lukujen taitteessa)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #19 : 21.12.11 - klo:13:23 »
Tällähetkellä kiinnostaa tämä kirkko kauniilla paikalla -pihalla olen vain käynyt tepastelemassa. http://www.joensuunevl.fi/kartta/kiihtelyskko.html

Kerran käynyt Jp:ssa.

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 21.12.11 - klo:13:30 »
Kerran käynyt Jp:ssa.

On niin pieni paikka että tuskin messuavat joka pyhä 10:00?

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 21.12.11 - klo:13:49 »
^Tämän mukaan messuaisivat vasta kello 13.

"Lapsia, nuoria ja kotiväkeä kutsutaan erityisesti perhemessuihin."  Kotiväkeä?  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #22 : 21.12.11 - klo:16:04 »
Minäkin tykkään uusista kirkoista, koska ne on usein valoisia ja kodikkaita. Niissä voi kotiväkikin käydä  :icon_wink: Tietysti voi kysyä, pitääkö kirkon olla kodikas?  :icon_eek:

Puutteena niissä on, ettei ole pylväitä, joiden taakse voi piiloutua esim. papilta.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #23 : 21.12.11 - klo:17:47 »
Tsasounat on jänniä, mutta niitä ei ole vihitty kirkoiksi. Ihan kuin leikkimökkejä ja kauniissa ympäristössä.

Tuupovaaran Koveron tsasouna.

www.ortodoksi.net/kuvat/rakennukset/tsasouna_01.jpg

Luultavasti Länsi-Euroopan vanhin edelleen käytössä oleva tsasouna Ilomantsin Hattuvaarassa.

www.kiinet.com/hattuvaara/tsasouna.htm

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #24 : 25.12.11 - klo:11:35 »
Oon käyny tuolla Koveron tsasounassa kerran talvella jossakin palveluksessa. Kolmet villasukat sitte, 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 25.12.11 - klo:15:36 »
 Mahduitko Leena sisään??? Siis tuohon Koveron tsasounaan....   Muistaakseni se on noin 2,5  x 3,5 metriä ulkopuolelta.   Pappi kai mahtuu ja ovi auki kansakin kuulee...

Kaiiko ortodoksiset tsasounatkaan eivät ole koristuksilla pilattuja.   Vömmorskin tsasouna Virossa, lähinnä Petseriä oli oveton ja latoa muistuttava, risti räystäässä, kun sen joskus kuvasin... Evelyn Ilvestä vareten oli  myöhemmin viety ikoneita ja raanuja sisään... Jospa hakisin kuvan arkistoistani.. :039:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #26 : 14.01.12 - klo:08:44 »
Myrskyluodon Maijan kotikirkko, Vårdön kirkko,
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rd%C3%B6n_kirkko

Toinen vanha saaristokirkko, Kemiön kirkko.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kemi%C3%B6n_kirkko

Maamme vanhimpana kirkkona pidetty Jomalan kirkko
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jomalan_kirkko

Myrskyluodon Maijan syntymäpitäjän, Lemlandin kirkko
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lemlandin_kirkko

Maija on innoittanut minua tutustumaan kartan ja kirkkojen avulla saaristoon ja sen historiaan. Kristinusko tuli suurimmaksi osaksi lännestä maahamme.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 14.01.12 - klo:08:50 »
Kristinusko tuli suurimmaksi osaksi lännestä maahamme.

Joku on päätellyt vanhasta nimistöstä tai muusta sellaisesta, että kristinuskon toivat maahamme kelttiläiset munkit kauan ennen Eerikkiä, Henrikkiä ja Rooman kirkkoa. Miten lie?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 14.01.12 - klo:08:55 »
Novgorodillakin oli vaikutusta itäisessä osassa maata. Muistaakseni.(En eläny vielä silloin  :icon_lol: )

myyrä

• Vieras
« Vastaus #29 : 14.01.12 - klo:11:26 »
Valo nousi Suomeen idästä  :icon_sunny: