Kirjoittaja Aihe: Terveys ja hyvä olo  (Luettu 39546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Terveys ja hyvä olo
« Vastaus #75 : 29.11.11 - klo:09:15 »
   Lihatuotannon hiilijalanjälki on kohtuuton.

Onko kukaan laskenut hiilijalanjälkeä, joka tulee siitä, kun nykyään hyvin monia koneita ei kannata korjata eikä edes voi korvata. Uusi tulostin maksaa vähemmän kuin mustekasetit siihen, kännykät kestävät keskimäärin 2 vuotta, navigaattoreita ei pysty kohtuudella päivittämään (käytä vanhentunutta tai osta uusi), tietokoneisiin tehdään koko ajan uusia sovelluksia, jotka eivät sovi entisiin. Osta uusi kampe joka lähtöön. Sitten vielä ihmisiä kehotetaan, että kuluttakaa, jotta talouden rattaat pyörivät. Tämäkö se maailman pelastaa?

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #76 : 29.11.11 - klo:09:34 »
Enpä voi olla vielä vastaamatta tähän.

Voinhan minäkin antaa ravitsemus- ja muita ohjeita, vaikka ne ovat varmaan ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen ollut tekemisissä niin monenlaisten terv.keskusten yleislääkäreiden kanssa, että on mahdotonta enää luottaa heidän keskenään ristiriitaisiin ohjeisiin. Ravitsemusohjeitakin on annettu - vähän kärjistetysti toinen sanoo että syö ruisleipää ja toinen että älä syö ruisleipää.

Aikoinaan yksi terkkarilääkäri määräsi reumaani hoidoksi kaliumpermanganaatti (KMnO4) liuosta ja jotain voidetta. Tämä tapahtui ennen kuin erikoislääkärit (monet) oli todenneet taudin reumaksi. Eihän niistä tietenkään apua ollut ja meninkin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa pääsin (onneksi) alan asiantuntijalle. Hän  kysyi päätään pudistellen, kuka  tällaisia ohjeita on antanut? Harvinaista, sillä en ollut tottunut siihen, että lääkäri epäilee kolleegaansa näin suoraan. No, reumalekuri sanoi, ettei tähän voiteet auta ja kirjoitti niveliä tutkittuaan lähetteen keskussairaalaan tutkimuksiin.

En luota pätkääkään muihin kuin alan erikoislääkäreihin!

Jatketaan tuohon.

En tiedä keneen luottaisin. Minulle alansa huippu reuma erikoislääkäri, jolla olin yksityispotilaana, diagnostisoi nivelreuman, vaikka verikokeet eivät sitä vahvistaneet. Kun 60v täytettyäni tarjouduin suureen verenpainelääketutkimukseen  tutkimuksen johtajalääkäri kertoi minulle, että minulla on ollut väärä diagnoosi 40 vuotta sitten. Ei minulla ole koskaan ollut nivelreumaa, vaan kroonisen nielun streptokokkitulehduksen aiheuttamat niveloireet (angiinoita oli silloin jatkuvasti). Oireet ja lääkkeiden syönti reumaan loppuivat hiljalleen nielurisaleikkauksen jälkeen, mutta sillä diagnoosilla minut lääkintäkenraali vapautti asepalveluksesta, joten en valita. En kelvannut onneksi tähän tutkimukseen kun minulla oli väärän tyypin verenpaine. No se johti siihen, että arkilääkärini ryhtyi opiskelemaan lääketiedettä ja lähetti minut toiselle erikoislääkärille, joka tunsi taudin, jota on 1/100000 suomalaista ja markkerina on kalin imeytymättömyys. Nyt kun en enää, kiitos ruokavalion vaihdoksen, tarvitse verenpainelääkkeitä ja verenpaine on normaali, en valita. Olo on parempi kuin vuosiin. Reumalääkkeiden jäljet tosin näkyvät lopun elämää.

Olen käyttänyt kaliumpermagnaattia(KMnO4) ihon pintabakteerien tappamiseen ruusun jälkihoitona.
« Viimeksi muokattu: 29.11.11 - klo:09:38 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 29.11.11 - klo:09:54 »
Seppos puhuu asiaa.
Mutta sanoisin jotta tee niinkuin hyvältä tuntuu.
Oma keho on paras mittari asiassa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #78 : 29.11.11 - klo:10:58 »

Olen käyttänyt kaliumpermagnaattia(KMnO4) ihon pintabakteerien tappamiseen ruusun jälkihoitona.

Ja minä töissä jätevesien kemiallisen hapenkulutuksen mittaamiseen.

Poissa Mettiintynyt

• Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
« Vastaus #79 : 29.11.11 - klo:23:13 »
Käynti marketin voihyllyn äärellä oli hätkähdyttävä. Terveystietoiset olivat ostaneet valikoiman kovin vähiin. Puolen kilon paketeissa oli vain voimakassuolaista voita. 400 gramman rasioita ei ollut ollenkaan. Normaalisuolaista oli vielä 250 gramman paketeissa sekä kotimaasta että Tanskasta ja Virosta.

Pian täytyy kai ruveta ostamaan seko- ellei peräti tekorasvaa.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 30.11.11 - klo:00:00 »
Mitä vikaa on ruokavaliossa, jossa jätetään kokonaan tai lähes kokonaan pois karkit, pullat, limsat, valkoiset jauhot, pastat, margariinit, einekset ja lisäaineet ja tilalle tulevat luonnolliset rasvat, enemmän kasviksia ja itsetehtyä ruokaa?

En ole teoriaan perehtynyt, mutta olen alkanut epäillä, että olen ollut tietämättäni ainakin ajoittain semikarppaaja. Siis kuin Molièren M. Jourdain, porvari aatelismiehenä, joka sai tietää puhuneensa koko ikänsä tietämättään proosaa.

Ylioppilaaksi pääsyni oli vakaumukseni mukaan pääasiassa euraasialaisen kokojyvätattarin ansiota. Nautin sitä lukiota käydessäni noin puoli padallista voin kera joka lauantai. Turvaudun siihen edelleen alakulon tai henkisen tahi ruumiillisen heikkouden yllättäessä. Sen saatavuuskin on nykyisin turvattu rautaesiripun murruttua. Amerikkalainen tattari... Säädyllisyyden takia en jatka arviotani.

Toinen ravintopyramidini kivijalka olisi itäsuomalainen hapanruisleipä, jos sitä olisi saatavana. Osa leipätoimittajista on jo siirtynyt tuonilmaisiin, tai ainakin eläkkeelle, joten Mikkelin torin valikoima on nykyisin vaatimattomampi. Vielä kymmenen vuotta sitten saattoi hankkia yhden haukivuorelaisen ja yhden ristiinalaisen ja arvioida niiden aromieroja. Ja Lappeenrannan Simolassa sijaitsevan Rikkilän leivän arinaruisleipä... Aaahh!

Onneksi olen paitsi vähävarainen myös kiireinen, joten en ehdi paneutua ravinto-opillisiin asioihin. Ymmärtäkää olla tästä kiitollisia, sillä kolmannen polven opettajana olisin muuten foorumilla aivan sietämätön besserwisser.

Olen kuitenkin kehittänyt yhden ravinto-opillisen kategorian: mielenterveellinen.

Mielenterveellisten ravintotuotteiden kategoriaan on omalla kohdallani kuulunut eri aikoina eri asioita, kuten Sylvi Käkösen lounaat Hietalahden hallissa ja nyttemmin Porvoon torilla Tuorilan kotileipomon rusinapitkot ja voipullat, torimyymälän ja -kahvilan myyjärouvien viehätysvoiman vaikutusta unohtamatta.

Mt

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 30.11.11 - klo:07:27 »
Mielenterveellisten ravintotuotteiden kategoriaan on omalla kohdallani kuulunut eri aikoina eri asioita, kuten Sylvi Käkösen lounaat Hietalahden hallissa ja nyttemmin Porvoon torilla Tuorilan kotileipomon rusinapitkot ja voipullat, torimyymälän ja -kahvilan myyjärouvien viehätysvoiman vaikutusta unohtamatta.

Mt

Tervetuloa Karhulan torille Melissan possoja ja kahvia jonottamaan! Kurjalla säällä voi istua Popinniemen ponnistuksen kahviteltassa.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 30.11.11 - klo:09:05 »
Lainaus

Olen kuitenkin kehittänyt yhden ravinto-opillisen kategorian: mielenterveellinen. 

Hyvä mt!  Upea uusiosana :023:

:eusa_clap:
Herra armahda.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #83 : 30.11.11 - klo:09:52 »
Lasillinen punaviinia kerran viikossa on terveellista mm.
aminohappojen takia..
Mielelle on piristavaa nauttia monipuolisesti vahan kaikkea kohtuuden kanssa ja
elaa taysin hyvaksyttyna persoonana positiivisessa valossa.
Mutta silloin, kun ei jaksa niin ei kuka tahansa ymmarra.
Monipuolinen elama tekee hyvaa ihmismielelle.
Elamaan tyytyvaisyys samoin.
Monella kuntoutujalla yhdella elaman alueella parjaaminen kompensoi muita elaman osa-alueita.
Ihanteellista olisi jos kaikilla elaman osa-alueilla olisi tyydyttavaa.
Turhautuminen voi ajaa alkoholismiin, masennukseen, itsesta huoltapitamattomyyteen,
valinpitamattomyyteen, ilkeyteen yms.
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 30.11.11 - klo:12:43 »
Puhut mielestäni terveyden tärkeästä osa-alueesta, ja viisaasti.

nimimerkki. koettua ja todettua        :057:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Tiitiäinen

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #85 : 30.11.11 - klo:21:01 »
Meillä oli tyttöjen pikkujouluissa nimenomaan mielenterveellisiä ruokia...tosin suppilovahvero-keitto on kyllä terveellistä muutoinkin kuin vain mielialan nostattajana...mutta jälkkäriksi oli suklaafondyytä ja hedelmiä...suklaa oli kyllä tummaa, mutta eipä sekään paljoa pelasta, kun sitä tuli aika hyvin ahnattua...toisaalta...julissa saakin herkutella ja mieltä ja suuta hellittiin todella.  :003:

Hyvään oloon ja terveyteen kuuluu tärkeänä osana liikunta...rakastan erityisesti nykytanssia ja hot bodyjoogaa, joka on temmoltaan rauhallista, 38 asteisessa hämärässä huoneessa tapahtuvaa liikuntaa...koska ohjaus on kuntokeskuksen, ei meininki ole hihhulointia vaan jumppaa joogan liikkein...   :001:

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 01.12.11 - klo:08:51 »
Harrastan mielenterveellistä kävelyä.
Lähden kävelemään kohti maaseutua ja on ihana kokea
kuinka kaikki äänet askel askeleelta vähenevät,
puolen tunnin kävelyn päässä on silta jonka alla solisee vesi,
pysähdyn siihen nojailemaan ja katselemaan aikani ja
sitten palaan takaisin...askel askeleelta arkeen ja ääniin...
Herra armahda.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 01.12.11 - klo:11:03 »
Taipalsaaren suuntaan. Tyysterniemen jälkeen ?
---
Me harrastamme parisuhdekävelyä. Katselemme uudistalojen nousua, käymme laiturilla tarkastamassa joko joutsenet vihdoin ovat lähteneet.
Ei, vielä viipyvät. Jäätä on vai riitteeksi rannassa.
Tapaamme koiranulkoiluttajia ( kyynel ), rollaattori mammoja ja keppiherroja. Juttelemmekin.

Sitten lähdemme parisuhde-ostoksille. Sekin on mukavaa, kaikessa rauhassa.
Päiväunet kuuluvat Matin jokapäiväiseen ohjelmaan ruoan jälkeen. Minäkin saatan torkahtaa kirjani ääreen.

Tämä ikä on oikein hyvä ikä, ainakin jos ei ole pahempia kremppoja.       :hiipia: :015:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 01.12.11 - klo:11:23 »
Lainaus
Taipalsaaren suuntaan. Tyysterniemen jälkeen ?

ei vaan Vehkataipaleelle päin 
Herra armahda.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #89 : 29.12.11 - klo:11:26 »
Tunnetteko "ihme-marja" Acain, jota markkinoidaan enemman
nettikaupoissa ja valitetaan ulkomailta?
Siina on kuulemma enemman antioksidantteja kuin
punaviinissa ja se on oikea vitamiinipommi, joka
sisaltaa myos omega6:ta ja omega9:a.
Acai on Yhdysvaltojen markkinoiden taman hetken puhutuimpia
terveystuotteita, josta on tehty myyntiin jopa jauhetta ja
laastareita.
Kannattaa googlettaa.
Elämä on kemiaa.