Jostan tän tapaisesta minä repesin vähän sillä kirjoittajakurssilla (luovalla!) Kun sinne tipsutti milloin mikäkin silppasääri... mä oon shellanen niinku wheesooyyn kirjailija... multon silleenniinku julkashtu yksh kirja... ja aika paljon viime vuosina "rohkeina kirjailijoina" on palkittu juuri jotakin, jota meillä löytyy hyllymetreittäin arkistoista. Sanoin sen, että minä en viiti noita lukea. Minä luen tota työkseni ja yritän soutaa venettä rannalle ja kummpinkin se uppoo jos tosissaan on laatua "tää hei me palkitaan!"
Mutta se alkaa olla out of date. Nyt kaihotaan tyyliä päähenkilöni on Vladimir Vladimirovitsh joka menee aamulla kylpyuhuoneeseensa ja löytää vessanpöntöstä hevosen. Kai sillä jotakin yritetään kuvata tai sanoa. Tietäs vain mitä.
.....................................
Juuri tästä jäi hapan maku. Ja sittenkin joku epäilys, että minä vaan en tajuu. Mutta ainakin uskalsin sanoa sen ääneen. Mitä runsaammin lensi ulostetta ja spermaa, sitä parempaa oli teksti. Ehkä se nyt on lääkärille liian arkipäivää, mutta eikö se ole aika tuttua muillekin? Sitten taaas tuo ihan villi kubismi - ei, kyllä minussa on joku päävika. Minä vaan en ymmärrä noita juttuja, Mätkittiinhän impressionistitkin ja ihanampaa ei ole. Ties vaikka en olis osannu niistä iloita silloin, entäs jos vaan olen oman kapeanäköisyyteni orja? Mutta minulta meni halu lukea pitkiksi ajoiksi, ja ihme vimma kirjoittaa itse...
......................................
ja saman puljun runokurssi alkaa maanantaina. Ei, en minä ole ihan terve. Mutta vastedes kyllä mun teelmät ennakkoarvioi joku vähän kriittisempi putiikki, vaikka NVL. Minä todella haluaisin oppia, sillä kun kurssin opettaja oli paikalla, minä ymmärsin jotakin uutta - jotakin, jolla saa sanotuksi minkä tahtoo. Yksi lysti, kustantaako kukaan.
Ehkä sitä ei edes halua sanoa mitään, vaan etsii.

Tylsintä oli, että koko jutusta jäi sellainen mä-en-ihan-totta-tajuu-fiilis. Ja lopuksi kerrottiin että edessä istuu auditoriollinen dostojevskeja. Oma kirjailijanääni löytynyt jokaiselle, että onnea vaan. Mulla oli vähän oiretta siinä... läksin ulvoen painelemaan ja sanoin ovelta että minä en oo ainakaan kirjailija enkä oo mitään omaa ääntä löytäny. Pitäiskö?

Haluan olla Leena. Pelkkä Leena. Ei titteleitä.