Joku (en muista missä - Kotimaa24:ssä?) peräsi kolehdin ja uhraamisen teologiaa. En voi olla enempää samaa mieltä. Miten on voitu antaa tällaisen tärkeän asian kuin uhrilahja surkastua kirkossa aivan kuolleeksi rahankeruuksi, kun sen mielestäni pitäisi olla häpeämätön ja keskeinen hengellinen osa jumalanpalvelusta. USAssa asuessa missä srk:n olemassaolo ja toiminta riippuu kolehdista, asia oli mielestäni oikealla tavalla esillä osana jumalanpalvelusta. Olen vuosien ajan yrittänyt huonolla menestyksellä vihjata papille jos toisellekin, josko voisi tehdä uhrilahjankin messussa samalla ajatuksella (?) kuin muutkin messun osat. Nykyisessä seurakunnassa uhrilahja siunataan, mutta minua häiritsee että rukousta ei lueta ääneen seurakunnan kanssa. Eikös pappien itsekseen mutisemat loitsut ole enemmän ortodokisen ja katolilaisten heiniä?
Olen muuttanut mieleni kolehdin antamisessa. Annan vain todelliseen avustamiseen. Minusta on törkeää, että kun meiltä ihan lainkin mukaan kerätään rahat seurakunnan ja kirkon toimintaan kirkon jäsenmaksussa, joka yhdessä (tosin edustuksellisesti) demokraattisesti päätetään, niin sitten kolehteja kerätään jos jonkinlaiseen seurakunnalliseen puuhaamiseen. Jos seurakunta haluaa, että sen puitteissa toimii kirkkokuoro ja esitetään musiikkia niin palkatkoon työntekijät, ostakoon nuotit ja maksakoon kuorolaisten matkat. Täysin asiatonta hämmentää selvää kuviota keräämällä erikseen rahaa samaan seurakunnan toimintaan kolehdin kautta. Samoin kuin kaikenkarvaisille kirkon keskuksille: budjetoikoon kirkko suoraan varat ja avustukset järjestöille joita pidetään tärkeinä.
Uhrilahjassa voisimme muistaa sitä, että meillä on etuoikeus ylläpitää seruakunnan hyvää toimintaa maksamalla veromme kirkon jäsenmaksuna. Sen LISÄKSI meillä on mahdollisuus uhrata todelliseen tarpeeseen lähetystyöhön ja ihmisten auttamiseen lähellä ja kaukana. Sellaisiin kolehteihin panen rahaa. Enkä anna rahaa muuta kuin sellaisille organisaatioille joiden toiminnan tunnen riittävän hyvin, että tiedän rahan menevän oman vakaumukseni mukaiseen tarkoitukseen.