Kirjoittaja Aihe: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?  (Luettu 14224 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
YLE-Lappeenranta kertoo tänään, että Inkerin kirkko haluaa aloittaa toiminnan Suomessa. http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2011/09/inkerin_kirkko_haluaa_laajentua_suomeen_2841493.html . Uutisesta heränneestä keskustelusta käy ilmi, että Inkerin kirkon suhde Suomen kirkkoon on todella tulenarka aihe. Inkerin kirkko lienee muodostumassa jonkinlaiseksi turvasatamaksi vanhalla virkakannalla oleville papeille. Kysymys on vain jumalanpalvelusten järjestämisestä maahanmuuttajille, mutta kommenteissa tulkinnaksi tuli, että tässä ollaan järjestelemässä naispappeudesta vapaata vyöhykettä Suomeen? Pitäneekö paikkaansa?

Käykö nyt niin, että nämä opilliset kiistat roihahtavat valloilleen kirkkojemme välillä. Nimimerkki 'Seuraaja' toteaa, että Inkerin kirkon Missouri-synodiyhteydet ja opillinen konservatiivisuus on Suomen kirkossa hys-hys-asia, josta ei haluta puhua. Siis tälläkin suunnalla käynnistyy opillisten rajalinjojen veteleminen? Onko käytännön esimerkkejä siitä, että yhteyttä olisi rajattu? Itsellä on kokemusta Missouri-synodin suljetusta ehtoolliskäytännöstä - ei kai tuollainen poissulkevuus ole nyt edessä suhteessa Inkerin kirkkoon?

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 Aarre Kuukauppi perustelee hyvin "omien" jumalanpalvelusten tarpeen.
 Muut johtopäätökset ovat suomalaista kirkkopolitiikkaa ja linkin takaiset mielipiteet jopa törkeitä, puolin jos toisin.

 Läheskään kaikki suomeen siirtyneet Inkeriläiset eivät osanneet, eivätkä osaa täydellisesti suomea, jolloin saarnan ymmärtäminen normaalissa suomalaisessa jumalanpalveluksessa jää heikoksi, mahdollisesti ei ymmärretä lainkaan.

 Maahan muuttajien osa ei muutenkaan ole helppo, eihän kaikkia eri kielisiä ja kansallisuuksia edustavia henkilöitä oteta evl.kirkon jäseniksi, ennen kansalaisuutta tai oleskelu-oikeutta...

 Onhan kirkossa monelle muullekin ryhmälle omia messuja, musiikkimaun, opillisen painotuksen tms. syyn vuoksi.
 Kaksikieliset jumalanpalvelukset ovat onnistuneet Karjalassa hyvin, me suomalaiset vieraat olemme saaneet laulaa venäjksi ja lukea rukoukset kahdella kielellä, saarna on tulkittu muinakin sunnuntaina kuin silloin kun on suomalaisia vieraita paikalla.

Parhaillaan lueskelen Vuokkiniemeltä saatua Uusi Sana testamenttia, vaan ei vaikeaa on ymmärtää, vaikka Vienan Karjalan kieli on lähinnä suomalaisia kainuulaismurteita.... :icon_wink:



myyrä

  • Vieras
Äidin suku on Jyskyjärveltä.

*mie halluun Inariin  :'( *

 :)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vieläköhän siellä vaikuttaa joku Arvo ja taisi S kirjaimella jatkua sukunimi?

Teki kyllä suuren vaikutuksen, kun joskus SSSR aikaan kuulin hänen saarnansa Hatsinan muistaakseni seurakunnassa.

Oli peloton pappi joka suurella vakuuttavalla tavalla puhui.
Luulen että jotain samanlaista hänessä kuin aikoinaan oli apostoleissa.

Se on kumma, että vain kovat ajat saa ihmiset kilvoittelemaan, mutta hyvät ajat melkeimpä kieltämään Jumalan?
Kukaan ei tykkäne kovista ajoista, mutta ne kuitenkin on ne jotka ajavat ikävöimään kristusta.

Karjalan kirkko rajan takana olisi kyllä kaiken tukemme saamisessa etusijalla.

Koko Venäjä olisi kiva seikkailu paikka, jos siellä ei olisi rikollisuuttaniin paljon.
Paljonkohan siellä on körttejä. Taitavat kulkea vanhauskoisten nimellä siellä?


Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Paljonkohan siellä on körttejä. Taitavat kulkea vanhauskoisten nimellä siellä?




Vanhauskoisia ortodokseja taitaa vielä olla?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vanhauskoisia ortodokseja taitaa vielä olla?

Körttiläisyys ei ole koskaan levinnyt Venäjälle vaan körtit ovat levittäneet Suomen luterilaisen kirkon oppia. Ortodoksisia vanhauskoisia sen sijaan on pienepinä ryhminä ympäriinsä. Vanhauskoisuus on hyvin sirpaloitunut ja monet haarat ovat jo kuolleet. Muut ovat heille mierolaisia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Nyt muistu miehen nimi.
Arvo Survo.
Siis hän jostta kyselin edellä. Peloton pappi susirajan takaa.

Toivottavasti meni nimi oikein?
Tunteeko kukaan Miestä, siis tuota kaveria ja piti laitta mies isolla m llä.

Varmaankin vielä elää, kun oli suht nuoren oloinen kun tapasin.

Ai körttejä Venäjällä?
Olen kyllä tavannut, mutta toisaalta miten senkin nyt sitten specifikoisi, mikä tai kuka on körtti?
Filosofisellalaitoksella. Olko franzen tai joku vieraillessani vaatimattomia, mutta tuiki viisaita, ihan körttejä oli jokunen. Vaik en tiedä, et oliko ateisteja?

Paavo Ruotsalaisessa suomalaisessakaan ei minusta kovin körttisiä piirteitä ollut, jos elämän tarinaa lukee?

Juuh, siis ja luterilaista oppia? Seppos mitä se nyt sitten on? Va er de något ting?

Lutterkin jutteli niin outoja välillä, että ota siitäkin selvää.
Luther oli kyllä varmasti voimakas persooona suurella karismalla, mutta ota nyt opista selvää, kun puolet messustakin on katolilaisia tapoja ja riittejä.

Galantaiskirjeen hän kyllä hyvin selitti. Tai siis Paulin kirje galantalaisille tai joku sellanen.

Mutta jos noin muuten Lutherin Maran kirjoituksia alkaa tutkia, niin öö. Armovilauksen tai armon hän oppi tajuamaan ollessaan, suomeksi paskalla. Niin se vaan tippuu sen kovempia ponnistelematta...Pooh-
Hänen anatomia luentonsa nenusta.?. Nenä.,. Jumala on sen istuttanut keskelle ihmisen naamaa, että ihminen pysyisi nöyränä, Tuo kauhea limaa valuva ja haiseva onkalo keskellä ihmisen ylpeää naamaa... No joku varmaan on lukenut ja tietää sen paremmin.

Totta puhuen, kuinkas muuten täällä, niin herra Luther Mart on aina olllut mulle henkilö jota en ole osannut arvostaa ja aina kun kuulen hänestä ja oppi isänä, niin otan askeleen taaksepäin ja pudistelen päätäni.
Ei sellainen pyhimys ja muuta kyllä minulle ja olen ollut oikein oikein anti anti lutherilainen. Kirkko on ok ja messu kaikenlaisine riitteineen ja liirunlaarumeineen, kuten. Herra armahda, armahda ja nyt synnit anteeksi. Ovat sellaisia, jotka nyt minusta vaan on tyhjää hokemista useimmille. Ja uskontunnustus, mutta kuten Paavo the Körtti sanoi, mikä olen minä kenenkään uskoa mittaamaan,.

Siis niinku missä taaas mentiinkään?Öö lutterin oppi ja olemattomuus Vernäjällä josta seppos suuri mies,,ainakin vatsan,,äh,. siis ettäkö se Lutterin oppi olisi körttiläisyyttä parhaimmillaan, niin ehkä, mut ei mulle.
Sen mukaan miten sen Lutterin Martin olen kirjoituksistaan tuntemaan tullut.

Jotenkin Leenamaisesti kirjoitettu. Leena älä pahastu, mutta pikkasen kun mielikuvitus ja luovuus menee nopeammin kuin sormet näppiksellä tulee tälläistä textiä.luin oman sepustuksen ja olin huomaavinani Leenamaista kerrontaa, vaikkakin mulla nyt on toi kotokielikin pikkasen hukassa. Kait?
Tai sitten olen vaan tyhmä,. Jees. pitää paikkansa. :-\



Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Peeco

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
- Läheskään kaikki suomeen siirtyneet Inkeriläiset eivät osanneet, eivätkä osaa täydellisesti suomea...
...eihän kansallisuuksia edustavia henkilöitä oteta evl.kirkon jäseniksi, ennen kansalaisuutta tai oleskelu-oikeutta...
Hmm, tuo kirkon jäsenyysjuttu onkin tosi tärkeä. Niin kauan kuin Suomen saamaton evlut-kirkko ei hoida maahanmuuttajien palveluja ja ennenkaikkea JÄSENYYSASIAA kuntoon, on kai perusteltavissa ihan todellinen tarve toisen kirkon toiminnalle Suomessa! Kun itse on asunut ulkomailla ja tullut siellä lämmöllä vastaanotetuksi ja jäseneksi lut.seurakuntaan, voi kuvitella miten kalseaa on jäsenyyden torjuminen. En epäile ettei lämpöä löydä suomalaisistakin seurakunnista, mutta kaikki jutut että jäsenyys on vain tekninen asia ja että voithan sinä tulla seurakunnantilaisuuksiin (näitä olen kuullut kun olen kauhistellut tilannetta) todistavat melkoisesta ymmärtämättömyydestä kirkon työntekijän puolelta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Hmm, tuo kirkon jäsenyysjuttu onkin tosi tärkeä. Niin kauan kuin Suomen saamaton evlut-kirkko ei hoida maahanmuuttajien palveluja ja ennenkaikkea JÄSENYYSASIAA kuntoon, on kai perusteltavissa ihan todellinen tarve toisen kirkon toiminnalle Suomessa! Kun itse on asunut ulkomailla ja tullut siellä lämmöllä vastaanotetuksi ja jäseneksi lut.seurakuntaan, voi kuvitella miten kalseaa on jäsenyyden torjuminen. En epäile ettei lämpöä löydä suomalaisistakin seurakunnista, mutta kaikki jutut että jäsenyys on vain tekninen asia ja että voithan sinä tulla seurakunnantilaisuuksiin (näitä olen kuullut kun olen kauhistellut tilannetta) todistavat melkoisesta ymmärtämättömyydestä kirkon työntekijän puolelta.
Komppaan kybällä.
Eli just noin.

Mä ku tulin Suomeen armejaan, ni poliisit tietty otti syrjään ja kun pääsin putkasta ulos, ne sano et ne heittää mut takas Tanskaan. Sanoin, et mut mul on Suomen passi ja oon tulossa armejaan, ni sit ne päästi.
Vaik olihan siinä oma rähinänsä siinäkin.

No ehkä ku olin hipin vaatteissa ja kilumi roikkui kaulassa koristeena.

Mut siis ku kyllä kirkko vois tehdä ittensä enempi tykö maahanmuutajille. Niistäkin moni on krisittyjä.

Esim: Tervetuloa Suomeen olemme maailman luterilaisin maa. Tässä ohjeet tulla käymään seurakunnassa juttelemassa diakonin kanssa.
Kahvinkin voi saada.
Tekisi hyvää tuollainen esim.? Maahanmuuttajalle.
Mulle ois tehny.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10415
On kirkko ottanut mamut vastaan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22150
Vs: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?
« Vastaus #10 : 06.09.11 - klo:20:15 »
Kymin seurakunnassa on ainakin uskollinen inkeriläismummojen lauma löytänyt paikkansa kirkonpenkistä. Minä istun pari riviä taaempana.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?
« Vastaus #11 : 06.09.11 - klo:20:17 »
Olin tänään kahvilla paikallisessa mummon kammarissa ja juttelin yhden inkeriläismummon kanssa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?
« Vastaus #12 : 06.09.11 - klo:21:35 »

Jotenkin Leenamaisesti kirjoitettu. Leena älä pahastu, mutta pikkasen kun mielikuvitus ja luovuus menee nopeammin kuin sormet näppiksellä tulee tälläistä textiä.luin oman sepustuksen ja olin huomaavinani Leenamaista kerrontaa, vaikkakin mulla nyt on toi kotokielikin pikkasen hukassa. Kait?
Tai sitten olen vaan tyhmä,. Jees. pitää paikkansa. :-\


Leena ottaa tämän varsin imarreltuna vastaan, eli sanoisko, että vihdoinkin!  :icon_biggrin:   Sinä olet hyvin älykäs henkilö.

Tosin minä hmmm...    jossakin määrin hmmmm....    tunnistan tuosta Leenan, jolla on meneillään hämärätila...    tulis nyt jatkossakin sekä basilaarikohtaus että hämärätila yhtä aikaa, niin osais aina Sepposia hälyttää....  Sitä minä kyllä meinaan rukoilla vaikka harvoin pyytelen mitään konkreettisuuksia... Sadettalla oli yksi mun hämärätilassa kirjoitettu viesti tallella, ja oli kyllä oltavat, kun sitä luin...   se oli niin  :076:  :repee: :repee2:     että toivoo vain, että olis vastaanottajalla huumorintajua.  
Ite en muistanu kirjottaneenikaan.  Kannattaa antaa  ottaa eeg päästään, milloin on sellainen olo että kirjoittaa kuin Leena...    :003:   tai ilmenee leenamaisuuksia ylisummaan, minä tätä  suosittelen...  :003: :003:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?
« Vastaus #13 : 06.09.11 - klo:21:41 »
Mitä tulee tuohon otsikon kysymykseen niin se näyttää olevan Kuukaupin tavoite ja syykin on siihen selvä. Se on raha eli Missouri synodi. Mitä me voitaisiin tehdä olisi venäjänkielisen työn aktivointi useammalla paikkakunnalla ei ortodoksien kalastamiseksi vaan luterilaisten pelastamiseksi. Se peittäisi Kuukaupin julkisen toiveen, mutta meille jäisi vielä se paha eli naispappeus. Siis eroa tehdään varovasti, mutta aktiivisesti, kun Suomi on lähellä ja sieltäkin saa rahaa ja talkoolaisia. Nämä mokomat vaan hyväksyvät naispappeuden.
 Aiemmin mainittu Arvo Survo on Venäjällä lähetystyössä SLEY:n kustantamana kahden vuoden (2012 ja 2013) sopimuksella. Arvo on arvokas työntekijä suuremoisen kielitaitonsa vuoksi. Erikoisuutena hänellä on lapsuuden naapureista juhtuva romani (mustalais) kielen taito. Hän osaa huomattavaa määrää suomalaisugrilaisia kieliä. (tulee mieleen edesmenneen professori Jussi Aron sanonta, että kun osaa seitsemän ensimmäistä niin loput ovat helppoja, mikä pitänee paikkansa)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Ovatko Inkerin kirkko ja Suomen kirkko ajautumassa erilleen?
« Vastaus #14 : 06.09.11 - klo:22:37 »
 Onneksi Inkerin kirkossa ei ole körttejä, eikä evankeelisia tai kansanlähetysläisiä jne. vain luterilaisiksi kastettuja....

  Hassisen aikaan herätysliikkeet tiettävästi jakoivat hieman reviireitä, ettei aivan naapurikylissä jaettaisi aivan eri painotuksia....

 Körttien heimorahasto on rahoittanut kyselemättä uskon yksityiskohtia talkoomiehiltä tai vastaanottavilta seurakunnilta, mitä kantaa edustavat...

 Kannas ja Pietarin ympäristö oli evankeelisten läänitys. Laatokan tausta esikoisten ja uuden heräyksen.

 Petroskoin, Kontupohjan ym seudut  ihan kaikkien maata.  Aunuksessa oli kansanlähetyksen miehiä, mutta myös muita.

 Komissa Syktyvkarin kirkon seinältä katselivat Luther ja Laestadius...Vaan muistaakseni Alpo senkin kirkon vihki, pahasti keskeneräisenä, kuten monta muutakin... Muillakin Keski-venäjän kirkonrakennuksilla on sitten ollut tekijöitä laidasta laitaan ja kirkon ulkopuolelta :icon_lol: :icon_lol:

Jos nyt katsotaan Venäjän yli 1000-vuotista uskonnollista traditiota, niin vain miehet siellä ovat saarnanneet..

Mordva on kansanlähetyksen työnhedelmiä.    Siperiassa käyvät kansanlähetys ja esikoiset...

inkerinkirkko.fi sivusto kertoilee suomeksi lähes viikottain jotain tapahtumista siellä.