Kyllä nettiliittymien kauppiaat osaavat olla KIEROJA. Edellinen mokkulayhteys minulla oli Saunalahdelta ja se oli 2 vuoden määräaikainen sopimus. Puoli vuotta se toimi moitteettomasti ja sitten se alkoi hidastella. Sitä hidastelua kesti ne loput 1½ vuotta ja olin kypsä vaihtamaan liittymän tarjoajaa. Niinpä otin DNA:n liittymän ja siihen sain uuden mokkulan, jossa on antenni. Se toimi hienosti yli puoli vuotta, mutta sitten alkoi nopeus hidastua. Mokkulassa paloi sininen ja punainen valo, Youtubea ei viitsinyt edes yrittää katsoa ja muutenkin koneen avautuminen oli tuskallisen hidasta.
Aina avulias tietokoneguru neuvoi minua ja niinpä huomasin ensin, että mokkula meni 2 G verkkoon ja nopeus oli kymmenesosa siitä, mitä sen olisi pitänyt olla alimmillaan. Hän neuvoi minua laittamaan mokkulan asetukset siihen malliin, että se menee aina 3 G verkkoon. Nyt siinä palaa sininen valo ja se toimii nopeasti.
Epäilin, että nettiliittymän kauppaajilla on systeemi, että ensin on kuherruskuukaudet, jolloin netti toimii riittävän nopeasti ja sen jälkeen kun asiakas on jo tottunut uuteen liittymään, nopeutta pudotetaan. Jos asiakas on niin tyhmä, ettei hän tajua korjata tilannetta, niin hän saa sitten kärvistellä lopun aikaa hitaalla nopeudella ja maksaa siitä nopean liittymän maksun.