Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 10  (Luettu 45889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 10
« Vastaus #120 : 27.11.11 - klo:18:41 »
Esihistorialliset linnut puolustaa pesäänsä ja muita jänniä videoita. En itse saa kaikkia näkymään?  :icon_eek:

www.bbc.co.uk/nature/prehistoric

Niissä näyttää olevan alueellinen copyright. Eli ei näy Suomessa. BBC päättelee maan IP.osoitteesta, joten sitä on vaikea huijata. :003: :003: :'( :'(
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

• Vieras
« Vastaus #121 : 27.11.11 - klo:18:46 »
Niissä näyttää olevan alueellinen copyright. Eli ei näy Suomessa. BBC päättelee maan IP.osoitteesta, joten sitä on vaikea huijata. :003: :003: :'( :'(

Kyllä minä sain sen lintuvideon yhteen aikaan näkyviin ja helposti ja se toimi. Nyt ei löydy koko videota?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #122 : 27.11.11 - klo:19:06 »
Tuttu näky silloin tällöin Mukkulan ostarien katoilla illansuussa. Naakkoja.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/raju-myrsky-iski-suomeen-hitchcockmainen-naky-ennusti/art-1288431280854.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #123 : 27.11.11 - klo:19:32 »
Esihistorialliset linnut puolustaa pesäänsä ja muita jänniä videoita. En itse saa kaikkia näkymään?  :icon_eek:

www.bbc.co.uk/nature/prehistoric

Tämä toimii! Sieltä alhaalta Gigantoraptor. Kiinnostavaa on myös katsoa, miten näitä tehdään.

www.bbc.co.uk/nature/collections/p00kf6gd#pOOl8j21

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #124 : 01.12.11 - klo:13:36 »
Kun aamupäivällä oli pikkuisen pakkasta ja aurinkokin näyttäikse, oli lintulaudalla vilkasta. Pienen ajan sisällä näin monipäisen tiaispopulaation
käpytikan, kaksi närheä ja ihmeekseni tilhiä jotka istuksivat vuoroin tammen oksailla, vuoroin söivät kielon marjoja.  Kielon marjahan on myrkyllinen ja revinkin niitä talon toiselta puolelta pois sillä Lotta ja vaari liikkuvat sillä puolen. Ja Lotalle kelpaa marjat todella hyvin. Siinä vieressä kasvoi kesällä mustikoita ja syksyllä puolukoita ja niitä hänestä oli kiva itse noukkia suuhunsa. Hänelle maistuu aronian marjatkin !

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #125 : 01.12.11 - klo:13:44 »
Pyrstötiaisia päiväkävelyllä äsken, ts. minä olin päiväkävelyllä ja tiaiset kai sitten päivälentelyllä. Kovin monta kertaa en ole niitä nähnytkään. Eivät ihan vielä olleet pulleimmillaan kun on näin lämmintä. Talvellahan ne on kuin lumipalloja joihin on tökätty tikku.

^Vähänkö olen kade niille ihmisille, joilla on lintulauta! Syksyllä kiellettiin lintujen ruokinta talossani, meni sitten se talvikauden hupi. Viime talvena pidin hyvät pöperöt, varpushaukka lisäksi nappasi itselleen paistin ja minä yhden kulkukissan, jonka toimitin löytölään. Mutta koetan ajatella, että nyt olen vapaa muuttamaan talvellakin, jos sopiva asunto löytyy - jos ruokkisin lintuja, en voisi sitä keskenkään jättää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #126 : 01.12.11 - klo:15:33 »
Mutta koetan ajatella, että nyt olen vapaa muuttamaan talvellakin, jos sopiva asunto löytyy - jos ruokkisin lintuja, en voisi sitä keskenkään jättää.

Niin jos aloittaa, sitten täytyisi jatkaa kevääseen. Onneksi nykyisin taajamien omakotitalo- ja rivitaloasuntojen pihoilla on senverran monilla ruokinta, että yhden tai kahden lopettaminen ei haittaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #127 : 04.12.11 - klo:09:41 »
Punatulkkujen ääniä kuului lumipyryn seasta. Punainen punatulkku lumisessa puussa on kaunis näky, mutta eihän hämärässä nähnyt mitään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #128 : 04.12.11 - klo:10:18 »
Meillä ei ole tulkkuja, eikä mitään tolkkua oikean talven tulossa. Vettä tulee nytkin lorottamalla.

Eilen oli suuri parvi viherpeippoja laudalla ja sen ympärillä. Yksi oli selvästi sairas. Hidas ja höyhenet pörhöllään. Niillä on kai joku loinen, mato ?
Olen putsalillut laudan alustaa ja hiekoittanut sitä sen jälkeen.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #129 : 10.12.11 - klo:19:45 »
Tänään pihassa oli useita pyryharakoita.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #130 : 10.12.11 - klo:19:52 »
Tänään pihassa oli useita pyryharakoita.

Meidän pihassa näkyi vain yksi, sekin kellaripolulla.  :003:
Pyryharakka

myyrä

• Vieras
« Vastaus #131 : 11.12.11 - klo:14:16 »
Lintusen! pariskunta pitää hyvää linturuokintaa, itse asiassa koko piha on yhtä ruokalaa; monta pientä ja sievää, punaista lintumökkiä roikkuu pihapuista ja kahden lähekkäisen vanhan kuusen alla on maaruokinta. Paikka on vanhaa, idyllistä puutaloaluetta.

Tänään siellä oli paljon keltasirkkuja ja pikkuvarpusia, harakoita, monta närheä, sinitiaisia ja tilhiäkin. Kuulemma säännöllisen epäsäännöllinen ruokavieras on myös harmaapäätikka.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #132 : 11.12.11 - klo:14:50 »
Meillä on kaksi isoa kauralyhdettä laitettuna  eri puolille taloa, mutta ei ensimmäistäkään ruokailijaa ole vielä viikon aikana  näkynyt.
Muutama utelias tintti on lyhteellä käynyt, mutta pähkinät ja talipallot joukuttelee niitä puoleensa.
Viime talvena sen ainoan lyhteen söivät jänikset.

Harmaapäätikkaa ei ole ainakaan vielä näkynyt. Viime vuonna se kävi usein.  Närhiä ja käpytikkoja on päivittäin. Ja paljon vihervarpusia.
Näinä pilvisinä sateisina päivinä on laudalla hiljaista, mutta kun tulee kirkas ilma, silloin on vipinää.

Poissa öppiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #133 : 11.12.11 - klo:15:09 »
^Kaura taitaa kelvata lähinnä vain keltasirkuille?

Vaan kyllä kouraisee kateus syvältä sydämestä, kun ruokintajuttuja luen! Pitänee skipata tämä ketju lopputalven ajalta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #134 : 11.12.11 - klo:16:19 »
^Kaura taitaa kelvata lähinnä vain keltasirkuille?

Näin se tahtoo olla nykyisin. Ennen kun ei ollut ulkomaan herkkuja tarjolla, niin kauraa söivät muutkin. Sen ravintoarvo verrattuna esim. rasvaiseen auringonkukansiemeneen taitaa olla vähäinen. Keltasirkku syö mieluiten maasta, mutta kyllä tietysti lyhteistäkin. Lyhteen luona olisi hyvä olla tiheäoksainen puu tai pensasaita, johon parvi voi vaaran uhatessa pyrähtää. Samalla vartija voisi päivystää siinä; keltasirkkuparvessa on aina joku vahdissa.