Kirjoittaja Aihe: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...  (Luettu 7319 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« : 19.07.11 - klo:21:02 »
Jäin tässä päivän mittaan mietiskelemään juttuja, joista herää herkästi ärtymys, omia juttujani nyt koska niistä on viisasta aloittaa. Paljossa sitä etten ihan aina muista, miten minulle sairaus on aina ollut arkipäivää,  enkä muusta tiedä,  kun ei muuta ole ollut.  Paljossakohan se ärsyttää toisia?  Se kuitenkin vaikuttaa usein valintoihin, jotkin ovat mahdollisia, toiset eivät sitä ole. Muttei se ole muuta:   Vain kuin että sori, en nyt pääse kirkkopyhään, kun iski työvuoro -- jotakin luonnollista, ja tarkoitus on vain todeta tilanne.  Pulmallistahan on vain se että muistaa itse asiassa saman kuin jokainen teoriassa tietää -- että huomisesta ei tiedä mitään.  Jokaisen kohdalla on samoin.

Jäi itseäni harmittamaan tuo pikku kinanpoikanen tutunoudoista ja oudontutuista  raamatunkohdista  Seuratuvassa, joka on muuten aivan ihana.  Jokin pieni katkeruus, turhaa omien lasten terveydellä leikkimistä kohtaan. Edellinen polvi kun oli kasvatettu ottein: 18v - eläkää tai kuolkaa, mutta meidän vastuumme päättyy.  Ja se siirtyi koko serkuslaumalle tiämmä eteenpäin, vaikka maan taloustilanne oli jo aivan toinen.  Nälkä oli, useimmilla sen kaksi vuotta, eli liian kauan.  Useammalta meni terveys.  

Oireilu vaikeutui silloin, ja sitä täytyy vain nyt selättää koko kysymys, olisiko pikku armeliaisuus ollut mitään, jos ei olisi... jos olisi... jos ruokapaketti... jos ylimääräinen kaksikymppinen...    Se tuli vähän kuin yllätyksenä itsellenikin.  Eiväthän he tienneet vaarasta. Kuinka sellaiselle voi vihoissaan olla?

.................................................

En noin vain usko että tämä on viisas ketju, vai mitä tuumit, Seppos, ellei tähän sitten saa jostakin viritettyä anteeksipyynnön ja anteeksiannon sateenkaarta.  Ehkä joskus, jos riitaudumme tai muuta inhimillistä, tällainen saattaa toimia. Ei ylikulu yv-aluekaan, siellä on lopulta aika vähän tilaa.


Ellei sitten yhdessä mietitä mitä tehdä, kuinka kukin ratkaisee ihan livenäkin, kun joku alkaa ärsyttää --- se saattaisi olla oikein hyvä muuallakin.  Kun kuitenkin on lepyttävä.
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:21:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #1 : 19.07.11 - klo:21:23 »
Eikö juuri se ärsytä, kun se taas vaikka toisin sovittiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #2 : 19.07.11 - klo:21:37 »
Eikö juuri se ärsytä, kun se taas vaikka toisin sovittiin.

No ainakin se, kyllä.  Mitäs minä silloin teen...  Usein vastakysymys on se että milloin me muka on sovittu.  Mistä me muka on sovittu. Eihän tämä ole sitä.  Työpaikalla lähden omaan huoneeseen ja hengitän syvään ja kiroilen itsekseni, sillä siellä istutaan potilaan housuilla tuleen jos tapellaan. Mitä toiset?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #3 : 19.07.11 - klo:21:39 »
Jäi itseäni harmittamaan tuo pikku kinanpoikanen tutunoudoista ja oudontutuista  raamatunkohdista  Seuratuvassa, joka on muuten aivan ihana.

-----------------------------

Ellei sitten yhdessä mietitä mitä tehdä, kuinka kukin ratkaisee ihan livenäkin, kun joku alkaa ärsyttää --- se saattaisi olla oikein hyvä muuallakin.  Kun kuitenkin on lepyttävä.

Lukaisin ketjun, enkä löytänyt riitaa. Saatan tosin olla tyhmä  :icon_eek:

Ja jos on keskinäinen ongelma, sen voi minusta ratkaista keskenään.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #4 : 19.07.11 - klo:21:45 »
Lukaisin ketjun, enkä löytänyt riitaa. Saatan tosin olla tyhmä  :icon_eek:

Ja jos on keskinäinen ongelma, sen voi minusta ratkaista keskenään.

Et sinä ole tyhmä...  On hyvä, jos et löytänyt, saatan nähdä itse mörköjä keskellä päivää.  Mielestäni minä tappelin, tai haastoin, tarkoitus oli kylläkin muu eli "nyt-Leena - puhuu-vakavasti"  , kun kysyin onko edellinen ollut nälissään.  Tällä kertaa minua harmitti itseni, että taasko se ruikuttaa, vaikka pitäisi olla huoleton taivaan lintu, ja se olisi minulle ollut seuraava kysymys... kun hätääntyneempää elukkaa harvoin kohtaa...    

Joskus on saatettu jo yrittää, ja kommentointi jatkuu julkisella puolella, esimerkiksi tiimipalavereissa ja silloinhan on vähän sormi suussa.  Tiimityössä ja perheissäkin joskus repeää koko jengi rähjäämään, ja se on kurjaa.  Eli kuinka oppia olemaan rauhantekijä jos ei osaa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:21:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #5 : 19.07.11 - klo:21:55 »
Et sinä ole tyhmä...  On hyvä, jos et löytänyt, saatan nähdä itse mörköjä keskellä päivää.  Mielestäni minä tappelin, tai haastoin, tarkoitus oli kylläkin muu eli "nyt-Leena - puhuu-vakavasti"  , kun kysyin onko edellinen ollut nälissään.  Tällä kertaa minua harmitti itseni, että taasko se ruikuttaa, vaikka pitäisi olla huoleton taivaan lintu, ja se olisi minulle ollut seuraava kysymys... kun hätääntyneempää elukkaa harvoin kohtaa...    

Joskus on saatettu jo yrittää, ja kommentointi jatkuu julkisella puolella, esimerkiksi tiimipalavereissa ja silloinhan on vähän sormi suussa.  Tiimityössä ja perheissäkin joskus repeää koko jengi rähjäämään, ja se on kurjaa.  Eli kuinka oppia olemaan rauhantekijä jos ei osaa.

Mörköjä saattaa välillä miltei näkyä, vaikkei niitä ole. Jokainenhan puhuu omasta senhetkisestä näkemyksestään käsin. Kuka kokee mitenkin. Sopu sijaa antaa. Jos ei sopua, tuskin sijaakaan.

Opettelemalla oppii. Kaikki eivät opi kaikkia asioita yhtä hyvin. Mutta selviämään voi oppia, omassa olemisessaan, sanoisin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #6 : 19.07.11 - klo:22:11 »
Minäkin olisin iloinen, kun uskaltaisin elää pelkäämättä  siis
näkemättä mörköjä ympäristössäni.
En tiedä välillä mihin suuntaan uskallan edes kävellä, ettei vanhat möröt kävele samassa suunnassa
ja väitä piruuttaan, että seuraan.
Pitäisikö heidät kiertää kilometrin päästä?
Siis, jos entinen koulukiusaaja, joka asuu samalla alueella, väittää joka kerta kun häneen törmää,
että seuraan häntä?
Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #7 : 20.07.11 - klo:10:12 »
Mörköjä saattaa välillä miltei näkyä, vaikkei niitä ole. Jokainenhan puhuu omasta senhetkisestä näkemyksestään käsin. Kuka kokee mitenkin. Sopu sijaa antaa. Jos ei sopua, tuskin sijaakaan.

Opettelemalla oppii. Kaikki eivät opi kaikkia asioita yhtä hyvin. Mutta selviämään voi oppia, omassa olemisessaan, sanoisin.

Olisikohan sillä ketjulla vaara suuri siinä, etä jokin paikka on itselle ollut erityisen tärkeä tietyssä merkityksessä, ja joku selvittää perään että eiköhän tässä kuitenkin tarkoiteta...     :icon_eek:   jotain juuri päinvastaista.  Ärtymys yhdestä asiasta saattaa levitä ärtyneisyydeksi koko henkilöä kohtaan, ja siksi tosiaan on hyvä aika nopeasti antaa viesti: Hei en tykkää jos sinä, tai peräti, tuntuu tosi ikävältä,  ja hakea esille se varsinainen ärtymyksen aihe, sillä toisen tunteista ja ajatuksista ei tiedä ellei hän kerro.  Sen sijaan jaa, no, sain ajatuksia siitä, mikä toisia oli ihmetyttänyt.  Vaikka kai se keskustelupalsta on...  ei taas oikein löydy sanoja, joilla selittää.



Silloin yksityisviestien ohella saattaa olla viisasta sulkea kone vähäksi aikaa.   :-\  jotta ei lyö takaisin. Samoin ei tunnu ikävältä jos joku kirjoittaa: Minulle puolestaan, tai katsos vaan kun itselleni tämä, eli koska se on subjektiivisuudelle tilaa tekevä, huolehtisi siitä erityisen hellästi, niin ajattelen itse. Itse ideaa yhä kannattaisin, ja manailen jos se tuohon samperin Leenan puolustuspuheeseen   katkesi.

« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:10:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #8 : 20.07.11 - klo:10:23 »
Olisikohan sillä ketjulla vaara suuri siinä, etä jokin paikka on itselle ollut erityisen tärkeä tietyssä merkityksessä, ja joku selvittää perään että eiköhän tässä kuitenkin tarkoiteta...     :icon_eek:   jotain juuri päinvastaista.  

Toisekseen kyllä, luulisin:   Ärtymys yhdestä asiasta saattaa levitä ärtyneisyydeksi koko henkilöä kohtaan, ja siksi tosiaan on hyvä aika nopeasti antaa viesti: Hei en tykkää jos sinä, tai peräti, tuntuu tosi ikävältä,  ja hakea esille se varsinainen ärtymyksen aihe, sillä toisen tunteista ja ajatuksista ei tiedä ellei hän kerro.  Sen sijaan jaa, no, sain ajatuksia siitä, mikä toisia oli ihmetyttänyt.  Vaikka kai se keskustelupalsta on...  ei taas oikein löydy sanoja, joilla selittää.

Silloin yksityisviestien ohella saattaa olla viisasta sulkea kone vähäksi aikaa.   :-\  jotta ei lyö takaisin. Samoin ei tunnu ikävältä jos joku kirjoittaa: Minulle puolestaan, tai katsos vaan kun itselleni tämä, eli koska se on subjektiivisuudelle tilaa tekevä, huolehtisi siitä erityisen hellästi, niin ajattelen itse. Itse ideaa yhä kannattaisin, ja manailen jos se tuohon samperin Leenan puolustuspuheeseen   katkesi. Pirska, se oli hyvä!!



« Viimeksi muokattu: 20.07.11 - klo:10:31 kirjoittanut seppos »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #9 : 20.07.11 - klo:10:36 »
Mörköjä saattaa välillä miltei näkyä, vaikkei niitä ole. Jokainenhan puhuu omasta senhetkisestä näkemyksestään käsin. Kuka kokee mitenkin. Sopu sijaa antaa. Jos ei sopua, tuskin sijaakaan.

Minä tarkoitin tässä näkymättömillä möröillä sitä ketjua, kun ei riitaa näkynyt. Ja tosiaan, itse kukin voi ymmärtää saman asian eri aikoina eri tavoin. Ja on erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia, eikä siinä sen kummempaa.

On tietysti eri asia kertoa oma näkemyksensä joko: Mielestäni/minusta on näin.. kuin ladella: ASIA ON NÄIN!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #10 : 20.07.11 - klo:10:44 »
Minä tarkoitin tässä näkymättömillä möröillä sitä ketjua, kun ei riitaa näkynyt. Ja tosiaan, itse kukin voi ymmärtää saman asian eri aikoina eri tavoin. Ja on erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia, eikä siinä sen kummempaa.


Niin minäkin.  Tarkoitin sitä, että saatamme kiivastua aiheetta joko vain toisen ilmaisutavasta, hän ei ehkä lainkaan tarkoita selittää että ei se noin ole, ja silloin paras varmistus ovat nuo pikku sanat:  Minulle puolestaan/ minusta taas/ Minulle kerran.  Koko ketju on kuin subjektiivisuuden ylistys, puhetta siitä kuinka eri teitä meitä kuljetetaan, ja ihastuin siihen ja olen yhä ihastuksisssani -- kiitos, Pirska!!

Arvaa mitä Akuankka:  Minä olisin varmaan niin häijy, että vastaisin: Niin seuraankin!  Kai sinä lopulta koet itekkin helpotuksena jos saisit selittää, mitä se koko juttu oli!  Tai ainakin taitaisin sanoa että miksi kiusasit...   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #11 : 20.07.11 - klo:19:37 »
Huonosta itseluottamuksesta kärsiviä/ herkästi pahastuvia kannattaa arvostella
sanomalla ensin: arvostan sinua, mutta en ymmärrä miksi..esim. et hyväksy että kävelemme samoilla kaduilla.
Elämä on kemiaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #12 : 20.07.11 - klo:19:48 »
Huonosta itseluottamuksesta kärsiviä/ herkästi pahastuvia kannattaa arvostella
sanomalla ensin: arvostan sinua, mutta en ymmärrä miksi..esim. et hyväksy että kävelemme samoilla kaduilla.


Tuli mieleen tosi juttu tuosta samoilla kaduilla kävelemisestä. Yksi nuori ja neiti diakonissa oli kävelemässä Helsingin Kalevankatua alusta lähtien kun melkein heti hänen eteensä tupsahti ovesta nuorimies. he kävelivät pitkän kadun melkein päähän kun nuorukainen kääntyi poikkikadulle ja diakonissalaa oli matka samaan suuntaan. Silloin nuorukainen kääntyi ympäri ja kysyi kuinka pitkään aiot oikein seurata minua. aina sanavaalmis neitsykäinen vastsi, että lopun elämääni. He ovat edeleen naimisissa keskenään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #13 : 20.07.11 - klo:21:52 »
Tuli mieleen tosi juttu tuosta samoilla kaduilla kävelemisestä. Yksi nuori ja neiti diakonissa oli kävelemässä Helsingin Kalevankatua alusta lähtien kun melkein heti hänen eteensä tupsahti ovesta nuorimies. he kävelivät pitkän kadun melkein päähän kun nuorukainen kääntyi poikkikadulle ja diakonissalaa oli matka samaan suuntaan. Silloin nuorukainen kääntyi ympäri ja kysyi kuinka pitkään aiot oikein seurata minua. aina sanavaalmis neitsykäinen vastsi, että lopun elämääni. He ovat edeleen naimisissa keskenään.

Tuota noin, muistaakseni yksi ässällä alkava körttifoorumilainen on naimisissa diakonissan kanssa. Eihän vain puhe ole samasta tyypistä.  :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Minua sitten ärsyttää, kun se taas...
« Vastaus #14 : 20.07.11 - klo:21:56 »
Tuota noin, muistaakseni yksi ässällä alkava körttifoorumilainen on naimisissa diakonissan kanssa. Eihän vain puhe ole samasta tyypistä.  :003:

Valitan ei ole puhe hänestä. He ovat tavanneet toisensa Helsingin Seuratuvalla ja ovat kyllä edelleen naimisissa keskenään. Se tässä oli kyllä yhteyttä sen verran, että ensinmainittu diakonissa toimi jälkimmäisen viransijaisena.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi