Kirjoittaja Aihe: Media  (Luettu 16907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Media
« Vastaus #15 : 03.07.11 - klo:21:39 »
Elleivät toimittajat tunne uskontoon liittyviä asioita, niin eikö heidän pitäisi ottaa selvää niistä.

No nyt kyllä oon pilkun päälle samaa mieltä. Minäminäminä...     >:(    hi-ko-an toisinaan kun luen tai kuuntelen jotain.  Usein olen ajatellut, että kun lopun perin selvän ottaminen , jos ei ajattele kuuluvaksi yleissivistykseen, olisi vielä suhteellisen helppoa.   Nyt pitäisi muistaa tietty esimerkki mutten minä muista. Joku ilmiöiden täydellinen väärinymmärtäminen, silmitön yhteenniputtaminen saa minut joskus  :068: .  

Se harmittaa siksi, että asia ei ole yhdentekevä!! Maailman tärkein... siksi tarttis...
« Viimeksi muokattu: 03.07.11 - klo:21:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #16 : 03.07.11 - klo:21:53 »
teollisten aivopesimöiden

:repee2:

Ihana termi. Siirrän kotikäyttöön muualle. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 03.07.11 - klo:22:47 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #18 : 04.07.11 - klo:09:05 »
Elleivät toimittajat tunne uskontoon liittyviä asioita, niin eikö heidän pitäisi ottaa selvää niistä.

Sanomalehden toimittajan työpäivä lienee niin kiireinen, että erikoisaloihin perehtyminen jää oman harrastuksen varaan. Jos joku toimittaja kysyisi, miten voisi perehtyä Suomen kristilliseen elämään, mitä vastaisin? Patenttivastausta ei löydy.

Olen viime vuosina koettanut ottaa haltuun edes pinnallisesti paria erikoisalaa, joihin minulla ei ole käytännön kosketusta. Alat ovat maatalous ja vesistöjen laatukysymykset. Ei ole helppoa, eikä käy nopeasti! Maa- ja metsätalouden alalla on sentään tarjolla useita laadukkaita ammattilehtiä (eilisen tilauksen jälkeen niitä tulee kolme) sekä vuotuisia tapahtumia, vesistökysymyksissä jelppii kaveri. Mutta ei ole helppoa, kun yleisten kirjastojen apukin on varsin ohutta.

Uskonnollisen elämän alalla ei ole kattavaa erikoislehteä - Kotimaakin keskittyy luterilaiseen kirkkoon. Nykykoulun uskonnonopetuksen antamaa perustietoa en tunne, oletettavasti se on parempi kuin 60-luvulla. Kuten jo todettiin, suomalaisia lehtiä seuraamalla ei saa malleja eri käsittelytavoista. Pitäisi lukea eurooppalaisia lehtiä, ainakin saksalaisissa sanomalehdissä uskonnollisia aiheita käsitellään mielestäni enemmän kuin meillä.

Kun aika monelta uskonnoista vieraantuneelta toimittajalta näyttää olevan peruskäsitteetkin hukassa, tarvittaisin jonkinlainen johdatus kristilliseen teologiaan, uskonnonpsykologiaan ja uskontososiologiaan. Arvelen, että 500-1000 sivua suomenkielistä tekstiä riittäisi. Aikuiskatekismus olisi hyvä lähtökohta ja käsikirja, mutta sellaista ei ole myynnissä - suomeksi. Saksalaisilla on, Evangelischer Erwachsenenkatechismus, 1000 sivua...

Olisi mielenkiintoista kuulla, millaisia neuvoja te muut antaisitte.

Mt

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #19 : 04.07.11 - klo:09:25 »
Herättäjäjuhlille tulevaa toimittajaa neuvoisin seuraavasti:

Pidä silmät ja korvat auki ja tee havaintoja ympäristöstä. Haastattele Herättäjäyhdistyksen työntekijöitä, seurapuhujia ja seuraväkeä. Kysy, mitä he haluaisivat kertoa Herättäjäjuhlista. Älä tee kauhean johdattelevia kysymyksiä vaan ole avoin sille, mitä haastateltavat haluavat kertoa.

Vaikka jutusta näyttäisi tulevan semmoinen, että Malmivaarojen, Aku Rätyn ym. ei tarvitsisi pyöriä haudoissaan eikä körttiläisten valtaenemmistön tarvitsisi hävetä silmiään päästään, niin julkaise silti se, mitä sait irti.

Tämä ei vaatine liikaa aikaa kiireiseltäkään toimittajalta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #20 : 04.07.11 - klo:09:42 »

Herättäjäjuhlille tulevaa toimittajaa neuvoisin seuraavasti:

Pidä silmät ja korvat auki ja tee havaintoja ympäristöstä. Haastattele Herättäjäyhdistyksen työntekijöitä, seurapuhujia ja seuraväkeä. Kysy, mitä he haluaisivat kertoa Herättäjäjuhlista. Älä tee kauhean johdattelevia kysymyksiä vaan ole avoin sille, mitä haastateltavat haluavat kertoa.

Vaikka jutusta näyttäisi tulevan semmoinen, että Malmivaarojen, Aku Rätyn ym. ei tarvitsisi pyöriä haudoissaan eikä körttiläisten valtaenemmistön tarvitsisi hävetä silmiään päästään, niin julkaise silti se, mitä sait irti.

Tämä ei vaatine liikaa aikaa kiireiseltäkään toimittajalta.

:kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: ( Kahvien alla Kalistaja )  :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:

Herättäjäjuhlat ovat aina monien asioiden summa: niissä elää eilinen, tänäinen ja tuleva! Jos tuo kolmiyhteys ( ett ) näkyy lehddessä X, niin siinä sitä on. Jutun on samanaikaisesti oltava antava niin asiantuntijoille ( osa körttifoorumisteista tuota on ) ja niin sanotulle suurelle lehteä lukevalle yleisölle
« Viimeksi muokattu: 04.07.11 - klo:09:52 kirjoittanut seppos »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 04.07.11 - klo:09:43 »
Olen joutunu selittämään muutamille psykoanalyytikoille joilta on käsitteet sekaisin tai puuttuvat, kaikkien kohdalla näin ei ole, ja sanoisin että kysy minulta minä kerron...    :repee: :repee: :repee:

Perussekasotkut ovat useimmiten nämä:
- Jokainen hiemankin aktiivisempi kristitty on fundamentalisti / Päivi Räsäsen kopio
- Teologinen tiedekunta on fundamentalistikristittyjen hartaudenharjoituspaikka

Olen selittänyt, mitä on fundamentalismi, ja sanonut että se on oikeastaan yläkäsite. Jos itse luet Freudin Koottuja niin että joka sana on totta, olet vetänyt itsesi umpisolmuun. Toimii hyvin.
Olen selittänyt mitä teologiatieteet ovat.

Mt, voiko toimittajalle esittää vastakysymyksen, jotta pääsee jyälle siitä mitä hän jo tietää/ mitä juuri nyt pyörittelee mielessään? Ja keskittyä sitten toteamalla, esim.  että juhlilla joilla nyt vierailette, ei painoteta tuota kysymystä vaan etc?    Ei silti, Pirska vastasi kyllä hyvin.

...................................................

Yksi yritti tehdä juttua "kirjan aihepiiristä" kun puhe oli Bonhoefferista ja olin siitä pusertanut kirjan, huonon vielä. Ei silti. Vaikka kuinka kampesin vastauksia pois itsestäni liki neljä tuntia,   oli juttu tehtykin minusta, Bonhoefferista siinä ei ollut riviäkään.  Minusta oli leivottu kahden vastauksen perusteella koko sivun mittainen tarina , ja minun uskostani.  Kielsin julkaisemisen kokonaan, se olisi näet pitänyt kirjoittaa kokonaan uusiksi.  Nehän saa luettavakseen, ja tällöin voi yrittää korjata lipsahduksia.

.....................................................

Ymmärrän vaikeudet,  minun mielestäni nämä vain kuuluvat yleissivistykseen, eivät erityistietouteen.   itse  en osaisi suin päin vetäistä tarinaa vaikka nyt lapamadon elämänkaaresta - ei olisi toimittajaksi minusta, vaikka se olisi kivaa, luulen, mutta ajattelen peruskysymysten linjalla Vähä Katekismuksen usein jo riittävän, sillä tiedot ovat alle senkin usein,  samoin opastuksen haastatella jotakin ortodoksi-isää, Kuopion piispaa itse ehdottaisin (ent. isä Arseni)
« Viimeksi muokattu: 04.07.11 - klo:09:48 kirjoittanut Leena »

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #22 : 04.07.11 - klo:09:58 »

Tunnen satoja ja taas satoja ja vielä kerran satoja toimittaja. Hyvin monet heistä ovat tosi kyvykkäitä, nopeaälyisiä ja syntymäuteliaita ihmisiä, jotka pystyvät tekemään kelvollista tekstiä alalta kuin alalta, ja usein pikavauhtia, äkkihälytyksen jälkeen. Tuota eivät aamukaffipöydän ääressä äimistelevät arvostelijat aina tajua: on eri asia päkistää jotain vaikkapa omaan harrastukseen liitttyvää tekstiä päiväkausia kuin holauttaa riittävän kelvollinen parin tuhannen merkin lehtiteksti puolessa tunnissa ja alle tuon!

Uskonnolliset asiat ovat vain pieni siivu kaikessa mitä yhteiskunnassa on. Elleivät ne sitten jollakin meistä liity koko elämään, tavalla tai toisella. Eikä uskonnollista asioista ole välttämättä kovin helppo kirjoittaa - moni pappikaan ei osaa. Ei muuta kuin Kristuksen varaan. Kyllä se siitä. :kahvi: :001: :002:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #23 : 04.07.11 - klo:10:09 »
Tunnen satoja ja taas satoja ja vielä kerran satoja toimittaja. Hyvin monet heistä ovat tosi kyvykkäitä, nopeaälyisiä ja syntymäuteliaita ihmisiä, jotka pystyvät tekemään kelvollista tekstiä alalta kuin alalta, ja usein pikavauhtia, äkkihälytyksen jälkeen. Tuota eivät aamukaffipöydän ääressä äimistelevät arvostelijat aina tajua: on eri asia päkistää jotain vaikkapa omaan harrastukseen liitttyvää tekstiä päiväkausia kuin holauttaa riittävän kelvollinen parin tuhannen merkin lehtiteksti puolessa tunnissa ja alle tuon!

Uskonnolliset asiat ovat vain pieni siivu kaikessa mitä yhteiskunnassa on. Elleivät ne sitten jollakin meistä liity koko elämään, tavalla tai toisella. Eikä uskonnollista asioista ole välttämättä kovin helppo kirjoittaa - moni pappikaan ei osaa. Ei muuta kuin Kristuksen varaan. Kyllä se siitä. :kahvi: :001: :002:

Kyllä, tämän jaan kanssa. Pitäisi olla tolkuton tietämys mitä ihmeellisimmistä asioista.  Mutta jos nyt saisin valita ammatin niin haluisin toimittajaksi. No - kuukausi sitten halusin artesaaniksi joka veistää puuta. Siskon ja minun päähänpinttymä: "Jotain jota tehdä käsillään"

Poissa Optaatus

• Istahtaa penkin päähän veisaamaan
« Vastaus #24 : 04.07.11 - klo:11:25 »
Jos joku toimittaja kysyisi, miten voisi perehtyä Suomen kristilliseen elämään, mitä vastaisin?

Aluksi voisi mennä vaikkapa sivulle http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Etusivu
ja katsoa siellä annettuja linkkejä. Joku ei ehkä pidä objektiivisena mitään tekstiä, mitä evl.kirkko on ollut itse tuottamassa, mutta toimittajat ymmärtänevät lähdekritiikin.

Jos uskontoja ja kirkkoja pidettäisiin tärkeinä, niin toimittajat perehtyisivät niihin.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #25 : 04.07.11 - klo:12:41 »
Varmaan monelta väärinkäsitykseltä voitaisiin välttyä, jos haastateltavat todella näkisivät, mitä heistä kirjoitetaan. Annoin kerran palautetta yhdelle haastatellulle. Hän sanoi, että toimittaja oli hyvin ovelasti kysynyt (koko ajan mielessään olleen) kysymyksen ihan lopussa hyvin nopeasti. Siitä hän oli sitten värkännyt tietysti otsikon juttuunsa ja valitettavasti tämä otsikko ei vastannut lainkaan haastatellun mielipidettä.

Uskon kyllä, että on varmaan todella vaikeaa tehdä juttuja aiheesta kuin aiheesta ja tehdä se vielä nopeasti ja niin, että ulkopuolisetkin kiinnostuisivat. Minä uskon, että varmaan aivan perinteisessä herännäisyydessä on kovastikin semmoisia elementtejä, joista suuri yleisökin voisi kiinnostua. Tiedä vaikka tulisivat juhlillekin ja alkaisivat jäseneksi ja tilaisivat Hengellisen Kuukauslehden.

Kun meillä Suomessa tasa-arvon nimissä vaaditaan milloin mitäkin, niin voitaisiinhan vaatia semmoistakin, että lehdistössä, radiossa ja televisiossa pitäisi työskennellä määrätty prosentti kristilliset arvot omaavia ja asiaa tuntevia ihmisiä. Ei tarvitsisi mt:n ja Kalistajan olla harvinaisia poikkeuksia ammattikunnassaan.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #26 : 04.07.11 - klo:12:53 »
Varmaan monelta väärinkäsitykseltä voitaisiin välttyä, jos haastateltavat todella näkisivät, mitä heistä kirjoitetaan. Annoin kerran palautetta yhdelle haastatellulle. Hän sanoi, että toimittaja oli hyvin ovelasti kysynyt (koko ajan mielessään olleen) kysymyksen ihan lopussa hyvin nopeasti. Siitä hän oli sitten värkännyt tietysti otsikon juttuunsa ja valitettavasti tämä otsikko ei vastannut lainkaan haastatellun mielipidettä.

Uskon kyllä, että on varmaan todella vaikeaa tehdä juttuja aiheesta kuin aiheesta ja tehdä se vielä nopeasti ja niin, että ulkopuolisetkin kiinnostuisivat. Minä uskon, että varmaan aivan perinteisessä herännäisyydessä on kovastikin semmoisia elementtejä, joista suuri yleisökin voisi kiinnostua. Tiedä vaikka tulisivat juhlillekin ja alkaisivat jäseneksi ja tilaisivat Hengellisen Kuukauslehden.

Kun meillä Suomessa tasa-arvon nimissä vaaditaan milloin mitäkin, niin voitaisiinhan vaatia semmoistakin, että lehdistössä, radiossa ja televisiossa pitäisi työskennellä määrätty prosentti kristilliset arvot omaavia ja asiaa tuntevia ihmisiä. Ei tarvitsisi mt:n ja Kalistajan olla harvinaisia poikkeuksia ammattikunnassaan.

Toimittaja ei laadi otsikoita, vaan ne laatii toimitussihteeri.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #27 : 04.07.11 - klo:16:55 »

Tila ratkaisee otsikon: eilistä purjehdusotsikkoani ei sen saanut taho ollut muuttanut. Sihteerit haluavat valmista ja idea on, että otsikossa ( ja ingressissä)  on jo olennainen: otsikon pitää myös sopia ja soida, vaikkapa näin: Tuusulassa sataa taas!

tai:  Räntää rätkii Rääkkylässä! :002:

tai: Hyvin kävi Hyvinkäällä!

tai: Asell soitti serenadin kuubalaisella!

Jälkimmäisen otsikon tein kun parlamentaarikkonakin tutuksi tullut Marko Asell nakkasi upealla ( muistaakseni käsivarsiheitolla ) heitolla kuubalaisen olympiavoittajan molskin pintaan Vantaan kansainvälisessä painicupissa vuonna 1996! :kahvi:

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 04.07.11 - klo:18:23 »
Mutta mihin tällaisella julkisuudenkipeydellä ja massakokouksilla sitten oikein pyritään? Suurta yleisöä tuskin kiinnostaa ikävän näköiset vanhat ihmiset ja virrenveisuu. Suurta yleisöä ei myöskään kiinnosta uskonto. Jos kiinnostaisi, he täyttäisivät sunnuntaisin kirkot.

Mitä jää siis jäljelle?  Miksi suuri yleisö pitäisi pakottaa kuulemaan asiasta joka heitä itseään ei kiinnosta?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #29 : 04.07.11 - klo:18:34 »
Mutta mihin tällaisella julkisuudenkipeydellä ja massakokouksilla sitten oikein pyritään? Suurta yleisöä tuskin kiinnostaa ikävän näköiset vanhat ihmiset ja virrenveisuu. Suurta yleisöä ei myöskään kiinnosta uskonto. Jos kiinnostaisi, he täyttäisivät sunnuntaisin kirkot.

Mitä jää siis jäljelle?  Miksi suuri yleisö pitäisi pakottaa kuulemaan asiasta joka heitä itseään ei kiinnosta?

Olen minäkin pakotettu selaamaan lehdestä ja kuuntelemaan televisiosta urheilukilpailut, jotka minua eivät pätkääkään kiinnosta. Ne ne vasta julkisuudenkipeitä massakokouksia ovatkin. Typerät Lahden douppinokkiot jauhavat vielä oikeudessa noita vuosikymmenen takaisia töppäilyjään ja valhetelevat suut ja silmät täyteen omia sepustuksiaan. Luulen, että en ole ainoa, joka pärjäisi oikein hyvin, vaikka yhtään urheilukilpailua ei nähtäisi eikä kuultaisi missään.
Vielä sanas saarnataan.