Olen joutunu selittämään muutamille psykoanalyytikoille joilta on käsitteet sekaisin tai puuttuvat, kaikkien kohdalla näin ei ole, ja sanoisin että kysy minulta minä kerron...

Perussekasotkut ovat useimmiten nämä:
- Jokainen hiemankin aktiivisempi kristitty on fundamentalisti / Päivi Räsäsen kopio
- Teologinen tiedekunta on fundamentalistikristittyjen hartaudenharjoituspaikka
Olen selittänyt, mitä on fundamentalismi, ja sanonut että se on oikeastaan yläkäsite. Jos itse luet Freudin Koottuja niin että joka sana on totta, olet vetänyt itsesi umpisolmuun. Toimii hyvin.
Olen selittänyt mitä teologiatieteet ovat.
Mt, voiko toimittajalle esittää vastakysymyksen, jotta pääsee jyälle siitä mitä hän jo tietää/ mitä juuri nyt pyörittelee mielessään? Ja keskittyä sitten toteamalla, esim. että
juhlilla joilla nyt vierailette, ei painoteta tuota kysymystä vaan etc? Ei silti, Pirska vastasi kyllä hyvin.
...................................................
Yksi yritti tehdä juttua "kirjan aihepiiristä" kun puhe oli Bonhoefferista ja olin siitä pusertanut kirjan, huonon vielä. Ei silti. Vaikka kuinka kampesin vastauksia pois itsestäni liki neljä tuntia, oli juttu tehtykin minusta, Bonhoefferista siinä ei ollut riviäkään. Minusta oli leivottu kahden vastauksen perusteella koko sivun mittainen tarina , ja minun uskostani. Kielsin julkaisemisen kokonaan, se olisi näet pitänyt kirjoittaa kokonaan uusiksi. Nehän saa luettavakseen, ja tällöin voi yrittää korjata lipsahduksia.
.....................................................
Ymmärrän vaikeudet, minun mielestäni nämä vain kuuluvat yleissivistykseen, eivät erityistietouteen. itse en osaisi suin päin vetäistä tarinaa vaikka nyt lapamadon elämänkaaresta - ei olisi toimittajaksi minusta, vaikka se olisi kivaa, luulen, mutta ajattelen peruskysymysten linjalla Vähä Katekismuksen usein jo riittävän, sillä tiedot ovat alle senkin usein, samoin opastuksen haastatella jotakin ortodoksi-isää, Kuopion piispaa itse ehdottaisin (ent. isä Arseni)