Kirjoittaja Aihe: Oikeassaoleminen kuoleman jälkeen  (Luettu 14196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Preba

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
Oikeassaoleminen kuoleman jälkeen
« : 11.06.11 - klo:00:13 »
Tuli tänään mieleen tämmönen ajatuskukkanen.

Jumalalle kun nää kristittyjen opilliset taistot ovat aika tuttua kamaa, niin haluaakohan Hänkin julistaa taivaaseen pääsyn jälkeen voittajat jokaisessa oppikysymyksessä?

Silleen että porukat menee vielä viimeistä kertaa omien tunnustuskuntiensa mukaan joukkueisiin ja sitten julistetaan näkemys kerrallaan että "Pelastusopissa voittaja on körtit", "Oppi Pyhästä Hengestä menee tasan luterilaisille ja evankelikaaleille" "Maanpäällisen moraalikäsityksen voittajaksi nousee kveekarit", "Ehtoollisteologian vievät kirkkaasti kalvinistit, muut olivat ihan pihalla" jne.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Oikeassaoleminen kuoleman jälkeen
« Vastaus #1 : 11.06.11 - klo:08:48 »
Se olisi vitsikästä, mutta jako kahteen käy yksinkertaisersti, minulla oli nälkä... jano... olin outo... alaston... sairas... vankilassa...  kuten kaikki tiedämme... sitäpaitsi kalvinistien ehtoollisoppi on pielessä... (sininen vihreä naama, minun koneeni ei kopio näitä uudistuksen jälkeen, jokin päivitys ei onnistu) Dosentti paistattaa päivää, näkyy pomppivan tuossa Terassilla Kissa seuranaan, eivät tule kuvaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #2 : 11.06.11 - klo:09:44 »
Jos sama jauhaminen jatkuisi, niin olisiko se silloin taivas?  :107:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #3 : 11.06.11 - klo:09:59 »
Ei tuo ole taivas, mutta kisa kuka pilkuttaa Piplian parhaiten jatkuu portille asti, kunnes meidät riisutaan kaikesta maallisesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 11.06.11 - klo:11:12 »
Joskus aikoinaan, kun oltiin jonkun luona tupakokouksessa ja siellä oli ihan hullu meno ja kaheli puhuja yritti lietsoa euforiaa, niin joku siinä ilmaisi toiveensa että ko. puhuja kutsuisi sitten taivaassakin tämän joukon koolle ja pidettäisiin samanlaiset "seurat" siellä. -Sellaiseen taivaaseen en halua, ajattelin ja ajattelen.

Tätä nykyä minun on vähän vaikea uskoa ylipäätään mihinkään taivaaseen. Tuntuu aika keksityltä asialta jos rehellisesti sanoo. Tietoahan minulla ei asiasta ole, on vain olettamus. Mutta eipä sitä tietoa ole teilläkään eikä kellään muulla. Joka muuta väittää, valehtelee!  (sanon vaan sen takia että näen jo mielessäni miten jollain henkselien venytys alkaa ja valmistautuu antamaan nasevan uskovaisen patenttivastauksen...)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa tim1965

• Puheen mittainen pastilli on huvennut
« Vastaus #5 : 11.06.11 - klo:11:22 »
Tätä nykyä minun on vähän vaikea uskoa ylipäätään mihinkään taivaaseen. Tuntuu aika keksityltä asialta jos rehellisesti sanoo. Tietoahan minulla ei asiasta ole, on vain olettamus. Mutta eipä sitä tietoa ole teilläkään eikä kellään muulla. Joka muuta väittää, valehtelee!  (sanon vaan sen takia että näen jo mielessäni miten jollain henkselien venytys alkaa ja valmistautuu antamaan nasevan uskovaisen patenttivastauksen...)

Mitä ajattelet helvetistä?
Minun täytyy puolestani myöntää, että uskon taivaasen (sitä sen kummemmin tai yksityiskohtaisemmin osaamatta kuvailla tai todistella), mutta ikuisesti kestävään piinahelvettiin en jaksa uskoa.

Poissa tim1965

« Vastaus #6 : 11.06.11 - klo:11:24 »
Silleen että porukat menee vielä viimeistä kertaa omien tunnustuskuntiensa mukaan joukkueisiin ja sitten julistetaan näkemys kerrallaan että "Pelastusopissa voittaja on körtit", "Oppi Pyhästä Hengestä menee tasan luterilaisille ja evankelikaaleille" "Maanpäällisen moraalikäsityksen voittajaksi nousee kveekarit", "Ehtoollisteologian vievät kirkkaasti kalvinistit, muut olivat ihan pihalla" jne.

Minua kyllä kiinnostaisi tietää, että mikä se totuus sitten on erinäisissä oppikysymyksissä, kun täällä maan päällä väsyksiin asti väännetään ja käännetään opeista ja totuuksista ja mestaroidaan Raamatulla toisia kristittyjä.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 11.06.11 - klo:11:28 »
Mitä ajattelet helvetistä?
Minun täytyy puolestani myöntää, että uskon taivaasen (sitä sen kummemmin tai yksityiskohtaisemmin osaamatta kuvailla tai todistella), mutta ikuisesti kestävään piinahelvettiin en jaksa uskoa.

Toden sanoakseni en oikein tiedä siitäkään sen enempiä uskoa tai olla uskomatta. En ota vastuuta näistä asioista kun niistä ei minulla ole parempaa tietoa.

Poissa Preba

• Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
« Vastaus #8 : 11.06.11 - klo:12:41 »

Ei se enää sen jälkeen jatkuisi, sehän olisi homman huipennus, jonka jälkeen asiat olisi selviä. ;)

Minua kyllä kiinnostaisi tietää, että mikä se totuus sitten on erinäisissä oppikysymyksissä, kun täällä maan päällä väsyksiin asti väännetään ja käännetään opeista ja totuuksista ja mestaroidaan Raamatulla toisia kristittyjä.

Kyllä mä siihen uskon että se Totuus sitten kaikille selviää jollakin tavalla, tosin tuskin ihan noin rippikoulumaisesti kuin oma visioni. Toisaalta olen vähän skeptinen sen suhteen että täsmällisen oikea oppi olisi välttämättä Jumalalle ihan hirveän tärkeä asia. En toki tiedä, mutta ainakin toivon ettei ole kun itse en ole jaksanut joitakin käsityksiäni edes kunnolla selvittää tai hakea perusteita. Mulle on yleensä riittänyt sellainen tapa että selvitän vaihtoehdot millä eri tavoilla kristikunnan sisällä ajatellaan asiosta, sitten otan niistä vaan randomilla jonkun mikä tuntuu vastaavan parhaiten vaikutelmaani asiasta ;)

Aika samoilla linjoilla olen itse. Omaankin uskooni kuuluu ikuisen elämän odotus ja toivo. Toisaalta ajattelen taivaan olevan "vain" jatke maanpäälliselle Jumalasuhteelle. Uskon että elämä Jumalan yhteydessä on ensisijaisesti tässä ja nyt, eikä se ala vasta kuoleman jälkeen, se vain muuttaa sitten muotoaan monella tapaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 11.06.11 - klo:13:58 »

Vedetään välillä köyttä joukkueittain. Kuka jaksaa iankaiken laulaa?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tim1965

« Vastaus #10 : 11.06.11 - klo:15:22 »
Vedetään välillä köyttä joukkueittain. Kuka jaksaa iankaiken laulaa?

Juu, enpä minäkään jaksaisi laulua ja veisuutta iankaikkisesti, kaipaan monipuolisempia aktiviteetteja sinne taivaaseenkin. Pieni teologinen köydenveto välillä saattaisi olla kivaa vaihtelua siellä taivaassa :icon_biggrin:

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 11.06.11 - klo:18:40 »
Ja vieläpä ihan konkreettinen köydenveto!  :109:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa tim1965

« Vastaus #12 : 11.06.11 - klo:21:25 »
Ja vieläpä ihan konkreettinen köydenveto!  :109:

No sekin tosiaan! Muista seuraleikeistä puhumattakaan.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #13 : 12.06.11 - klo:09:56 »
Mutta yhdestä asiasta minä en pidä, jolla taivasta kuvataan; "ja merta ei enää ole..."

vitsi, vitsi. Ymmärrän kyllä mitä tuolla tarkoitetaan, mutta silti jos taivas on maakrapujen kuivanmaan paikka niin eipä vaikuta mukavalta asialta. Jos siellä taas olisi meri ja jos sinne sattuisi pääsemään niin siellä haluaisin koettaa yksinpurjehdusta maailman ympäri. Kultakadut eivät minua kiinnosta sinänsä. Jos uusi maa olisikin pannukakku kuten kirkko aluksi väitti, niin pitäisi vaan varoa putoamasta reunalta.
« Viimeksi muokattu: 12.06.11 - klo:10:09 kirjoittanut Jampe »

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #14 : 12.06.11 - klo:10:06 »
Juu, enpä minäkään jaksaisi laulua ja veisuutta iankaikkisesti, kaipaan monipuolisempia aktiviteetteja sinne taivaaseenkin. Pieni teologinen köydenveto välillä saattaisi olla kivaa vaihtelua siellä taivaassa :icon_biggrin:

Taivas ei mene tajuntaamme. Raamatun tarjoilemat mielikuvat ovat aika yksipuolisia; pelkkää veisuuta ja kumartelemista yötä päivää...  -mutta löytyisikö Raamatusta sellainen näköala taivaaseen, että se olisi uusi paikka uudelle elämälle ilman vaivoja ja pahuutta ym. vastuksia? -ikäänkuin paratiisi?

Ainakin pari kohtaa mielestäni voisi viitata sellaiseen; -kaikilla on uusi terve ruumis ilman puutteita ja sairauksia ja luodaan uudet taivaat ja uusi maa. Voisiko tämä sitten olla se mikä alussdakin oli tarkoituksena eli maanpäällinen paratiisi eli toinen mahdollisuus jossa syntiä ei enää ole. Ei kai taivaassa oleminenkaan ole pelkkää seurapenkissä istumista iankaikkisesti?