Kirjoittaja Aihe: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä  (Luettu 20743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 3201
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #135 : 18.04.11 - klo:23:49 »
Mitä mieltä ollaan tuomiokirkosta?
Tai tuomiorovastista (onko sellaista?)?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8219
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #136 : 19.04.11 - klo:00:14 »
On tuomiorovasti.
Luulen "tuomio"n olevan katolista jäämää, koska paavi on Jumalan sijainen maan päällä, siis oikeutettu tuomitsemaan.
Myös se on perusteltu, kun tuomitaan teko, ei ihminen.
Seitsemännet juhlat Nivalassa :052:
5.-7.7.2019 järjestettävät juhlat olivat jo seitsemännet Nivalassa. Juhlien tunnuslause oli Armossa avarassa.
Juhla-alue sijaitsi Kyösti Kallion koulun ja Kalliosaarentien välisellä kentällä, aivan kaupungin keskustan tuntumassa.

https://herattajajuhlat.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4415
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #137 : 19.04.11 - klo:07:28 »
On tuomiorovasti.
Luulen "tuomio"n olevan katolista jäämää, koska paavi on Jumalan sijainen maan päällä, siis oikeutettu tuomitsemaan.
Myös se on perusteltu, kun tuomitaan teko, ei ihminen.

Sanoisin sen toisin: Asioiden pitää tapella, muttei ihmisten. Tämä toteutuu näyttävästi eduskunnassa: Vasemmistoliiton edustaja pitää palopuheen Kokoomuksen edustajan puhetta vastaan. Väittely on kiivasta. Sen jälkeen mennään sulassa sovussa kahvilaan syömään yhdessä soppaa tai juomaan kahvia.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8219
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #138 : 19.04.11 - klo:08:17 »
Se on sivistystä.
Seitsemännet juhlat Nivalassa :052:
5.-7.7.2019 järjestettävät juhlat olivat jo seitsemännet Nivalassa. Juhlien tunnuslause oli Armossa avarassa.
Juhla-alue sijaitsi Kyösti Kallion koulun ja Kalliosaarentien välisellä kentällä, aivan kaupungin keskustan tuntumassa.

https://herattajajuhlat.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #139 : 19.04.11 - klo:08:22 »
On tuomiorovasti.
Luulen "tuomio"n olevan katolista jäämää, koska paavi on Jumalan sijainen maan päällä, siis oikeutettu tuomitsemaan.
Myös se on perusteltu, kun tuomitaan teko, ei ihminen.

Tuomio(kirkko ym.) < ruots. dom- < muinaisyläsaksa tuom- ital. duomo < lat. domus dei = Jumalan talo.

Lakeihin liittyvä tuomio on eri juurta, vaikka ruotsin kielen muoto on samanlainen kuin edellä.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2212
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #140 : 19.04.11 - klo:08:52 »
Mitä mieltä ollaan tuomiokirkosta?
Tai tuomiorovastista (onko sellaista?)?


 Edesmennyt isäni oli tuomiorovasti parinkymmenen vuoden ajan - ja vieläpä Lapualla. Ei hän minua tuominnut. :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #141 : 19.04.11 - klo:10:43 »
Edesmennyt isäni oli tuomiorovasti parinkymmenen vuoden ajan - ja vieläpä Lapualla. Ei hän minua tuominnut. :kahvi:

Asiasta toiseen. Onko/oliko eräs rovasti, joka oli täälläpäin (Pielisensuun srk:ssa) kirkkoherrana sukulaisesi? Samuli Ranta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15215
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #142 : 19.04.11 - klo:13:17 »
Tuomiokirkko on piispan kotikirkko eli domus, duomo ja niin edelleen. Tuomiokapituli taas on lukusali, jossa luettiin Raamatun lukuja eli capitula.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4415
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #143 : 19.04.11 - klo:15:28 »
Tuomiokirkko on piispan kotikirkko eli domus, duomo ja niin edelleen. Tuomiokapituli taas on lukusali, jossa luettiin Raamatun lukuja eli capitula.

Tuomiokirkko ei tule domuksesta vaan ruotsin kielen tuomiokirkosta eli Domkyrkanista. Tuomio sanan kantamuoto on verbi döma = tuomita. Domkapitel eli Tuomiokapituli viitta sanaan luku, jonka Pena edellä mainitsi.
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #144 : 19.04.11 - klo:16:30 »

"Tuomiokirkko on käännetty ruotsin sanasta domkyrka. Sana 'tuomio' kirkon nimessä on oikeastaan käännösvirhe. Latinan kielen kotia ja taloa tarkoittava sana 'domus' on vääntynyt ruotsin kielen kautta 'tuomioksi'. Oikea käännös olisi pikemmin 'kotikirkko'. Tuomiokirkko (ruots. Domkyrka, saks. Domkirche, italian Duomo jne.) on hiippakunnan kotikirkko, jossa piispa saarnaa ja toimittaa hänelle kuuluvia vihkitoimituksia. Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraa kutsutaan tuomiorovastiksi. Tuomiokirkko ei siis liity ihmisten tuomitsemiseen, vaikka sana tällaisen mielikuvan saattaa tuodakin."

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Tuomiokirkko

 :kahvi:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4415
  • Körtti
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #145 : 19.04.11 - klo:17:09 »
"Tuomiokirkko on käännetty ruotsin sanasta domkyrka. Sana 'tuomio' kirkon nimessä on oikeastaan käännösvirhe. Latinan kielen kotia ja taloa tarkoittava sana 'domus' on vääntynyt ruotsin kielen kautta 'tuomioksi'. Oikea käännös olisi pikemmin 'kotikirkko'. Tuomiokirkko (ruots. Domkyrka, saks. Domkirche, italian Duomo jne.) on hiippakunnan kotikirkko, jossa piispa saarnaa ja toimittaa hänelle kuuluvia vihkitoimituksia. Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraa kutsutaan tuomiorovastiksi. Tuomiokirkko ei siis liity ihmisten tuomitsemiseen, vaikka sana tällaisen mielikuvan saattaa tuodakin."

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Tuomiokirkko

 :kahvi:

Domus oli Rooman valtakunnan rikkaan yläluokan, patriisien suosima kaupunkitalo. Domukset oli suuria ja ylellisiä yksi- tai kaksikerroksisia rakennuksia, jotka rakennettiin yhden tai useamman sisäpihan ympärille. Tyyli on peritynyt etruskeilta. Toinen valtakunnan kaupungeissa yleinen asuintalotyyppi oli insula, ala- ja keskiluokan plebeijien asuttama vuokrakasarmi.

Dominus taas tulee samasta sanasta, se viittaa Herran vai omistajaan.

Kun arkkienkeli tervehtii Mariaa, Jeesuksen tulevaa äitiä hän sanoo: Ave Maria, Dominus Te Cum = Tervehdys Maria, Herra kanssasi!

Nämä kaikki sanat tulevat taas verbista, joka tarkoitta hallitsemista ja kontrollia.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15052
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #146 : 19.04.11 - klo:17:35 »
Domus oli Rooman valtakunnan rikkaan yläluokan, patriisien suosima kaupunkitalo. Domukset oli suuria ja ylellisiä yksi- tai kaksikerroksisia rakennuksia, jotka rakennettiin yhden tai useamman sisäpihan ympärille. Tyyli on peritynyt etruskeilta. Toinen valtakunnan kaupungeissa yleinen asuintalotyyppi oli insula, ala- ja keskiluokan plebeijien asuttama vuokrakasarmi.

Dominus taas tulee samasta sanasta, se viittaa Herran vai omistajaan.

Kun arkkienkeli tervehtii Mariaa, Jeesuksen tulevaa äitiä hän sanoo: Ave Maria, Dominus Te Cum = Tervehdys Maria, Herra kanssasi!

Nämä kaikki sanat tulevat taas verbistä, joka tarkoitta hallitsemista ja kontrollia.


Arkkienkeli puhui todennäköisesti arameaa ei latinaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15215
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #147 : 19.04.11 - klo:19:52 »
Salmen ja Linkomiehen latinan sanakirja antaa kantasanoiksi nimisanan 'domus' ja teonsanan 'domo'. Edellisen merkityksiä ovat: talo; koti, asunto, olinpaikka; perhe, suku; talous; koulukunta; kotipaikka, kotikaupunki, isänmaa. Jälkimmäisen taas: kesyttää; hillitä, lannistaa, voittaa, kukistaa; muokata, pehmittää. Edellisestä muodostuu 'dominus', joka tarkoittaa isäntää, herraa, valtiasta (feminiini 'domina' tietysti emäntää, rouvaa, valtiatarta); omistajaa ja jälkimmäisestä tulee 'domitor', joka on kesyttäjä; kukistaja ja voittaja. En tiedä, liittyvätkö kantasanat yhteen, vai onko niiden samankaltaisuus yhteensattuma.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15052
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Puhe synnistä ja Jeesuksesta uhrina on vastenmielistä
« Vastaus #148 : 19.04.11 - klo:22:04 »
Jatketaan osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi