Kokeile seuroja, kokeile herättäjäjuhlia, kokeile Paavo Ruotsalaisen kirjoituksia ja elämänkertaa, myös Niilo Kustaa Malmbergin, lue Juha Siltalan "Suomalainen ahdistus",
Voihan olla, että olen käynyt körttiseuroissa useammin, kuin monet minun ikäiset körttiläiset ovat käyneet.
Ainakin minulle tuli kuva, että pääsääntöisesti seuraväki oli vanhempaa kansaa.
Vaikka olenkin lopettanut körttiseuroissa käymisen, hyvä muistot seuroista minulle jäi.
Paavo Ruotsalaisen kirjoituksia ei taida kovin paljoa olla olemassakaan, mutta hänen elämänkertojaan on.
Kovin montaa elämänkertaa en ole lukenut, muutaman kait kuitenkin.
Ja voi olla, että jonkun elämänkerran olen lukenut jopa kahdesti, tai ainakin uudestaan aloittanut.
Paavo Ruotsalaisen elämänkertoihin ja hänen ajatuksiin tutustuminen minut juuri toikin körttiläisyyden pariin ja uskoin jopa olevani körttiläinen.
Jotenkin koin, että Paavon ideologia monelta osin oli nykykörttiläisyydessä vierasta.
No, totta puhuen, ja kaikella kunnioituksella, tämä on todella mukava foorumi, suorastaan itse-moderoiva, mikä on äärimmäisen harvinaista (tiedän tämän ex-moderaattorina).
Toimin erään tunnetun laajalevikkisen suomalaisen ei-uskonnollisen lehden keskustelufoorumilla moderaattorina (joskin kovin laiska olen viime vuosina virassani ollut).
Moderointilinja korostaa suvaitsevaisuutta, moniarvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta mutta myös sitä, että pitää kestää vastakkaisia näkemyksiä.
Järjestyshäiriöitä ei juurikaan ole, kun ottaa huomioon sen volyymin, mitä foorumille tunneittain/minuuteittain kirjoitetaan.
Sen voisin sanoa, että vaikka moderointilinja on suvaitsevainen, olisi tietyt Körttifoorumin ylläpidon kirjoitukset kyllä tällä nimeltämainitsemattomalla keskustelufoorumilla lentäneet oitis roskiin.
Saman kohtalon olisi kokenut myös ne tiettyjen uskonyhteisöjen rinnastukset natseihin kuin muutamat muutkin agressiiviset tällä foorumilla olevat tekstit.