Kirjoittaja Aihe: Tätä luin / tämän luen osa 2  (Luettu 51012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Tätä luin / tämän luen osa 2
« Vastaus #60 : 19.06.11 - klo:15:23 »
Elämäni Martin Luther Kingin rinnalla, Coretta Scott King.  

Mietin yhä Jampen kysymystä tuolla puolen. Ovatko nämä, ML King jr,  :026: kukin voi nimetä muita, olleet hyvin voimakkaita?  Aggressiovietti, kuten Thanatosta toisinaan nimitetään, suuntaa heillä, koska ovat turvallisesti yhteydessä Luojaansa,  hallitun voiman tuhotakseen väärän maailmassa, ja he ovat siinä kuin Jumalan työtovereita suuressa, kun me pienessä...  näihin ei tule takertua, ovat Leenan lillukanvarsia, sillä mietin taas kerran sitä miksi psykoanalyysi alttiin mielin tutkii ihmissuhteita muttei tutki Jumalasuhteen merkitystä!  

Minäminäminä...     kokoan viimeiset lanttini ja metästän sen ainoan tuntemani joka ei jankuta vastaan, ja rupean tutkimaan jumalasuhteen merkitystä luoville ja kasvukykyisille mielen prosesseille, kaikelle korjaavalle, oikealle ja hyvälle....   ja korjaan sen iankaikkisen typerän defensi tai pakkoneuroosi-väitteen, johan se sama ihminen väitti että olisi jo kirjoitettu paljon...    no...    en minä ennätä lukea joka journalia.  Hän antakoon lukemista  
« Viimeksi muokattu: 19.06.11 - klo:15:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #61 : 19.06.11 - klo:15:33 »
Naulan kantaan, Aku Rädyn sattuvia sanoja, Herättäjä-Yhdistys 1984

Kiuruveden Lapinsalon Pajulassa oli pienen Mirjan ristiäiset. Ennen seuroja joukko vanhempaa seuraväkeä, Aku muiden mukana, keskusteli kamarissa.
-Sitä minä olen monesti ajatellut, että mitä ne meillä oikein siellä taivaassa tekevät, sanoi Aku.
-Tehköötpä nyt mitä tahansa, kunhan vain päästäisiin sinne, jatkoi Alfred Leskinen.

:)

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #62 : 19.06.11 - klo:15:58 »
Sain juuri loppuun Viljo Porkolan 'Mitä minun pitää tekemän'. Kirjan viesti oli, että jo tuon kysyminen Jumalalta on jumalatonta. Jumala tekee. Maailmassa ihmisten kesken on toisin. Vaikka kristityn ei tarvitse pelastuakseen tehdä mitään, hänet kutsutaan tekemään kaikkensa lähimmäisen hyväksi. 'Jumalattoman vanhurskauttamisesta (H-Y 2010)' on siis vielä jäljellä 'Mitä se on'.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #63 : 19.06.11 - klo:17:47 »
Sain juuri loppuun Viljo Porkolan 'Mitä minun pitää tekemän'. Kirjan viesti oli, että jo tuon kysyminen Jumalalta on jumalatonta. Jumala tekee. Maailmassa ihmisten kesken on toisin. Vaikka kristityn ei tarvitse pelastuakseen tehdä mitään, hänet kutsutaan tekemään kaikkensa lähimmäisen hyväksi. 'Jumalattoman vanhurskauttamisesta (H-Y 2010)' on siis vielä jäljellä 'Mitä se on'.

Minä olen palannut takaisin isieni uskoon....jokapäiväistä parannusta ja kilvoittelua taivaan tiellä... heippa vaan tälle evankelisten voorumille :039:

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 22.06.11 - klo:11:48 »

MARCEL PROUST: Kadonnutta aikaa etsimässä, 8. osa - Vanki - Suomentanut INKERI TUOMIKOSKI; Teos on ilmestynyt ensimmäisen kerran Seitsentähdet-sarjassa vuonna 1994, Otava 2004

🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 22.06.11 - klo:13:48 »
Minä olen palannut takaisin isieni uskoon....jokapäiväistä parannusta ja kilvoittelua taivaan tiellä... heippa vaan tälle evankelisten voorumille :039:

:039:
🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #66 : 25.06.11 - klo:10:47 »

Viimeistä edellisessä Kotimaa-lehdessä Viikon luetuimmat verkossa -palstalla Jaakko Löytty ja Kaija Pispa toivovat vastuullisuutta Kahden maan kansalainen -virren käytössä. Virsi on ehdolla viidennen herätysliikkeen tekeillä olevaan laulu(!)kirjaan.
Uusimmassa numerossa Timo Rämä ei ymmärrä Jaakon kommenttia, että laulu voisi olla  h e n g e l l i s e n  (harvennus satman) vallankäytön väline. Löytty käytti termiä  u s k o n n o l l i n e n (harv. satman) vallankäyttö.
Jos Timppa haluaa keskustelua, kuka on kiinnostunut, voi osallistua eo. termien erojen pohdintaan.
Rämän mielestä L. palaa herätys-kasvatuskristillisyysjakoon 60-luvulle.
Tartun taas termiin: oikea jako on herätyskasvatus-syntymä. Siinä jaossa on oltu satakunta vuotta ja tullaan olemaan maailman tappiin luonnehdittaessa körttiläisyyden ja viidennen herätysliikkeen historiaa ja nykyisyyttä.

🇫🇮

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 27.06.11 - klo:12:41 »
Eira Pättikankaan hienolla etelä-pohojalaasella kiälellä kirjuuttamaa Kyröjoki-sarjaa. Asutetaan Kyröjoen latvavesiä 1400-luvulla. Poltetaan kaskea, kaadetaan karhuja ja susia, raivataan ensimmäisiä peltoja, äestetään risukarhilla. Lapsista kuoloo melekeen joka toinen, ihminen on vanha jo alle 40-vuotiaana.
Katsoin kartasta että Kyröjoen varrella on Äijö niminen paikka. Se lienee kirjan tapahtumakeskus.

Hurjan mielenkiintoista tapa- ja paikallistuntemusta Pättikankaalta. Ja erimoisia sanontoja on enemmän kuin osasin kuvitella. Monta sanaa jäi vielä
selitystäkin vaille, vaikka Mörtin avulla olen alkanut kiäleen kiinnostua yhä enemmän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #68 : 27.06.11 - klo:12:51 »
Eira Pättikankaan hienolla etelä-pohojalaasella kiälellä kirjuuttamaa Kyröjoki-sarjaa. Asutetaan Kyröjoen latvavesiä 1400-luvulla. Poltetaan kaskea, kaadetaan karhuja ja susia, raivataan ensimmäisiä peltoja, äestetään risukarhilla. Lapsista kuoloo melekeen joka toinen, ihminen on vanha jo alle 40-vuotiaana.
Katsoin kartasta että Kyröjoen varrella on Äijö niminen paikka. Se lienee kirjan tapahtumakeskus.

Hurjan mielenkiintoista tapa- ja paikallistuntemusta Pättikankaalta. Ja erimoisia sanontoja on enemmän kuin osasin kuvitella. Monta sanaa jäi vielä
selitystäkin vaille, vaikka Mörtin avulla olen alkanut kiäleen kiinnostua yhä enemmän.

Äijö on myös Etelä-Pohjalainen sukunimi ja merkitsee ukkoa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #69 : 27.06.11 - klo:12:53 »
Niin on. Latva-Äijö tuntui heti tutulta.
Minun isoisäni oli karjalaisittain äijä. Samaa kantaa, arvelen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 27.06.11 - klo:13:04 »
Niin on. Latva-Äijö tuntui heti tutulta.
Minun isoisäni oli karjalaisittain äijä. Samaa kantaa, arvelen.

Äijä-sanan merkitys on paljon. Taitaa se esiintyä Kalevalassakin tässä merkityksessä, ellen väärin muista. Se olisi luonnollista, koska karjalankielessä se on yleinen sana. Esimerkkejä löytyy Karjalan kielen sanakirjasta ylen äijä.

Mt

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 29.06.11 - klo:05:49 »

Äijä-sanan merkitys on paljon. Taitaa se esiintyä Kalevalassakin tässä merkityksessä, ellen väärin muista. Se olisi luonnollista, koska karjalankielessä se on yleinen sana. Esimerkkejä löytyy Karjalan kielen sanakirjasta ylen äijä.

Mt

"Äijä on tänne tullehia,
ei paljo palannehia
Kalevala XVI:271–271. Manalan tytön sanat Väinämöiselle, joka pyrki käymään tuonelassa."
(Lentävien lauseiden sanakirja, Otava 1983, toim. Mauno Sinnemäki)

Ai että joitakin, mutta ei paljon, olisi palanneita tuonelasta?! Tarkoitetaankohan tässä heitä, jotka nykyäänkin sanovat "käyneensä siellä"? Ovat ts. olleet kuoleman porteilla tai mahdollisesti jopa sisälläkin kertoessaan kokemuksestaan. Kokemus on usein ollut myönteinen.

🇫🇮

Poissa Mansipaani

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 03.07.11 - klo:21:13 »
Luen Uuras Saarnivaaran "Pelastus ja Pyhitys Lutherin mukaan". Ajattelin että kirja olisi lähinnä kirjoittajan omaa tulkintaa ja ajatuksia aiheesta, mutta se onkin melkein pelkkää lainausta ja tiivistelmää. Huippu teos! perusasiaa selkokielellä, suositeltavaa lukemista jokaiselle heränneelle sielulle. Tähän asti olen nyökytellyt ja "ahaa-tellut" suurinpiirtein kaiken suhteen, tosin olen vielä melko alussa- vasta kohdassa "parannus" menossa... (hmmm:) )

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #73 : 14.07.11 - klo:10:56 »
Posti toi minulle justiinsa Matias Sikomboron "Ken kulkee, hän näkee" josta tosissaan, tosissaan iloitsen!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 14.07.11 - klo:15:18 »
Posti toi minulle justiinsa Matias Sikomboron "Ken kulkee, hän näkee" josta tosissaan, tosissaan iloitsen!

Ihana kirja, toden totta. Pitänee lukea se uudelleen. Tuulikki Jantusen (joka tämän kirjan on suomeski kertonut) kesänviettopaikka on tässä lähellämme. Muistaakseni MatiasSikondomboro vieraili silloin aikanaan myös meidän seurakunnassa. En enää muista, oliko kirjassa siitä mitään mainintaa.
Elämää katselee vähän toisin silmin kun lukee tätä kirjaa.
Pyryharakka