Minä kyllä saan ja olen saanut aivan erilaisen käsityksen heidän katsomuksesta.
""Vapaa-ajattelijain liiton mielestä armeijassa ja vankiloissa pitäisi luopua
valtion palkkaamasta papistosta."
Lihavointi minun.
Taisi tietosi loppua kesken? Hautaus on kertakustannus, jonka yleensä omaiset maksavat, mutta hautaustoimen suurin kuluerä on hautausmaiden ylläpito. Laki sallii arkkuhautausmaat vain sorapitoisilla mailla, toisin sanoen maan tulee olla hengittävää, jotta ruumis maatuisi eikä muumioituisi, kuten sille savessa käy. Hautaa (ilmainen omaisille) pidetään 25vuotta ellei omaiset ole halukkaita maksamaan jatkosta. Seurakunnat ovat lailla velvoitettuja pitämään yllä myös uskonnottomien hautausmaat, jotka ammottavat tyhjyyttä. Valtiolla voisi olla hautauskäytäntö, vaan ei ole. Valtio korvaa hautausmaiden ylläpidosta aiheutuneita kuluja noin 50% oli kirkon jäsen tai pakana käytäntö on sama.
Juu, tästä asiasta en niin paljoa tiedä, muuta kuin että minusta se on kokonaisuudessaan melko triviaali. Minusta valtiolla myös on maita, joihin voisi perustaa jonkinlaisia muistolehtoja, jos ei sitten haluaisi kirkon maksullisia palveluja. Lisäksi minusta on aivan oikein, että näin halutessaan (jos toimivammat tavat haudata, kuten polttohautaus ei kelpaa) joutuu myös maksamaan siitä että saa hautauksen tarvittavaan maaperään arkkuineen päivineen tai että hautaa pidetään yllä. Lisäksi muistuu mieleeni että hautoja joutuu myös aktiivisesti ylläpitämään, eivät ne seurakunnat mistä minulla on kokemusta (Lahti, ainakin) hoida yksittäisiä hautoja, se on omaisten tehtävä. Tuotakin lakia voinee muokata tarpeen mukaan, jotta seurakuntien ei tarvitse turhaan uskonnottomien tyhjiä hautausmaita ylläpitää.
Nyt valtionkirkolla on hautauskäytäntö, ja jos valtio luopuu kirkostaan, täytyisi luonnollisesti hautaustoimenkin muuttua jossain mielessä.
sanalla sanoen: Armeijassa pojista tehdään miehiä! (niin ainakin ennen sanottiin)
Minulle jäi armeijasta sellainen kuva, että niistäkin harvoista miehistä, jotka armeijan aloittivat, tehtiin nopeasti poikia.