Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa 5  (Luettu 25234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa 5
« Vastaus #30 : 02.02.11 - klo:08:53 »
Olen jaellut sukulaisnaisille sitä satmanin linkittämää Heli Laaksosen Lumisade-runoa. Hyvin  se on naurattanut eri puolilla suomea.
Odotan Heliltä jatkoa siitä vaiheesta kun lumet alkavat sulaa, valua kellarin, sotkevat pihakaivon veden, kastelevat uuden auton sytytystulpat ym.

p.s. Olen leiponut tuplasatsin homperskoja, n.80 kpl. Martan ristiäisiin. Erottelin itselle ne jotka olivat hiukan liian tummia. Makuraja on tarkka. Tummiin tulee vieno väkevä maku.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 05.02.11 - klo:16:57 »
Tämän liputuspäivän merkkihenkilön muistoksi koetin leipoa Runebergin torttuja. Tein reseptin mukaan, mielestäni. Mutta runebergin lettuja niistä tuli.
Täytin paperivuoat liian täyteen ja taikina kuohui ja levisi aluspellille ja hiukan uunin pohjallekin, että se siitä leipomisesta.

Maku ei ole paha, mutta ei niitä kehtaa vieraille pöytään laittaa. Kardemummakin maistuu aika voimakkaasti.

Vastaisesti taidan tyytyä ostettuihin runeberskoihin.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 05.02.11 - klo:17:11 »
Oikeaan Runebergin torruihin ei kuuulu kaardemumma (minun mielestäni). Taikinaan tulee ruisleivän-ja piparinmuruja, hienonnettuja manteleita, korppujauhoja ja vehnäjauhoja. Karvasmantelitipat antavat oikean maun. Raskas taikin levittää kyllä helposti tavalliset paperivuuat. Ostin tällä kertaa amerikan muffinssivuokia. Ne on hieman suurempia ja tukevampia. Ne kestivät hyvin kuosissa. Mitä nyt tortuista tuli hieman tummareunaisia. Ekaa kertaa kostutin tilkalla Disaronnoa. Saa nähdä miten maistuvat.
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 05.02.11 - klo:17:22 »

Kardemumma EI kuulu mihinkään   Tai kaiken maailman kardemummat kuuluu jonnekin mut en viiti sanoo mihin..

Ite mussutin äsken Fazerin tortun ja kyllä maistui, slurps  :kahvi:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 05.02.11 - klo:18:06 »
Kardemumma EI kuulu mihinkään
Ite mussutin äsken Fazerin tortun ja kyllä maistui, slurps  :kahvi:

Oho, oho, niin, makuja on monia  :eusa_angel: Minusta kardemummainen pulla on parempaa kuin ilman -mummaa. Ja vappumunkkirinkilöissä pitää olla k-mummaa.

Minä yllätin itseni tänään syömällä sachertortun, kun kävin ystävän kanssa kahvilassa. Ei tule tavaksi, ei ollut niin hyvää. Kun tottuu elämään ilman sokeri-vehnäjauholeivonnaisia, eivät ne enää niin hyviltä maistukaan.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 05.02.11 - klo:18:22 »
Reseptin nappasin K-Marketin mainoksesta. Siinä sanottiin että piparimuruja ja jauhettua mantelia. Hiersin kaulimella digestivekeksejä ja ostin valmiiksijauhettua mantelia. Manteliöljyä laitoin, mutta se reseptin kardemumma  ei ole kiva.
Letut kostutin vesi-rommiesanssi-sokeriliemellä. Koristelin kuivalla tomusokerilla kun näin minkä näköisiä niistä tuli.

Matti keittää juuri saunakahveja, kohta maistetaan jäähtyneitä lettuja.

Pullaan laitan aina paljon kardemummaa ja myös mielellään rusinoita. Mutta en aina.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 05.02.11 - klo:18:29 »

Runebergin letut ~ Runeberskat

Siinäpä oiva lisä körttikeittokirjaan  :eusa_clap:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."

myyrä

• Vieras
« Vastaus #37 : 05.02.11 - klo:21:04 »
Kardemumma EI kuulu mihinkään  

:045: minäkään en tykkää siitä, kanelipullat on hyviä

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 05.02.11 - klo:21:05 »
Minusta kaakaopullat  :icon_eek:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #39 : 05.02.11 - klo:21:07 »
Minä ostin vasta ison toosan kardemummaa ja aion laittaa siitä jokaiseen pullataikinaan. Minusta pulla ei maistu miltään, jos siitä puuttuu kardemumma. Myyrän ja hippiäisen pitää syödä mauttomia pullia. Voi voi!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 05.02.11 - klo:22:46 »
Miekii laitan kaardemummaa pullaan ihan reilusti ja pannariin kans.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 06.02.11 - klo:09:29 »
Myyrän ja hippiäisen pitää syödä mauttomia pullia. Voi voi!

Mauttomia tai ei, mutta mumma ei vaan uppoa. Minulle on sanottu myös, että syön ihan mautonta ruokaa. Voi olla, mutta kauheet maustemäärät ja joskus jo mauste sinänsä tappaa ruuan luonnollisen maun. Esim. sienten maun voi tuhota hyvinkin helposti. Ja monen muunkin.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #42 : 06.02.11 - klo:12:13 »
Mauttomia tai ei, mutta mumma ei vaan uppoa. Minulle on sanottu myös, että syön ihan mautonta ruokaa. Voi olla, mutta kauheet maustemäärät ja joskus jo mauste sinänsä tappaa ruuan luonnollisen maun. Esim. sienten maun voi tuhota hyvinkin helposti. Ja monen muunkin.

Jos aina mausteet pelastavt ruoan peittämällä sen mauottomuuden tai jopa pahan maun. Sitä vartenhan mausteet on keskitty  Jälkiruoasta saa hyvää kun laittaa kermavaahtoa päälle jne

Nimimerkki "maustetun ruoan ystävä".
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 06.02.11 - klo:15:55 »
Jälkiruoasta saa hyvää kun laittaa kermavaahtoa päälle jne

Nimimerkki "maustetun ruoan ystävä".

Aavistitkohan että myös kermavaahto on mielestäni 

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #44 : 06.02.11 - klo:16:23 »
Terveisiä 90v Impi mummoltani, jonka luona kävin äsken poikakaverini kanssa.
Hänen miesvainajansa oli Kajaanissa monta kymmentä vuotta pappina.
Kesällä toimin hänen avustajanaan. Suurin osa serkuista Impin lapsen lapsista puolelta on akateemisia yms. hyvissä asemissa. Molemmat hänen lonkistaan ovat huonossa kunnossa, samoin lääkkeitä menee päivässä useaan eri vaivaan. Olen suvun ainoa "luulosairas".

Impi on aina teroittanut minulle, että kyllä sinä vielä parannut ja että sinussa on ainesta. :)

Monista halvoista ruuista saa hyviä kunnon mausteilla esim. tomaattikeitosta.
Tällä hetkellä kokkaustrendeihin kuuluvat mausteiset ruuat mm. intialaisesti maustetut,
meksikolaiset ruoat, japanilaiset ruoat, italialaiset, kreikkalaiset yms. etniset ruoat

Taidatte olla melko konservatiivisiä täällä körttiläisissä?

Vanhukset eivät yleensä pidä kovin mausteisesta ruoasta.
Tosin huonompilaatuiseen lihaan yleensä lisätään enemmän mausteita, (sisko on kertonut kun
hän on ollut monta kesää lihatehtaalla töissä).
Elämä on kemiaa.