Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko?  (Luettu 52050 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #105 : 26.10.10 - klo:19:49 »
Viime lauantaina olin Wanhas Karhunmäes iltaseuroos ja siälä tummat virret soi jykevästi, kun H-Y:n valtakunnallinen kuaro oli mukana veisaamas.
Lapuan Tuamikirkkoseurakunnan tiarotussihteeri Heli Karhunmäki piti kiinnostavan seurapuheen kirkkoa kuahuttaneesta Ylen homokeskustelusta.
Tänään puheen pääpiirteet sai lukia Lapuan Sanomien lukijan miälipiresivulta. Tein pdf:n teirän luettavaksi, kun tykkäsin että oli niin hyvää asiaa.
https://dl.dropbox.com/u/9058225/Tosimies%20Elenius/img002.pdf
Kiitos tästä. Olipa hyvä ja Heli on hyvä sanomaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #106 : 26.10.10 - klo:20:21 »
Kiitos tästä. Olipa hyvä ja Heli on hyvä sanomaan.

Ja minä kun ihan luulin, että olit kyllästynyt näihin homoasioista jauhamisiin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #107 : 26.10.10 - klo:20:28 »

Olit ihan oikeassa. Puhuinkin nyt Eleniuksesta,
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #108 : 26.10.10 - klo:20:44 »
Leena kyllä kiittää, sillä kristityn ihmiskuva on väistämättä ollut epäehyt, ja kyllä se vaikuttaa, vaikkei saisi!!  Onneksi on ollut tietopuolisuutta noista hellenistisistä tavoista muualta tahoilta, ja aikanaan isäpappa koeluetti minulla kaiken kouluun tarjottavan historiamateriaalin, silloin oli vielä ankaraa kilpailua ja kustannettiin mielipuolisia määriä kirjasarjoja, hän antoi m inulle ja kysyi sitten mikä on hyvä... . Olen kouluikäisestä tiennyt jo jotakin "poikarakkauden" ihannoinnista, ja myöhemmin niistä orgioistakin jotain kuullut. Paavalillahan on 1 kor. naputettavaa ateriatavoistakin, kun jotklut ovat nälissään ja toiset päissänsä.

Ei kai kukaan voi nähdä tuollaista huvittelumuotoa millään tavoin , no, onko se tässä kulttuurissa edes hauskaa kenestäkään, kokeilla huvikseen, uh. Vaikken kyllä tiedä. Me pidimme kaikkia kolmen päivän humusjuhliakin, eikä niillä jostain syystä ikinä kippauduttu kieriskelemään. Joku muualta taloon tullut sitä ihmettelikin että on siveää sakkia.  ai oli niin paljon ja pakko tehdä työtä ja lujasti ettei ketään huvittanut edes humalassa ajatus tulevasta päivystysvuorosta sen toisen kanssa ja siitä yleisestä noloudesta. 

Leena on nyt työorientoitunut...Leenapas pääsee huomenna työhön!! Ihanaa! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa AKUANKKA313

• ystäväkansaa
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
« Vastaus #109 : 30.10.10 - klo:17:32 »
Elämä on kemiaa.

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #110 : 30.10.10 - klo:18:19 »

Minä oon kyllästynyt homoasioista jauhamiseen. Lähinnä siksi että kuulun YLIVOIMAISEEN enemmistöön Suomen kansasta joka on heteroa eikä käsitä minkä helv... takia täysin marginaalinen ja seksuaalisesti epänormaalisti käyttäytyvä ryhmä manipuloi 100% mediaa ja vaatii yleistä hyväksyntää suuntautumiselleen?  Meilläpä käytiin töissä oikein kahvipöytäkeskustelu tästä aiheesta kun sitä nyt niin kauheasti on viime aikoina rummutettu. Meillä ei ole ketään joka olisi jollain lailla uskonnollisesti orientoitunut, paitsi ehkä minä mutta itsekään en myönnä käsitystäni homoseksuaalisuudesta uskonnollisten syiden takia muodostuneeksi. Suurinta osaa ihmisistä ärsyttää aika lailla kun hoimojen puolesta rummutetaan joka päivä tuutin täydeltä. Emmehän me heterotkaan kulje kyltti kaulassa jossa esittelemme suuntautumistamme. Minkä takia homot pitäisi nostaa muiden yläpuolelle?  Meidän työpaikalla oli erittäin edustava otos koko Suomen enemmistöstä joka ei ole kiinnostunut homouden uskonnollisista aspekteista vaan pitää sitä (kuten minäkin pidän) luonnonvastaisena ja jopa iljettävänä asiana. En voi sille mitään että kun näen tv:ssä kahden miehen pitävän halailevan toisiaan, suutelevan jne. alan voida pahoin.

Älkääkä tulko selittämään minulle että "sitä esiintyy luonnossakin".  Voi olla näin mutta luonto ei todellakaan ole tässä teidän puolellanne. Homoparit eivät pysty lisääntymään. Se on vastaansanomaton fakta! Evoluutio tappaisi lopulta heidät sukupuuttoon. Minulla ei ole mitään lääketieteellistä faktaa (ja tuskin on teilläkään ja vaikka olisikin, tuskin olette ammattilaisia ymmärtääksenne tai kyetäksenne arvioimaan sen luotettavuutta), -mutta kyllä minusta koko homous johtuu vain siitä että nykyään elämä on niin helppoa eikä ihmisillä ole mitään OIKEAA tekemistä ja ajateltavaa niin he turhamaisuuttaan ja tekemisen puutettaan keksivät kaikkia hullutuksia ja luonnottomuuksia.  Ja vielä se, että olkaa hyvät ihmiset varovaisia noissa äärimmäisyys-kannanotoissanne koska se (vielä) hiljainen kansanosa joka homoutta ei hyväksy mutta ei (vielä) metelöikään kantansa puolesta, -kun se kansanosa saa tarpeekseen tästä jauhamisesta ja vatvomisesta niin sitten näette vasta oikean kirkosta-eroamis-aallon. Tämä mitä nyt on tapahtunut on lastenleikkiä ja lillukanvarsia siihen verrattuna mitä tapahtuu jos tälle homouden puolesta rummuttamiselle ei tule mitään tolkkua.

Minä en hyväksy sitä että homoja kuitenkaan koulussa tai työelämässä kiusataan tai syrjitään, onhan kaikilla ihmisillä muutenkin kaikenlaisia hullutuksia eikä ihmistä saa taipumustensa takia kiusata.  Mutta minä en kyllä tasan hyväksy sitäkään että noin pieni vähemmistö vaatii koko kansaa hyväksymään heidän taipumuksensa joka ei meidän mielestä ole mitenkään hyvä eikä puolustettava. Niin se vaan on. Ei minusta tuollaisten outojen marginaaliryhmien mukaan voi ruveta koko yhteiskuntaa säätämään.  Onhan niitä muutenkin vaikka minkälaisia "suuntautumisia" ihmisillä mutta yhteiskunnan on pyörittävä enemmistön ehdoilla eikä hyvin poikkeavasti käyttäytyville tarvitse ollenkaan saada valtaväestöön rinnastettavia juridisia ym. oikeuksia ettö niiden avulla ikäänkuin julkisesti myönnettäisiin homouden olevan ok ja seuraavaksi arvatenkin että se on jopa suositeltavaa?

Jotakin rajaa hyvät ihmiset tähänkin asiaan! Alan todellakin olla koko lailla täynnä tätä kaikenmaailman taiteilija-taustaisten ym. individualistien ja elämäntapaintiaanien esiinmarssia ja homouden puolesta rummuttamista yöt ja päivät. Eikö ole tärkeämpiäkin asioita joihin käyttää energiaa? Siitä ontehty jopa seurakuntavaali-kysymys ja varmaan myös seuraava kunnallisvaalikysymys. Voi herranjumala sentään...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

• ystäväkansaa
« Vastaus #111 : 30.10.10 - klo:19:02 »
 :eusa_clap:

Älkääkä tulko selittämään minulle että "sitä esiintyy luonnossakin".  Voi olla näin mutta luonto ei todellakaan ole tässä teidän puolellanne. Homoparit eivät pysty lisääntymään. Se on vastaansanomaton fakta! Evoluutio tappaisi lopulta heidät sukupuuttoon. Minulla ei ole mitään lääketieteellistä faktaa (ja tuskin on teilläkään ja vaikka olisikin, tuskin olette ammattilaisia ymmärtääksenne tai kyetäksenne arvioimaan sen luotettavuutta), -mutta kyllä minusta koko homous johtuu vain siitä että nykyään elämä on niin helppoa eikä ihmisillä ole mitään OIKEAA tekemistä ja ajateltavaa niin he turhamaisuuttaan ja tekemisen puutettaan keksivät kaikkia hullutuksia ja luonnottomuuksia.

Tähän vaan sen verran että vaikka homoseksuaalisuudesta on tullu joissain länsimaissa yhteiskunnallisesti hyväksyttyä niin ei niiden määrä oo mihinkään noussu. Suunnilleen saman verran verran homoja on kulttuurista, aikakaudesta ja lajistakin riippumatta. Paitsi ehkä jossain Spartassa missä pojat oli 7-vuotiaasta 20-vuotiaaksi armeijassa eikä juuri tyttöjä nähny...

(Mutta olis sekin yhtä pöljää jos väki ja media rupeais vasenkätisten asialla vaatimaan että ei saa valmistaa oikea- ja vasenkätisten saksia vaan pelkästään molempiin käsiin sopivia, ja pistäis Fiskarsin syntipukiksi kaikkeen vasenkätisten syrjintään kun niiden oikeakätisten yleissakset käy vaan oikeakätisille ja vasenkätinen tarvii vasenkätisten sakset.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #112 : 30.10.10 - klo:19:18 »
Ninkauan Suomen kirkon menemisistä keskustellaan kuin niistä on erilaisia mielipiteitä.
🇫🇮

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
« Vastaus #113 : 30.10.10 - klo:19:21 »
Ninkauan Suomen kirkon menemisistä keskustellaan kuin niistä on erilaisia mielipiteitä.

Siis ikuisesti!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #114 : 30.10.10 - klo:19:32 »
Punnittua puhetta Jampelta. Nyt näyttää todellakin siltä, jos et ole puolustamassa homoja, et ole edes kunnon kansalainen. Et voi esittää edes mielipidettäsi, jos et hyväksy mies- ja naisparien kirkollista vihkimistä. Jos olet vihkimistä vastaan et ymmärrä Jumalan rakkautta, etkä hänen hyvää tahtoaan kaikkia ihmisiä kohtaan. Kuitenkin kaikitenkin - tasapuolisuuden nimissä, kaikilla täytyy olla mahdollisuus mielipiteensä esittämiseen.

Tämä ei ole myöskään yksin minun mielipiteeni nyt käytyyn keskusteluun kovasti ajankohtaisesta aiheesta.

Ylivoimaisen enemmistön edustaja...vaikka vain huru-ukko.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #115 : 30.10.10 - klo:19:49 »
Täällähän puhutaan asiaa. Kiitos Jampe, Sanneli ja vaivattu sielu.  :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #116 : 30.10.10 - klo:20:45 »
Jampe, uskoisin itselläni olevan sekä tietoa, työkokemusta että harkintaa. Etomisen tunteeseen minulla olisi muutama kirpeä kommentti: Lähtökohta minkäänlaisile teologisille argumenteille se ei ainakaan voin olla.   En ota kantaa silloin tällöin kuumenevaan vouhotukseen teemasta, joka kai todella jo kyllästyttää jokaista, ihmettelen lähinnä sitä, että jos nyut niin perin kyllästyttää, miksi yhä jatkatte?Lopettakaa. 

Tiedän, ellotti tai ei, että osa populaatiosta aina todella syntyy homoeroottisena, kyseessä ei ole sen merkillisemmässä määrin synti kuin on oma synnynnäinen epilepsiani. Sekin on ollut avioeste,  samoin se ellottaa ja yökötää yhä joitakin ihmisiä, joskaan ei samassa mitassa kuin skitsofrenia homoudesta nyt puhumattakaan.  Todella vakavaa keskustelua on käyty oikeudestani harjoittaa lääkärin ammattia -- oli siitä työssä osoitettavaa haittaa tai ei. Oli onnetonta että diagnoosi saatiin vasta kun jo olin lähes valmis erikoislääkäri.

SE homoeroottisuus, josta Paavali kirjoittaa, on  ollut vapaaehtoista eroottista riekkumista, ei synnynnäinen ominaisiuus. Kyseessä oli täsmälleen sama synnin harjoittaminen kuin korinttolaisten varsin epämääräiseksi luisunut "pyhä ateriointi" omin eväin-periaatteella. Ihannoitujen alkukiristittyjen on ollut vaikeaa oivaltaa kristinuskon sanoman ja eettisen velvoitteen yhteennivomista. MIksi te ette itse suostu näkemään kuin oman kuvotuksenne, yhden monimerkityksisen sanan, juutalaisuudesa kivitystuomion ansainneet,   ja tuomitsette Jumalan luomia ihmisiä tämän riittäessä kai sitten? Nyt sopisi muuten kyllä päästää itsensä ahdistumaan siinä määrin että alkaa rukoilla viisautta itselleen - ja vakavissaan. Minä aloin, ja seuraavaksi menen kyllä itse tutustumaan heidän kristilliseen piiriinsä, jotta sitten tunnen jonkun joka on yhtaikaa satavarmasti homo ja kristitty oikein perin ja juurin. Tähän asti tunnetut ovat olleet ainoastaan korkeatasoisesti eettisiä kollegoja, joiden parjaaminen jo ottaa luonnon päälle. Tunnetteko edes yhtään homoa?  Entä jos erehdytte?   

On täysin totta, että homoseksuaaleja on aina ollut, mutta suuri heteroenemmistö takaa jokaisen lajin säilymisen kyllä. Mutta jos kyseessä onkin marginaaliin ahdettu ja monin tavoin myös jatkuvasti päällesyljetty joukko, en käsitä miten kirkko liittyy näihin sylkijöihin sen perusteella, että sukupuolisen suuntautumisensa ovat joskus vapaaehtousesti todella ällöttävissä menoissa vaihtaneet heteroseksuaaleiksi luodut ihmiset, tai jokin kulttuuri on aliarvostanut naista siinä määrin ettei ole hyväksynyt tätä miehen arvoiseksi seksikumppaniksi.

On niinikään totta, että murheellisimpiin tarinoihin voi kuka hyvänsä perehtyä. Moniko on lukenut yhtäkään Pjotr Tshaikovskin elämäkertaa, kunnollista? Moniko tuntee ensimmäistäkään homoa itse? Minä tunnen, ja luen näitä sitä surullisempana, muistaessani että hän, minuun luotettuaan, näytti sateenkaarivyötään ja sanoi ettei hän muualla voi olla enää kuin Heränneiden seurassa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #117 : 30.10.10 - klo:21:03 »
 :-\ Minnekköhän hävisi vastaukseni, jota ruksailin äsken?

Jotaki asiaan. Minusta joku täällä kirjoitti kivasti: Jokainen meistä on pikkaisen HOMO.

Ehkä se on niin ja ne jotka eniten tuomitsee eniten.

On kait se niin, et ne jotka eniten osoittee sormella, niitä osoitta Kolme takasin.

Siis niinku, et jos yks osoittaa suuntaan, ni Kolme osoitta itseä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

• ystäväkansaa
« Vastaus #118 : 30.10.10 - klo:21:15 »
:-\ Minnekköhän hävisi vastaukseni, jota ruksailin äsken?

Jotaki asiaan. Minusta joku täällä kirjoitti kivasti: Jokainen meistä on pikkaisen HOMO.

Kaada ittelles vaan, kuten tavataan sanoa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #119 : 30.10.10 - klo:21:26 »
Sen verran, viisveisaaja, että' jos ja kun löydät jostain karanneen vastauksesi, niin tuossa joka tuli perille on sen verran totuutta että kehitys heteroeroottisuutta kohti käy lävitse lyhyen homoeroottisen vaiheen, ja siinä mielessä jotkut todella tämän itsessään tunnistavat ja kauhistuvat ---  suotta.

He ovat heteroja, mutta koska se episodi osuu varhaisnuoruuteen niin siitä on jo muistoja. Tavallisesti, jos näin on, on seurannut aika pian selkeä heteroseksuaalinen ihastuminen, "ensirakkaus" joka on kyllä ollut selvästi eri intensiteettiä kuin jotkin epämääräiset hapuilevat eroottiset tunteet joiden kohteeksi kelpaa tyttö tai poika, kunhan hän hapuilee ja ottaa uomansa, ja yleensähän se on heteroa.  

Se on liian myöhään selittääkseen homoseksuaalisuuden millään psykoanalyyttisilla fiksaatioilla - silloin ei enää fiksoiduta, kun viettipaine porskuttaa tosihöryllä ja vie kohti aikuisuutta.  Mutta muistot kiusaavat ja enemmän usein poikia ja miehiä kuin tyttöjä ja naisia, joilla on sellainen poikatyttövaihekin joskus niin selkeänä --- se kun menee niin selkeänä ohikin ja on niin yleinen ja jokseenkin suopein silmin katseltu.  

Oikein tyyppiesimerkki tämmöisestä sinnetännerakastuvasta nuoruusikäisestä on Mozartin "Figaron häitten" hovipoika, Cherubino, jonka rakkaudentunnustus kreivittärelle - siis nainen vaihteeksi mutta varsin varttunut verrattuna Cherubinoon) on kuulemma ja onkin kyllä eräs oopperan kauneimmista aarioista -- joku on sanonut että kaunein, mutta kun en ole kaikkia kuullut niin olkoon että huippukaunis

joku voisi ettiä sen "Voi, che sapete"-aarian. Leena ei osaa...  http://www.youtube.com/watch?v=rJtr0xq1uI0

Lisäys Seppos
« Viimeksi muokattu: 30.10.10 - klo:21:34 kirjoittanut seppos »