Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko?  (Luettu 52082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #75 : 23.10.10 - klo:19:49 »
Pahalta kyllä tuntuu, kun kaikkien herätysliikkeiden jäsenet ovat joukossa, jolle näytetään ovea, erotkaa.... :icon_rolleyes:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 23.10.10 - klo:19:53 »
Näistä kirkosta eroamisista tulee mieleen, että kirkkoa vastaan on tehty suurhyökkäys. Hyökkääjillä on periaatteena "Hajota ja hallitse". Hyvin ovat onnistuneet siinä. Varmaan he myhäilevät nyt tyytyväisinä, että ovat saaneet kirkon jäsenet riitelemään keskenään.

Talvisodan aikaan vihollinen on ollut Suomen kansan ulkopuolella ja silloin suomalaiset ovat rukoilleet paljon, semmoisetkin, jotka eivät ole mielestään olleet kauhean uskovaisia. Ne rukoukset on kuultu ja siitä saamme olla kiitollisia.
Jos ihan pirua kiusataksemme emme rupeakaan riitelemään, mietin tänään, vaan jokainen rukoilee juuri sen tutun puolesta jonka kanssa on varmimmin eri linjoilla.... on vaikeaa olla suutuksissaan sille jonka puolesta rukoilee ja tosissaan kanssa... ja pyytää anteeksi omia purkauksiaan, ajattelin, kun luin jotakin, oliko Juudaan kirjettä, ei, kun Tiituksen....  No, en ole enää varma.  Ei päästetä viidettä kolonnaa mistään ikkunanraosta sisälle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 23.10.10 - klo:19:56 »
Pahalta kyllä tuntuu, kun kaikkien herätysliikkeiden jäsenet ovat joukossa, jolle näytetään ovea, erotkaa.... :icon_rolleyes:
No, ei kai asia vielä niin pitkälle ole edennyt.  En minä ole semmoisia kuullut.  Ei lähdetä.  Jäädään ja vihellellään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 23.10.10 - klo:19:59 »
Viime viikkoina oli näitä hää-iltoja ja öitä, vaan moniko kävi ilman juhlavaatteita(prinsessa pukuja) niissäkään???

On tuota vuosien myötä ollut sellaisiakin häitä, joissa on vain pakolliset todistajat, kanslisti ja suntio. Ihan vakavasti ovat käyneet siunausta pyytämässä.

Viime viikkojen keskustelussa on rukous ja jumalantahdon kysyminen tuntunut jäävän vähemmälle.

Vasen kätisenä ihan vähän erilaisuudesta ymmärrän, vaan en kyllä läheskään kaikkea, jota normaaliksi käyttäytymiseksi
väitetään...

Poissa vasara

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 23.10.10 - klo:20:02 »
No, ei kai asia vielä niin pitkälle ole edennyt.  En minä ole semmoisia kuullut.  Ei lähdetä.  Jäädään ja vihellellään.

Toisissa "kristillissä" foorumeissa on tuo vaatimus ollut luettavissa tänäänkin ja monessa ketjussa.

Jääkää toki, vl- ja körttiväkihän pysyy kirkossa, niin kauan kuin Isä meidän ja Herran siunaus siellä luetaan...

Näin olen kuullut.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #80 : 23.10.10 - klo:20:04 »
... on vaikeaa olla suutuksissaan sille jonka puolesta rukoilee ja tosissaan kanssa... 

Olipa osuvasti sanottu!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 23.10.10 - klo:20:09 »
Noh, siitäpä omalla kohdallanikin kysymys on. Ihmisen on vaikeaa eläytyä sellaiseen joka on itselle ihan vierasta. Kyllä minä sen käsitän. Lueskelin Märta ikkasen kirjaa MBD-tyttärestään taas kerran kun löytyi kirjaston poistolaatikosta ilmaiseksi, ja kyllä on vaikeaa eläytyä pieneen Sofiaankin, kun hyvä kynänkäyttäjä hänen kokemusmaaimansa etyeen leväyttää.  Yhtään ei auta että itsellä on neurologinen vaurio --- kun se on erilainen.

Nuo hääyötempaukset ovat minusta kyllä - no, matalan kynnyksen kemut kun niistä on tullut mahdottoman kalliitakin, joku makselee vihkiäisvelkojaan vielä kun on jo palkattava avioerojuristi   -  myös uudenlaista eksotiikkaa monelle.  Tarkoitin hieman muuta, ja voi olla että erehdyn, mietin miten olisi jos koko juhla olisi erikseen, ja siunausta pyydettäisiin aivan omana asianaan. Tarvitseeko sen nyt olla epäesteettisyyden tai tympeyden huippu, ei suinkaan, mutta jotakin joka alleviivaisi sen ja vain sen: Me pyydämme tälle liitolle Jumalan siunausta.  
« Viimeksi muokattu: 23.10.10 - klo:20:12 kirjoittanut Leena »

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 23.10.10 - klo:20:11 »
Toisissa "kristillissä" foorumeissa on tuo vaatimus ollut luettavissa tänäänkin ja monessa ketjussa.

Jääkää toki, vl- ja körttiväkihän pysyy kirkossa, niin kauan kuin Isä meidän ja Herran siunaus siellä luetaan...

Näin olen kuullut.
Missä --- olen luullut seuranneeni niitä tarkkaankin kun olin kotona keuhkokuumeesta toipumassa, enkä viitsinyt muutakaan, mutta tänään oli muuta puuhaa.  Ja on jokin saattanut mennä ohitse.

Poissa Lauri

• Saapunut Aholansaaren rantaan
« Vastaus #83 : 23.10.10 - klo:20:17 »
Jos muutama tuhat kommaria, hinttaria tai muuta sosiaalipummia saa tekosyyn luistaa taloudellisista velvoitteistaan kirkkoa kohtaan ja käyttää sitä, niin so what.

Epäasiallista puhetta. Körttiläisenkin väen keskuudessa piilee tällaisia sosiaalipummiksi ja hinttareiksi haukkujia. En pidä.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 23.10.10 - klo:20:18 »
Ja voisihan siinä siunauksen irtopyynnissä käydä niin että jos pitäisi erikseen mennä papin pakeille moni sinänsä saamastaan siunauksesta hiljaa kiitollinen perääntyisi koska ei pidä itseään "riittävän uskovaisena".

Kukahan senkin kuplan puhkaisisi.  Ehtoollisellekin tekisi niin mieli ja olisi vetämys muttei ilkeä tulla, kun se on "paremmin niille uskovaisille tarkoitettu".  

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 23.10.10 - klo:21:38 »
Mihin porukkaan siirtyä kirkosta, kun kirkko myöntyy rakkauden nimissä tähänkin taas? 

Tänään joku pohti asiaa ja ilmaisi sen näin: Jotkut herätysliikkeet muodostavat omia kirkkokuntia. Osa kirkosta eronneista siirtyy vapaisiin suuntiin, osa ortodoksi- ja katolliseen kirkkoon.

Olen itse sitä mieltä, että körtit pysyvät kirkossa, ne eivät lähde edes kulumalla.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 23.10.10 - klo:22:12 »
Tänään joku pohti asiaa ja ilmaisi sen näin: Jotkut herätysliikkeet muodostavat omia kirkkokuntia. Osa kirkosta eronneista siirtyy vapaisiin suuntiin, osa ortodoksi- ja katolliseen kirkkoon.

Olen itse sitä mieltä, että körtit pysyvät kirkossa, ne eivät lähde edes kulumalla.

Samat, vaikka en rohkene itseäni körtiksi ylentää Seppoa lainatakseni, en ainakaan vielä, taidan kuulua ystävieni kanssa siihen matonallleryömijöiden seurakuntaan ja hölösuisuuttani ja yleistä surkuhupaisuuttani vaikutan muulta.... Muuten, selasin pizzeriassa iltsikkaa (myyvät halvalla hyvin pieniä "prinssipizzoja", sopii laihduttajalle), oli varsin laaja kysely tyyliin mies kadulta, ja  suurehkosta joukosta löytyi yksi (1) joka ilmoitti että nyt riitti hänelle.

Mutta onko jäsenmäärä yhdistyksissä  riittävän suuri? 50 000 on aika monta. Potentiaalisia eroajia on muutama mielessäni, ja vaikea on kuvitella heitä vapaissa suunnissakaan.  Ehkä se tunnustuksellinen luterilainen kirkko saisi niin paljon jäseniä että voisi rekisteröityä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi vai miten se menee. 

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #87 : 23.10.10 - klo:22:20 »

Omalta osaltnia vahvistan sen mitä edellä sanottiin. On luvattu pysyä niin kauan kuin isämeidän oikein luetaan  ja siitä pidetään kiinni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa jouni

• Rykäisee alkaakseen seurapuheen
« Vastaus #88 : 23.10.10 - klo:22:45 »
On epäilemättä heitä, jotka toivoisivat kirkolle selkeämpää profiilia "maailmasta erotettujen" joukkona, joskus toivon itsekin, kunnes nolona herään huomaamaan ettei minulla olisi niille oville siinä tapauksessa asiaa.  Olen hieman alkanut pelätä hyvin uskonvarmaa väkeä. Ei taida olla kyse mistään sairausoireistakaan, ei, ei takuulla ole. Se on kyllä totta... mutten minä kelpaisi muutoinkaan.  Liikaa kupruja elämässä, kroonista kaduttavaa.  Kun edellisestä nousee, uudelleen on nurinnarin. Vaikka miten päättää mitä. :'(

Jos vaaditaan, että profiilia voi pitää vain, jos on synnitön, niin ei voi kukaan pitää mitään profiilia.  Tai sitten on kyllä aika valheellista profiilia.

Miksi ei voi vajavainen ihminenkin arvostaa ja pitää esillä sitä, mikä on Jumalan sanan mukaan oikein, vaikka ei itse siten pystykään toimimaan?  Jos ei kunnolla ymmärrä, niin yrittää ymmärtää sitten ja tunnustaa vajavuutensa, eikä turvaudu skolastiikkaan tai rakkauden prinsiippiin.

SV 74:4

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 24.10.10 - klo:07:50 »
Huomenta!

Ei tarvitsekaan kaikkea ymmärtää ja tietää. Armollinen Jumala pitää lapsistaan huolen kun he uskovat.

sanoo mummi joka on luullut kaiken tietävänsä, ja ymmärtävänsä mintut ja tillit!

Olen taas kirkkoon lähdössä ja halulla menen ja luulempa että ei sieltä monikaan vaki-kävijöistä ole poissa.

Minä uskon Jumalaa, Isään kaikkivaltiaaseen....
Isä meidän joka olet taivaissa....                                                                                    Amen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)