Ääh, piti palata korjaamaan omia typeryyksiään. Siis, suurin osa ystävistäni on sellaisia jotka sanoisivat että "en ole varsinaisesti mikään uskovainen, mutta..." ja kun tarkennetaan, ilmenee, että eivät he häpeä Kristusta tai evankeliumia, vaan pitäväty itseään liian huonoina ja "maallisina" kutsuakseen itseään "uskoviksi" --- arvelen että tässä yhteisössä se joka tapauksessa taitaisi tulla lähelle "herännyttä" vaikka väriero menestyksen teologiaan nähden on räikeänlainen. Tai,. käy kuten jonkinlaisen parhaan ystävän kanssa Neljännenvuosisata ollan puhumatta Jumalasta, sitten juttu liopsahtaa ja käy ilmi että olen aivan väärin ymmärtäen pitänyt häntä ateistina ensi tapaamiselta. En muista enää mikä siihen väärinkäsitykseen johti. Sitten saakin kuulla kuinka tuo toinen uskoo niin ja rukoilee joka päivä ja muuta...
On epäilemättä heitä, jotka toivoisivat kirkolle selkeämpää profiilia "maailmasta erotettujen" joukkona, joskus toivon itsekin, kunnes nolona herään huomaamaan ettei minulla olisi niille oville siinä tapauksessa asiaa. Olen hieman alkanut pelätä hyvin uskonvarmaa väkeä. Ei taida olla kyse mistään sairausoireistakaan, ei, ei takuulla ole. Se on kyllä totta... mutten minä kelpaisi muutoinkaan. Liikaa kupruja elämässä, kroonista kaduttavaa. Kun edellisestä nousee, uudelleen on nurinnarin. Vaikka miten päättää mitä.

Sitä kyllä mietin, että jos sakramenttikaan ei tärvelly vaikka jakaja ei täytä mittaa, menisikö avioliitto vinksin vonksin kaikilta, jos ja moniko sitä marginaalin marginaalista, eli vähemmistön vähemmistöstä olisi haluamassa... en sano että pitää niin tai täytyy näin, mietin ainoastaan. Homoseksuaaleja on jo itsessään vähemmistö, kirkon siunaukselle tosissaan painoa taitaa panna aina vähemmistö.
Entä jos kirkkohäiden edellytettäisiin olevankin aika karuja? Ei enää päivää prinsessana? Moniko olisi asialla vain saadakseen siunauksen, vaatimattomasti?