Kirjoittaja Aihe: Leipurien ketju - Mitä kahvileipää leivot herättäjäseuroihin?  (Luettu 13884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

• Vieras

Kilpailu tarjoomusten runsaudella ei ole hyväksi edes körttiseuroissa.

Täysin samaa mieltä ja tiedänkin ihmisen, jonka seuroissa tarjotaan pelkästään teetä ja korppuja.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Miksiköhän katsotaan kilpailuksi jos sydämen kyllyydestä haluaa antaa. Kateutta se pikemmin taitaa olla.

Jos on niinkuin meillä kole emäntää leipomassa, niin varmasti tulee kolmea eri laatua vaikka kaikki leipoisivat pullaa. Siinä sitten vertailtaisiin
kenen pulla on maukkainta.

Kun nyt eletään runsauden aikoja, miksei jaettaisi tätäkin hyvää.
Todellinen vaatimattomuus on muuta kuin harmaata vaatetta tai vesirinkeliä.   Hyvä ruoka parempi mieli. Hyvät kahvit, sama juttu!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Taisi olla noin vuodet 1939-1950 kun sokerit piti olla omasta takaa kaikenmaailman juhlissa ja vierailuilla.

Hopea-askissa oli paremmilla ihmisillä, peltirasiassa köyhemmillä ja kaikilla ei ollut sokeriin varaa, saati kahviin....

Kilpailu tarjoomusten runsaudella ei ole hyväksi edes körttiseuroissa.

Karjalassa olen tuon nähnyt monesti, kun meille suomalaisille haetaan sellaista, mitä itse ei normaalisti ole varaa syödä.

Minä olen omassa lapsuudenkodissani nähnyt, kun vieraille tarjotaan semmoista, mitä ei ole NORMAALISTI vara syödä. Minä en pidä sitä edes pahana. Eiväthän vieraat ole jatkuvasti syömässä, vaan on juhlavaa, kun on vieraita käymässä. Minusta se on ihan Raamatun mukaistakin, että ollaan vieraanvaraisia. Melkoisen köyhistä oloista olen minäkin lähtenyt ja voinpa sanoa, että ei vieraanvaraisuus ole ainakaan köyhdyttänyt vanhempiani. Uskaltaisin jopa sanoa, että siinä on ollut oma siunauksensa.

Jos seuravieras on niin OMAVOIMAINEN, että pärjää pelkällä kahvilla, niin voihan sitä kahvileivän kohdalla nostaa hattua ja jatkaa eteenpäin. Itse en allekirjoita missään tapauksessa sitä, että kilpailisin jonkun kanssa tarjoamisten suhteen. Haluan tehdät asiat niin hyvin kuin voin enkä panna kynttilääni vakan alle.

Ennen vanhaan syötiin arkena todella yksinkertaisesti ja juhlissa paremmin. Nykyään syödään arkena kuin viimeistä päivää. Seuroissako sitten pitäisi kompensoida sitä laittamalla oikein askeettinen tarjoilu?  :107:

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
Itse ole vielä seuroja kahvittanut (tulossa on), mutta kirkkokahvejä olen ollut järjestämässä. Minä nautin ihan vaan leipomisestaisommalle porukalle, kun kotioloissa yritän sitä välttää (paino nousee). Omassa seurakunnassa on monenlaista kahvittajaa. Toiset tyytyy kaupan ostopullaan ja pipariin, toiset tarjoavat sen seitsemää sorttia suolasta ja makeaa. Itse yritän pysyä keskitiellä, 2-3 tarjottavaa, joista vähintään yksi käy moniallergisille (maidoton, munaton, gluteeniton ja soijaton) ja kaikki ovat maidottomia / laktoosittomia ja soijattomia(=soijaton+soijalesitiinitön). Näin mahdollisimman moni kahvivieras saa nauttia tarjoomuksista.

Kun vielä muistaa laittaa kunkin tarjoomuksen viereen mille erityisruokavaliolle kukin tarjottava sopii, niin kaikilla on parempi mieli. Itse aika hankalaa ruokavaliota noudattavana, joudun jatkuvasti kysymään mitä kukin pulla / kakku sisältää ja mitä raaka-ainetta on käytetty leipomiseen, joten olisi hyvä jos emännät tietäisivät kakkujen raaka-aineet ja vaikka onko leivontaan käytetty maitotuotetta, margariinia tai voita (tav/ väh.lak/maidoton).

Poissa sadetta

• ystäväkansaa
Vielä niistä tarjoiluista ajattelin, että onko sen pakko ajatella olevan kilpailua, jos joku tarjoaa useampaa tai erikoisempaa sorttia. ONKO NE EMÄNNÄT IHAN PAKKO HAUKKUA, jos he ovat hyvää hyvyyttään iloisella mielin leiponeet hyvää ja halunneet näin ilahduttaa seuravieraita. Jos viitsii ja jaksaa leipoa kerran vuodessa seuroihin useampaa sorttia, niin KENELTÄ SE ON POIS? Siltäkö tyypiltä, joka ei koskaan viitsi järjestää mitään?

...............................Antakaa vain vapaus tarjota ihan mitä itse kukin haluaa. Tarjotkoot joku sitten vaikka pelkät kahvit ilman sokeria ja maitoa, jos haluavat. Eikö se ole ihan oma asia. 
HYVÄ Pirska  :023:          Kilpailu kilpailu kilpailu kenellä enemmän kenellä vähemmän kuka parempi kuka huonompi   :078:

ja tiedänkin ihmisen, jonka seuroissa tarjotaan pelkästään teetä ja korppuja.

Ei mitään vikaa tässäkään.

Minä olen omassa lapsuudenkodissani nähnyt, kun vieraille tarjotaan semmoista, mitä ei ole NORMAALISTI vara syödä. Minä en pidä sitä edes pahana. Eiväthän vieraat ole jatkuvasti syömässä, vaan on juhlavaa, kun on vieraita käymässä. Minusta se on ihan Raamatun mukaistakin, että ollaan vieraanvaraisia. Melkoisen köyhistä oloista olen minäkin lähtenyt ja voinpa sanoa, että ei vieraanvaraisuus ole ainakaan köyhdyttänyt vanhempiani. Uskaltaisin jopa sanoa, että siinä on ollut oma siunauksensa.

Kuulostaa tutulta. Ja kun seuravieraita tuli matkojen päästä, oli suolaista ja makeaa. Yövieraille muikkukukkoa ja soppaa. Meistä penskoista oli sitäpaitsi mukavaa leipoa pikkuleipiä ja kakkuja ja karjalanpiirakoita, sai sitten itsekin herkkuja. Ja tietysti käytiin salaa napsimassa takahuoneessa, kun äidin silmä vältti..

Otsikon kysymykseen vastaus: Jos leipoisin, niin rukiisia karjalanpiirakoita ja munavoita plus joku makea. Vaihtoehtona voisi olla kylmää kinkkumunakasta ja vaikka paprikaviipaleita  :003:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Mauno

• ystäväkansaa
Kiitos etukäteen memelle seuratarjoilusta!

Mä olin luvannut hommata pullat viime pyhän Herättäjänseuroihin - hain Sinuhen leipomosta viisi pullapitkoa. Emännät olikin tehneet valmiita voileipiä ja niidn päälle hyvät lisukkeet.

Tekisi mieli pyytää: "Anna meille joka päivä viimepyhäinen leipämme!"  Kiitos kahvi-emännille!

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Hyvät oli pullatkin. Ja ihanaa kuivaa kakkua, ja kahta lajia.  Kiitos Mauno, Pirkko ja Kaarina, ja kuka lienee vielä ollut kyökkivuorossa. 3.10. on miun paistamat pullat( jos onnistuu, muutoin Sinuhen paistamat).
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

• Vieras
Täysin samaa mieltä ja tiedänkin ihmisen, jonka seuroissa tarjotaan pelkästään teetä ja korppuja.

Tätä täytyy nähtävästi täsmentää.

Tarkoitin, että joku leipomistaidoton tahtoisi pitää seurat, ei halua ostaa kaupasta valmista jne. ja jättää seurat pitämättä, koska on nauttinut muitten seuroissa hyvistä leipomuksista.

Toinen asia, mitä tarkoitin, oli, että mahdollisesti näistä leipomuksista voi tulla jopa pääasia. No...tuskinpa sentään.

Pitikin mennä tähän hiiva(tin) leipomisasiaan mukaan? :017:

ps. äitini leipoi seuroihin kädet savuten vaikka mitä ja joskus kutsui vielä siskonsakin leipomaan 

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Tätä täytyy nähtävästi täsmentää.

Tarkoitin, että joku leipomistaidoton tahtoisi pitää seurat, ei halua ostaa kaupasta valmista jne. ja jättää seurat pitämättä, koska on nauttinut muitten seuroissa hyvistä leipomuksista.

Toinen asia, mitä tarkoitin, oli, että mahdollisesti näistä leipomuksista voi tulla jopa pääasia. No...tuskinpa sentään.

Pitikin mennä tähän hiiva(tin) leipomisasiaan mukaan? :017:

ps. äitini leipoi seuroihin kädet savuten vaikka mitä ja joskus kutsui vielä siskonsakin leipomaan 

Niin mutta ajatteleppa, että niitä kauniita ja tyylikkäästi pukeutuneita naisia menee seuroihin. Miten sinne enää rumat akat tuulipuvuissaan kehtaavat mennä? Tuleeko siitä hyvin pukeutumisesta pääasia? Eikö se ole vähän sama asia?

Jos olisimme kuitenkin sen verran armeliaita, että hyväksyttäisiin jokainen semmoisenaan. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea eikä olla kaikessa hyviä. Yksi osaa puhua, toinen veisata, kolmas leipoa, neljäs kuunnella, viides pukeutua tyylikkäästi  j.n.e.

Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
Niin mutta ajatteleppa, että niitä kauniita naisia menee seuroihin.

Erittäin mielelläni ajattelen. :003:

Joo...ollaan armeliaita.

Poissa meme

• ystäväkansaa
Hyvä Pirska, kukin toimikoon taitojensa ja lahjojensa mukaan. :023:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
Kahvileivästä ja memestä tuli mieleeni vanha juttu Ambomaalta. Meme Regina Alho leipoi Onayenan ruokakomeron peltipurkit niin täyteen pikkuleipiä, että niitä tarjottiin hänen omissa hautajaisissaan (1949) ja jaettiin loput vieraille kotiin viemisiksi. Vanhan makuisesta kahvileivästä sanottiin niin, että minäkin muistan: - Maistuu ihan Onayenan spenssille*.
(*spenssi tullee sanasta dispensary, toim. huom.)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Olen kuullut vitsin, jossa hautajaisissa joku sanoo toiselle, että otahan siitä pullaa, se on ruumiin itsensä leipomaa.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Olen kuullut vitsin, jossa hautajaisissa joku sanoo toiselle, että otahan siitä pullaa, se on ruumiin itsensä leipomaa.

Voi ei ei, täällä läkähtyy.   :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
No ei vähä mitä. Olen kuullut hautajaisista, joissa  p i k k u l e i v i s t ä  sanottiin, että ne ovat vainajan leipomia.
🇫🇮