Kirjoittaja Aihe: Kielilläpuhumisketju. Puhutko kielillä? Mitä hyötyä on kielilläpuhumisesta?  (Luettu 50333 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Mä väitän myös, että silloin jos pikkulapsi pelkää, niin kyseessä ei ole Jumalan antama armolahja. Olin joskus nauruherätyksen kokouksessa, jossa oli myös eräs äiti kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Kesken ylistystä lähellämme kaatui mies maahan ja alkoi nauraa hervottomasti. Lapset pelästyivät niin että alkoivat itkeä. Enpä oikein usko, että Jumala toimisi näin(lihavointi satman).

Näyttäähän tuo toimivan, Salattu.
🇫🇮

Poissa ihminen

• Kuulee veisuun Pirtistä
Lainaus
Armolahjat taitavat parhaimmillaan olla sellaisia, että lahjan saanut ja sitä käyttävä ei siitä tiedä, vaikka hänen ympäristönsä sen havaitsisikin. Joku voi Riitta-mummin tapaan sanoa, että omistaa kuulemma jonkun lahjan. Silloin ei ole itse sitä huomannut, vaan on saanut toiselta ihmiseltä sen vuoksi kiitoksen. Minä ainakin pitäisin voimakkaita tunteita ja vahvaa tietoisuutta varoituksina siitä, että nyt on joku muu liikkeellä kuin Jumalan salassa toimiva Henki.

Tähän kaipaisin perusteluja. Koska jos näin on, niin esimerkiksi Paavalin kohdalla oli liikkeellä "joku muu".. Raamatun mukaan ja omien kokemuksien mukaan Jumalan Henki ei toimi salassa. Paavali tunnisti väärät henget ja ajoi ne ulos vaikka väkijoukon keskellä.

Tervettä olisi varmaan kehoittaa ihmisiä pyytämään armolahjoja ja samalla kertoa, että niitä sitten saadaan, jos saadaan ja etukäteen ei voi ainakaan kovin varmasti veikata, kuinka tulevaisuudessa tulee käymään.

Tästä olen eri mieltä, vaikkakin viisaasti kirjoitat usein :) Raamattu kehoittaa anomaan esimerkiksi viisautta uskoen saavansa, samoin kuin yleensäkin rukouksessa. Ja Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä, luokaamme katseemme Häneen, kehoittaa Raamattu. Silloin ei tarvitse miettiä uskonpuutetta tai muuta vaan jatkaa hellittämättömässä rukouksessa, niin kuin Raamattu kehoittaa ylipäätään rukoilemaan, jos ei näe heti vastausta siihen, mitä on rukoillut Jumalan tahdon mukaan. Jumalan tahto löytyy hyvinkin Raamatusta.

Lainaus
Lisäksi hän myös syytti minua siitä, että minussa on demoneita.

Voiko tuollaista ottaa syytöksenä? Koska jos ihmisessä on demoneita, suurimmassa osassa tapauksia ihminen ei itse sitä tiedosta eikä niitä tarkoituksella ole hankkinut. En ymmärrä, miksi asia otetaan aina niin henkilökohtaisesti, syytöksenä? Sitä en ymmärrä, että JOS kerran hän huomasi sinussa demoneita, miksi vain ilmoitti eikä ajanut niitä ulos? :O

Lainaus
Kerran pizzeriassa käydessämme demoneita oli valkosipulimurskassa, joten sitä ei saanut laittaa pitsalle jne.

Voivoi. Tämä on todella ikävää. Ei henkien erottamisen armolahja noin toimi, oman kokemukseni mukaan. Henkien erottamisen armolahja ei ole sitä varten että nähdään demoneita joka paikassa, ja oman kokemukseni mukaan tiedän ettei valkosipulimurskassa tai missään sellaisessa voi olla demoneita. Henkien erottamisen armolahja ei ole sitä varten että joka puolella nähdään demoneita, vaan oman kokemukseni mukaan sillä voi myös havaita ihmisten sydämen tilan ja asenteet, jos heidän kanssaan juttelee, ja tunnistaa profetian aitouden, jos sitä ei suoraan Jumalan sanalla pysty koettelemaan.. ja monia muita tuollaisia asioita pystyy erottamaan.

Lainaus
Mä väitän myös, että silloin jos pikkulapsi pelkää, niin kyseessä ei ole Jumalan antama armolahja. Olin joskus nauruherätyksen kokouksessa, jossa oli myös eräs äiti kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa. Kesken ylistystä lähellämme kaatui mies maahan ja alkoi nauraa hervottomasti. Lapset pelästyivät niin että alkoivat itkeä. Enpä oikein usko, että Jumala toimisi näin.

Kyllä varmasti lapset säikkyvät joskus muitakin Jumalan vaikuttamia ilmiöitä, jos eivät ole tottuneet. Raamatussakin on esimerkkejä sellaisista asioista, joista pikkulapset voisivat säikähtää:

1Kun.18:38 Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
39 Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"

Siinä vain yksi esimerkki mistä pikkulapset voisivat säikähtää, jos eivät ole tottuneet Jumalan asioihin.

Lainaus
Mä ajattelen niin, että jos jollakin on oikeasti armolahja, hänen ei tarvitse elvistellä sillä, eikä kysellä muiden armolahjojen perään. Hän käyttää sitä kaikessa hiljaisuudessa omaksi rakennuksekseen tai ympäristön rakennukseksi. Ei hänellä silloin ole tarvetta sanoa edes, että Jumala sanoi mulle näin, vaan hän tuo asian esiin pohdittavaksi (Raamattu sanoo koeteltavaksi) eli esim. Voisko tää olla näin?

Raamatun esimerkki on toisenlainen. Elvistely on asia erikseen, mutta kuka nyt niillä elvistelisi? En ole vielä tavannut ketään sellaista. Ihan normaalia, sadat miljoonat ihmiset ympäri maailman puhuvat kielillä, joten aika erikoinen pitää olla jos sillä elvistelisi. Profetointikin on niin yleistä ympäri maailman, kuka silläkään elvistelisi? Tai millään muulla armolahjalla? Äkkiä lähtee armolahja pois käytöstä jos sillä alkaa elvistelemään. Eri asia on puhua niistä kuin elvistellä.

Joo, Raamattu kehoittaa koettelemaan profetiat. Miten ne koetellaan? Joku ilmoittaa että Herra näyttää jotain tai sanoo jotain, ja muut sitten tutkivat onko se ensinnäkään Raamatullista, ja myös henkien erottamisen armolahjalla tunnistetaan josko se oli Jumalasta vai ei.

Apt.21:10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus.
11 Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin'."

Tuossa esimerkki ihan uudesta testamentista miten profeetat voivat tuoda asiansa ilmi.

Lainaus
Mun kokemuksen mukaan parhaimmat, aidoimmat ja toimivimmat armolahjat on annettu niille, jotka hädintuskin myöntävät heillä sellaisia olevankaan. Ja ei, minä en kuulu heihin.

Raamatun esimerkkitapaukset sanovat aivan toista.

1Kor.14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;

Tuo on vain yksi esimerkki todella useista. Totta kai armolahjoista on hyvä puhua, miten niistä muuten olisi hyötyä seurakunnalle tai evankeliumin työssä? Jos jotakuta Jumala käyttää profetoimaan, niin totta kai se tulee ilmi ja kunnolla.. ja valehteluahan se olisi jos ei myönnä niiden lahjojen olemassaoloa omassa elämässä.

Eiväthän ne ole mitään mitkä tuovat ihmiselle kunniaa, Jumalan armolahjojahan ne ovat. Armolahjat tuovat Jumalan tarkoitusperät ilmi. Armolahjat ovat Jumalan kunniaksi. En ymmärrä miksi ihmiset ajattelevat että joku jolla on armolahjoja ja puhuu niistä, automaattisesti kerskaisi niistä, enkä ymmärrä miksi pitäisi ylipäätänsä olla myöntämättä että Jumala on antanut armolahjoja? Onko se joku nöyryyden mittari? Miksi se olisi, mitä nöyrää siinä on jos saamistaan lahjoista ei puhu kerskaten Jumalasta? Mitä nöyrää siinä on jos niistä puhuu? No, ainakin Jumalasta kerskaaminen lahjojen avulla on suurta nöyryyttä :)

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Osaan sujuvasti englantia, vähemmän sujuvasti ruotsi, ymmärrän saksaa. Latinaa ei valitettavasti puhuta missään maassa, mutta olenpa sitäkin osannut. Lisäksi osaan höpöttää käsittämättömiä, joka voidaan kuitata kielillä puhumiseksi.
Acta, non verba.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Osaan sujuvasti englantia, vähemmän sujuvasti ruotsi, ymmärrän saksaa. Latinaa ei valitettavasti puhuta missään maassa, mutta olenpa sitäkin osannut. Lisäksi osaan höpöttää käsittämättömiä, joka voidaan kuitata kielillä puhumiseksi.
Sama täällä. Lisäksi vähän italiaa ja ranskaa. Ranska on parhaillaan kovilla kun en yhtään verrytellyt ennen matkaa.

Hurmoksessa puhun vain siansaksaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Sarai

• Kotimatkalla

Voiko tuollaista ottaa syytöksenä? Koska jos ihmisessä on demoneita, suurimmassa osassa tapauksia ihminen ei itse sitä tiedosta eikä niitä tarkoituksella ole hankkinut. En ymmärrä, miksi asia otetaan aina niin henkilökohtaisesti, syytöksenä? Sitä en ymmärrä, että JOS kerran hän huomasi sinussa demoneita, miksi vain ilmoitti eikä ajanut niitä ulos? :O

Kyllä hän yrittikin. Kokemus oli minulle hengellinen raiskaus. Sitä paitsi kristityssä ihmisessä ei ole demoneita, joten samalla hän leimasi uskoni kelvottomaksi.

Lainaus
Voivoi. Tämä on todella ikävää. Ei henkien erottamisen armolahja noin toimi, oman kokemukseni mukaan. Henkien erottamisen armolahja ei ole sitä varten että nähdään demoneita joka paikassa, ja oman kokemukseni mukaan tiedän ettei valkosipulimurskassa tai missään sellaisessa voi olla demoneita. Henkien erottamisen armolahja ei ole sitä varten että joka puolella nähdään demoneita, vaan oman kokemukseni mukaan sillä voi myös havaita ihmisten sydämen tilan ja asenteet, jos heidän kanssaan juttelee, ja tunnistaa profetian aitouden, jos sitä ei suoraan Jumalan sanalla pysty koettelemaan.. ja monia muita tuollaisia asioita pystyy erottamaan.

Tässäpä juuri suurin ongelma:sinun kokemuksesi mukaan ei toimi noin eikä noin. Hänen kokemuksensa mukaan se toimi nimenomaan niin. Minkähän takia esim. herännäisyydessä ei vedota hirveästi kokemuksiin?

Lainaus
Kyllä varmasti lapset säikkyvät joskus muitakin Jumalan vaikuttamia ilmiöitä, jos eivät ole tottuneet. Raamatussakin on esimerkkejä sellaisista asioista, joista pikkulapset voisivat säikähtää:

1Kun.18:38 Silloin Herran tuli iski alas ja kulutti polttouhrin, puut, kivet ja mullan sekä nuoli veden, joka oli ojassa.
39 Kun kaikki kansa näki tämän, lankesivat he kasvoillensa ja sanoivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"

Mainitsemasi tapaukset ovat sellaisia, joita säikähtävät myös aikuiset. Tilanne on hiukkasen eri, vai eikö sinusta?

Lainaus
Raamatun esimerkki on toisenlainen. Elvistely on asia erikseen, mutta kuka nyt niillä elvistelisi? En ole vielä tavannut ketään sellaista. Ihan normaalia, sadat miljoonat ihmiset ympäri maailman puhuvat kielillä, joten aika erikoinen pitää olla jos sillä elvistelisi. Profetointikin on niin yleistä ympäri maailman, kuka silläkään elvistelisi? Tai millään muulla armolahjalla? Äkkiä lähtee armolahja pois käytöstä jos sillä alkaa elvistelemään. Eri asia on puhua niistä kuin elvistellä.

Onnea sinulle, jos et tällaisiin ole törmännyt. Minun kokemukseni mukaan armolahjat eivät katoa mihinkään vaikka niillä ylpeiltäisi, tai sitten isolla osalla "kielilläpuhujia" ei oikeasti ole kysymys armolahjoista.

Lainaus
Joo, Raamattu kehoittaa koettelemaan profetiat. Miten ne koetellaan? Joku ilmoittaa että Herra näyttää jotain tai sanoo jotain, ja muut sitten tutkivat onko se ensinnäkään Raamatullista, ja myös henkien erottamisen armolahjalla tunnistetaan josko se oli Jumalasta vai ei.

Hyvä, jos näin tapahtuu. Aika usein vain tuntuu menevän niin, että joku sanoo, että Jumala tahtoo näin, ja sitten toiset hymistelevät ympärillä, sen kummemmin pohtimatta viestin raamatullisuutta tai edes järkevyyttä. Sanoisitko itse isossa seurakunnan kokouksessa, jossa paimen on juuri kertonut mitä Jumala tahtoo, että hep hep, ei taida olla ihan totta?

"Armolahjoista", niiden tavoittelusta tai niiden väärinkäytöstä on ainakin minun kokemukseni mukaan valitettavan usein enemmän haittaa kuin hyötyä...
« Viimeksi muokattu: 04.09.10 - klo:19:59 kirjoittanut Sarai »

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Lainaus käyttäjältä: Sarai
Mä ajattelen niin, että jos jollakin on oikeasti armolahja, hänen ei tarvitse elvistellä sillä, eikä kysellä muiden armolahjojen perään. Hän käyttää sitä kaikessa hiljaisuudessa omaksi rakennuksekseen tai ympäristön rakennukseksi. Ei hänellä silloin ole tarvetta sanoa edes, että Jumala sanoi mulle näin, vaan hän tuo asian esiin pohdittavaksi (Raamattu sanoo koeteltavaksi) eli esim. Voisko tää olla näin?

Tuota,
tuo olisi tietysti ihanne.
Todellisuudessa tilanne taitaapi olla niin, että armolahjan saaneet ja saamattomat ovat molemmat enemmän ja vähemmän tavallisia raadollisiakin ihmisiä kaikkine väärine motiiveineen.  Tästä johtuen armolahjan omaava ei välttämättä ole esimerkillinen ihminen.
Armolahjan aitoutta ei varmaankaan pidä mitata armolahjan saaneen ihmisen hyvyydellä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Kun olin ent. viidesläisenä saatu mukaan esim. Helsinki-Missioon kentälle "sielunhoitajaksi" näin kaikenlaista josta en edes halua kertoa. Ilmeisesti näitä tilanteita varten minua provosoitiin herkkänä ihmisenä uskomaan että erotan henkiä. Helluntaiseurakunnassa minulle tätä tarjoteltiin, ja muutakin.

Kyllä herkkä sielu osaa esim. asiakkaan ilmeistä, eleestä, äänensävystä ja muusta ulkoisesta ymmärtää josko on kysymys iloisesta, surullisesta, vihaisesta, katkerasta tai esim. häijystä ihmisestä. Osaavathan alan ammatti-ihmisetkin sen koulutuksensa ja intuitionsa nojalla tehdä.

Harjoittelua on tullut saatua monissa eri ympyröissä, eniten perhepiirissä.

Tässä vastaukseni Kyöstille. On lupa muidenkin lukea, opikseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Tuosta valkosipuliin ja sohvaan pesiytyneestä demonista: voikohan kasveissa ja elottomissa esineissä olla demoneita?
Ehkä voi, ehkäei.

Ihmisessä ja eläimissä niitä (pahoja henkiä) ainakin voi olla kristillisen uskon mukaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Kuten on aiemmin keskusteluissa puhuttu, vihollinen yrittää estää esim. ehtoolliselle menoa. Jeesuksen nimi auttaa pöytään asti. Onko paha henki silloin ihmisessä?

Poissa Sarai

• Kotimatkalla
Riitta-mummi, minusta ei ole. Se että vihollinen houkuttelee johonkin on eri asia, kuin että demoni on ottanut ihmisen valtaansa. Kokihan Jeesuskin kiusauksia, mutta ei taatusti ollut demonin vallassa! Mä uskon, että jokainen Jeesukseen toivonsa paneva on turvassa demonien vallalta, vaikkakaan ei kiusauksilta.

Poissa karjalaisenkyösti

• ystäväkansaa
Kuten on aiemmin keskusteluissa puhuttu, vihollinen yrittää estää esim. ehtoolliselle menoa. Jeesuksen nimi auttaa pöytään asti. Onko paha henki silloin ihmisessä?

Demoneita on joka oksalla, mutta onneksi ne ovat kristityn (ja pääosin ei-kristittyjenkin) ulkopuolella.
Jos ovat jotenkin päässeet asumaan ihmiseen, silloin tilanne onkin paha.

Asiasta toiseen: demonien syyksi ei varmaan kannata kaikkealaittaa, koska ihmisen syntiinlangennut olemus ons en verran ei-uskovainen, että ilman demoneitakin kiusauksia riittää kosolti.
En tosin muista, olenko törmännyt kehenkään, joka on kaiken demonien syyksi laittanutkaan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Siis, rohkeasti eteenpäin !

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Riitta-mummi, minusta ei ole. Se että vihollinen houkuttelee johonkin on eri asia, kuin että demoni on ottanut ihmisen valtaansa. Kokihan Jeesuskin kiusauksia, mutta ei taatusti ollut demonin vallassa! Mä uskon, että jokainen Jeesukseen toivonsa paneva on turvassa demonien vallalta, vaikkakaan ei kiusauksilta.

Näin minäkin uskon.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
Demoneita on joka oksalla, mutta onneksi ne ovat kristityn (ja pääosin ei-kristittyjenkin) ulkopuolella.
Jos ovat jotenkin päässeet asumaan ihmiseen, silloin tilanne onkin paha.

Demonit ovat kauhufilmien keksintöä. Ei siihen demoneita tarvita, että ihminen on paha.
Sisältyykö luterilaiseen oppiin demoneja? Vai kuuluvatko demonit enemmän katolisen kirkon piikkiin?
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo:08:00 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
Juutalaisilla on demoni dybbuk. Korjatkaa jos ole väärässä. En ole varma kirjoitusasusta. Se on vaan jäänyt mieleen Isaac Bashevis Singerin kirjoista.

Olen pitänyt demonina ihmistä, jonka kanssa en tule toimeen, johon en saa positiivista kontaktia.
🇫🇮