Kirjoittaja Aihe: Kielilläpuhumisketju. Puhutko kielillä? Mitä hyötyä on kielilläpuhumisesta?  (Luettu 36307 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Ehdotan, että jos mongerrat(te) siansaksaa, lopettaisit(te) sen heti ja mikäli tunnet(te) halua jatkaa sitä, menisitte tutkituttamaan päänne sillä siellä todennäköisesti kaikki ei ole aivan kohdallaan.

Mitenhän foorumin johto suhtautuisi siihen, jos joku vaihtaisi tuon kielilläpuhujan paikalle kurjan ja pienen armonkerjäläisen  ja esittäisi tämänkaltaiseen henkilöön liittyvän väitteen?

Muistaakseni Jampe on kyllä päässyt aika lähelle samaa ilmaisuvoimaa mainitsemassasi asiassa. Ja jos ei ole, asia varmaan korjaantuu tilaisuuden tullen. Ja mikäli "pieni armonkerjäläinen" viittaa körtteihin, niin on tiukkaa kritiikkiä tullut useammaltakin taholta, ellen väärin muista, niin sinultakin.

Kriittistä vivahdusta olen aistivinani myös Frankin kommentissa "pienelle armonkerjäläiselle":
Jos joku haluaa elää epävarmuudessa sielunsa autuuden suhteen, niin siitä vaan.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: mt
niin on tiukkaa kritiikkiä tullut useammaltakin taholta, ellen väärin muista, niin sinultakin.

On tullut minultakin, tapanani on kuitenkin välttää arvosteltavan kohteen leimaamista mielenvikaiseksi ja henkisten ongelmien takia lääkäriä tarvitsevaksi.
Eipä silti, jos minun mielenterveyttäni epäillään, niin en sitä kovin pahana pidä, saatan jopa nauttiakin tuosta.
Joskus tulee kuitenkin puututtua asiaan, jos jonkun toisen mielenterveyttä julkisesti ruoditaan.

Joku on ehkä huomannutkin sen, että loppujen lopuksi minua eniten närästää herkkähipiäisyys, ei niinkään paljoa ärsytä reipas keskustelutyyli.
Pidän Jampen arvostelutyylistä ja tietysti hiljaisesti toivon, että sama tyyli jatkuisi.
Ajatukseni oli vain se, että kuinkahan käy, jos samaan tyyliin arvostellaan körttiläisyyttä, eli epäillään körttiläisen mielenterveyttä.

Lainaus käyttäjältä: mt
Kriittistä vivahdusta olen aistivinani myös Frankin kommentissa "pienelle armonkerjäläiselle":

Totta.
Foorimi vermaan pikkuhiljaa on menossa siihen suuntaan, että kritiikkiäkin osataan puolin ja toisin paremmin sietämään ja ehkä keskustelijoina opimme ottamaan oppiakin kritiikistä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Onko keskustelun tähänastisilla osallistujilla kokemusta glossolaliasta, joko tuottajana tai havainnoijana?
Vasara, Pena, Frank, Karjalaisenkyösti, Satman, Jampe, miten on?

Kyseinen aihe on minulle sen verran suljettu ja mystinen, että juuri tässä asiassa en pysty toimimaan opettajana tällä foorumilla.
Yritän suhtautua asiaan kysellen, ihmetellen ja toivottavasti myös tervellä tavalla avoimin mielin,
samalla tietysti toivoen, että asia minullekin avautuisi.
Vaikka onkin näin, niin nöyränä ihmisenä en suutu siitä, jos joku omaa tästä asiasta minua enemmän tietoa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
En puhu kielillä siinä merkityksessä, kuin Raamatussa on siitä mainittu. Toisen käden tietona olen kuullut kahdesta ihmisestä, jotka puhuvat joskus kielillä. Itse he eivät halua ymmärrettävästä syystä tehdä siitä suurta numeroa. Ymmärrän koko touhusta sen verran vähän ja se on muutenkin minulle sen verran vierasta, että en osaa ottaa siihen kantaa puoleen enkä toiseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Puhun suomea, englantia, saksaa, ruotsia ja toivottavasti piakkoin unkaria. Mahdetaanko sitä laskea armolahjaksi, jos osaa puhua jotakin kieltä niin hyvin, että pystyy kääntämään Raamatun kieleltä A kielelle B? Minusta se pitäisi laskea.

Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Että saa ihastella että kun minulla on nyt tämä armolahja.


Ihastelen toki, että osaat puhua noin montaa kieltä.

Armolahja tarkoittaa jotain asiaa, joka on saatu lahjaksi ja vielä kaiken lisäksi armosta, ei ansiosta, joten siltä osin, kuin olet tuon kielitaitosi omalla työlläsi saanut, niin sitä ei voi pitää armolahjana.
Jos taasen olet kielitaitosi saanut ilman omaa työtäsi ja aherrustasi, niin siltä osin sitä voidaan pitää lahjana.
Voihan olla, että osasta tuota lahjaksi saatua kielitaitoa voidaan kutsua myös termillä "armolahja", voi olla, että ei voi.
Kaikkia lahjoja ei voi kristillisessä mielessä nimetä tuolla termillä.
Eikähän suuri osa saamistamme lahjoista ole aivan muuta, kuin "armolahjoja", siitäkin huolimatta, vaikka ne olisi saatu jopa Jumalan armosta.
Huominen päivä annetaan maailmassa eläville ihmisille armosta, vaan ei sitä ns. armolahjaksi voi kutsua.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Helppohintaista pyrkiä loistamaan taidoilla, joita muiden on mahdotonta todentaa.

Yleisenä kysymyksenä - joka ei siis varsinaisesti liity aiheeseen - kysyisin:
Pilaantuuko jonkun ihmisen taito/osaaminen naapurin osaamattomuuden tähden?

Jos sairastun ja en tunnista sairauttani ja menen lääkäriin, niin turmeltuko lääkärin osaaminen siitä, jos minulta puuttuu lääkärin osaaminen enkä pysty hänen osaamistaan mitenkään käsittämään saati millään tavoin kuvailemaan taikka todentamaan?

Entä, jos joku uskoo Kristuksen sovittaneen ihmisen synnit, niin peruuntuuko sovitus siitä, jos joku (tai paremmin kukaan) ei pysty asiaa mitenkään mitattavissa olevin keinoin todentamaan?

Pilaantuuko jääkaappisi sisältö siitä, että naapurin jääkaappi on tyhjä siksi, että hän unohti käydä kaupassa kauppojen aukioloaikoina?
« Viimeksi muokattu: 02.09.10 - klo:22:50 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kannattaa käyttää nyt vain avautuva mahdollisuus hyväksi ja kehuskella ja varsinkin ylpeillä  kielilläpuhumattomuudellaan.
Kaikki eivät vielä ole päässeet tällä kehaisemaan.
Joissain tynnyreissä siitä saa miinuspisteitä, täällä plussaa, hiljaista hyväksyvää hyrinää ja kiitosta.

Korkeita tuoleja olisi nyt taas tarjolla, teretuloa niitä täyttämään.
Kuka onnistuu löytämään korkeimman tuolin?

Jos tarkkaan katsotte, niin muutama kuoppakin olisi tarjolla. Kuopat eivät ole kovin suuria, mutta toisaalta tunkuakaan niihin ei ole.
Ketjun aloittaja näyttääkin jo syvimmässä kuopassa makaavan.
Muutama muukin kuopassa näyttää olevan. 
Kumma kyllä, mutta kaikki kuoppaan joutuneet eivät edes puhu kielillä.
Itsekin olen kahden vaiheilla, menisinkö kuoppaan vai kazastaisinkohan ensin, josko jokin tuoli olisi vielä vapaana?

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Yleisenä kysymyksenä - joka ei siis varsinaisesti liity aiheeseen - kysyisin:
Pilaantuuko jonkun ihmisen taito/osaaminen naapurin osaamattomuuden tähden?

Jos sairastun ja en tunnista sairauttani ja menen lääkäriin, niin turmeltuko lääkärin osaaminen siitä, jos minulta puuttuu lääkärin osaaminen enkä pysty hänen osaamistaan mitenkään käsittämään saati millään tavoin kuvailemaan taikka todentamaan?

Entä, jos joku uskoo Kristuksen sovittaneen ihmisen synnit, niin peruuntuuko sovitus siitä, jos joku (tai paremmin kukaan) ei pysty asiaa mitenkään mitattavissa olevin keinoin todentamaan?

Pilaantuuko jääkaappisi sisältö siitä, että naapurin jääkaappi on tyhjä siksi, että hän unohti käydä kaupassa kauppojen aukioloaikoina?

Turhaa saivartelua. Kielilläpuhuminen on juuri sitä, miltä se kuulostaakin. Hölynpölyä. Mutta jos se sinua jotenkin kiehtoo, niin siitä vaan. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: armonkrjäläinen
Turhaa saivartelua. Kielilläpuhuminen on juuri sitä, miltä se kuulostaakin. Hölynpölyä. Mutta jos se sinua jotenkin kiehtoo, niin siitä vaan. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.


Kyse ei ole siitä, kiehtooko se minua, vaiko ei,
vaan kyse oli sinun argumentoinnistasi oman uskomuksesi puolesta.
En siis tekstissäni kritisoinut uskomustasi, vaan tapaasi, kuinka uskomustasi perustelet.

Itse en ole ottanut tähänkään asiaan mitään kantaa, koska minulta puuttuu tuolainen "varma" tai "melkovarma" tieto asian suhteen, joka sinulla taasen näyttää olevan.
Jos on varmaa tai melkovarmaa tietoa asiasta, niin olisi suotavaa perustella kantansa muulla tavalla, kuin pelkästään omalla psyykenpuolen tunteellaan.



« Viimeksi muokattu: 03.09.10 - klo:08:24 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Kielilläpuhumisessa ei taida olla tärkeää puheen sisältö, joka useimmiten on hölynpölyä, vaan ilmiölle annettu merkitys. Olen saanut sen vaikutelman, että helluntailaisuudessa sitä pidetään usein todisteena Hengen vuodatuksesta ja sen perusteella saatetaan luokitella uudestisyntyneeksi. Kuinka paljon sitä teeskennellään, jotta saataisiin arvostusta seurakunnan parissa?

Kielilläpuhumisella kikkailevat saarnamiehet taas ovat mielestäni selvästi huijareita. Matti Kuusla teki aikoinaan TV- huumoria imitoimalla vieraita kieliä, muistaakseni jopa savoa. Ei se sen kummempaa ole.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus käyttäjältä: Pena
Kielilläpuhumisessa ei taida olla tärkeää puheen sisältö, joka useimmiten on hölynpölyä, vaan ilmiölle annettu merkitys. Olen saanut sen vaikutelman, että helluntailaisuudessa sitä pidetään usein todisteena Hengen vuodatuksesta ja sen perusteella saatetaan luokitella uudestisyntyneeksi. Kuinka paljon sitä teeskennellään, jotta saataisiin arvostusta seurakunnan parissa?

Ottamatta edelleenkän kantaa kielilläpuhumiseen, niin totean, että puheen sisällöllä ei monestikaan eri yhteisöissä näytä olevan niin suurta merkitystä, kuin puheen johdosta saadulla arvostuksella yhteisössä.
Esim. tässä foorumiyhteisössä saa arvostusta, jos on uskonnollisiin asioihin nähden kyynikko.
Helluntalaispiireissä taasen saa (tai ainakin ennen sai) arvostusta, jos on "väkevä" veli tai sisar.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22114
Ottamatta edelleenkän kantaa kielilläpuhumiseen, niin totean, että puheen sisällöllä ei monestikaan eri yhteisöissä näytä olevan niin suurta merkitystä, kuin puheen johdosta saadulla arvostuksella yhteisössä.
Esim. tässä foorumiyhteisössä saa arvostusta, jos on uskonnollisiin asioihin nähden kyynikko.
Helluntalaispiireissä taasen saa (tai ainakin ennen sai) arvostusta, jos on "väkevä" veli tai sisar.

Ehkä kaanaankielikin on jonkintasoista kielilläpuhumista. Viesti on sanomisen tyylissä - äänensävyä ja elehdintää myöten - eikä asiasisällössä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ehkä kaanaankielikin on jonkintasoista kielilläpuhumista. Viesti on sanomisen tyylissä - äänensävyä ja elehdintää myöten - eikä asiasisällössä.

Näin varmaan on: tuttua kieltä puhuva koetaan turvallisemmaksi henkilöksi.


Lainaus käyttäjältä: Kyösti
puheen sisällöllä ei monestikaan eri yhteisöissä


Innostuin liikaa. Tokihan sisällöllä yleensä on merkitystä eri yhteisöissä.
Korvaisin tuon tummenetun kohdan sanalla "toisinaan".

Kun on kyse tietynlaisesta kielilläpuhumisesta, niin siinä tosiaankaan sisällöllä ei ole ymmärrettävistä syistä johtuen merkitystä ja näinollen kuulija tai puhuja ei voi todentaa, että mikä on sen sisältö, vai onko sisältöä olemassakaan.

Tyyliseikat yleenäkin vaikuttavat sanoman perille menoon.
Jos huudan jollekin, että "OLE HILJAA", niin sillä on aivan eri vaikutus, kuin jos sanoisin asian kauniisti.
Jos sanon, että "olet hullu, kun uskot noin", niin keskustelu loppuu monesti siihen.
(Itse tosin pidän siitä, jos minua lähestytään noilla sanoilla, olen niihin tottunut.)
Jos taasen sanoisin, että "näen tuon asian toisella tavalla, koska ....", niin keskustelun jatkumiselle on paremmat edellytykset.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 Mikähän oli se tuulen henkäys Telppäsen nittyllä?????? josta alkoi eräs körttiläisyydeksi muodostunut "herätysliike"?

 Viime vuonna ryttylän miestenpäivillä sangen monet kansanlähetyksen työssä mukana olleet tunnustautuivat kielillä puhujiksi "kotioloissaan", ei siellä julistuksessa "armolahjoja ja kielilläpuhumista korosteta, mutta näkyy Jumala jakavan lahjojaan.
Ilmeisesti Hengen uudistus kirkossamme ryhmässä on myös hyvinkin raitista armolahjojen esiintymistä....

Kielillä puhumisen ihannointia ja sillä kehuskelua esiintyi joskus lähes 50 vuotta sitten helluntaiherätyksen piirissä, ehkä vähän muissakin...
Koiviston ja muiden karismaattisuuden varaan muodostuneissa seurakunnissa on kyllä ylilyöntejä ja "mongerrustakin esiintynyt....

Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa, oikein käytettyinä ne vievät palvelukseen lähimmäisiä kohtaan, eivätkä kaljaterassillie arvostelemaan toisten uskon vaellusta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja

Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa, oikein käytettyinä ne vievät palvelukseen lähimmäisiä kohtaan, eivätkä kaljaterassillie arvostelemaan toisten uskon vaellusta.

 :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.