Kirjoittaja Aihe: Rehellisyys  (Luettu 49507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Rehellisyys
« Vastaus #75 : 11.08.10 - klo:10:06 »
Varsin vapaata tuntuu opiskelijoiden elämä olevan.

No on tuo tottakin. Seurasin yhtä graduseminaaria en viiti sanoa missä mutta viime syksynä oli tilaisuus, ja nämä saapuivat paikalle jos saapuivat. Tyyli oli tämä: Esitelmävuoroinen tulee vartin myöhässä, selittää ettei nyt ole sitä työtään viitsinyt postittaakaan kun ei ole mitään tehnytkään mutta tässä hän nyt kuitenkin on... ajatteli poiketa...  En viitsinyt joulun jälkeen jatkaa kun sinne oli työstä muutenkin mahdotonta selvitä. Edellisestä toimipisteestä pystyi kun oli vähän spesiaalihomma.  
Soitin vähän kiihtyneenä itseni ikäisille ja kysyin että jassoo näinkö, sanoivat että ei ennen, heidän aikana olisi osoitettu ovea.
Mutta muuten se on muuttunut, sellähän syötetään lusikalla kaikki ja vetäjä katsoo jotta gradut kans valmistuu...on kaiken maailman pakollista istumista kirjastonkäytön kurssilla ja on spoken englishiä sun muuta... ennen otettiin annettuna että kirjastoa käytetään, piste, jos ei osata niin opetellaan.  
Totta - se lääketiede vain liian monen mielestä on  joikin ihme entiteetti. Useimmiten tiedettä lääkkeistä? Ehei, se on farmasiaa, josta on kyllä muutama kurssi meilläkin. Jos perustieteistä fysiologian ihan ahmaisi niin piti se anatomiakin osata ja samperi miten pilkun päälle. Jos piti patologiasta ja sisätaudeista niin kyllä se thoraxkirurgia täytyi lukea yhtä tarkkaan. Eli meiltä puuttui kokonaan tuo... tämä sivuaine ei oo kivaa mä vaihdan... jokainen aine oli "kiva sivuaine" tai sitten itkit ja myönsit että on se "kiva sivuaine".  No, erikoistumisajalla asia muuttui, tietysti.

Mutta pahiten kai siihen vaikutti juuri tuo että kiva tavis-Leena yhtäkkiä oli hirviölääkärileena, tultiin kylään tai mentiin kylään niin tästä alkoi keskustelu, kuinka hirveitä on lääkärit ja miten sekin ja tämäkin ja tuokin... erittäin asiallista ja kohteliasta ensinnäkin. Toisekseen se on suora syy lääkäripulaan. Fiksuin väki koetti parastaan mutta kun mikään ei kelvannut, lopetti hommat. Ei kukaan jaksa olla koko ikäänsä "hirviö" kaikkien mielestä No... se on hieman rauhoittunut, aika rauhassa saa tehdä hommia nykyään, ei enää lähetteitä käsiteltäessä joku hyvä ihminen rupeakin tahtomaan että puhuttais Mengelestä :icon_eek: :icon_eek: :icon_eek:  Ja koska tarpeen on niin menen ja yritän olla avuksi missä voin.
Viis muusta. Typeryksiä nyt riittää.
« Viimeksi muokattu: 11.08.10 - klo:10:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 11.08.10 - klo:10:09 »
Akateeminen vapaus = akateeminen vartti
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 11.08.10 - klo:10:13 »
Akateeminen vapaus = akateeminen vartti
Kun ei vain olis akateeminen nörtti... tai viis vartista, oli muuta hommaa. Piti tehdä tää roolipeli loppuun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #78 : 11.08.10 - klo:10:19 »
Kun ei vain olis akateeminen nörtti... tai viis vartista, oli muuta hommaa. Piti tehdä tää roolipeli loppuun.

Siihen väitöskirjojen laatuun piti vielä vastata. Olen seurannut yhteiskuntatieteen, kaupan ja talouden ja tekniikan (tuotantotalous lähinnä) sekä koulutuksen alaan liittyviä väitöskirjoja aika pitkään työhön liittyvänä. Väitöskirjoja tietysti tehdään putkena, kun yliopistojen rahoitus on siitä kiinni, mutta pidän edelleen siitä väitteestä kiinni, että nykyään väitöskirjat ovat sisällöltään ja laadultaan parempia kuin 60-, 70- ja 80-lukujen väitöskirjat. Syitä on tietysti monia, mutta erityisesti syynä on tiedonlähteiden ja tieteellisen kirjallisuuden valtava lisääntyminen. Tietolähteiden kautta päästään jatkuvasti uptodate-tietoon eli sellaiseen, mitä ei ole oppikirjoissa referoitu.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 11.08.10 - klo:10:19 »

Leena, kun sinulla on taas aikaa, voisitko selittää, kiitos.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 11.08.10 - klo:10:31 »
.

Kyllähän nykyiset väitöskirjat ovat myös paljon kovempaa tasoa kuin esimerkiksi 60- tai 70- tai 80-luvulla.

Tästä kyllä tahtoisin jotakin dataa. Sen verran useita olen lukenut, joukossa myös vanhoja. Se on tutkijakoulutuksen opinnäytetyö. Siinä kaikki. Mitähän mittareita on käytetty? Hyvä väitöskirja periaatteessa osoittaa että sen tekijä osaa osoittamallaan metodilla itsenäisesti tehdä tieteellistä työtä, ei mitään muuta. Ja juuri tässä taso on romahtanut!  Suuri osa siitä jonka avulla tehtäisiin "itsenäistä tieteellistä työtä" on jotain mistä ei ole aavistustakaan. Pitäisi osata suunnitella tutkimusasettelu, yleensä tehdä jonkinlainen pilot alle varmistamiseksi - nyt kysytään että mikä se on!  Ja olisi yhtäläisesti ymmärrettävä, mitä mittareita käytetään jotta saadaan luotettavasti osoitettua tulokset. Samoin käydä keskustelu aiemman tutkimuksen kanssa.

Mnä sanon jotakin jota ei tällä foorumilla saisi sanoa enkä sano... nykyisille väitöskirjoille, sillä niiden tarkoitus ja tavoite on toinen: Eihän näistä autonomisia tutkijoita kuitenkaan tule joten hypätään vähän yli... siis mikä Niiniluodon tieteenfilosofian kirja en minä semmosiin rupea... mikä se nelikenttä on... ai mikä faktorianalyysi minä en kuule semmosiin rupea minä annoin ne yhdelle tietojenkäsittelyä tutkivalle mitatkoon se...

EIEIEI!  Noin saa tehdä sitten kun "osaa itsenäisesti osoittamallaan metodilla" jotta osaa edes kursorisesti  tarkistaa sen työn, jonka teetti!  Kuka nyt vastaa tuloksista? Ei ainakaan se josta piti tulla autonominen tutkija"! Nyt tulee niitä joilla "meidän yksikkö meritoituu".  Luin hiljakkoin väikkärin herännäisyyden suhteesta kirkkoon eri aikoina ja siinä oli tasoa... tehty joskus... no missä se on?  Täällä on kaaaos kun kirjahyllyä laajennetaan ja jatkan nyt sitä jotta rauhoitun vähän.
« Viimeksi muokattu: 11.08.10 - klo:10:35 kirjoittanut Leena »

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 11.08.10 - klo:10:51 »
Mnä sanon jotakin jota ei tällä foorumilla saisi sanoa enkä sano...

Et voisikaan, by the way, koska, kun et ole huomannut, kirjoitan, että tämä foorumi on siitä erikoinen, että täällä vain kirjoitetaan.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 11.08.10 - klo:10:54 »
Leena, kun sinulla on taas aikaa, voisitko selittää, kiitos.
No aina sitä sen verran on. Opiskelijoilla on jokseenkin toisin nyt kuin silloin kun itse opiskelin. En väitä enkä tahdo sitä aikaa takaisin!  Mutta ihmettelin todella, kun sain seurata ihan eri tieteenalan graduseminaaria, todella, selvittääkseni itselleni, olisiko minusta hyppäämään tämän tieteenalan ns tohtorikoulutusputkeen ja haluanko edes - kun en välitä tohtorinhatuistya, entinenkin on hävinnyt jonnekin, vaan minä haluaisin tietää monenlaisia asioita.

No, olen sitten opiskellut pohjia milloin niissä tiedekunnissa minne on opinto-oikeus, milloin netin avoimessa - tuntuu väärältä "huvikseen" viedä opiskelupaikkaa keneltäkään nuorelta, ja tiedän että tällä pänttäystaidon mestarikurssilla ja myllytyksellä joka on käyty läpi on ainakin opittu opiskelemaan, niin että sen opiskelupaikan kai kyllä saisin.  Seurailin puuhaa ja ajattelin että us-ko-ma-ton-ta. Anteeksi vain. Paikalla oli arvottu joukko, 3-4 henkeä, kahdestatoista, ja se oli tyyliä tämä "emmä oo nyt silleen niinku tehny sille mitään..."  Joukossa oli yksi poikkeus - aikuinen jolla oli jo toinen tutkinto ja pitkä työkokemus.

Mietin, mihin nämä käyttävät aikansa? Tietenkin minun aikanani käytiin työssä, jos työtä saatiin, ja kesätyöpaikkaahaan haettiin vimmatusti, silloin käytiin lävitse koko värisuora eli lattian luuttuamisella aloitettiin ja opittiin sairaalahygieniasta jotakin, sitten nursattiin ja kaikki oli hyvin säntillistä ja säädeltyä. En halua sitä kenellekään että on koko ajan nälkä!  Se kestonälkä, kun mikään ruokamäärä ei tuntunut vievän sitä pois!  Mutta kai nyt joskus ennätettään opiskella - minä en nyt oikein käsitä tätä.

Eräällä nettikurssilla tuli puhe / kirjoiteltiin sen opettajan kanssa kun jutut kiinnostivat hirveästi... hän se vastasi että ei taida onnata työn ohella, edes osa-aikaisen, kun homma on niin koulumaista nykyään, ja hän selitti nuo detaljit - en ole niitä keksinyt. Joskus 90-luvulla kyllä oli tiedekuntia jossa voi lukea itsekseen ja käydä lauantaina tiedekuntatentissä, ainakin appron verran, mutta aika usein sen jälkeen alkavat hommat jotka edellyttävät läsnäoloa.  Tuo oli siis, mahdollisesti epäöoikeudenmukainen, mutta ärtynyt kimpaantuminen nykymenolle... mitä ne touhuaa?  Tosin - edelleen on mahdollista tehdä kaikki kunnolla, ja todella hyödyntää se tarjonta minkä voi saada. Meillä vain sai kenkää jos jäi yhdestäkään pois, noista pakollisista, ellei paikannut sitä ja se oli joskus vaikeaa... kerran hoipuin 39 asteen kuumeessa johonkin ryhmäopetukseen... opinko mitään... opettaja sanoi että h-t-i mene kotiin... lue kirjasta...

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 11.08.10 - klo:10:55 »
nykyisille väitöskirjoille, sillä niiden tarkoitus ja tavoite on toinen: Eihän näistä autonomisia tutkijoita kuitenkaan tule joten hypätään vähän yli... siis mikä Niiniluodon tieteenfilosofian kirja en minä semmosiin rupea... mikä se nelikenttä on... ai mikä faktorianalyysi minä en kuule semmosiin rupea minä annoin ne yhdelle tietojenkäsittelyä tutkivalle mitatkoon se...

Erikoistumista, yhteistyötä. Olemme yhä riippuvaisempia toisistamme. Muutumme vähitellen pilvenhattaraksi.
🇫🇮

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 11.08.10 - klo:10:57 »
Et voisikaan, by the way, koska, kun et ole huomannut, kirjoitan, että tämä foorumi on siitä erikoinen, että täällä vain kirjoitetaan.
Minä aina jostakin syystä sanon... lyhyempi kirjoittaa kuin kirjoitan... kai sitten koska sanon mitä tarkoitan... on kommentoitu ennenkin... sanon vaan...

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 11.08.10 - klo:11:03 »
Erikoistumista, yhteistyötä. Olemme yhä riippuvaisempia toisistamme. Muutumme vähitellen pilvenhattaraksi.
Tätä odotin - nyt vain on niin, että tieteellisen työn tekijän tulee siinä alkuvaiheessa osata itsekseen hyvin poaljon - muun muassa sen arviointi, mitä mittareita käyttää. Muutoin hän ei kykene koskaan arvioimaan, kenet pyytää ne tekemään - eieieiei!  Ne pitää osata sitten jatkossakin tarkistaa ja ihmetellä miten tästä muka luotettavia nelikentillä saa kun popiúlaatio on mikä on ja niinpoiospäin, tutkijan on osattava tutkia itse teettipä ns karkeran työn sitten kenellä tahasta, eli vielä tuolla kohtaa ei ole erikoistumisen paikka ei kerta kaikkiaan...

nojaa... vähän se kaveri kyllä tekikin ohareita... se on kyllä myönnettävä. Maksoi tekijöille.  Mutta saapa nyt sanoa olevansa TOH-TO-RI.  En käsitä. Minä itkin kun tekeminen loppui... se on kivaa, mitä hiittä sillä tekee että on joku mikä onkaan. Mietin dosentuuria mutta kun juuri silloin huvittikin soittaa viulua niin minä soitin. Sitten huvitti muu. Elämä täytyy elää! Meriitit hiiteen

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 11.08.10 - klo:11:35 »
No, olen sitten opiskellut pohjia milloin niissä tiedekunnissa minne on opinto-oikeus, milloin netin avoimessa - tuntuu väärältä "huvikseen" viedä opiskelupaikkaa keneltäkään nuorelta, ja tiedän että tällä pänttäystaidon mestarikurssilla ja myllytyksellä joka on käyty läpi on ainakin opittu opiskelemaan, niin että sen opiskelupaikan kai kyllä saisin.  Seurailin puuhaa ja ajattelin että us-ko-ma-ton-ta. Anteeksi vain. Paikalla oli arvottu joukko, 3-4 henkeä, kahdestatoista, ja se oli tyyliä tämä "emmä oo nyt silleen niinku tehny sille mitään..."  Joukossa oli yksi poikkeus - aikuinen jolla oli jo toinen tutkinto ja pitkä työkokemus.

Täti nuorten joukossa! Sen tietää, ettei synergiaa synny. Vähän pitäis ymmärtää, että aikalaisuus on avainsana.
« Viimeksi muokattu: 11.08.10 - klo:11:43 kirjoittanut satman »
🇫🇮

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 11.08.10 - klo:11:40 »
Tätä odotin - nyt vain on niin, että tieteellisen työn tekijän tulee siinä alkuvaiheessa osata itsekseen hyvin poaljon - muun muassa sen arviointi, mitä mittareita käyttää. Muutoin hän ei kykene koskaan arvioimaan, kenet pyytää ne tekemään - eieieiei!  Ne pitää osata sitten jatkossakin tarkistaa ja ihmetellä miten tästä muka luotettavia nelikentillä saa kun popiúlaatio on mikä on ja niinpoiospäin, tutkijan on osattava tutkia itse teettipä ns karkeran työn sitten kenellä tahasta, eli vielä tuolla kohtaa ei ole erikoistumisen paikka ei kerta kaikkiaan...

nojaa... vähän se kaveri kyllä tekikin ohareita... se on kyllä myönnettävä. Maksoi tekijöille.  Mutta saapa nyt sanoa olevansa TOH-TO-RI.  En käsitä. Minä itkin kun tekeminen loppui... se on kivaa, mitä hiittä sillä tekee että on joku mikä onkaan. Mietin dosentuuria mutta kun juuri silloin huvittikin soittaa viulua niin minä soitin. Sitten huvitti muu. Elämä täytyy elää! Meriitit hiiteen

Jotkut miehet ovat sokeutuneet idoleistaan. Ei se tyhmyyttä ole. Se on vähä-älyisyyttä.
🇫🇮

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #88 : 11.08.10 - klo:14:35 »
Nyt tulee niitä joilla "meidän yksikkö meritoituu".

Tosiasia on, että tutkimustoiminta, etenkin soveltava sellanen, on nykyään pitkälti yhteistyötä. Mutta tutkijakouluissa kyllä tehdään aivan omista lähtökohdista väitöskirjoja. Vertaistukea, assareita ja proffia on tietysti tukena. Kyllä ne vaan on aika kevyitä - kevyitä nimenomaan tutkimuksen näkökulmasta - nuo 50-80-luvun väitöskirjat. Eikä syynä ole ao. kymmenluvuilla väitöskirjaa tehneiden osaamispuutteet vaan se, että nykyään pääsee hyvin laajasti tutustumaan tietolähteisiin.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 11.08.10 - klo:16:52 »
Minullakin olisi jotain sanomista, mutta eipä juuri nyt ole halua osallistua keskusteluun. 

Sen verran kuitenkin, että vaimoni väitöskirja on nyt painatusvaiheessa. Olen tiiviisti seurannut vaimoni tutkimusta ja voin rehellisesti sanoa, ettei tohtorius tule tänäkään päivänä helpolla - kovaa on ollut vääntö.

Nyt kun foorumilla tuodaan esiin omia meriittejä, voinen sanoa siitäkin jotain? Kansakoulupohjalta olen aloittanut. Yliopistossa opiskelut ovat avartaneet elämänkatsomustani, mutta mitään autuutta ne eivät ole tuoneet tullessaan. Teologian opiskelut antoivat hyvää pohjaa kristillisestä näkemyksestä.

Kenraaleita, professoreita, pippejä, pappeja enkä muitakaan "herroja" ole koskaan kumartanut.

Foorumilla olen rehellisesti tuonut mielipiteeni julki ja siinä päätöksessä pysynen edelleenkin. En herkästi lähde myöskään tulkitsemaan asioita "korvasyyhyyn" perustuen, sen on elämä opettanut.   
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.