Muistakaa että täällä on blondi (vaikka olisikin ruskea tukka) vastassa.
Blondius on hyvä lähtökohta tietotekniikkastrategialle. Itsekin yrittäjänä olen toiminut niin kuin blondin on järkevää toimia, koska se on kustannustehokkainta. Eli näin:
1. Firmalla on luottomyyjä, kallisarvoinen kultakimpale. Kun tietotekniikka haittaa tavalla tai toisella, soitetaan hänelle ja kerrotaan, mikä vaivaa: kone hidas, lisää tallennnustilaa, pitäisi tulostaa, varmistukset kuntoon, kone tomii epävarmasti...
2. Luottomyyjä tietää (paremmin kuin asiakas) mitä asiakkaalla on. Hän miettii ja kertoo joko heti tai pienen tovin päästä, mitä tarvitaan, mitä maksaa ja milloin järjestyy. Tässä vaiheessa asiakkaan aikaa on kulunut enintään 15 minuuttia.
3. Luottomyyjä piipahtaa ja hoitaa homman loppuun: asentaa laitteen, siirtää ehkä tiedot, asentaa verkkovarmistuksen, tekee sähköpostien ja netin vaatimat asetukset jne.
Luottomyyjän voi löytää monesta paikasta. Meidän firma käyttää sekä Windows- että Mac-tietokoneita, ja kummallekin systeemille on oma luottomyyjänsä. Toinen on yhden miehen toiminimi, toinen työskentelee isohkossa yrityksessä. Jaa, on minulla pikkuhankintoja varten kolmaskin, ison myymälän kaveri, joka kertoo, mikä värkki toimii varmasti.
Blondina on hyvä olla, näin miehenäkin.
Mt