Kirjoittaja Aihe: Mitä luin/luen viimeksi  (Luettu 48213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Mitä luin/luen viimeksi
« Vastaus #75 : 04.08.10 - klo:17:30 »
En erityisemmin pitänyt Tabermannin runoista. Mutta Tabermannista ihmisenä pidin. HÄnen runonsa ovat ehkä turhan siirappisia minun makuuni. Onhan meillä hyviä kirjailijoita ja runoilija jonninmoinen määrä: Heidi Liehu, Helena Sinervo, Anni Sumari, Tomi Kontio, Ilpo Tiihonen.
Mikä on, kun en tuohon Liehuun saa makua. Siinä on siirappinen äiti ja siirappinen tytär. Ehkä jonkinlainen etenemättömyys kiusaa.  Mirkka Rekola on vähän kuin yrittämässä sellaisen tavoittamista, jota ei tavoita... Mikä on, etten näihin nykykotimaisiin saa makua. Päässä vikaa, vissiin, omassa siis.

Käännösrunous on vain kai sitten onnistuttu kääntämään niin hyvin, että tärskäyttää. Anhavan käännökset japanilaisista: Niissä on ajatusta, ja jokin johon vasta olen tutustumassa, tai siis, eletään pienten alkujen päivää, no, mihin minä ne panin, olkoot. Kerron kun löydän tästä kaaoksesta, kirjahyllyn laajennus on vaiheessa. Mutta tutustutaan paremmin Tomi Kontioon jos on hyvä.

Runo liittyy johonkin muuhun, muistoon, niin helposti.
"Viljaviina, tähtitaivas, rakkaat silmät.
Onko mitään sen kirkkaampaa.'
Ja miten hyvän olon niistä saa.
Kuin kasvaisi sulaksi pääskysen siipeen"

Sitten se on hyvä runo, kun juuri silloin "kasvoi sulaksi pääskysen siipeen".
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #76 : 05.08.10 - klo:07:00 »
Mikä on, kun en tuohon Liehuun saa makua. Siinä on siirappinen äiti ja siirappinen tytär. Ehkä jonkinlainen etenemättömyys kiusaa.  Mirkka Rekola on vähän kuin yrittämässä sellaisen tavoittamista, jota ei tavoita... Mikä on, etten näihin nykykotimaisiin saa makua. Päässä vikaa, vissiin, omassa siis.

Käännösrunous on vain kai sitten onnistuttu kääntämään niin hyvin, että tärskäyttää. Anhavan käännökset japanilaisista: Niissä on ajatusta, ja jokin johon vasta olen tutustumassa, tai siis, eletään pienten alkujen päivää, no, mihin minä ne panin, olkoot. Kerron kun löydän tästä kaaoksesta, kirjahyllyn laajennus on vaiheessa. Mutta tutustutaan paremmin Tomi Kontioon jos on hyvä.

Runo liittyy johonkin muuhun, muistoon, niin helposti.
"Viljaviina, tähtitaivas, rakkaat silmät.
Onko mitään sen kirkkaampaa.'
Ja miten hyvän olon niistä saa.
Kuin kasvaisi sulaksi pääskysen siipeen"

Sitten se on hyvä runo, kun juuri silloin "kasvoi sulaksi pääskysen siipeen".

Runoilijoilla on valtavan erilaisia tyylejä. Olen tässä lukenut Marian Syvälän esikoisteosta, joka on julkaistu nyt uudestaan: Älä sylje minua syliisi. Se käsittelee arkipäiväisesti mielenhäiriöitä, mielisairautta, lapsia, joskus dramaattisesti, joskus ironisesti asioita. Tässä yksi esimerkki:

illallinen katettu olkaa hyvät

joka ilta Trivial Pursuitia

H. C Andersenin etunimet?

hard core

tunturin paljas laki on paljakka
tuulen kerrostama irtomaa on lössi
sellaista me täällä olemme

tuulen kerrostamaa irtomaata

Acta, non verba.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #77 : 05.08.10 - klo:09:38 »
Pidän niistä, joissa on käytetty kieltä kuin musiikkia, ei auta. Pelkkä hyvin ajateltu ei jostakin syystä ole toistaiseksi kolahtanut. Rytmittömässäkin on löydyttävä rytmi ja yleensä löytyykin. Kivi oli mestari juuri tässä, eräs maailman kauneimmista jakeista on:

"Siell lehtinen kauhtana ain
on hartioill unisen koivun" - helluntai.

sen näkee silmissään, sen unisen koivun, mutta sen pystyisi milloin viitsisi kirjoittamaan nuoteiksi - sen sisään on rakennettu kuinka se soi, eikä se unohdu, se melodiakaan. Taitaa olla viimeisimmäksi luettua, taas kerran. Meneillään on Järvisen "Särkyvää kirkkautta" - lapinkirja. Ei paha, ja Saramagon "kertomus sokeudesta".
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 05.08.10 - klo:09:44 »
Nyt voisin loukkaantua Leena. Rakel ja Heidi Liehu sekä Jouni Inkala ovat lähisukulaisiani. Pidän heidän kirjoistaan ja runoistaan.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 05.08.10 - klo:09:50 »
Nyt voisin loukkaantua Leena. Rakel ja Heidi Liehu sekä Jouni Inkala ovat lähisukulaisiani. Pidän heidän kirjoistaan ja runoistaan.

Voi... älä. En voinu tietää... oi voi. En olisi sanonut jos... oivoi. han totta. Leena katuu. Lohduttaako, että Leena pitää sinun teksteistäsi, Vaivattu Sielu?

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #80 : 05.08.10 - klo:12:05 »

Ei kai siitä nyt voisi loukkaantua. De gustibus non est disputandum.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 05.08.10 - klo:15:48 »
Voi... älä. En voinu tietää... oi voi. En olisi sanonut jos... oivoi. han totta.

No...ihan oikeesti...en tehnyt sitä.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa mami

• armon kerjäläinen
« Vastaus #82 : 05.08.10 - klo:20:10 »
Olen lukemassa Tshehovin novellia Vaimoni, jossa minä-kertojan ja vaimon suhde on mielenkiintoisen mutkikas. Kumpi heistä loppujen lopuksi auttaa nälkää näkeviä talonpoikia enemmän ja oikeista motiiveista ja onko motiiveilla edes merkitystä. Tämä on hyvinkin ajankohtaista tekstiä valta-asetelmista, humanismista ja ihmismielen kataluudesta.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #83 : 07.08.10 - klo:12:03 »
Timo Teinosen väikkäripopularisoinnin "Terveys ja usko". Paikoin kiinnostava, paikoin ei mitään uutta. Joka tapauksessa kovasti tykkäsin, etenkin kohdasta jossa käsiteltiin uskon aikuistumista, sitä lajia olisi saanut olla enemmänkin. Kun se on jollakin tavoin ollut aina tämän lapsi-esikuvallisuuden kanssa konstikas yhteensovitettava, Paavalin ehdotus, että jospa vähän aikuistuisitte uskossanne. Tässä sitä oli aukikirjoitettuna, ja olisi saanut olla enemmänkin. Lappsen usko ei ole lapsellista uskoa, lapsen luottamus sen sijaan ei ole mitään mistä tulisi luopua, ja jos ymmärsin, lapsen riippuvuus ja ymmärrys siitä, etrtä hän tarvitsee Jumalaansa.

Harmittaa se kausi, jolloin uskoa automaattisesti pidettiin eräänlaisena suojautumisena ahdistuneisuudelta, ja vielä aika epäkypsänä, voi että harmittaakin. Ei sitten juuri tutkittu, että sitäkin on monensorttista... jäi uskontopsykologeille ja uskontotieteilijöille ja niin on välillä kuin Kiplingin sanoin: Itä ja länsi ne eivät toisiaan kohtaa.  No eihän se noin ole - keväällä viimeksi tapasin entisen työnohjaajani joka kimpaantui koko ajatuksesta. Mutta voiosipa itse tutkia juttua ja ehkä jotakin saada aikaan. Ty - pe - rää.
- Sivumennen, tuleekohan NYT se ukkonen kun kaikki ampiaiset änkee sisäller?

myyrä

• Vieras
« Vastaus #84 : 07.08.10 - klo:23:38 »
Punkkarien keskustelufoorumia ja nauroin pitkästä aikaa ääneen ilosta. :icon_biggrin: Aika lyhytsanaista porukkaa. Tavallaan parodiaa kaikista keskustelufoorumeista. :icon_cool:

http://www.punkinfinland.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=14417

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 18.08.10 - klo:10:12 »

Mökillä mm. Tiira-lehteä ja bussissa kirjaa 'Naimisissa narsistin kanssa' (Joutsiniemi, Kaulio, Mäkelä ym.)

En ole ollut, en ole nyt ja totisesti toivon etten tule olemaankaan.

Ja seuraavaksi Savon Sanomia
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #86 : 18.08.10 - klo:10:34 »
Italialaisen fyysikon Paulo Giordanon romaani "alkulukujen yksinäisyys" kertoo aiheestaan. Päähenkilöitä ovat nainen, jonka toinen jalka on rampaunut alppihiihdon ja lumivyörön seurauksen ja mies, joka on viillellyt itseään lapsena, mutta on matemaattinen nero. Nainen ja mies pitävät omalla tavalla toisistaan, mutta erkanevat, yrittävät uudesta, mutta eroavat lopulta yksinäisiksi.

Juho Niemisen runokirja "Muovin kukkia" on otsikkonsa mielenkiintoisuudesta huolimatta tympeä runoteos Helsingistä. Todella muovinen runokirja. :003:

Mia Paanin runokirja "puut juurilla ja naiset" on upea teos sanaleikkeineen, joihin hieman kyllästyy. Paras runo on tässä:

maailma on hullu ja järjestyy
kasvojemme edessä kun tervehdimme ja tervehdymme

hulluus on jumalallinen olotila jossa maailma luodaan
ihminen on hullu, viisisakarainen: usko, toivo, rakkaus, epäily ja saatana

siivet kasvavat kiinni, selkään
olet musta ja valkea, yhtä pyhää
valittu, valitettu

Acta, non verba.

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 18.08.10 - klo:11:19 »
Juhani Suomen Kekkos-elämäkerta. Vonkamiehen (1944-50) sain eilen loppuun. Tukikirjallisuutena Henrik Meinanderin Tasavallan tiellä, Paasikiven elämäkertaa, Suomen taloushistoria ym. Lähdenviitteissä oli mielenkiintoinen kommentti: jonkin Maalaisliiton toimielimen pöytäkirjat eivät ole olleet käytettävissä, koska ne ovat Johannes Virolaisen hallussa. Mukava syventyä poliittiseen historiaan pitkästä aika. Meinander on kiinnostava kirjoittaja. Tasavallan tiestä ei löytynyt arvioita, mutta näkyy se olevan yliopistojen tutkintovaatimuksissa. Suomennoksessa häiritsi vain plutoona-sanan käyttäminen jatkosodan ajan jalkaväkijoukkueesta.

Mt

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 19.08.10 - klo:09:31 »
Metro-lehden mukaan Jennifer Aniston, amerikkalainen näyttelijätär, asettaa ystävyyden avioliiton edelle.
Mehän teemme päinvastoin: avioliitto takaa seurakunnan tuen, joka ylittää inhimillisen ystävyyden. Ystävyys voi muuttua vihamielisyydeksi tai haalistua. Seurakunnan tuki pysyy, kun se papin aamenella on vahvistettu.
🇫🇮

Poissa Kalistaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 19.08.10 - klo:12:19 »

Liike ja tuli

Urheilu maanpuolustuksen ja maanpuolustus urheilun tukena

Kirjoittanut: Esko Lammi

Kirja pistettiin reppuuni sotilaiden MM-kisoissa ( paini ) viime sunnuntaina Lahdessa! :039: :039: