Olen lukenut D. Bonhoefferin tenttikirjana ja kielteisesti yllätyin... siinä sitä on paskaa... ryhdyin lukemaan uudestaan Lutheria, Lauri Haikolaa ja Viljo Porkolaa. Kyllä jo DB:tä lukiessa toisaalta "Jumala on kuollut"- teologialle on tilausta... mutta en minä jaksa... Luoja on ääretön ja kaikkitietävä minulle.
Mitähän sitten mahdoit lukea - Etiikanko? Matti Hyrck oli josks tenttinyt sen ja sanoi ettei käsittänyt mitään. Minä kasitin - se oli kyllä enemmän meidän alan ihmisille, eli siinä on paljon terveydenhuollon ettiisiä kysymyksiä. En olut kaikesta yhtä mieltä, jokin on kesken ajattelemisen, mutta käsitin sen poleemisuuden juuri natsien rikoksiin nähden. Ja samaa hyvää ovat toisetkin saneet aikaan.
Bonhoeffer itse tuskitteli ajan loppumista siihen lopulta syöksyessään, ja sitä ettei saanut käsiinsä toivomaansa lähdemateriaalia - hän ryhtyi siihen kiihkeällä kiireellä kuultuaan että' ns. Zossen-arkistot on löydetty, ja hänen kuolemantuomionsa sitä myöten selvä - vankilasiirtokin sen todisti. Kannattaisiko vilkaiosta nyt matkan päästä uudestaan. Jos jok oli umpiluterilainen niin Bonhoeffer - vielä niin että todella ymmärsi Ltherin tekstejä eikä haksahtanut siihen jälkiluterilaiseen sotkupyykkiin ortodoksisuden ajasta puhumattakaan. B:n oma väitöskirja Commnio Sanctorum (tai Sactorum Communio riippuen oinko laitos englantia vai saksaa) on siitä mitä loistavin esimerkki.
Vankilakirjeet? Juuri äsken ymmärsin miksi erään runon nimi on "Katumus ja kiitollisuus" ja mitä hän sillä tarkoittaa. Mietin miksi joku kadottaa skonsa Jumalaan nähdessään keskitysleirin - miksi joku vain lujittuu. Ehkä sen käsittäminen, että kristinuskon Jumalan suuruus on omituisen paradoksaalista - pienuuteen kätkeytyvää - oli hienoa.
Ja kenties ei tarvitse kadehtia niin riivatun tavalla ja rähjätä siitä ettei minusta
tehty Bonhoefferin toista painosta
vaan tämmöinen
vaan, niin tämähän ei ole keneltäkään pois: Meidän Jumalamme toimii erikoisesti, hän jakaa ihmisen osan - ei ota sitä pois. Siinä tapaksessa jokaisen osa on osa kokonaisuutta, ja katuessamme kadumme koko maailmamme tähden ja yhdessä ja kiittäessämme kiitämme sen tähden ettei meitä hyljätty. Outo Jumala meillä.