Kirjoittaja Aihe: Tänään 4  (Luettu 50874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 4
« Vastaus #75 : 18.05.10 - klo:10:02 »
Kyllä ne uusista on, siis raparpereista. Launataina tein jo piirakan.
En pakasta raparperiä, kun meillä siitä tykätään näin keväällä. Sitten siihen kyllästytään ja pakkaseen pitää mahtua kaikkea muutakin.
En muista vuotta, siitä on kyllä jo kauan, kun tein raparperipiirakkaa uutisita (niinkuin täällä tavataan sanoa) jo kevätmarkkinoille myyntiin. Markkinat on täällää aina 4.5.  :)

Missä tuomi on tänään?
- Tuomi on kukassa.

Vaikeaa tämä suomenkieli.  :icon_lol:

Meillä viime kesänä osaan mansikka hilloa keitettiin raparperia sekaan ja se oli onnistunut teko. Suosittelen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 18.05.10 - klo:11:17 »
Raparperisima on hyvää. Paljon raparperiä sankoon, sokeria ja mustaherukan lehtiä ja kiehuvaa vettä päälle .Hiiva jäähtyneeseen liemeen. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #77 : 18.05.10 - klo:13:48 »
Tännään jos ei tuulis niin oespa hirveet oltavat.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #78 : 18.05.10 - klo:16:55 »
Kävin tänään ryysykaupassa (lue marketissa) ja etsin itselleni hametta ja siihen sopivaa puseroa. Olisin halunnut salsahameen, mutta semmoisia ei kertakaikkiaan ollut kaupan. Ylipäätään hameita oli hyvin vähän eikä niissäkään oikein mieluisen väristä. Sitten kun löysin siedettävän hameen niin sille ei sopivaa puseroa millään ilveellä. No ehkä pitkähihaisen olisi voinut löytää, mutta etsin lyhythihaista. Ihmettelen vaatteiden sisäänostajaa, kun ei ota huomioon, että voisi olla yhdisteltäviä vaatteita. Jos on kukkakuvioinen hame, niin ei siihen oikein viitsi mitään ruutupaitoja yhdistellä. Olisipa ollut sopivia yksivärisiä, sopivan mallisia ja kokoisia mutta ei.

Viereisessä sovituskopissa oli minua vanhempi naishenkilö sovittamassa vaatteita. Hänellä oli pari nuorta naista avustamassa. He hakivat vaatteita toisensa perään, mutta mikään ei tuntunut olevan sopiva. Meinasivat nuoret naiset hermostua mummille, kun ei passannut väri eikä mikään. Hieman minua huvitti, kun ajattelin, miten tyttölapset osaavat olla joskus hankalia vaatekaupassa. Ajattelin, että siinäpä maistatte omia lääkkeitänne.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 18.05.10 - klo:17:04 »
Minä vältän vaateostoksilla käyntiä ja sovittamista viimeiseen saakka, ei ole oikein mun juttu.

---------------

Tänään on tiistai ja ois lenkkisauna, saattaapi olla ettei kerrostalon sähkösaunakaan ole tänään mun juttu  :017:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

• Vieras
« Vastaus #80 : 18.05.10 - klo:17:10 »
Minä vältän vaateostoksilla käyntiä

Erit. housuostoksilla :003:

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 18.05.10 - klo:17:32 »
Eikö salsa ole tanssi tai kastike? Onko se myös hame? Mitä muuta salsa on? Filosofiako?

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #82 : 18.05.10 - klo:17:49 »
Eikö salsa ole tanssi tai kastike? Onko se myös hame? Mitä muuta salsa on? Filosofiako?

Oivoivoivoivoivoi.........
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #83 : 18.05.10 - klo:22:45 »

Tanssimaan olen aika huono enkä ole mikään mestari kastikkeidenkaan teossa, mutta katsoppa tuosta linkistä, millainen on salsahame.

http://www.google.fi/search?q=salsahame&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #84 : 19.05.10 - klo:01:08 »
Tanssimaan olen aika huono enkä ole mikään mestari kastikkeidenkaan teossa, mutta katsoppa tuosta linkistä, millainen on salsahame.

http://www.google.fi/search?q=salsahame&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

Ihan hienoja hamosia.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #85 : 19.05.10 - klo:09:02 »
Olen tullut toimeen viime päivinä vähillä unilla. Nukkua ei voi, kun on niin kuuma. Ei auta vaikka nukkuis vaan lakana päällä. Jos siis esitän levottomia ajatuksia, on syy siinä, että mulla on huomattava univelka.
Acta, non verba.

Poissa tosikkoko

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 19.05.10 - klo:12:47 »
Löytty Hämeenlinnassa

Matalan Majan Juhlaveisuu - Jaakko Löytty & co
Date: Wednesday, May 19, 2010
Time: 7:00pm -
Street: Hautausmaantie
City/Town: Hämeenlinna, Finland

http://www.facebook.com/group.php?gid=348075418440#!/event.php?eid=118600124838797&ref=mf

Harmi kun ei itse ehdi :(

Poissa mt

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 19.05.10 - klo:16:36 »
Luin iltapäivälehteä ja pohdin kielenkäytön seksismiä otsikoinnissa. Näet meikäläiselle sovinistille tekee hyvää olla joskus feministi.

Pääministeri lähtee Ruotsiin pääministeritapaamiseen ilman naisseuraa. Otsikoijalla on useita mahdollisuuksia valita näkökulma.

Lehden etusivun otsikko: Matti jättää Sirkan Suomeen.
Jutun otsikko: Mertala jää yksin Suomeen.

Otsikot ovat semanttisesti siten vajaita, että lukija täydentää ne mielessään.
Matti jättää Sirkan Suomeen - vaikka S. olisi kovasti halunnut mukaan ulkomaille.
Mertala jää yksin Suomeen - vaikka hän olisi halunnut olla Matin seurassa matkankin ajan.

Olisi ollut muitakin mahdollisuuksia, myös sellaisia, joissa nainen esiintyy autonomisena yksilönä.
Sirkka ei lähde Matin mukaan (vaikka Matti pyysi)

Lyhyempi, melko neutraali versio:
Mertala jää Suomeen (omasta tahdostaan)
Tämän version erottaa jutun otsikosta parisuhde-emootioilla latautuneen yksin-sanan puuttuminen. On vaikea keksiä lausetta, jossa "jäädä yksin" tulkittaisiin myönteiseksi ilman jotain myönteisyyttä tuovaa täydennystä tai lauseyhteyttä.
Neutraali: Jäin kotiin.
Negatiivinen: Jäin yksin kotiin.
Positiivinen täydennys: Jäin vihdoin yksin kotiin / Sain vihdoin jäädä yksin kotiin.

Raskaiden dieselkoneiden ystävänä olen feministipuuskan (joka loppuu tämän viestin valmistuttua) ajan tietysti telaketjufeministi ja tuomitsen jutun naispuolisen kirjoittajan rangaistuksena seksismistä polttamaan rintaliivinsä Kiasman edustalla otsikoinnista vastaavan toimittajan avutuksella.

Mt

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 19.05.10 - klo:16:46 »
Heh, me pohdittiin päivällä kahvilassa hieman samoja asioita otsikon innoittamana.

Keskustelu lähti siitä kun kumpikin luimme otsikon: 'Matti jättää Sirkan' ja alla oleva 'Suomeen' oli paljon pienemmällä fontilla - tietenkin tarkoitus oli just se mielikuva, jonka saimmekin eli nyt se Matti jättää Sirkan, ihan tyystin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #89 : 19.05.10 - klo:16:53 »
Muutama päivä sitten oli otsikko " Sirkka jättää Matin". Se voi hiukan avata tätä vihjailevaa otsikointia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi