Kirjoittaja Aihe: Körttivaate  (Luettu 19597 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Muukalainen

• Kuulee veisuun Pirtistä
Körttivaate
« : 19.04.10 - klo:11:57 »
Tilasin körttimekon kaavat,laina-aikaa viikko.Kopioin,ohjeet myös.Voi,kun se on NIIN tyköistuva!Eikö joku voisi suunnitella naisille armollisemman vaatteen?Johan nyt kureliiveistä on luovuttu puoli vuosisataa sitten.Ja suomalainen naisvartalo tiettävästi tutkimuksissa havaittu muuttuneeksi.Hyvät ajat,hyvä ravinto?Väljempää linjaa,kasvun varaa kaipaan.. Tavoite kuitenkin:Kiuruvedelle körttimekossa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Körttivaate
« Vastaus #1 : 19.04.10 - klo:14:45 »
Kaavoihinhan tehdään muutokset mittojen mukaan. Tuskinpa mikään telttamallikaan kovin mukava olisi. Naispappien olen kuullut valittavan työasustaan, joka on "liian armollinen".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 19.04.10 - klo:17:31 »
Itse lainasin Lapualta kaavat viime syksynä ja aika paljon niissä oli sovitettavaa. Onneksi naapurista löytyy ompelutaitoinen rouva, jonka kanssa yhdessä otettiin mittoja. Minulla on suht lyhyt selkä ja olen muutenkin lyhyt, mutta en enää hoikka, joten varsinkin liivissä oli sovitettavaa. Onneksi leikkasin reilut (kaavat kehoittaa 3cm) saumavarat ja lähes kaikki tuli käyttöön. Myös jakun muotolaskosten oikeille paikoille saattaminen teetti työtä. Huomasin, että kannattaa käyttää sovittaessa aina samoja rintsikoita, muuten muotolaskoksia saa olla koko ajan muuttamassa. Suht hyvän minä jakusta sain. Vaikeaksi koin myös körttien teon. Ohjeissa homma selitettiin jotenkin mutkikkaasti. Jos oisin tehnyt ohjeen mukaan, niin kankaan taittaminen olisi ollut vaikeaa, nyt on oma sovellutus. Hameessa olisi sitten tilavuutta vaikka toisillekin jakaa kun olen pieni ja kuitenkin hame tehdään kaikille kahdesta levyydestä. Tein ensin laskoksia niin paljon kuin pystyin ja lopulta ompelin kuminauhan vyötärölle. Nyt istuu eikä purista kun kuminauha myötäilee. Itse esiinnyin körttipuvussa ensimmäisen kerran eilen, kun kotiseurakunnassa vietettiin herättäjän kirkkopyhää. Seuraavan kerran puku päälle sitten Kiuruvedelle.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 19.04.10 - klo:21:01 »
 :-\ Mäkin haluun körttimekon.
Äh,, ei ku puvun. Mistä noita kaavoja tai pukuja saa?
Siis niinku miehillekkin?

Eiks meme olekkaan mies?
Olen aina luullut.. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 19.04.10 - klo:21:24 »
Ainakin meillä kotona Ambomaalla kaikki memet ovat naisia. Ihan niinkuin Botswanassa mmat.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 19.04.10 - klo:21:37 »
Viisveisaajalle: meme on kuanjamaa (puhutaan Angolan ja Namibian rajalla) tai ndongaa ( puhutaan muualla Ambomaalla) eli yleisemmin ambokieltä ja tarkoittaa äitiä, Meekulu sitten astetta verran arvokkaampi nimitys eli isoäiti ja siihen kastiin minulla on vielä rutkasti aikaa, kun kuopuskin vasta ensi syksynä aloittelee koulutietä.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #6 : 19.04.10 - klo:21:44 »
Vaattesta vielä: Näillä samoila HY:n sivuilla on myös kohta herännäisyys ja sieltä löytyy körttipuku. Miesten pukujen tekijöitä taitaa olla vähän, mutta tekijää kannattaa kysellä Lapualta.

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #7 : 20.04.10 - klo:06:27 »
 :-\ No joo selvähän tuo kuanjamaa, miten en heti sitä käsittänyt.
Olisihan mun pitänyt, kun noita kieliä osaan muitakin.
Ehkä kun tanskan puhe kielessä Äiti lausutaan maaae: aksi.
Eli kaksi aata on on niinkuin meidän oo, niin toi kuultuna Meme olisi helpompi tajuta. Papa ja Meme silloinhan sen jo arvaisi.

Ei taida ehtiä ihan seuraaviin körttijuhliin puku mulle, mutta ehkä joihinkin hää tapahtumiin voisi ajatella, mutta annas kattoo nyt, kunhan ensin näkee enempi ja ottaa siitä selvää.
Hienohan se puku on, vaikkakin naisten puku on kauniimpi.
Toivottavasti herättäjä juhlilla niitä näkee enemmänkin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #8 : 20.04.10 - klo:07:23 »
Mememekkokin on olemassa, mutta ei taida oikein kelvata körttiläisille. Se ommellaan usein riemunkirjavasta kankaasta ja koristellaankin värikkäin nauhoin.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #9 : 20.04.10 - klo:07:28 »
Viisveisaajan kielitaito taas pätki. Tate ja meme ovat pari, isäni ja äitini. (Hänen isänsä ja äitinsä ovat he ja yina, sinun äitisi ja isäsi ovat ho ja nyoko.) Pääsi varmaan kiireessä unohtumaan.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #10 : 20.04.10 - klo:09:36 »
Viisveisaajan kielitaito taas pätki. Tate ja meme ovat pari, isäni ja äitini. (Hänen isänsä ja äitinsä ovat he ja yina, sinun äitisi ja isäsi ovat ho ja nyoko.) Pääsi varmaan kiireessä unohtumaan.

Vaimoni osti Senegalista tai Gambiasta sellaisen väljän afrikkaismekon ja käyttää sitä todella paljon kotikuteena.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #11 : 20.04.10 - klo:10:11 »
Kuvittelin mielessäni ambolaisen mememekon mustana ja sinisin nauhoin koristeltuna - helma, miehusta ja hihansuut - ja ajatus vaikutti komealta. Körttihuivin voisi varmaan sitoa päähän afrikkalaisestikin. Kukahan rupeaisi ensimmäiseksi körttimemeksi?

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #12 : 20.04.10 - klo:11:03 »
Ainakin meillä kotona Ambomaalla kaikki memet ovat naisia. Ihan niinkuin Botswanassa mmat.

Minä olen törmännyt memeen tässä kontekstissa: A meme is a postulated unit of cultural ideas, symbols or practices, which can be transmitted from one mind to another through writing, speech, gestures, rituals or other imitable phenomena.  Supporters of the concept regard memes as cultural analogues to genes, in that they self-replicate and respond to selective pressures.

Käsitteen kehittäjä on Richard Dawkins, joka on juuri se uskonnon vastustaja ja ateisti. Täysin pähkähullu ajatus, mutta mielenkiintoinen.

Mutta siis itse asiaan, tuo körttihattu vois olla mielenkiintoine. Mistä niitä saa?
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

• ystäväkansaa
    • Valokuvia
« Vastaus #13 : 20.04.10 - klo:12:12 »
Minä olen törmännyt memeen tässä kontekstissa: A meme is a postulated unit of cultural ideas, symbols or practices, which can be transmitted from one mind to another through writing, speech, gestures, rituals or other imitable phenomena.  Supporters of the concept regard memes as cultural analogues to genes, in that they self-replicate and respond to selective pressures.

Käsitteen kehittäjä on Richard Dawkins, joka on juuri se uskonnon vastustaja ja ateisti. Täysin pähkähullu ajatus, mutta mielenkiintoinen.

Eikö kyseessä ole ihan suomen kielessäkin tunnettu "meemi"?
Oli ateisti tai ei, niin "meemi" lienee aika yleisesti hyväksytty ajatus tieteessä ja tutkimuksessa. Mikä siinä on niin pähkähullua?

Itse asiassa "vaatemuodit" on Dawkingsin luokittelussa saaneet meemin aseman.
Eikös koko tämä keskustelu liity meemeihin, joita edustavat tässä tapauksessa körttivaatteet?

Mutta siis itse asiaan, tuo körttihattu vois olla mielenkiintoine. Mistä niitä saa?

Körttihattu ei muuten tuota esim. Googlessa yhtään osumaa. Ilmeisesti se ei ole siis kovin vakiintunut?
Mustia lierihattuja olen nähnyt vanhemmilla miehillä paljon Aholansaaressa ja Herättäjäjuhlilla.
Samanlaisia lierihattuja on myynnissä myös Rooman torilla, mutta ehken vähän kaukana hakea.  :003:
Mustia lierihattuja taitaa löytää Suomestakin  kalliimmanpuoleisista miesten asusteita myyvistä liikkeistä.
Tosin hintaakin on sitten useampia kymmpejä (vrt. Rooman torilla päähineellä oli hintaa 10 euroa.)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #14 : 20.04.10 - klo:12:23 »
Eikö kyseessä ole ihan suomen kielessäkin tunnettu "meemi"? Oli ateisti tai ei, niin "meemi" lienee aika yleisesti hyväksytty ajatus tieteessä ja tutkimuksessa. Mikä siinä on niin pähkähullua?

Meemi se on. Pähkähullu ajatus on se, että meemi toimisi kuin geeni.

Lainaus
Eikös koko tämä keskustelu liity meemeihin, joita edustavat tässä tapauksessa körttivaatteet?

Ehkä tämä meemi koskee vain kovin rajallista porukkaa eikä ole edes geenimäinen.  :003:
Acta, non verba.