Kirjoittaja Aihe: Körttivaate  (Luettu 19588 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

• ystäväkansaa
Vs: Körttivaate
« Vastaus #30 : 13.05.10 - klo:22:28 »
Scannasin ja tein omin luvin pdf tulostehen ilimaasjakeluleheren körttivaate aiheesta, kun se kiinnostaa monia. Ei varmahan suuri synti? Miästen puvun tekijäkin löytyy jutusta.
http://marttit.nettisivu.org/files/2010/05/korttipuvut1.pdf
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Muukalainen

• Kuulee veisuun Pirtistä
« Vastaus #31 : 17.05.10 - klo:15:36 »
Körttivaatteeni on viimeistä silausta vaille valmis!Ja arvioijien mielestä ihan aidon näköinen.Jospa se aitoonuttaisi kantajansakin!

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #32 : 17.05.10 - klo:16:50 »
Körttivaatteeni on viimeistä silausta vaille valmis!Ja arvioijien mielestä ihan aidon näköinen.Jospa se aitoonuttaisi kantajansakin!

Hienoa! Oliko näin, että olet itse ommellut sen?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 17.05.10 - klo:17:22 »
Muukalaiselle: onnea uudelle puvulle!!!!

myyrä

• Vieras
« Vastaus #34 : 18.05.10 - klo:13:55 »
Onnittelen itseäni uudesta retkeilykörttipuvusta.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 18.05.10 - klo:15:37 »
Onko retkeilykörtillä tuohikontti?

Poissa PekkaV

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 23.06.10 - klo:03:44 »
Heli Karhumäki - Körttipuku -varjojen maan vaelluspuku

http://www.seinajoenseurakunta.fi/pakinoita.html
Pakina 25/26
🇫🇮

Poissa Muukalainen

« Vastaus #37 : 29.06.10 - klo:13:54 »
Kiitos hyvästä pakinavihjeestä!Totta joka sana.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #38 : 12.07.10 - klo:09:06 »
Kuulkaas viisaammat. Aion ommella itselleni sen puvun kun taas tulee syksy ja ompelemisaika. Mutta minusta tuntuu oudolta käyttää sitä, kun perinne koko tähän liikkeeseen on olematon ja  olisi kyllä ns hengellisiä juuria jos nyt niillä jotain tekee - no kyllä tekee, mummohan meidän uskontokasvatuksen hoiti jne jne, mutta kun ei ollut körtti niin ei ollut körtti...

Kyllä, minä pukisin sen kaverien väitöskaronkkoihin ja hautajaisiin, ja juhlille jos pääsen.

Mutta mutta.

Juttuhan on niin että jos eläisin menneessä ajassa, jolloin ihmisten puku muutoinkin kertoi heidän elämästään, vetäisisin päälle ilman mitään epäröintiä, se olisi vain niin, kertoisi vain tämän: Minun on täällä hyvä olla. Mutta nyt?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #39 : 12.07.10 - klo:18:40 »
Ryhdy vaan rohkeasti tekemään körttipukua. Ei minullakaan ole perinteitä körttilöisyyteen tai körttipuvun kantamiseen ja saatan olla jopa sukuni ensimmäinen joka sitä kantaa, ainakin lähimpään 150 vuoteen. Sukua kyllä löytyy sekä Savosta että Kainuusta, mutta kiinnostusta körttiläisyyteen en ole kuullut. Ukkikin erosi kirkosta heti kun se oli mahdollista. Yksi hyvä pointi on myös, ettei jatkossa tarvitse miettiä mitä h.juhlille pukisi päälle. :icon_wink:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #40 : 12.07.10 - klo:21:20 »
Kyllä vain rupean. Kiitos rohkaisusta.

Täytyy olla sen leikkaamisen kanssa nyt asiallinen. Huh, minkähänlainen kirurgi minusta olis tullut, kun perusasenne on että joo, katotaas... tosta noin pannaan meneen, näyttää siltä vähän, että noin kun leikkaa niin tulee sopiva... no aina niistä jotain tulee, muttei aina sitä mihin rupesi alun perin... :repee:

Kyllä korvaisin jos joku leikkais, minä en oikein niitä kaavoja ole koskaan käsittänyt,  ja sitenhän sitten alkoi tämä että ei käytä niitä ollenkaan...
Jos nyt oppisi sen vielä. No tosin housuihin on, ne on niin näppärät sitten surauttaa yhdessä illassa kun ei tarvi ihmetellä että mitähän luovuutta nyt soveltaisi, mutta ei nekään ole oikeat kaavat vaan vanhat puretut housut. Näin se jotenkin vain alkoi sujua, mutta olisi asiaa hallita kaavojen käyttäminen. Ainahan ne saumat vetäisee, no, tietty puku voi herättää ihmettelyä mutta siihen on tottunut kun ompelee niin että se on pääasiassa ihmettelyä. Kyllä niistä on tullut vaatteita. Takki haastoi kyllä pahasti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Muukalainen

« Vastaus #41 : 21.07.10 - klo:23:10 »
Hei!Reippaasti vain vaatetta ompelemaan ja käyttämään!Uusi körttivaatteni teki sen mitä pitikin:herätti ihastusta ja paheksuntaa.Onneksi sukujuhlissa oli pojanpoikani,josta totesin: me olemme vaateuskovaisia.Hän on jo muutaman vuoden pukeutunut GOOTIKSI,mustiin vaatteisiin ym rekvisiittoihin.Vaatteillamme viestitämme aatteitamme.Ei suinkaan körttiläisyys niin kehno ole,ettei sitä vaatteilla vois viestittää?? Kysyn vaan. :102:

Poissa Frank

• Pistää körttipastillin suuhun
« Vastaus #42 : 25.08.10 - klo:15:36 »
Herännäisyyskulttuuri on minulle täysin vierasta enkä aina sen ajatusta ymmärrä, toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu, kun mieleeni assosioituu körttipuvusta ylpeys ja brassailu ”katsokaa, kuinka vaatimaton alatien kulkija ja armon kerjäläinen minä olen, kun minulla on körttipuku päälläni, erottaudun muista ihmisistä vaatimattomana, enkä ole niin kuin nuo muut ihmiset”.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #43 : 25.08.10 - klo:15:43 »
Herännäisyyskulttuuri on minulle täysin vierasta, toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu, kun mieleeni assosioituu körttipuvusta ylpeys ja brassailu ”katsokaa, kuinka vaatimaton alatien kulkija ja armon kerjäläinen minä olen, kun minulla on körttipuku päälläni, erottaudun muista ihmisistä vaatimattomana, enkä ole niin kuin nuo muut ihmiset”.

Olet ymmärtänyt asian juuri nurinpäin. Körttipuku on alunperin kansanpuku ja kun sitä alettiin käyttää se oli nöyrtymisen merkki. Tänään tilanne on toisenlainen ja puku on juhlavaate niillä harvoilla, joila se on. Tuskin kukaan nykyisestä puvun omistajasta ajattelee kuten esität.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #44 : 25.08.10 - klo:16:21 »
Herännäisyyskulttuuri on minulle täysin vierasta enkä aina sen ajatusta ymmärrä, toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu, kun mieleeni assosioituu körttipuvusta ylpeys ja brassailu ”katsokaa, kuinka vaatimaton alatien kulkija ja armon kerjäläinen minä olen, kun minulla on körttipuku päälläni, erottaudun muista ihmisistä vaatimattomana, enkä ole niin kuin nuo muut ihmiset”.

Varmasti loukkaantuu ja moni 

Argghhh!

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)