Kirjoittaja Aihe: Autuaaksi tekevä Usko  (Luettu 45793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #90 : 18.04.10 - klo:22:37 »
Luettuania sekalaisen määrän tekstiä, olen edelleenkin seuraavaa mieltä.

a) Ihminen ei voi ennalta tietää pelastuksesta. Jos tietää, Jumala ohitetaan pelastajana.
b) Jumala on kuitenkin kaikkivaltias eikä ihminen voi ohittaa Häntä.
c) Jumala on siis portti, vain Jumala voi pelastaa. Siksi ei ole automaattista pelastusta eikä pelastuvarmuutta.
d) Pelastus riippuu Jumalan armollisuudesta.


a) Jeesus kuoli ristillä yli 2000 vuotta sitten sovittaakseen meidän syntimme. Meidän tietomme ei siis ole ennenaikaista.
b) Emme voi ohittaa Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta.
c) Jeesus sanoi olevansa portti ja pelastus, tämä on varmaa.
d) Jumala osoitti armollisuutensa syntisiä kohtaan Jeesuksen uhrikuolemalla. Ei tarvita enää uutta uhria.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #91 : 18.04.10 - klo:23:08 »
Nyt on ihan pakko    Riitta-mummille!

"Usko on taivaallisen Lääkärin käsiin heittäytymistä. Ken lääkärin luo menee, hän ei yleensä osaa iloita siitä, että hän joutuu lääkärin käsiteltäväksi. Näin ei uskovakaan uskoessaan Kristukseen läheskään aina osaa iloita Auttajastaan. Tuskin hän tuntee edes luottamusta Kristukseen. Hän vain hädässänsä heittäytyy Hänen varaansa. Sitä on usko. Ihminen joutuu toteamaan, kuinka vähän hän vielä Kristukseen luottaa. Hänen täytyy sanoa - Herra, minä uskon, auta minun epäuskoani. Mutta tämä juuri on pelastavaa uskoa.
Jumala salaa meiltä uskomme, niin ettemme itse sitä näe. Muuten alkaisimme kenties uskoa omaan uskoomme ja pitäisimme sitä pelastuksemme perustuksena, vaikka perustus onkin Kristus, vain Kristus"
- Martti Simojoki Päivän Sana kirjassaan.

Rohkenen edellä käydyistä keskusteluissa uskosta, esittää oman mielipiteeni. Selvästi on käynyt eri kirjoittajien kirjoituksista ilmi sekä oma uskomme pelastuksemme perustuksena, että usko Kristukseen ainoana perustuksena. Näin on ollut aina ja näin myös tulee olemaan.

"Jeesus sanoi hänelle: Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat" Joh. 20:29

Uskomme tulee nojautua ulkopuolellamme olevaan todellisuuteen, Jumalan pelastustekoihin ja ylösnousseeseen Herraamme. Uskossa horjuvien ja ilman kokemuksia omaavan on hyvä tämä aina muistaa. Meidän ei tarvitse itsestämme puristaa irti kokemuksia. Kokemukset eivät ole pääasia, eivätkä ne meitä pelasta. Kristus on pelastuksemme takaaja ja hän on olemassa meistä riippumatta. Uskotko siihen?

Kiitos. Oikein todella ja täydestä sydämestä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #92 : 18.04.10 - klo:23:31 »
Vaikka unohtaisimme jopa nuo joissakin ryhmissä painoarvoa saaneet kokemukset, tämän tekstin viisaus on suuri ja nimen omaan tässä: Pelastus on ulkopuolellamme olevasta tapahtumasta kiinni. Jumala siitä päätti "oman kunniansa tähden" jo ennen kuin meistä kukaan näki päivänvalon vähintään...ymmärsinkö oikein tämä tekstin, Vaivattu Sielu? OIkaisetko, jos en?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #93 : 19.04.10 - klo:07:52 »
a) Jeesus kuoli ristillä yli 2000 vuotta sitten sovittaakseen meidän syntimme. Meidän tietomme ei siis ole ennenaikaista.

Ihminen on syntinen, teemme jatkuvasti syntiä vaikka ne onkin sovitettu. Tietoa siitä, että juuri tietty henkilö pelastuu, ei ole olemassa.

Lainaus
b) Emme voi ohittaa Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta.

Eihän sitä voi ohittaa.

Lainaus
c) Jeesus sanoi olevansa portti ja pelastus, tämä on varmaa.

Se, että on portti pelastukseen, ei kerro siitä, kuka pelastuu.

Lainaus
d) Jumala osoitti armollisuutensa syntisiä kohtaan Jeesuksen uhrikuolemalla. Ei tarvita enää uutta uhria.

Jos tämä tarkoittaa sitä, että jokainen pelastuu automaattisesti, ei sellaista ole olemassa. Olemme Jumalasta täysin riippuvaisia ja hänen armoillaan. Kenelläkään ei ole oikeutta ohittaa Jumalaa. Pelastusvarmuutta ei ole.

Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #94 : 19.04.10 - klo:08:00 »

Luettuasi (tapasi mukaan) vain sekalaisen määrän tekstiä, totean sinulle kuten olen ennenkin todennut, että kannattaisi ensin lukea ja mietiskellä rauhassa kuka sanoi ja mitä sanoi niin voisi ehkä huomata vastanneensa liian usein liian hätäisesti.  Pyrkimyksesi ei ole näköjään keskustella vaan vastata.  Sitä edeltää korkeintaan hätäinen lukaiseminen mitä muut ovat sanoneet.Ylimielisyyttä.

Ymmärrän, että harmittaa, kun olen eri mieltä. Mutta olisko nyt parasta, että paheksumisen sijaan siedät erimielisiä näkemyksiä.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #95 : 19.04.10 - klo:08:08 »
Sanoessasi noin, todistat ainoastaan sen, että etsit itsestäsi pelastusvarmuutta!

Tää on huippu! Kun sanon, ettei pelastusvarmuutta ole, niin besserwisser tulee
ja väittää, että etsin itsestäni pelastuvarmuutta.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #96 : 19.04.10 - klo:08:54 »
Jumala siitä päätti "oman kunniansa tähden" jo ennen kuin meistä kukaan näki päivänvalon vähintään...

Niin - jo aikojen alussa, sillä se kuului Jumalan suunnitelmiin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10414
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #97 : 19.04.10 - klo:08:56 »
Tää on huippu! Kun sanon, ettei pelastusvarmuutta ole, niin besserwisser tulee
ja väittää, että etsin itsestäni pelastuvarmuutta.

Jampen mielestä Jumalan suunnalta pelastusvarmuutta on, mutta kun sinä sanot, että sitä ei ole, hän tulkitsee niin, että etsit sitä itsestäsi? Onko siis vain kaksi - ilmeisesti - vaihtoehtoa: Jumala tai ihminen?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #98 : 19.04.10 - klo:10:19 »
Jampen mielestä Jumalan suunnalta pelastusvarmuutta on, mutta kun sinä sanot, että sitä ei ole, hän tulkitsee niin, että etsit sitä itsestäsi? Onko siis vain kaksi - ilmeisesti - vaihtoehtoa: Jumala tai ihminen?

Ihmisellä ei voi olla pelastuksestaan täyttä varmuutta, hän ei ennalta voi tietää, valitseeko Jumalan hänet pelastukseen. On siis vain ja ainoastaan luotettava Jumalan armoon, koska emme tiedä Jumalan aivoituksista yhtään mitään.

Usko on juuri sitä, että hyväksytään oma mitättömyys Jumalan edessä ja annetaan Jumalan tehdä, mitä Hän parhaaksi katsoo.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10414
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #99 : 19.04.10 - klo:10:27 »
Ihmisellä ei voi olla pelastuksestaan täyttä varmuutta, hän ei ennalta voi tietää, valitseeko Jumalan hänet pelastukseen. On siis vain ja ainoastaan luotettava Jumalan armoon, koska emme tiedä Jumalan aivoituksista yhtään mitään.

Usko on juuri sitä, että hyväksytään oma mitättömyys Jumalan edessä ja annetaan Jumalan tehdä, mitä Hän parhaaksi katsoo.

Sopii kokoomusideologiaan. Rikkaat = raha päättää, kuka armahdetaan. Demokratia yrittää tasata, mutta heikoin tuloksin.
« Viimeksi muokattu: 19.04.10 - klo:10:29 kirjoittanut satman »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #100 : 19.04.10 - klo:10:43 »
Jampen mielestä Jumalan suunnalta pelastusvarmuutta on, mutta kun sinä sanot, että sitä ei ole, hän tulkitsee niin, että etsit sitä itsestäsi? Onko siis vain kaksi - ilmeisesti - vaihtoehtoa: Jumala tai ihminen?

Näinhän minä sen juuri tarkoitin. Jumalan puolelta lupaus on varma, mutta ihmisen puolelta mitään varmuutta ei olla. Ja jos kerran lopputuloksen pitää olla ettei pelastusvarmuutta ole Jumalankaan puolelta niin silloinpa meillä heikommin onnistuneilla ei ole mieltä enää roikkua kiinni evankeliumin lupauksissa. Onneksi tässä kuitenkaan ei ole voimassa vahvemman laki. Mielestäni siis armoon voi ja pitää voida luottaa.  Se on ydin siinä mitä tällä tarkoitan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #101 : 19.04.10 - klo:11:02 »
Tällä Tiitiäisellä on kyllä sitten viisas emo: Pyryharakka ja viisas mummo: Riitta-mummi, ihanat naiseuden esikuvani! Ootte rakkaita!

Ja kuvittelen ymmärtäväni mitä Jampe ajaa takaa, se on niin kuin mieki oon asian ymmärtäny..

Eli itse olen ymmärtänyt asian niin, että armo on se villakoiran ydin, ilman sitä ei miusta ole mihinkään...armo on Jumalan lupaus siitä, että saan soppaa eli pelastuksen, huom lupaus, ite en voi mitään sen eteen tehdä. Enkä ole sitä mitenkään ansainnut, mutta miulle on luvattu, että saan soppaa kun nälättää eli ikävöin turvaa ja lohtua ja en enää itse selviä, tarvitsen soppaa. Sitten kun nälättää ja totean, ettei miulla enää muuta mahdollisuutta ole selvitä menen nälissäni soppajonoon...jonossa sitten huomaan, että hiivatti...ei miulla ees oo lautasta jolta soppaa syön, jonotanko nyt turhaan eli epäilen riitänkö/kelpaanko soppajonoon saanko soppaa? Ja kuvittelen näkeväni toisilla lautaset ja olen jo lähes varma siitä, että en saa soppaa...silti jonotan, hakeudun sopan äärelle, koska luvattiin että sitä saa...pitää vaan uskaltaa jonottaa...ja lopulta meen ihan surkeena sopanjakajan eli Jeesuksen luo, että ku mie en mitään osaa oikein ja oon ihan avuton ja nälissäni,eikä miulla ees lauasta oo, ni Jeesus sanookin, että kuule just siuta varten mie varasinkii lautasen ja lusikan, mie tein tän sopan siulle mahdolliseksi ja sie tulit, vaikka tuntu ettet millään jaksa jonottaa loppuun asti ja olit melkein varma, ettet soppaa saa, kun et oo mitään sen eteen tehny.

Niin, ja mie en luota lupaukseen siksi, että voisin jotenkin sen ansaita, mie luotan siihen, koska se luvattiin armosta. Ja sekin, että olisin voinut kieltäytyä siitä kutsusta tulla sopalle, se ei silti tarkoita etteikö sitä kutsua olisi miullekin esitetty, olisin vaan sanonu, että kiitosta vaan, mutta pärjään ilmankin. Ja niin sitä ite monesti tekeekin, kuvittelee pärjäävänsä, kunnes herää siihen, ettei pärjääkään ja sit mennään soppaa kerjäämään.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #102 : 19.04.10 - klo:11:08 »
Voi kuinka hienosti kuvailtu  :icon_biggrin:
Tiitiäinen on visionääri.
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10414
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #103 : 19.04.10 - klo:11:17 »
Olen Saliksen ja Tiitiäisen ja Jampen ja Atanasiaksen kanssa samaa mieltä.
Kaikki on kemiaa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #104 : 19.04.10 - klo:11:39 »
Sopii kokoomusideologiaan. Rikkaat = raha päättää, kuka armahdetaan. Demokratia yrittää tasata, mutta heikoin tuloksin.

Jumala paskat välittää rahasta ja demokratiasta.
Acta, non verba.