Kirjoittaja Aihe: Autuaaksi tekevä Usko  (Luettu 45873 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #60 : 17.04.10 - klo:21:51 »
Kysytään sitten niinpäin, että kaikki te, jotka olette ottaneet osaa tähän keskusteluun ja ette a) ymmärrä mistä on kyse b) olette eri mieltä, niin onko teille niin rakas ja luovuttamaton asia se, että mennessänne ehtoolliselle teillä on mukananne tuliaisia Jumalalle? Ehtoollinen onkin teille tilaisuus jossa saatte näyttää/todistaa oman uskonne?

Näin pitää tulkita koska muuta vaihtoehtoa ei ole. :102:

Lisäisin vielä sen, että ei ehtoolliselle vaadita uskoa vaan sitä että tajuaa ja erottaa vakavasti sen muusta syömisestä ja juomisesta. Jos joku sen tajuaa niin saattaa olla että hänellä on myös vähän uskoa tai ainakin uskon ikävöimistä. Jos vaaditaan uskoon asti ylettymistä niin arvoisien fariseusten lisäksi sinne ei sitten muilla olekaan asiaa. Kurjat syntiset saavat mennä muualle hakkaamaan rintoihinsa ja jätetään ehtoollispöytä uskon mannekiinien ja uskomisen esittelytilaisuudeksi! Eihän körttiläisyydessäkään kysellä että onko sinulla uskoa, vaan tarjotaan jokaiselle armon osallisuutta. Mihinkäs sellainen holtittomuus perustuu jos kerran tämä minunkin väite menee metsään?
Kiitän oikein lämpimästi juuri sinua, kirjoitit selkeästi ja hyvin.. Ei ole vietävää, ja olen todella kuvitellut erityisesti herännäisyyden painottavan sellaisen, paitsi tarpeettomuutta, myös joskus vähän varottavan siitä...oliko omavoimaisuudesta, joka koko ajatukseen kätkeytyy.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #61 : 17.04.10 - klo:22:03 »
Tulkintoja siitä mitä herännäisyys tekee on vaarallista tehdä täällä. kun puolet kirjoittajista vasta miettii mitä herännäisyys on. Kaikki mielipiteet ovat henkilön omia.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #62 : 18.04.10 - klo:00:05 »
Yksi seikka tämäntyyppisten aiheiden käsittelyssä jää helposti huomiotta. Nimittäin kielenkäytön erot. En viitsisi millään mainita usein varsin löperösti käytettyä termiä diskurssi (linkki Wikipediaan), mutta sentyyppisistä asioista on kyse.

Yleistajuinen esimerkki voisi olla tieteen kielen ja arkikielen ero. Tutkija ja tavallinen kansalainen puhuvat samasta kohteesta, mutta eivät ymmärrä toisiaan oikein, jos lainkaan.

Konkreettisempi esimerkki on matemaatikon protestointi, kun kansanmies sanoo, että "se maksaa puolet enemmän" tarkoittaessaan kaksinkertaista hintaa.

Vastaavia eroja voi havaita myös uskonnollisia aiheita käsittelevistä keskusteluista. Eikä ilmiö ole suinkaan uusi, mutta nykyisin se on aiempaa selvemmin nähtävissä, koska kirjoitettu keskustelu on yleisempää eivätkä siihen osallistuvat yleensä pohjusta keskustelua sopimalla esimerkiksi yhteisestä käsitteistöstä. Juuri tästä syystä eri kirkkokuntien oppikeskustelut kestävät kauan.

Edellä olevasta tutkija-maallikko-esimerkistä huolimatta en viittaa erityisesti oppineen teologin ja maallikon vastakkainasetteluun. Samanlaista "ohipuhumista" esiintyy myös teologien keskinäisissä keskusteluissa.

Uskonnollisen kielenkäytön alueelle sijoittuvaa esimerkkiä voisi rakennella niin, että kahdesta keskustelijasta toisen näkökulma on sielunhoidollinen ja toisen systemaattinen. Teologisten tieteiden jaottelussa vastakkain olisivat siis pastoraaliteologia ja dogmatiikka. Jos olisi mahdollista analysoida vanhojen suomalaisten uskonnollisten lehtien sisältöä, uskoisin sieltä löytyvän tämäntyyppistä vastakkainasettelua.

Sanomalehtiä lukemalla löytää yhteiskunnallisen elämän alueelta runsaasti esimerkkejä, kuten lainmukaisuus ja humaanisuus. Poliittinen keskustelu olisi paljon värittömämpää, jos ennen tukkanuottasille käymistä sovittaisiin yhteisestä käsitteistöstä ja näkökulmasta.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #63 : 18.04.10 - klo:07:32 »
Kysytään sitten niinpäin, että kaikki te, jotka olette ottaneet osaa tähän keskusteluun ja ette a) ymmärrä mistä on kyse b) olette eri mieltä, niin onko teille niin rakas ja luovuttamaton asia se, että mennessänne ehtoolliselle teillä on mukananne tuliaisia Jumalalle?

Annetaan ihmisten uskoa, niin kuin uskovat. Jumala kyllä tietää. Uskoa tarvitaan, jotta ylipäänsä ymmärtää, mistä on kysymys. Ihmisen usko on aina vajavainen. Ei ole olemassa uskoa, joka on puhdas ja pyhä, mutta on olemassa kuitenkin usko ja se on tärkeintä. Mitä Jumalan mittapuihin tulee, ei siitä ole mitään tietoa vaikka toisin voidaan väittää. Jumala on salattu. Ihmisten selitykset ja opilliset rakennelmat ovat vain tuhkaa ja tomua Jumalan edessä.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #64 : 18.04.10 - klo:08:45 »
Tulkintoja siitä mitä herännäisyys tekee on vaarallista tehdä täällä. kun puolet kirjoittajista vasta miettii mitä herännäisyys on. Kaikki mielipiteet ovat henkilön omia.

Aivan.Jos luit sanani tarkkaan - diskurssianalyysin ensimmäinen edellytys käsittääkseni  on edes lukea kirjoitettu teksti - oikaisetko mt jos erehdyn  - huomasit minun kirjoittavan: Olen kuvitellut. Jos kuvittelen väärin, joku varmasti oikaisee.  Olisikin muten näitä viimeaikaisia rakentavampi keskustelunaihe, suppea ja vähän paremmin hallittavissa.  
 Kaikki sijansa saakoot. Antikristuksille ei täällä meillä kyllä tuolia ole antaa, kun tuo Kristus väittää että rohmuaisi kyllä ne kaikki, jos itse antaisin.  Olisi parempi ollakseni kuulemma niin, hyvää seuraa. Jos tästä lähtisi niihin puuhiin.
« Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:08:52 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #65 : 18.04.10 - klo:12:54 »
Jännää

Usko on mielestäni erikoinen asia. En oikeastaan vielä tiedä, mitä se edes on. Se siinä onkin niin mielenkintoista. Mietin aina, mitä vastaisin, jos joku kysyisi, uskonko Jumalaan. En pystyisi vastaamaan. Toivon Jumalan olevan olemassa, sen enempää en voi tässä ja nyt.

Sanotaan, että rakkaus Jumalaan on suurinta rakkautta. Vai oliko se Jumalan rakkaus ihmiseen? Tämäkin menee yli hilseen. Mitä rakastaa, jos rakastaa Jumalaa? Ihmistä voin yrittää rakastaa. Ehkä se on jo sinne päin?

Mistäs sen uskon voi oikein löytää? En aio etsiä ainakaan mistään ryhmähorroksista tai hekumaatiotilaisuuksista. Ottakoon Jumala yhteyttä, jos hällä on asiaa. :003:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #66 : 18.04.10 - klo:13:29 »
Ehtoolliselle kelpaamista olen miettinut - Lutherin Iso katekismusta lukien - näin: kelvoton ehtoollisvieras ei koe tarvitsevansa ehtoollista eikä sille oikeastaan pyrikään. (Ehkä joskus yhtenäiskulttuurin aikana on käyty Herran pöydässä näyttäytymässä ja ylläpitämässä kunnon ihmisen mainetta. Se lienee nykyisin harvinaista.) Tästä seuraa, että kaikki, jotka noudattavat kutsua, ovat kelvollisia. Ehtoollinen on uskon synnyttämisen ja vahvistamisen ateria eikä niinkään vahvasta uskosta todistamisen.

Näin just. Miksikäs muutenkaan se epäilevä syntisparkakaan josta ikävöivä kirjotti ehtoolliselle menis ellei ehtoollisen lahjan takia? Mikä tarkottaa että hän uskoo ehtoollisen lahjaan ja siksi menee ehtoolliselle.

Lainaus
Kirjoitin siis, että jokaisella on usko joka on lahjaksi saatu jo syntyessä.
Se on täysin pakanalla ja umpiuskovaisella.
Lahjaksi saatu ei itse ponnisteltu tai ansaittu, vaan armosta saatu.

Mihinkäs me sitten kastetta tarvitaan?

Lainaus
Jampesta taas ihminen on perisyntinen syntyessään. Sitä sanaa en löydä kyllä Raamatusta.

UT:n kirjeissä puhutaan perisynnistä usiastikki. Perisynti sananahan on varmaan myöhempien kirkkoisien, kenties Lutherin keksintöä, mutta jos sanoo että ei tässä ja tässä kohdassa puhuta perisynnistä niin menee mun mielestä selittelyksi. Sori, Raamattu on koululla, mutta ens viikolla voi tulla vähän lähdeviitteitäkin mukaan.

Lainaus
Ikävä toi ehdoton tyyli Jampe sinulta. Onko aivan pakko uskoa kuin sinä?

Ne on ne huutomerkit ;)

Mitenkäs nää Jampe muuten uskon määrittelet? Mää oon ny saanu semmosen vaikutelman että usko olis sun mielestä jotain yli-inhimillistä varmuutta Jumalan olemassaolosta ja pelastavista teoista ja että se, että ihminen synninhädässä menee ehtoolliselle, ei ole uskoa? Kyllä se minusta sitä on. Ja kun minun mielestä missään ei opeteta, että usko olis ihmisen omaa aikaansaannosta. Joten usko ei voi olla mikään "tuliainen". Vai kuka veis vaikka kaverille tuliaisiksi asian jonka on saanu kaverilta iteltään?

Niin juu ja Raamatussahan nyt jo sana vanhurskas tarkottaa eri paikoissa ainakin kolmea eri asiaa, miksi siis olettaa että sanat usko tai armo tai pelastus kävis siellä myöskään aivan yks yhteen?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #67 : 18.04.10 - klo:13:37 »
Jännää

Usko on mielestäni erikoinen asia. En oikeastaan vielä tiedä, mitä se edes on. Se siinä onkin niin mielenkintoista. Mietin aina, mitä vastaisin, jos joku kysyisi, uskonko Jumalaan. En pystyisi vastaamaan. Toivon Jumalan olevan olemassa, sen enempää en voi tässä ja nyt.

Sanotaan, että rakkaus Jumalaan on suurinta rakkautta. Vai oliko se Jumalan rakkaus ihmiseen? Tämäkin menee yli hilseen. Mitä rakastaa, jos rakastaa Jumalaa? Ihmistä voin yrittää rakastaa. Ehkä se on jo sinne päin?



"Usko" on todella käsite jonka sisällöstä ei ole tässä keskustelussa mitään kunnollista tietoa, sen paremmin kuin muissakaan keskusteluissa joita maallikot käyvät. On aivan kuin Mt (taas kerran varsin tarkkanäköisesti) huomaa että paljolti puhutaan ohi toisen koska käsitteillä ei ole samaa asiasisältöä.


Lainaus
Mistäs sen uskon voi oikein löytää? En aio etsiä ainakaan mistään ryhmähorroksista tai hekumaatiotilaisuuksista. Ottakoon Jumala yhteyttä, jos hällä on asiaa. :003:


Jskoa ei mielestäni kannata edes etsiä. Raamatussakin kehotetaan etsimään Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan.  Usko ei ole mikään itseisarvo johon tulisi pyrkiä vaan paljas väline tai tapa evankeliumin käsittämiseksi ja vastaan ottamiseksi.  Itse asiassa taidan tässä keskustelussa olla toistaiseksi ainoa joka on edes tarjonnut jonkinlaista määritelmää sanalle usko, perustellessani argumenttejani.

Kuten aiemmistakin viesteistäni käy selvästi ilmi, usko ei ole Jumala. Ei ole syytä askarrella uskomisen kimpussa kovin pitkään. Asiasta selviää parhaiten ja Raamatun-henkisimmin sillä tavalla että suhtautuu uskoon pelkkänä välineenä.

Körttiläisyyttä(kin) kaikesta muusta hyvästä huolimatta, rasittaa tässä asiassa sen perinteen jäänteet jossa vaalitaan mystiikkaa, salaperäisyyttä ja romantisoimista uskon suhteen.  Toisaalta kauhean herttaista ja jonkun ielestä viatontakin, mutta valitettavasti kun kynsin hampain pidetään tällaisesta käsitystavasta kiinni, se aiheuttaa paljon väärinkäsityksiä siitä mitä ja miksikä usko on oikein tarkoitettu!  Vahingollista se on siksi että usko saa itseisarvon ja siitä tulee ansio tai edellytys Jumalan eteen menemiselle.

KUitenkin usko on pelkkä paljas, vaikka itseisarvoa oleva väline. Ikäänkuin vasara jolla naulataan nauloja. Nauloja on vaikea lyödä ilman vasraa mutta silti vasara ei ole se "juttu", vaan pelkkä työväline.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #68 : 18.04.10 - klo:13:51 »
Mitenkäs nää Jampe muuten uskon määrittelet? Mää oon ny saanu semmosen vaikutelman että usko olis sun mielestä jotain yli-inhimillistä varmuutta Jumalan olemassaolosta ja pelastavista teoista ja että se, että ihminen synninhädässä menee ehtoolliselle, ei ole uskoa?


No usko on minusta sisällöltään Jumalan lupauksiin luottamista ja ojentautumista niiden mukaa omassa elämässään.  Mitään yli-inhimillistä varmuutta se ei ole.  Uskoakseni sekoitat nyt tätä asiaa vähän siihen taannoiseen keskusteluumme pelastusvarmuudesta.

Minä erotan pelastusvarmuuden ja uskon toisistaan sillä tavalla ettei se ole suoranaisesti sama asia.  Pelastusvarmuus tarkoittaa minulle sitä että on 100% varmaa että Jumala pitää lupauksensa jotka on meille antanut.  Ja vaikken minä siihen uskoisikaan, niin siltikin se on varmaa. "vaikka kukkulat horjuis ja vuoret väistyisi, niin minun armoni ei sinusta väisty..."  Pelastus varmuus on siis objektiivisesti varma asia. Riippumatta ihmisen uskosta joka taas voi olla tämänkin asian suhteen horjuva.  Usko ja pelastusvarmuus ei siis ole sama asia. Ehdottomasti ei!

Usko taasen, vaikka on luonteeltaan luottamista ja uskomista samoihin lupauksiin, on horjuva ja haihtuva. Pitää ymmärtää että usko on subjektiivinen asia kun taas pelastusvarmuus on objektiivinen, suorastaan juridinen asia luonteeltaan eikä pelastusvarmuus tarkoita sitä että ihminen uskoo varmasti pelastuvansa, vaan sitä että Jumalan lupaukset ovat 100% varmat, uskoi ihminen niihin tai ei! Vaikka yksikään ihminen ei olisi koskaan edes kuullut Jumalan lupauksista niin niin silti ne ovat varmat.

Mihin me hädässämme palaisimme ja turvaisimme jos ei olis varma asia että Jumala pitää lupauksensa ja armo riittää?  Sehän olisi tilanne jos pelastusvarmuutta ei olisi. Eikö niin? -Ei olisi varmuutta siitä että Jumalan lupaukset ovat luotettavat. Salishan mm. väittää etteivät Jumalan lupaukset ole luotettavat väittäessään ettei pelastusvarmuutta ole.  Hän erehtyy siinä että asettaa pelastusvarmuuden synonyymiksi sanalle usko.

ja taas: tuhannenviidennenkymmenennen kerran: usko ei ole päämäärä/itseisarvo, vaan pelkkä väline!

Ihmisen ei suinkaan ole pakko uskoa vaan hän saa uskoa. Jos hän haluaa hakata nauloja niin hänen kannattaisi ottaa vasara käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 18.04.10 - klo:13:55 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #69 : 18.04.10 - klo:14:14 »
Pitää ymmärtää että usko on subjektiivinen asia kun taas pelastusvarmuus on objektiivinen, suorastaan juridinen asia luonteeltaan eikä pelastusvarmuus tarkoita sitä että ihminen uskoo varmasti pelastuvansa, vaan sitä että Jumalan lupaukset ovat 100% varmat, uskoi ihminen niihin tai ei! Vaikka yksikään ihminen ei olisi koskaan edes kuullut Jumalan lupauksista niin niin silti ne ovat varmat.

Mihin me hädässämme palaisimme ja turvaisimme jos ei olis varma asia että Jumala pitää lupauksensa ja armo riittää?  Sehän olisi tilanne jos pelastusvarmuutta ei olisi. Eikö niin? -Ei olisi varmuutta siitä että Jumalan lupaukset ovat luotettavat. Salishan mm. väittää etteivät Jumalan lupaukset ole luotettavat väittäessään ettei pelastusvarmuutta ole.  Hän erehtyy siinä että asettaa pelastusvarmuuden synonyymiksi sanalle usko.

Tuli taas todistettua että tässä keskustelussa pissii se, että ihmisillä on muutamien sanojen merkityksistä AIVAN erilaiset käsitykset. Jos minä sanon että ruoka on tuimaa niin sillon en todellakaan tarvihte suolaa... Joku muu saattaa tarvita... Villi veikkaus että salis väittää ettei pelastusvarmuutta ole siksi että sillä on sanasta pelastusvarmuus ihan samanlainen käsitys kuin mulla, siis että se on ihmisen varmuutta siitä, että itse pelastuu. Siis subjektiivinen kuin mikä, paljon uskoa subjektiivisempi! Ja tuosta mistä sinä puhut pelastusvarmuutena minä käyttäisin jotain niistä lukuisista sanoista joilla on ennenkin yritetty Jumalaa kuvata.

Sitä mää en nyt oo oikeen vieläkään ymmärtäny että mikä sun mielestä on uskon rooli tässä kaikessa? Ei oikeen mikään? Miksi sitten Raamattu ei mitenkään missään kohti anna ymmärtää että kaikki pelastuis?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16863
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #70 : 18.04.10 - klo:14:55 »
Tuli taas todistettua että tässä keskustelussa pissii se, että ihmisillä on muutamien sanojen merkityksistä AIVAN erilaiset käsitykset. Jos minä sanon että ruoka on tuimaa niin sillon en todellakaan tarvihte suolaa... Joku muu saattaa tarvita... Villi veikkaus että salis väittää ettei pelastusvarmuutta ole siksi että sillä on sanasta pelastusvarmuus ihan samanlainen käsitys kuin mulla, siis että se on ihmisen varmuutta siitä, että itse pelastuu. Siis subjektiivinen kuin mikä, paljon uskoa subjektiivisempi! Ja tuosta mistä sinä puhut pelastusvarmuutena minä käyttäisin jotain niistä lukuisista sanoista joilla on ennenkin yritetty Jumalaa kuvata.

Sitä mää en nyt oo oikeen vieläkään ymmärtäny että mikä sun mielestä on uskon rooli tässä kaikessa? Ei oikeen mikään? Miksi sitten Raamattu ei mitenkään missään kohti anna ymmärtää että kaikki pelastuis?

Saliksella ja minulla on sama käsitys pelastusvarmuudesta kuten Sannellillakin. Sitähän vitoset möivät aikoinaan hyvinkin ahkerasti, vaan en ostanut.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8436
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #71 : 18.04.10 - klo:14:59 »
 :-\ En tiedä onko järkeä pistää enään lusikkaa tähän soppaan, mutta kun ei sitä järkeä nyt niin paljoa ole siunaantunut, niin näitä omia näkökulmia.

Sannelie kysyi, että mihin kastetta tarvitaan, jos jokaisella on jo syntyessään usko.
Minusta kaste on juuri sen uskon tekoa joka ihmisellä on syntyessään.
Raamatussa on jossain, että Jumala on laittanut iankaikkisuuden ihmiseen.

Minusta kaikki kristilliset teot, kuten ehtoollisella käynti ja muut ovat sen uskon mikä ihmisellä on käytäntöön laittamista.
Uskoa ei voi mitata kuitenkaan millään ja sitä ei voi vaatia keneltäkään.
Minusta usko kuitenkin välillä on suurempi välillä pienempi.

Uskoa voi myös väärin tai se usko voi viedä väärään, jos ajattelee sen käytäntöön laittamisen jotenkin parantavan asemaa Jumalan edessä. Siis jos menee lain alle ja ei tajua lahjasta olevan kyse joka ei ole omassa kädessä.
Uskon teot, kuten ehtoolliselle meno on seurausta uskosta, ehtoolliselle voinee mennä myös vääristä motiiveista ja siitä kirjoitin, kun kirjoitin sydämen uskosta jonka vain Jumala näkee.

Täytyy myöntää, että ei tästä aiheesta voi oikein keskustella, kun on kyse uskosta, Jumalasta ja muista hengellisistä asioista, joita ei voi näyttää, että tässä ja tässä. :-\

Raamatussa usko on yhdessä kohtaa todettu olevan luja luottamus Jumalaan. Ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy.
En nyt sitten tiedä luottamuksen lujuuden määrästä, mutta muuten kait se noinkin on.

Ilman uskoa ei voi olla otollinen, joka Jumalan luo tulee tulee uskoa, että Jumala on.
Raamatussa on paljonkin määritteitä uskosta, kuten herännäisyydessäkin. Ikävöivä, heikko, odottava ja muita määritteitä, mutta ei taitane mennä pakettiin, että tässä tämä usko nyt on.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #72 : 18.04.10 - klo:15:04 »

Sitä mää en nyt oo oikeen vieläkään ymmärtäny että mikä sun mielestä on uskon rooli tässä kaikessa? Ei oikeen mikään? Miksi sitten Raamattu ei mitenkään missään kohti anna ymmärtää että kaikki pelastuis?

No siinä mielessä, että täällä on yritetty uskolle antaa aika vahvoja ulottuvuuksia, niin tekis todella mieli sanoa "että ei paljon mikään".

En kuitenkaan sano. sanon mieluummin tuhannenviidennenkymmenennenyhdennen kerran, että usko on pelkkä väline.  Väline jolla armo otetaan vastaan.  Onhan se usko tärkeä ja jossain mielessä jopa välttämätön kun en ainakaan yhtäkkiä keksi mitään muuta tapaa omistaa tai ottaa vastaan evankeliumia.  En siis sittenkään mitenkään alua vähätellä uskon merkitystä vaan asettaa sen mieluummin oikealle paikalleen. Usko on väline jonka kautta armo (joka tulee ennen uskomista kaikille yhteisesti, koko maailmalle julistetuksi) -omistetaan tai jolla siihen osallistutaan.


Ja sitä en ymmärrä että miksi täällä jankataan minulle uudestaan ja uudestaan tuosta koko maailman pelastumisesta? Missä olen sellaista väittänyt? Osoittakaa kernaasti kohta!

Asiahan on niin, että koko maailmalle on julistettu armo, erotuksetta.  Tämä on luterilaisuudessa kutsuttu termillä "yleinen vanhurskauttaminen" joka tarkoittaa sitä että koko maailman kaikkien ihmisten päälle on luettu kertakaikkinen syntien anteeksiantaminen, erotuksetta ja riippumatta uskosta tai olemattomuudesta.  On suuri virhe kuvitella että armo tulee vasta uskon jälkeen eli uskomisen tähden.

Sitten on ns. "henkilökohtainen vanhurskauttaminen", joka tarkoittaa että ihminen kastetaan henkilökohtaisesti ja nimeltä kutsuen tähän armon osallisuuteen ja henkilökohtaisesti sitä uskon kautta omistetaan.

Mutta jos ei ensin ole yleistä vanhurskauttamista eli yleistä armoa, niin mihin sitten uskottaisiin? uskomiseenko?

Nyt tietenkään kaikki eivät halua uskoa yleiseen vanhurskauttamiseen eli kristuksen armotyöhön, jonka perusteet luetaan Raamatusta:

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."   -ja sen rinnakkaiskohdissa.

ja vielä esim. "Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä."

Kristus on siis kuollut jumalattomien edestä eikä jumalattomilla ole uskoa!  Meidät on siis sovitettu ennen ja ilman uskoamme, silkasta puhtaasta armosta, ilman omaa ansiotamme.  Sitäpaitsi, me emme olleet edes tuolloin vielä syntyneetkään.  Miten siis sovitus voisi perustua meidän uskoomme?


Jos joku ei tähän halua uskoa, niin se on hänen asiansa/vahinkonsa.


Kristityt eivät usko tulevansa uskonsa tähden vanurskaaksi vaan kristityt uskovat yleiseen vanhurskauttamiseen eli siihen että heidät ja samalla koko maailman kaikki ihmiset on yhdellä kertaa sovitettu ilman ansiota!  Apostolit lähtivät saarnaamaan tätä sovituksen sanaa (luten Raamattulainauksesta käy ilmi). Eivät he lähteneet saarnaamaan että uskollanne te tulette autuaiksi, vaan että teidät on sovitettu ja tähän kehotettiin uskomaan että heidät on sovitettu, ei omaan uskomiseen.

Tämän asian kannalta ei ole mitään merkitystä sillä onko usko Jumalan vaikuttamaa vai omaa tekoa. Muuten sillä tietenkin on merkitystä.

Nyt en jaksa enää asiaa jankata. Jos tämä ei tälläkään jollekin aukene, mitä tarkoitan niin sitten kyse on jo pahasta tahdosta, -ettei haluakaan ymmärtää.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #73 : 18.04.10 - klo:15:05 »
Saliksella ja minulla on sama käsitys pelastusvarmuudesta kuten Sannellillakin. Sitähän vitoset möivät aikoinaan hyvinkin ahkerasti, vaan en ostanut.

No oletteko sitten sitä mieltä että hyvä ja sinänsä tarpeellinen asia kannattaa heittää roskiin vaan sen takia että vitoset ym. sitä väärin selittävät?

En minäkään (todellakaan!) sellaisia selityksiä ja merkityksiä hyväksy mitä vitoset, kutoset ym. porukat tälle antavat. En missään nimessä!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Autuaaksi tekevä Usko
« Vastaus #74 : 18.04.10 - klo:15:24 »

kaste on ...uskon tekoa joka ihmisellä on syntyessään.

ehtoollisella käynti ...uskon ...käytäntöön laittamista.

Uskon teot, kuten ehtoolliselle meno...



Pitäisikö itkeä vai nauraa, Viisveisaaja?  :'(  Taidan mieluuummin itkeä.






Lainaus
Uskoa voi myös väärin tai se usko voi viedä väärään, jos ajattelee sen käytäntöön laittamisen jotenkin parantavan asemaa Jumalan edessä.



Etkö sinä hyvä ihminen huomaa että juuri niinhän sinä itse ajattelet?  Sinähän nimenomaan väitit että se Jumalalta saatu usko parantaa asemaasi ehtoollispöydässä uskoa vailla olevaan publikaaniin  nähden siten, että hänelle ehtoollisesta ei sinun mukaasi ole hyötyä kun sinulle "sydämenuskosi" tähden taas on?

Pitääkö kaivaa tuolta ylhäältä suora lainauksesi jossa näin esität?






Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-