Kirjoittaja Aihe: Riitan ruokajutut 5  (Luettu 50280 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
Vs: Riitan ruokajutut 5
« Vastaus #60 : 15.05.10 - klo:20:12 »
Ratatouille on hyvää. Olen lukenut jostain jonkunlaisen ohjeen
lasagnemaisesta paistoksesta, jossa käytettiin munakoisoa, mutta en muista enää
mistä. Maku oli kuitenkin ihan ok, joten etsin seuraavaa kertaa varten ohjeita. 

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #61 : 15.05.10 - klo:21:17 »
Taitaa olla moussaka. Kreikassa saavat turistit siitä tarpeekseen.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #62 : 16.05.10 - klo:00:22 »
Niin siis moussaka! Tämä ohje oli joku muunnelma siitä.
Mutta ihan oikeaa moussakaa voisi tietysti yrittää tehdä myös.

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #63 : 16.05.10 - klo:14:37 »
Taitaa olla moussaka. Kreikassa saavat turistit siitä tarpeekseen.

Pitää paikkansa. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #64 : 23.05.10 - klo:22:50 »
Tänään tehtiin Tiitiäisen kanssa rautaista ruokaa. Tiitiäinen kävi noukkimassa nokkosen lehtiä ja teki niistä nokkospestoa. Siihen tuli tehosekottimella muussattua tuoretta nokkosta, basilikaa, oliiviöljyä, valkosipulia, mantelirouhetta, vähän vettä, vähän hunajaa ja vähän suolaa. Ohjeessa oli ollut myös ouluthiivaa, mutta sitä ei kaapista löytynyt. Tätä nokkospestoa käytimme salaatinkastikkeena ja dippinä. Nytkin popsin iltapalaksi salaattia tämän peston kanssa. Nam!  :023:

Varsinaiseksi ruuaksi laitoimme uuniin lohen, jonka mausteeksi ja kastikkeeksi sekoitimme murskatua nokkosta, yrttitomaattimurskaa ja sitruunan mehua. Voi pojat, kun oli hyvää!

Nokkosessa on enemmän rautaa kuin pinaatissa. Sitä ei tarvitse kylvää eikä kasvattaa. Sitä löytyy joka paikasta. Tietenkin ruuaksi se pitää kerätä puhtaasta ympäristöstä. Se soveltuu pinaattiruokiin ihan samalla tavoin käytettynä, mutta siitä voi kehitellä uusiakin versioita.  :023:

Kyllä meistä Tiitiäisen kanssa tulee rautaisia mimmejä tällä menolla.  :003:
Pyryharakka

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #65 : 23.05.10 - klo:23:02 »
Nokkonen on ihanaa - todella. Mistähän pk-seudulla löytysi - tulee luulisin minusta lyijyinen mimmi samalla vaivalla tosin.

Ja huomautan, että nyt on aika kerätä mustaherukan lehdet ja kuivata teeksi. Vadelmakin on hyvää, mutta koivun on kyllä kuin saunavihtaa/vastaa imeskelisi. Tietääkö joku vielä jonkin? Kun remppa ukko saa terassin kuntoon kasvatan minttua - se on tosi hyvää. Tuoreenakin - tärskäyttää sen kupin pohjalle muussiksi ja kaataa kuumaa vettä päälle, se on, se on...ja hinajaa siihen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #66 : 24.05.10 - klo:08:13 »
Nokkonen on ihanaa - todella. Mistähän pk-seudulla löytysi - tulee luulisin minusta lyijyinen mimmi samalla vaivalla tosin.

Ja huomautan, että nyt on aika kerätä mustaherukan lehdet ja kuivata teeksi. Vadelmakin on hyvää, mutta koivun on kyllä kuin saunavihtaa/vastaa imeskelisi. Tietääkö joku vielä jonkin? Kun remppa ukko saa terassin kuntoon kasvatan minttua - se on tosi hyvää. Tuoreenakin - tärskäyttää sen kupin pohjalle muussiksi ja kaataa kuumaa vettä päälle, se on, se on...ja hinajaa siihen.

Meillä on kotona iso pihlajapuu. Syön sen marjoja joko suoraan tai sitten säilöttynä.  :023:
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #67 : 24.05.10 - klo:10:23 »

Mun täytyy saada maistaa kuusen kerkkää ja koivun ja mustaherukan lehteä joka kevät  :045:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #68 : 24.05.10 - klo:13:57 »
Minä keitin viime viikolla nokkoskeittoa. Sekin on todella hyvää. Ohjeen sain netistä, mutta nyt en löytänyt sitä, vaikka laitoin suoraan saman osoitteen kuin ohjeessani on. Joka tapauksessa liemenä on kasvislientä ja maitoa, suurusteena vehnäjauhoja ja lisäksi voita, suolaa ja valkopippuria. Hyvää siitä tuli.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Antti Juhani

• aralla tunnolla
« Vastaus #69 : 25.05.10 - klo:16:05 »
Savustan parhaillaan lahnoja. Tulee määrältään useita kiloja. Kai niitä voi pakastaa? Tarvitaan särvin reseptejä, hyviä kastikkeita ym...

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #70 : 25.05.10 - klo:16:41 »
Hyvä kalakaveri!

Me emme ole pakastaneet koskaan kypsää kalaa. Siis savustettua tai uunissa laitettua tai keitettyä. Vain raakana pakastetaan. pakasteesta sulatetun lahnan savustus onnistuu kyllä, mutta ei ole yhtä hyvää kuin tuoreesta savustettu.

Savukalastahan saa lisäkkeillä salaattia. keitetyn perunan kuutioita, omenakuutioita, kurkkukuutioita, vähän suolakurkkua, tilliä, sitruunapippuria ja kervaviilikastike.
Lisään kermaviiliin hiukan ölyä , suolaa ja sokeria.

Ei kyllä kannata pakastaa tätäkään. Mutta säilyy pari päivää jääkaapissa.

Mutta jos teet savustetusta lahnasta kalapullia vaikkapa uunissa, luulisin niiden pakastamisen jotenkuten onnistuvan.

Siis kermaan munia, jauhoja(sinulle gluteenittomia) sulatettua voita, valkopippuria ja suolaa. Tilliä ja ehkä fenkolia maun mukaan. Lisää jauhettu savukala ja laita lusikalla kokkareita uunipellille. Paista 30 min. 200 asteessa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #71 : 25.05.10 - klo:21:54 »
Eihän pakastettu kala ole koskaan tuoreen tai vastatehdyn veroista, mutta kyllä minä pakastan jatkuvasti ruuaksi tehtyä kalaa. Savustettuna ja pakastettuna menee oikein hyvin esim salaateissa tai tuulihattujen täytteenä. Kalakeittokin tai uunikala menettelee. Rakenne vähän muuttuu, mutta on ihan käyttökelpoista. Viimeaikoina olen lohen graavannut, niin, että graavaan pienen palan heti käyttöön ja loppuun teen graavauksen ihan normaalisti ja sitten pakkaseen tiiviiseen pakettiin. Tulee ihan hyvää ja siellä se graavaantuun itsekseen. Kala ei tietenkään kestä kovin pitkää pakastusta. Parin kuukauden jälkeen alkaa maku ja rakenne muuttua.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #72 : 27.05.10 - klo:19:50 »
Minäkin söin viikonloppuna savustettua lahnaa ja herkkutattimuhennosta että oli hy-vää, slurps.

Nyt voikkarin päällä tonnikalapasteijaa, sinihomejuustoa ja kirsikkatomaattia, sekin aika slurps  :)

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #73 : 27.05.10 - klo:20:21 »
Minäkin söin viikonloppuna savustettua lahnaa ja herkkutattimuhennosta että oli hy-vää, slurps.

Nyt voikkarin päällä tonnikalapasteijaa, sinihomejuustoa ja kirsikkatomaattia, sekin aika slurps  :)

Kuulostaa ihan siltä kuin hippiäinen olisi käynyt kylässä Riitta-mummilla.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #74 : 27.05.10 - klo:20:27 »
Kuulostaa ihan siltä kuin hippiäinen olisi käynyt kylässä Riitta-mummilla.

Juu, kävin minä, silloin maaliskuussa. Nyt olin äiti-hippiäisen eväissä  :109: