Oma lähtökohtani Raamattuun on, että siinä ei ole todellisia ristiriitaisuuksia.
Näennäiset ristiriitaisuudet johtuvat siitä, että eri kertomukset Raamatussa ovat monesti puutteellisia, eli kaikkia yksityiskohtia ei kerrota. Yksi kirjoittaja painottaa yhtä asiaa, toinen toista.
Ed. mainitsemaltani pohjalta voisin yrittää tulkita noita pääsiäisajan tekstejä seuraavasti.
Ensinnäkin, lähtökohtana on se, että nuo tekstit eivät ole ristiriidassa Joonan kirjan eikä Jeesuksen kertoman kolmen päivän ja kolmen yön kanssa.
Matt. 27:57-61 kertoo, että illan (tulkitsen, että kyseessä keskiviikkoilta) tultua eräs mies meni Pilatuksen luo pyytämään, että saisi haudata Jeesuksen. Luvan saatuaan hän hautasi Jeesuksen. Juutalaisten sapatti (eräs pääsiäisviikkoon liittyvä sapatti tulkintani mukaan) taasen alkaa klo 18, eli tuo hautaaminen on varmaan tapahtunut siinä hilkulla, että ollaanko sapatin puolella, vaiko ei. Luukas 23:52 sanookin, että "sapatti (tässä tapauksessa torstai) oli alkamaisillaan".
Matt. 27:61 kertoo, että ainakin kaksi naista oli myös seuraamassa hautausta (ks. myös Mark. 15:47).
Matt 27:62-66 tietää kertoa, että seuraavana päivänä (siis pääsiäisajan sapattina, eli torstaina) juutalaisten johtomiehet menivät Pilatuksen puheille kertomaan, että hautaa olisi syytä vartioida kolmanteen päivään (sunnuntaihin) asti, koska Jeesus oli sanonut nousevansa kolmantena päivänä ylös.
Markus 16 kertoo, että "kun sapatti oli ohi (eli kun oltiin perjantaissa), ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä." Luukas 23:56 tarkentaa, että naiset valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita, eli he ovat ostaneet voiteiden raaka-aineet sapatin jälkeisenä päivänä (siis perjantaina).
Ennen Jeesuksen hautaan laittamista eivät ole mitenkään niitä ehtineet ostamaan, koska tuo hautauskin saattoi mennä jo sapatin (eli torstain) puolelle. (Tekstejä lukiessani tosin tulee sellainen kuva, että hautaus on mennyt siihen hilkulle, kuitenkin siten, että on kuitenkin ehditty haudata keskiviikon puolella).
Radiosta kuulin jonkun sanovan, että noiden yrttien ja voiteiden valmistus oli aikaavievä prosessi, eli niitä ei aivan pikana saatu valmistettua.
Luukas 23:56 kertoo, että "Ja palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita; mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. "
Eli raaka-aineet ostettiin perjantaina ja ne työstettiin valmiiksi, ja sitten tulikin uusi sapatti (lauantai).
Kun lauantai oli ohi, ottivat naiset valmistamansa voiteet yms. ja menivät haudalle.
Markuksen evankeliumi:
16:1 Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä.
16:2 Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.
Edellisistä jakeista tulee sellainen kuva, että ne eivät kertoisi samasta päivästä.
Eli ensimmäisen sapatin (torstain) jälkeen ostettiin raaka-aineet, ja seuraavan sapatin jälkeisenä päivänä (sunnuntaina) mentiin haudalle.'
Lainaus Johannekselta:
19:31 Koska silloin oli valmistuspäivä, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
Kyseessä ei siis mitä ilmeisimmin ollut tavallisen sapatin valmistuspäivä, vaan joku tavallisuudesta poikkeava suurempi sapatinpäivä, joka liittyy tavalla taikka toisella pääsiäiseen.
PAinotan vielä, että kannattaa huomioida tuo voidejuttu.
Mikä oli mielestäsi ristiriitaista Johanneksen ja noiden muiden kertomuksten välillä?