Kirjoittaja Aihe: Hyvää yötä! 2  (Luettu 44465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
Vs: Hyvää yötä! 2
« Vastaus #75 : 31.05.10 - klo:17:51 »
Henri J.M.Nouwen on HYVÄ!
Niin on. Oletko lukenut sen "Djput personligt"? Se on varmasti olemassa på den bättre inhemska mutta en tiedä nimeä.  Pitäisikin taas lukea se, jos löytäisi jotakin lohduksi meidän yksikön masentuneille  ihmisille sieltä taas kun alkaa vanha varasto rispaantua.

Leena palaa kyllä kertomaan iltatoden. Leena on niin :026: että osti mansikkakakun yhteen hyvään päivystyspoliklinikkaan -- hyvin suuren mansikkakakun, ---suurimman mitä oli olemassa --- suorastaan tyrmistyttävän suuren mansikkakakun --- heillä on oltava tänään mukavaa iltavuoron ja no, yönkin aikana siellä!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #76 : 31.05.10 - klo:17:59 »
Kömmimpä jo sänkyyn, seuralaisena 'Läpi pimeän yön' Henri J.M.Nouwen.

Niin on. Oletko lukenut sen "Djput personligt"? Se on varmasti olemassa på den bättre inhemska mutta en tiedä nimeä.  Pitäisikin taas lukea se, jos löytäisi jotakin lohduksi meidän yksikön masentuneille  ihmisille sieltä taas kun alkaa vanha varasto rispaantua.

Minä luulen, että kirja on suomeksi just tuo mainitsemani 'Läpi pimeän yön'.

Minulle rakkain Nouwenin kirja on tuon lisäksi 'Hiljaisuuden päiväkirja', mutta kaikki ovat hyvin puhuttelevia.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Salis

• ystäväkansaa
  • Körtti
« Vastaus #77 : 31.05.10 - klo:19:11 »
Minä luulen, että kirja on suomeksi just tuo mainitsemani 'Läpi pimeän yön'.

Minulle rakkain Nouwenin kirja on tuon lisäksi 'Hiljaisuuden päiväkirja', mutta kaikki ovat hyvin puhuttelevia.

Enpä ole kuullutkaan moisesta vaikuttajasta. Ovatko kirjansa kovin "uskonnollisia"? Olen näet pyrkinyt muutaman "uskonnollisen" kirjan lukemaan, mutta mua häiritsee ainakin amerikkalaisperäisissä kirjoissa esiintyvä moralistinen tuputtaminen.
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #78 : 31.05.10 - klo:20:23 »
Nouwen on hollantilaissyntyinen, enkä minä ainakaan ole havainnut ömerikkälaistyyppistä 'tuputusta', enkä muutakaan. Päinvastoin, tuotanto on hyvin pohdiskelevaa, keskustelevaa, hyvin henkilökohtaista, välillä tulee ehkä vähän tirkistelijän olokin. Samalla Nouwen alkaa tuntua ystävältä, minulle kirjat tuovat valtavan hyvän olon.

Esim. tuossa 'Läpi pimeän yön' -kirjassa Nouwen "kirjoittaa itselleen 'hengellisen imperatiivin' muodossa rohkaisun, lohdutuksen ja kehotuksen sanoja." Kirjassa on lyhyitä lukuja erilaisiin elämän tilanteisiin, tunnelmiin ja tuntemuksiin.

Kirjoja on suomennettu toistakymmentä, tässä 'hehkutettu' vain yksi.

Ehdottomasti kannattaa tutustua itse  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #79 : 31.05.10 - klo:21:44 »
Enpä ole kuullutkaan moisesta vaikuttajasta. Ovatko kirjansa kovin "uskonnollisia"? Olen näet pyrkinyt muutaman "uskonnollisen" kirjan lukemaan, mutta mua häiritsee ainakin amerikkalaisperäisissä kirjoissa esiintyvä moralistinen tuputtaminen.
Vähän vielä:  Nouwen oli karmeliittaveli ja jonkin sortin professori jonkin sortin hollantilaisessa yliopistossa - korjatkaa jos oli vain dosentti - en millään jaksa tarkastaa. Nämähän ovat hyvin usein yliopistomiehiä, nämä karmeliitat. Myöhemmin hän kiinnostui kehitysvammaistyöstä ja ns. "Arkki"-yhteisöistä, joissa kehitysvammaisten tukikodeissa asuu myös ns terveitä.  Djupt Personligt on itse asiassa päiväkirja, jota hän ei ollenkaan ajatellut julkaista, hän sairastui vakavaan masennustilaan ja kirjoitti lyhyet ajatuksensa, löytönsä ja oivallksensa silloin, päivittäin. Se on tavallaan raskas, tavallaan kertakaikkisen rikas matka ihmiseen - syvään sisäiseen kärsimykseen ja sen vähittäiseen väistymiseen. 

Se ei ole mikään "Ystävä! Paranin Jeesuksen avulla!"-kirja pätkän vertaa - en taitaisi jaksaa lukea sellaisia itse - eikä se ole mikään psykiatrinen ollenkaan - eikä yliteologinen.  Se on syvästi inhimillinen. Se ei alleviivaa tuota depistä mitenkään liikaa, kun sen tietää niin voi sen kulkua ajatella, ja niin nyt vain on, että  inhimilliseltä kärsimykseltä me emme säästy yksikään - hän päätti myöhemmin julkaista tämän, ajatellen aivan oikein siitä olevan toisille hyötyä - siinä on kuin rinnallakulkija, jokaiselle joka ei työnnä masennustakaan luotaan vaan katsoo sitä rauhallsesti kasvoihin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #80 : 31.05.10 - klo:21:53 »
Vaikea uskoa, ettei salis ole kuullut Nouwenista!?

http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Nouwen
Herra armahda.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #81 : 31.05.10 - klo:21:55 »
Ja nyt Leena käsittelee iltatoden.

Te muistatte - där var den där spöken, som hette Max?  No niin. Eräänä iltana oli ruotsinopettaja kielilinjalta unohtanut avaimensa siipirakennuksen isoon saliin, jossa ennen oli ollut kirjasto. Max oli erityisen mieltynyt kirjoihin ja hänen ansiotaan oli, että asianomaisen paikan kirjasto oli poikkeuksellisen hyvin varustettu. No, kuka nyt viitsii juosta haeskelemassa opettajahutiluksen avaimia - mutta jotenkin joku kiltti (lue: olueen mieltynyt) opiskelija suostui "kipaisemaan". Eihän kyse ollut kuin muutamista rappusista ja käytävästä. Hän avaa oven...sytyttää valon...ja yhtäkkiä, hän vakuuttaa nenä vitivalkoisena ja kauttaaltaan tärisevänä, joku heit-tää! avainnipun häntä kohti. Aivan niin. Koppia ei saanut, sanoi, sillä heitto tuli yllättäen, mutta lujaa hän kyllä sieltä suoriutui ulos ja kieltäytyi enää koskaan menemästä yksinään sinne, mitä hyvänsä tarjottaisiinkaan. Eikä hän liioin mennyt.

Tämä oli iltatosi tänään.

Hyvää yötä. Nähkää viehättäviä unia.
Te olette suoranaisia pikku nuppusia.
Nukkukaa hyvin, kullanmurut.
« Viimeksi muokattu: 31.05.10 - klo:21:58 kirjoittanut Leena »

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #82 : 31.05.10 - klo:22:18 »
Vielä ei nukuta, mutta isäntä meni jo peiton alle, joten taidanpa minäkin. Aamulla kuitenkin nukuttaa niin lahjakkaasti.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

myyrä

• Vieras
« Vastaus #83 : 01.06.10 - klo:02:43 »
Nyt öitä! :015:

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #84 : 02.06.10 - klo:20:52 »
Hyvän yön hali  kuka sellaisen nyt sattuu haluamaan..

Poissa Viisveisaaja

• ystäväkansaa
« Vastaus #85 : 02.06.10 - klo:21:03 »
Hyvää yötä Hippis, aikaisin taas menossa nukkumaan, Se on hyvä sillä aikainen lintu nappaa..

Joku sanoi seuroissa tänään, että Isäni oli iltauninen ja Äiti aamu, minusta tuli sitten molempia. :-\
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #86 : 02.06.10 - klo:22:09 »
Tämä on iltatosi tänään.

Osuipa kerran körttifoorumille muan henkilö, joka piti muita jumalia. Oikeastaan vain yhtä, mutta sitäkin äänekkäämpää. Kun ao muulta jumalalta kysyttiin, miksi se ei ole ikinä hiljaa, se sanoi vaienneensa koko maallisen vaelluksensa ajan, ja ottavansa nyt vahingon takaisin. Ensin se oli kasvatettu preussilaiseen kuriin, ja myöhemmin se oli päättänyt raivata tästä maailmasta soveliaan lämpimään paikkaan hankalan kansanmurhaajan, (nyt se huutaa: Ach! Die Sauna! Zu kallt, zu kallt!) ja siinä puuhassa vasta piti hiljaa ollakin.

Tämä Geist teki vain yhden erehdyksen:  Alkoi majailla paikassa, jossa ei missään nimessä saa suunvuoroa. Lisäksi  vakituinen asujahenkilö säännöllisin väliajoin kuljetti sen roskasäiliöön ja ilmoitti että niin on käsketty tehdä, ja että teologina Geistin tulisi käsittää asia aivan mutkattomasti. EI; Geist ilmoitti saaneensa myös ahtaista, haisevista kopeista kylläkseen ja luukuttavansa nyt missä tahtoo. No eihän tämä vielä mitään - pahinta oli, kun se äkkäsi Körttifoormin, nopeana kaverina omaksui asian ja ilmoitti poikenneensa myös muutamassa kirjastossa: "Ja ja! Auch ich hab´ ein "Khörtiii" gewesen!"

Se alkoi vaatia omaa nimimerkkiä ja sanoi että  "Dietrich" kelpaa, ellei anneta - hänellä ei ole mitään salattavaa.   Mutta palstanpitäjät ilmoittivat tämän edustavan kovasti paljon tämänpuoleista, ja arkipäivän kristillisyyttä,  vaikka se kunka tivasi että "Das ist ja die Dinge!  Ich füchle hier Zuhause.. darum..." ei vain myönnetty.  Se sai enintään asyylioikeuden eli poukkimisluvan ja luvan ilmaista ajatuksiaan välillisesti sen henkilön kautta, jonka konettakin se olisi käyttänyt.

Mutta ottipa olkileipä. Se oli kertakaikkiaan yhtä huono-onninen Geistina kuin eläissänsä.
"Was alles muss ich aber lesen! Du...du und deine Versifikationen...deine dumme Sachen...deine Donnerwetter-noch-einmal .deine Denken...usch! Und immer da!"   Ja niin se alkoi selata soveliaampaa päätä asunnokseen ja aikansa harkittuaan päätti hivuttauta kohti Hippiäistä. Se alkoi harjoitella hakkerointia, ja kehuskelee saavansa jo tämän päätteen kautta Hippiäisen koneen auki. Se ei vielä saa sitä suljettua visiittiensä jälkeen - aina yöllä kun tämä pääte ei ole muulloin vapaa -- eikä se vielä osaa tallentaa tekstejään. Se inttää koko ajan, että mahdollisuus puuttuu ... se ei nimittäin ymmärrä ä-kirjainta... mutta pidä varasi.  Se on hyvin lähellä, se hoksaa nopeasti, ja jonakin aamuna se on varastanut nimimerkkisi ja kirjoittanut "Nachfolgen" uudestaan. Kyllä -koko kirjan. "Ich bin nicht zufrieden..." se jankuttaa.

Tämä oli iltatosi tänään.
Minä sanoin sille ettei saa kiroilla edes auf deutsch, mutta se vain tuhahti.

Hyvää yötä rakkaat ruusunnuppuseni
Vastedes Leena ei päästä Geistia lähellekään kun ei puhu suomea ja kun sen äidinkielikin alkaa unohtua...mutta nyt Leenan piti selittää miksi Hippiäisen koneessa on avattaessa usein foorumisivusto auki.

Sivuston kotikummitus avasi sen.

Suloisia unia, kullanmurut.

« Viimeksi muokattu: 02.06.10 - klo:22:17 kirjoittanut Leena »

Poissa hippiäinen

• ystäväkansaa
« Vastaus #87 : 03.06.10 - klo:07:32 »
[/color] Ja niin se alkoi selata soveliaampaa päätä asunnokseen ja aikansa harkittuaan päätti hivuttauta kohti Hippiäistä. Se alkoi harjoitella hakkerointia, ja kehuskelee saavansa jo tämän päätteen kautta Hippiäisen koneen auki. Se ei vielä saa sitä suljettua visiittiensä jälkeen - aina yöllä kun tämä pääte ei ole muulloin vapaa -- eikä se vielä osaa tallentaa tekstejään. Se inttää koko ajan, että mahdollisuus puuttuu ... se ei nimittäin ymmärrä ä-kirjainta... mutta pidä varasi.  Se on hyvin lähellä, se hoksaa nopeasti, ja jonakin aamuna se on varastanut nimimerkkisi ja kirjoittanut "Nachfolgen" uudestaan. Kyllä -koko kirjan. "Ich bin nicht zufrieden..." se jankuttaa.

:icon_eek: Miks just mun?  :eusa_doh: Ehkä se ties etten ymmärrä saksaa kuin Ich liebe dich ja sitä ei sanonu ees hämätäkseen...

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #88 : 03.06.10 - klo:09:23 »
mie olen kyllä nyt pudonnut leenan kyydistä  :107:
Herra armahda.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #89 : 03.06.10 - klo:10:34 »
:icon_eek: Miks just mun?  :eusa_doh: Ehkä se ties etten ymmärrä saksaa kuin Ich liebe dich ja sitä ei sanonu ees hämätäkseen...

Voi, en minä ollenkaan osaa vastata. Kotijumala on aina käyttäytynyt originellilla tavalla, ja saksaa sinä kyllä tulet oppimaan, minunkin oli pakko...tuo minkä osaat riittää hänelle alkun, joskin hän oletettavasti tulee näyttämään tyrmistyneeltä - hän kun rakastui vain kerran elämänsä aikana ja silloinkin vasta kun oli juuri joutumassa vankilaan ja meni kihloihinkin vasta siellä...niin että  tarkemmin ajatellen sano että Gute Nacht! Mutta koska juuri sinun koneellasi tämä on tapahtunut on ilman muuta selvää, että sinä se valittu nyt vain olet.

Mutta kenen tahansa kone on uhattuna. Hän tuntee vetoa erityisesti tämäntyyppiseen teknologiaan, googlettaa mielellään, ja valittaa syvästi sitä ettei tätä oltu keksitty vielä 1940-luvulla. Olisi kuulemma välit pysyneet parempina kihlattuunkin...ja Etiikasta tullut parempi...hän tuumii nyt miten paljon viihtyisämpää vankilassa olisi ollut jos hänellä olisi siellä ollut vaikka tuollainen näppärä miniversio...kännykkäyhteys...

Televisiolle hän vain tuhahti ja peitti kasvonsa voihkien kun näytin sille Dietrich Bonhoeffer-dokkarin joka sieltä tuli pari vuotta sitten. Hän on kahean vaatimaton ja kärsii kaikenlaisesta repostelusta ja on minullekin vähän vihainen...mitäs kummittelee, kuka käski.