Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa vol 3  (Luettu 49245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 3
« Vastaus #15 : 18.03.10 - klo:18:44 »
Wow, tuo on jo saavutus. Onneksi olkoon!

Kiitos! Olen nyt orkideafani!   :icon_biggrin:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
Vs: Körttipuvusta retroasuste
« Vastaus #16 : 18.03.10 - klo:21:06 »
Minähän olen kerrankin muodissa mukana, Körttipuvun tein viime syksynä, mutta on kaapissa odottanut sopivaa tilaisuutta käyttää. Puvun tekemistä olin ajatellut jo vuosia, mutta viime kesänä kun näin uusia pukuja Seinäjoella ja lisäksi palelin ihan oikeasti virisi lopullinen ajatus puvun tekemisestä. Kaavojen sovitus vaati naapurin rouvan apua, mutta lopputulos on ihan istuva.

Toivotaan, että Kiuruvedellä ei aurinko paahtaisi kovin armottomasti, jotta Sinulle ei tulisi liian kuuma siinä körttipuvussa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa meme

• ystäväkansaa
« Vastaus #17 : 18.03.10 - klo:21:21 »
Näin toivon minäkin. tosin ei villa niin kuumaa kesähelteellä ole kun luullaan. tosin helteestä kärsivät körttimummot ja -papatkin, niin kun puvun kantajatkin. Kunhan nyt ensin nuo pakkaset väistyisivät ja lumet sulasivat. Nytkin tule lunta taivaan täydeltä.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #18 : 20.03.10 - klo:19:20 »
Apua, kohta on pääsiäinen ja minulla on vielä vaihtamatta keittiön jouluverhot.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #19 : 20.03.10 - klo:22:50 »
Apua, kohta on pääsiäinen ja minulla on vielä vaihtamatta keittiön jouluverhot.

Älä sure, vielä ehtii.  (Minulla on muuten keittiössä viimekesäinen kappa.  :icon_lol: )

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #20 : 20.03.10 - klo:23:16 »
Älä sure, vielä ehtii.  (Minulla on muuten keittiössä viimekesäinen kappa.  :icon_lol: )

Meillä on takan päällä ollut sama kappa jo monta vuotta eikä sitä vaihdeta. Se on kruunattu versio eli virallinen mitta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #21 : 21.03.10 - klo:18:40 »
Parittamisesta ihan muihin puuhiin: sain lahjaksi syksyllä kaksi orkideaa. En ollut niistä kovinkaan
innostunut, kun uskoin saavani ne hengiltä alle kuukauden. Molemmat ovat kukkineet läpi talven!
Ja nyt toinen tekee paria uutta nuppua ja uutta kukkavanaa. Toisessa on vieläkin yksi alkuperäinen
kukka. 

Tästä kysyisin hieman. Oliko ne valmiiksi purkissa, vai oksia joihin alkoi pukata juurta, istutitko ne sitten ruukkuihin?  Olisin tosissani kiinnostunut.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #22 : 21.03.10 - klo:21:52 »
Ihan niitä purkeissa myytäviä, joita saa melkein mistä vain.  Tarpeeksi jännitystä
niissäkin oli minun taidoilleni.

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #23 : 21.03.10 - klo:22:03 »
Tästä kysyisin hieman. Oliko ne valmiiksi purkissa, vai oksia joihin alkoi pukata juurta, istutitko ne sitten ruukkuihin?  Olisin tosissani kiinnostunut.

En tiedä tätä tapausta tarkemmin, mutta anopin Phaleopsis orkidea kukki yhtä mittaa toista vuotta. Tuli uusia kukkavarsia ennen kuin entiset lakastuivat. Meille tuo ei ole onnistunut, mutta Phaleopsis kukkii todella pitkään ja se on valmiiksi ruukussa, josta sitä ei tule ottaa pois. Luonnossa ne kasvavat oksanhangoissa, siksi muoviruukut ovat läpinäkyviä ja toimivat ilman suojaruukkua paremmin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #24 : 21.03.10 - klo:22:13 »
Minulla ei ole enää tallessa niiden nimilappuja, mutta samanlaiset kukat niissä on,
väri vain on toisessa vaaleampi.  Saattavat olla noita phaleopsis-orkideoita sitten, jos ne
ovat sikeämpiä. Sittenkin ihmettelen todella niiden selviämistä.  :icon_eek:

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #25 : 22.03.10 - klo:17:18 »
Siis Phaleopsista heti huomenna.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #26 : 23.03.10 - klo:17:05 »
Aamulla laitoin lakanan ulos kuivumaan ja nyt se on jo ihan kuiva. Ihanaa aikaa tämä kevät.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #27 : 23.03.10 - klo:19:24 »
Nyt meidänkin Firefox päivitti itsensä, joten täytyy tarkistaa, tekeekö tämä samat kuin Riitta-mummilla, että saa lähettää vain yhden rivin kerrallaan. No nyt ainakin meni toiselle riville.
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #28 : 23.03.10 - klo:19:45 »
Hei taas akat!

Teki juuri päivityksen minullakin. Nyt taas pelaa.  Olikin kuin oikea käsi olisi ollut lastassa. Onneksi on ystävien sähköpostit tiedossa. Sain pulistua päälimmäiset.

Mitähän ikävöivä on tehnyt juustonyritelmänsä kanssa. Yleensä kannattaa aloittaa alusta ja käyttää vanha raaka-aine vaikka pieniin rasioihin pakastettuna ruuanlaittoon.
Se piimän happamuus ei ainakaan minua ohraryyni-uunipuurossa haitannut, Mutta esikypsennetyt ohraryynit eivät ole "vanhanaikaisten" veroisia. Ne vaan vaativat liki kolmen tunnin kypsennyksen.

Piimäjuustoon kuumennettuun maitoon lisätään haaleaan piimään vatkatut munat. Kuumennetaan vielä jonkin aikaa jotta piimäkin kuumenee, mutta ei kiehu. Sitten pidetään kannen alla hyytymässä n. 1 h tai enemmänkin. Sitten kauhotaan siivilöitymään. Taitellaan "hellemekko" päälle ja katetaan lautasella jonka päälle paino. Purkillinen vettä esimerkiksi.

Söin tänään puoli pussillista pikku-ukoille varaamiani linnunmunia, pääsiäiskarkkia.
 :seina:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #29 : 23.03.10 - klo:19:57 »

Mitähän ikävöivä on tehnyt juustonyritelmänsä kanssa.
:seina:

Noh, minä pidin sen jääkaapissa yli yön ja kuumensin uudestaan, ja sitten sekoitin sinne piimän ja munat ja mausteet. Saalis oli niukka. Lisäsin sen edelliseen niukkaan saaliiseen ja annan vetäytyä huomiseen ennen kuin edes vilkaisen.

Ja kun mie en tiennyt miten se litku käyttäytyy pakkasessa, niin...voi voi voi, siitä tuli nimittäin erinomaisen herkullinen jauhelihapihvien aines! Meni hukkaan, tässä nälkäänäkevässä maailmassa, kyllä minä voivottelinkin kaataessani sitä viemäristä, mutta kun en tiennyt miten pitkään maitopohjaisia juttuja voi säilyttää mitenkään, kun niitä kuumentaa ja jäähdyttää tämän tästä.

Mutta nyt tiedän missä mokasin: Sitä olisi pitänyt kuumentaa piimän ja munien kanssa uudestaan, ja ottaa se sitten vasta syrjään tunniksi. 
Seuraavasta tulee jo parempi, ja pakastan sen mitä jää litkua yli ja käytän muissa sapuskoissa. En ole syönyt ihan niin hyviä jahelihapihvejä, kuin nämä missä sitä oli.