Kirjoittaja Aihe: Körttiakkain puheenpulinaa vol 3  (Luettu 49210 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Körttiakkain puheenpulinaa vol 3
« Vastaus #30 : 23.03.10 - klo:20:05 »
No niin, kantapään kautta minäkin parhaiten opin.

Kyllä sitä heraa tulee suhteessa suuri määrä juustoon. Se on kuitenkin "täyttä ainetta" moniin laitoksiin. Ensimmäisellä kerralla minäkin kaadoin viemäriin, mutta sitten aloin miettiä.
Liki neljän litran määrästä laittaa vaikka mitä. Minäkin leivoin 7 hiivaleipää ja 12 sämpylää ja tein uunipuuron. Siksi on viisasta pakastaa osa.
Kiva kun mainitsit jauhelihataikinan, täytyy kokeilla.

Kyllähän tälle hiukan hintaa tulee, mutta kallista on pari pientä leipäjuustoakin, katsoin juuri tänään niitä kaupassamme.
Tämä tuorejuusto on vain aika nopeasti syötävä, sen maku pahenee nopeasti.
Joten puoli annosta taidan ensi kerran laittaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

• ystäväkansaa
« Vastaus #31 : 25.03.10 - klo:09:42 »
Enpä ole pariin päivään oikein ehtinyt foorumille. On ollut töitä ja iltaisin kokouksia, näytelmäharjoituksia ja muuta mukavaa.  :003:
Vaan eilenpä iltana kokeiltiin Tiitiäisen kanssa zumbaa.  :109:  Kädet aina välillä tuohon malliin ja askelet sekasin ja lantio kieppuen väärään suuntaan  :icon_lol:  mutta lystiä oli ja hiki tuli. Sehän se päätarkoitus olikin.  :icon_biggrin:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #32 : 25.03.10 - klo:09:52 »
Kyllä teillä on mainio äiti-tytär suhde. Ei ennenvanhaan voinut haaveilla zumpailemisista Äidin kanssa.

Toisenlaisesta äitisuhteesta kirjoittaa Pirkko Saisio kirjassaan Elämänmeno.
Voi sitä Eilaa, Ritva Oksasen eläväksi tehnyttä karjalaismuijaa. Kiroilee kuin tukkijätkä.

Luen nyt 5. Saisiota. Meni jotenkin nahkoihini.

Poissa Atanasia

• ystäväkansaa
« Vastaus #33 : 25.03.10 - klo:21:21 »
Täällä oli maaanantaina Saision ja Marja Packalenin esitys "Odotus", jossa
kävivät läpi elämiänsä sillä periaatteella,
että yksityiset kokemukset ovatkin yleisiä.
Ja aika paljon ne olivatkin.
Esitys oli loppuunmyyty.
Ei huono. Jotain jäin kuitenkin kaipaamaan...
Herra armahda.

Poissa Leena

• ystäväkansaa
« Vastaus #34 : 26.03.10 - klo:07:33 »
Kyllähän tälle hiukan hintaa tulee, mutta kallista on pari pientä leipäjuustoakin, katsoin juuri tänään niitä kaupassamme.
Tämä tuorejuusto on vain aika nopeasti syötävä, sen maku pahenee nopeasti.
Joten puoli annosta taidan ensi kerran laittaa.
Niin kyllä, mutta se on mukava jälkiruoka omatekoisen hillon kanssa kun vieraita tulee - sitten kun sen oppii tekemään. Ja toisi tuokin, kaupassa on kalliinpuoleista myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #35 : 26.03.10 - klo:07:40 »
Minä olen keittänyt pariin otteeseen kirpakan hillon kuivatuista aprikooseista, tilkasta vettä ja sopivasta määrästä hillosokeria. Se sopii siinä missä lakkahillokin jota ei tänä vuona ole.
Keitto-aika liki tunnin, jotta soseutuu kunnolla. Loppusilaus Pamixilla.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #36 : 31.03.10 - klo:15:02 »
Eilinen päivä oli, kas vain Uskon nimipäivä. Minulle se oli surun, vastoinkäymisten ja
kiusallinen asioiden päivä aamusta alkaen. Puolen päivän aikaan ajattelin että pääsiäisnoitako on niskassani.
Kovasti on kuoleman ruhtinas liikkunut tuttavapiirissä ja sitä minä ajattelin aamuyöllä kunnen jonkinlaisessa horteessa heräsin kukonlaulun aikaan.

Tänä aamuna alkoi aurinko paistaa. Kauppa-asioiden ja muiden hoidettavien asioiden jälkeen aloin ommella vanhasta retro-verhosta hellemekkoa. Siihen tulee niin paljon hiusvekkejä hame-osaan, että niskat tekivät jumin ennenkuin sain kaiken valmiiksi.

Nyt on kone salkussaan ja kankaan ala-laatikossa odottamassa aikaa Pääsiäisen jälkeen.

Lopetan, pikkuinen Lotta tuli just kylään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #37 : 31.03.10 - klo:16:05 »
Olemme Lotan kanssa kastettu Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.

Lotalla oli ballerinnan puhdas valkea kastemekko.
 Iso-mummin tossut on jo repaleina, mutta perille pitäisi päästä vaikka paljain jaloin.

Kiirastorstain aatto muistuttaa opetuslapsia valvomisesta.

Lotta nukkui viattoman unta koko kastetoimituksen ajan. Hyvä tyttö nukkumaan muutoinkin. 9-10  h yö-unet ovat tavallisia. Enkat on 17 tuntia.

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #38 : 31.03.10 - klo:22:37 »
Minua odottti tänään yllätys, kun tulin illalla kotiin. Tyttäreni oli tullut käymään, keittänyt
ihanat, tuoksuvat kahvit ja tuonut kauniin, itse tekemänsä täytekakun minulle pääsiäiseksi.
Se oli ihana pääsiäisen aloitus.

Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa seppos

• Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
    • http://www.samila.1g.fi
« Vastaus #39 : 31.03.10 - klo:22:40 »
Minua odottti tänään yllätys, kun tulin illalla kotiin. Tyttäreni oli tullut käymään, keittänyt
ihanat, tuoksuvat kahvit ja tuonut kauniin, itse tekemänsä täytekakun minulle pääsiäiseksi.
Se oli ihana pääsiäisen aloitus.

Meillä tuolla saisi jo etukäteen anteeksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #40 : 31.03.10 - klo:23:00 »
 :icon_lol: Meidän perheessä tehdään kaikenlaisia luovia ja kummallisia  juttuja.
Minulle alkaa vain kasaantua hirveät paineet, kun tyttäret väsäävät
niin hienoja konditoriatuotteita ja ruokia, että vanha äiti on helisemässä. :icon_eek:

Poika pistäytyi eilen, korjasi muutamat kaapinovet, porasi yhden talun seinään
ja sääti yhdet saranat kohdalleen. Sitten juotin kahvit, ja hän toivotti hyvät
pääsiäiset ja lähti. Menee kavereittensa kanssa hiihtämään.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #41 : 15.04.10 - klo:19:28 »
  Minä suljen nyt koneen ja menen lukemaan Mikko Juvan sukukronikkaa. Olen niin väsynyt neljän tunnin pihassa puuhaamisen takia, että haluan vain olla pitkälläni ja lukea niin kauan kun silmät pysyy auki.

Koko talven käyttämättömät ruumillisen työn voimat on nyt finaalissa, mutta toivon että parissa viikossa osa palautuu että jaksaa saman homman mökillä.

Polttopuun tekoa, risujen raahaamista ja heittelyä, haravointia ja lehtikompostin laittoa.

Piipahdimme iltapäivällä kahvilla Lotan luona. Hän on tänään 4 kk. On ihastuttava typykkä ja sydäntä lämmittää kun hän tunnistaa meidät ja osoittaa ilonsa ja kiintymyksensä.

Hyvää iltaa kaikille akoille, ukoille ja nuorisolle.       Kiitos tästä päivästä!

Poissa amanda

• kyselevällä mielellä
« Vastaus #42 : 04.05.10 - klo:14:03 »
Nyt iltapäiväkahvia teidän seurassanne. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #43 : 04.05.10 - klo:16:09 »
Hei akat!

Hyvillä mielin palasimme ensimmäiseltä mökkikeikalta tänä keväänä.
Mansikkamaa ja nurmikot olivat säästyneet edellis-talvea paremmin myyrätuhoilta. Vain kolme tai neljä kekoa nurmikolla.

Halkopinon katos oli kaatunut painavan lumikuorman alla. Sitä oli rusakko päässyt hyödyntämään. Se oli kiivennyt kattolevyjen päälle ja popsinut kaikki ylettymänsä visakoivun oksien päät.

Lunta oli ollut paljon ja leimukukat ja pensaat hangen alla. Kaikki olivat nyt säästyneet.

Hiiret olivat pitäneet yhdessä tiskipöydän nurkassa ja keittiövälinelaatikossa  syöminkejä. Puinen paistinlasta oli maistunut rasvaisesta kärkiosasta ja joku näkkileivän kantti oli vahingossa jäänyt syötäväksi. Papanoita sain siivota aika runsaasti, jopa leivänpaahtimesta!

Haravointia oli vain vähän. Onneksi, sillä hartiat kipeytyvät vuosi vuodelta pahemmin. Sauna ja kylmägeeli ne pehmitteli.

Päivät ovat ilmojen puolesta erilaiset vuorotellen. Eilen oli jopa hiki töitä paiskiessa. Tänään satoi räntää kun kärräsin halkoja pinoon, eikä takkia tarvinnut ottaa pois.

Basso pääsi nauttimaan tutuista paikoista. Se vuoroin kätki ja vuoroin löysi luukätkönsä. Toisen luun se otti varmuudeksi mukaansa kotiin.

Matin veljen laittamia verkkoja ja katiskoita kävimme kahdesti kokemassa. Ei kalan kalaa. Joten tein Janssonin kiusausta ja broilerinkoipia ruumiin ravinnoksi.

Ensi kontakti mökkiin pitää ottaa aina hyvällä säällä, niin on mukavaa mennä suht.
siivottuihin lämpöisiin paikkoihin ensi viikolla.

Äitienpäivän olemme kaupungissa. Meillä on pienet tehtävät äitienpäivän messussa ja juhlissa.   :039:
« Viimeksi muokattu: 04.05.10 - klo:16:11 kirjoittanut Riitta-mummi »

Poissa Pirska

• ystäväkansaa
  • Vihaaja
« Vastaus #44 : 06.05.10 - klo:20:24 »
Tein pullataikinan ja kun siinä alkoi olla tarpeeksi jauhoja huomasin, että hiiva oli unohtunut. Voi että otti päästä. Ei muuta kuin hiivan sekoittaminen veteen ja sekoittaminen taikinaan. Pitihän siihen sitten lisätä vielä jauhoja ja ajattelin, että lisätäänpä vielä sokeriakin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.