Kirjoittaja Aihe: Kirkosta eroaminen  (Luettu 42435 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #105 : 29.03.10 - klo:13:21 »
Lainaus
Jos kirkosta eroaminen on ero Jumalasta, onko mitään mieltä viettää Joulua ja Pääsiäistä tai Adventtia.

Kirkosta eroaminenhan on eri asia, kuin Jumalasta eroaminen, vaikka molemmat erot toki ovat mahdollisia samalla kertaa.

Kyllä mainitsemiesi juhlien viettäminen onnistuu myös esim. ateistilta.
Kyseisten juhlien juhlimen onnistuu hyvin ilman mitään kristillistä perimää.
Juhlille voi antaa uuden kirstillisestä poikkeavan merkityksen.

Väitän, että suurin osa suomalaisista ei joulun taikka pääsiäisen vietossaan juurikaan (ehkä ollenkaan) tule edes ajatelleeksi juhlien kristillistä merkitystä - ja hyvinhän niiden juhlien viettäminen onnistuu.
Ja jos juhlinta selvin päin tuntuu hankalalta, niin on siihenkin löydetty ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 29.03.10 - klo:13:23 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #106 : 29.03.10 - klo:13:30 »
Lainaus
Omasta mielestäni ei ole sen kummempaa syytä todistaa neitseestäsyntymää tai vastaavaa tapahtumattomaksi.


Sen tapahtuneeksi todistaminen on kristillisessä mielessä hyvin tärkeää ja varsin olennaista ja siksi kyseinen tapahtuma onkin tallennettu siihen uskontunnustukseen, joka kirkossa aina luetaan.
Väitän, että tuon(kin) opin vesittäminen vesittää monta muuta kristinopin peruspilaria.
Näin tuleekin kirkossa ilmeisesti vielä käymään tämän, kuin monen muunkin vanhan kristinopin peruspilarin kanssa, vaan vielä ei ole sen aika - onnexi.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #107 : 29.03.10 - klo:14:16 »
Ylipäätään Raamatun tulkitsemisessa minusta on pääasia, että Jumala on kaikkivaltias ja pystyy ihan mihin vain: Jopa tuottamaan kauhean viisaita teologeja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #108 : 29.03.10 - klo:16:26 »
Sen tapahtuneeksi todistaminen on kristillisessä mielessä hyvin tärkeää ja varsin olennaista ja siksi kyseinen tapahtuma onkin tallennettu siihen uskontunnustukseen, joka kirkossa aina luetaan.
Väitän, että tuon(kin) opin vesittäminen vesittää monta muuta kristinopin peruspilaria.
Näin tuleekin kirkossa ilmeisesti vielä käymään tämän, kuin monen muunkin vanhan kristinopin peruspilarin kanssa, vaan vielä ei ole sen aika - onnexi.

Miksi se pitäisi todistaa todeksi?
Ei minun jumalasuhteeni ole ainakaan kiinni siitä, oliko se nyt neitseellinen sikiäminen vai ei.

Kristinuskon peruspilarit dogmatiikassa...
Täällä puhutaan yksinkertaisesta uskosta, ja takerrutaan sitten samalla pitkälti poliittisesti muodostuneisiin kielellisiin formulointeihin.

Ylipäätään Raamatun tulkitsemisessa minusta on pääasia, että Jumala on kaikkivaltias ja pystyy ihan mihin vain: Jopa tuottamaan kauhean viisaita teologeja.

Niinpä, olen samaa mieltä, tämä on oleellisinta kristinuskon perusteita.
Ei se, että oliko sikiäminen neitseellistä vai ei. Näin minä sen näen.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #109 : 29.03.10 - klo:16:39 »
Miksi se pitäisi todistaa todeksi?
Ei minun jumalasuhteeni ole ainakaan kiinni siitä, oliko se nyt neitseellinen sikiäminen vai ei.

Kristinuskon peruspilarit dogmatiikassa...
Täällä puhutaan yksinkertaisesta uskosta, ja takerrutaan sitten samalla pitkälti poliittisesti muodostuneisiin kielellisiin formulointeihin.

Niinpä, olen samaa mieltä, tämä on oleellisinta kristinuskon perusteita.
Ei se, että oliko sikiäminen neitseellistä vai ei. Näin minä sen näen.


Hmhhh...tässähän on kysymys samasta kuin, että kaikkien piti olla 1970-luvulla Paasikiven-Kekkosen linjalla sekä tukea yya-sopimuksen linjoittamia ystävällisiä naapuruussuhteita ja rauhanomaista rinnakkaiseloa.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #110 : 29.03.10 - klo:19:02 »
Lainaus
Ei minun jumalasuhteeni ole ainakaan kiinni siitä, oliko se nyt neitseellinen sikiäminen vai ei.

Suurimmalle osalle maailman väestöstä tuolla ei ole mitään merkitystä, ei jumalasuhteen taikka muunkaan suhteen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #111 : 29.03.10 - klo:19:22 »
 

Jumala on niin suuri mysteeri että on ihme kun hänestä niinkin paljon tiedetään.


Eikä kai tiedettäisi sitäkään vähää, ellei olisi joku joskus sanonut: Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Alan käsittää, minkä tähden Jeesukseen tutustuminen ja perehtyminen  ja keskittyminen on niin tärkeää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #112 : 29.03.10 - klo:21:26 »
Suurimmalle osalle maailman väestöstä tuolla ei ole mitään merkitystä, ei jumalasuhteen taikka muunkaan suhteen.

L. L. Laestadius piti aikanaan yhtenä kristityn tärkeimmistä kysymyksistä, pääsikö Jeesuksen haudannut Joosef taivaaseen.
Minulle se on kyllä ihan Jumalan ja Joosefin välinen juttu. Se tuskin tekee minusta enää kovin paljon enemmän huonompaa Jumalan edessä.

Tämä on minulle nyt vähän samanlainen kysymys. Yksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden. Tuossa ei mainita neitseestä sikiämisen tähden.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #113 : 29.03.10 - klo:23:06 »
Karjalaisenkyösti:

Olit lainannut vähän hassusti viestiäni ajatellen omaa kirjoitustasi. Siinä lainauksessa korostin nimenomaan tarpeetonta pyrkimystä todistaa ihmeitä epätosiksi. Ei sellaisella voiteta mitään. Pähkäillä saa vaikka siihen pisteeseen, että pää räjähtää, mutta kovin on hyödytöntä ja hedelmätöntä.

Hyvää pääsiäistä!

Poissa Yvonne May

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #114 : 07.04.10 - klo:16:19 »
Kirkosta eroaminen on eri asia kuin ero Jumalasta, mutta en ole vielä halukas eroamaan kirkostakaan.  Kirkko on hajallaan, mutta silti siinä on vielä jotain valtavan lämmintä ja rakasta.  Herran pöytä, johon saamme käydä.  Uskovien yhteys kaikesta huolimatta.  Kirkossa on vielä jäljellä jotain jumalallista. 
Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #115 : 07.04.10 - klo:16:30 »
Kirkosta eroaminen on eri asia kuin ero Jumalasta, mutta en ole vielä halukas eroamaan kirkostakaan.  Kirkko on hajallaan, mutta silti siinä on vielä jotain valtavan lämmintä ja rakasta.  Herran pöytä, johon saamme käydä.  Uskovien yhteys kaikesta huolimatta.  Kirkossa on vielä jäljellä jotain jumalallista. 

Jos saan lohduttaa sinua, niin kirkko ja kristinusko on ollut hajallaan ja oppiriitojen repimä alusta asti. Vain Jumala on täydellinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #116 : 07.04.10 - klo:16:54 »
L. L. Laestadius piti aikanaan yhtenä kristityn tärkeimmistä kysymyksistä, pääsikö Jeesuksen haudannut Joosef taivaaseen.


Ai jaa?  Minulta tuo on kyllä mennyt aivan ohi. Muistaakseni olen lukenut ne mitä Laestadiukselta on suomennettu (ainakin pääosin) eikä ainakaan niistä kirjoista yksikään käsitellyt aihetta.  Lisäksi pari elämänkertaa tai kronikkaa tai miksikä niitä sanotaan eli jonkun historioitsijan tai liikkeen tuntijan tekemiä (älä kysy, en enää muista) eikä hekään maininneet asiasta... :017:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #117 : 07.04.10 - klo:17:33 »
Lainaus käyttäjältä: mies valaan vatsasta
L. L. Laestadius piti aikanaan yhtenä kristityn tärkeimmistä kysymyksistä, pääsikö Jeesuksen haudannut Joosef taivaaseen.

Ehkäpä voisit valaista tätä asiaa.
Mielenkiinoinen väite.

Tuota väitettäsihän käytit ainakin jollain tasolla jonkinlaisena argumenttina erästä toista asiaa perustellessasi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #118 : 07.04.10 - klo:18:00 »
"mies valaan vatsasta ",
minua turhauttaa roimasti  se, että olet usein varsin hatarilla (ja toisinaan täysin erheellisillä) argumenteilla mukana erilaisissa kesksuteluissa.
Annoithan siihen jo eräässä keskustelussa perusteluksi sen,
että ne pitäisi panna nuoruutesi piikkiin,
vaan kovin helposti voi tulla laitettua "nuoruuden" piikkiin mahdollisia sellaisiakin argumenttejasi,
jotka pitäisikin ottaa vakavammin.


Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #119 : 07.04.10 - klo:18:19 »

Ai jaa?  Minulta tuo on kyllä mennyt aivan ohi. Muistaakseni olen lukenut ne mitä Laestadiukselta on suomennettu (ainakin pääosin) eikä ainakaan niistä kirjoista yksikään käsitellyt aihetta.  Lisäksi pari elämänkertaa tai kronikkaa tai miksikä niitä sanotaan eli jonkun historioitsijan tai liikkeen tuntijan tekemiä (älä kysy, en enää muista) eikä hekään maininneet asiasta... :017:

Voin olla väärässä, tämä saattoi olla liian nopeasti muistiin tukeutuvaa. Siitä on jo vuosia, kun luin sen kirjan...
Jos on totta, niin se löytyy Aapeli Saarisalon kirjasta "Pohjolan pasuuna".
En voi tarkistaa, sillä en omista laitosta, se oli ainoastaan lainassa.

Ehkäpä voisit valaista tätä asiaa.
Mielenkiinoinen väite.

Tuota väitettäsihän käytit ainakin jollain tasolla jonkinlaisena argumenttina erästä toista asiaa perustellessasi.

Sen verran muistan keskustelusta (liittyi se Laestadiukseen tai ei) että kyse saattoi olla siitä, kellä on oikea usko. Jos Joosef toimi vääristä motiiveista (hänellä ei ollut "parannuksen armoa" tai "oikeaa uskoa") hän joutuu helvettiin. Tämä riippumatta hänen teoistaan vapahtajaa kohtaan. Tällä taas muistaakseni kuvattiin eräänlaisen uskonratkaisun merkitystä.

"mies valaan vatsasta ",
minua turhauttaa roimasti  se, että olet usein varsin hatarilla (ja toisinaan täysin erheellisillä) argumenteilla mukana erilaisissa kesksuteluissa.
Annoithan siihen jo eräässä keskustelussa perusteluksi sen,
että ne pitäisi panna nuoruutesi piikkiin,
vaan kovin helposti voi tulla laitettua "nuoruuden" piikkiin mahdollisia sellaisiakin argumenttejasi,
jotka pitäisikin ottaa vakavammin.

Jos olen hataralla pohjalla, miksi otat minut niin vakavasti? Muut tyytyvät vain ohittamaan viestini. Todennäköisesti kuittaavat päänavailuni ajattelamalla (mielestäni viisaasti), että turha olla provosoitumasta klopin huutelusta. Kyllä se siittä rauhottuu.
Jos taas joku argumentti pitää ottaa vakavasti, niin sitten ottaa sen vakavasti. Tässä on minusta valistuneen aikuisen vastuu erottaa jyvä akanasta.
Ja kun mukana olenkin virheellisellä argumentilla, silloin on paikka näyttää vanhemman (kanssa)ihmisen vastuuta, ja oikaista suunta väärä.

Mustavalkoinen mieli ja kieli... Pian se täydentyy vielä mustavalkoisella lakillakin.
Keskustelin kerran erään opetusneuvoksen kanssa siitä, kuinka me nuoret aina kuvittelemme olevamme oikeassa mustavalkeassa maailmassamme. Sain häneltä lohdutukseksi lauseen: "Mutta onneksi kaikkein eniten oikeassa on aina teekkari." (Ja tämä viisas nainen työskenteli silloin maailman johtavassa hiukkasfysiikan tutkimuslaitoksessa, siellä niittä teekkareitakin luulis riittävän.  :003: )

...
PS. Muistaakseni foorumin säännöissä ei ole vaatimusta olla oikeassa.
Siksi minullakin on lupa kehittää omaa vajavaista ja keskeneräistä ajatteluani ja tietouttani tällä areenalla.
Kantapään kauttaa oppii, kun potkii itseään takaraivoon.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä