Tässä on nyt pieni väärinkäsitys. Jos lapsi on kastettu vaikka katoliseksi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Myöhemmin hän päättää liittyä luterilaiseen kirkkoomme. Silloin häntä ei kasteta uudelleen vaan aiempi kaste on pätevä. En puhunut mitään, että joku toiseen kirkko- tai uskontokuntaan kuuluva voisi kastaa muuhun kuin omaan seurakuntaansa.
Tasan näin, ja se löytyy minunkin tekstistäni.
Ongelma taitaa olla tämä: Mistä kasteessa on kysymys. Sillä on ajattelussamme valtava merkitys, kun kerran katoliset kirkot tunnustavat luterilaisen papin suorittaman kasteen vaikka eivät tunnusta pappeutta. Kastetta ei kirkkokuntaa sinnepäin vaihdettaessa edes vahvisteta.
Mutta Seppos, maallikon antama kaste todella "ihan oikeesti" vahvistetaan.
Tavallisimmin kyseessä on juuri hätäkaste. Ja "hätätilassa" kuka hyvänsä saa kastaa. Mutta sellaisia ristiäisiä en voisi järjestää omalle lapselleni että kutsuisin vaiks nyt kurssikaverini lääkiksestä - kun se nyt osaa hätäkasteen kaavan - kastamaan.
Maallikkoa et voi kutsua ristiäisiin kastamaan lasta ainakaan luterilaisen kirkon jäseneksi.
Kasteessa ihminen kastetaan Kristuksen opetuslapseuteen ja ajatus on että siihen tarvitaan seurakunta, siksi tuo kylmän ja virallisen kuuloinen "liitetään kasteessa kirkon jäseneksi" on kaikkea muutakin kuin virallista...juridista se kyllä on ja kuuluu kirkkojärjestykseen.
Ainakin ortodoksiseen kirkkoon liitytään tai liitetään lapsi kasteen jälkeen mirhallavoitelun sakramentilla, eli sinne ei mentykään kasteen kautta. Olen nähnyt sellaisen toimituksen, ja ollut pitelemässä tuohusta juhlan kunniaksi.
Katolinen kirkko kiinnostaisi, tietääkö kuka mitään siitä kuinka sinne liitetään jäseneksi...no, menee ehkä etäälle herännäisyydestä, mutta silti?