Luin itsekin Pursiaisen saarnan kokonaan.
Minusta siinä on hyviä ajatuksia, monia hyviä kohtia, joilla hän hyökkää uskonnollista fundamentalismia vastaan.
Eikö uskonnon kieli ole aina symbolista? Eikö se lähde jo siitä tosiasiasta, että uskonnollisella termistöllä koetetaan selventää asioita, jotka ovat tosiasiaväitteisiin perustuvan kielen tavoittamattomissa?
Jumala itsessään on kaikkia määritelmiä pakeneva. Uskonnon myytteihin ja symboleihin perustuva kieli ei kerro tosiasiaväitteitä. Pursiaisen mielestä kun sanotaan asian olevan "tällä lailla" itse asiassa tarkoitetaan jotain aivan muuta. Jos samaa katsantoa käyttää uskontunnustukseen, minusta Pursiaisen saarna on hyvin johdonmukainen ja puolustaa paikkaansa.
Muutamia poimintoja saarnasta:
Markuksen vaikenemisesta voimme kuitenkin tehdä aivan turvallisesti tämän päätelmän: muiden evankeliumien kertomuksiin Jeesuksen varhaisemmista vaiheista ei sisälly mitään autuuden kannalta ratkaisevan tärkeää. Ihminen selviäisi matkallaan kohti iäisyyttä aivan varmasti, vaikkei matkalukemisena olisi muuta kuin Markuksen evankeliumi eikä hän tietäisi koko asiasta muuta kuin minkä Markus kertoo.
[--]
Jos uskontunnustus pitää käsittää luetteloksi väitteitä, joiden kirjaimellisen totuuden uskontunnustukseen yhtyjä allekirjoittaa, jokaisen rehellisen seurakuntalaisen tulee vaieta, kun käsketään lukemaan uskontunnustusta yhteen ääneen.
[--]
Kuuluu asiaan, että nimenomaan mainitaan ne suuret teot, joista Raamattu kertoo, ja nimenomaan sillä kielellä, mitä Raamattu käyttää niistä kertoessaan. Ei kuulu asiaan, että materiaali käytetään nykyaikaisen ihmisen tieteellisen maailmankatsomuksen mankelin läpi, ennen kuin se kelpaa mainittavaksi uskon tunnistuspuheenvuorossa. Siitä syystä en vaikene siinäkään kohdin, kun kerrotaan Jeesuksen käynnistä tuonelassa.
[--]
En tosiaankaan tiedä, kuinka varteenotettavina Jaynesin selityksiä on pidettävä. Moni Raamatun kertomus aukeaa joka tapauksessa itselleni aivan uudella tavalla, kun luen tekstiä konkreettisesti. Lymyttyään puskan taakse Aadam todella kuuli sisimmästään huhuilun: Missä olet, Aadam? ja Kain kysymyksen: ”Missä on veljesi Aabel?” Ja Mariakin keskusteli enkelin kanssa.
Saamme luultavasti messustakin eniten irti paneutumalla mahdollisimman konkreettisesti tilanteeseen: Jumalan ja hänen kansansa vuoropuheluun. Meitä puhutellaan, me tunnistamme puhuttelijan ja ilmaisemme sen ylistämällä häntä kaikesta, mitä hän on tehnyt kansansa hyväksi vuosituhanten ajan. Minä olen mukana, kun koko seurakunta julkisesti tunnistaa uskossa sen, joka sille puhuu messun vuoropuhelussa.
Siispä yhtykäämme kohta kaikki vapautunein mielin ylistämään sen Jumalan suuria tekoja, joka meitä tässä messussa puhuttelee.
- Terho Pursiainen
En tunne Raamattua lähellekään tarpeeksi hyvin, mutta jäin miettimään, monestiko Paavali viittaa Jeesuksen neitseelliseen sikiämiseen?
Kuinka oleellisena tämä yksi opin tärkeimmistä muotoilijoista piti kysymystä?
Hänen kirjoituksensahan kuitenkin ovat Uuden Testamentin vanhimpia, vanhempia kuin evankeliumit.